Controleer de AppleCare garantie van je Apple producten
Wanneer je een Apple-product zoals een iPhone, iPad, Mac of AirPods koopt, krijg je standaard 1 jaar uitgebreide garantie op fabrieksfouten en hardware problemen. Deze garantie wordt ook wel AppleCare genoemd die je bovendien in sommige gevallen kunt verlengen tot 3 jaar.
Bij aanschaf van een Apple-product, of vlak daarna, kun je AppleCare+ aanschaffen die je recht geeft op een uitgebreidere garantie. Hierdoor krijg je extra ondersteuning en kun je reparaties gratis of goedkoper laten uitvoeren, ook als je product stuk is gegaan door eigen schuld. Vaak is de vraag, hoelang heb ik nog recht op AppleCare? Dit is eenvoudig te achterhalen.
Standaard AppleCare garantie
Wanneer je een Apple-product aanschaft, heb je in de meeste gevallen het eerste jaar een AppleCare garantie. Dit is een uitgeklede versie van AppleCare+. Zo krijg je de eerste 90 dagen telefonische ondersteuning en ben je bijvoorbeeld niet verzekerd tegen ongelukjes.
Daarnaast wordt alleen schade door productiefouten en door toedoen van Apple (beperkt) gedekt. In het eerste jaar doet Apple meestal niet moeilijk bij problemen, tenminste als je het product bij hun hebt aangeschaft. Koop je je iPhone of Mac via een Apple Premium Reseller, webshop of telecomprovider, dan moet je altijd eerst hun aanspreken.
Wat is AppleCare+?
AppleCare+ kun je het beste omschrijven als een verzekering van Apple. Voor een éénmalig bedrag krijg je twee jaar (o.a. iPhone / iPad / Apple Watch) en drie jaar (Mac) lang ondersteuning en kun je veel goedkoper reparaties laten uitvoeren. Daarnaast kun je minstens tweemaal per jaar je Apple-product voordelig laten repareren wanneer de schade werd veroorzaakt door een ongelukje. De AppleCare+ verzekering bestaat uit verschillende onderdelen en zaken waar je recht op hebt, klik hier om de dekking te controleren en de actuele voorwaarden.
AppleCare garantie controleren
Wil je weten hoelang je nog recht hebt op AppleCare? Dan kun je dit eenvoudig controleren. Op een iPhone of iPad kun je dit achterhalen via Instellingen ▸ Algemeen ▸ Info ▸ check 'Garantie'. Op een Mac kan dit via ▸ Over deze Mac ▸ Ondersteuning.
Zie je de einddatum niet? Dan kun je de dekking ook uitebreid controleren via checkcoverage.apple.com. Vul hier het serienummer van je Apple product in en onmiddellijk krijg je de juiste gegevens te zien. Dit kan ook met producten die je tweedehands hebt aangeschaft.
Sinds iOS 17.3, iPadOS 17.3 en macOS Sonoma 14.3 kun je nog sneller de garantiestatus bekijken van alle apparaten die gekoppeld zijn aan je Apple ID. Dit kun je op een iPhone of iPad doen via Instellingen ▸ Algemeen ▸ AppleCare en garantie. Op een Mac ga je naar ▸ Systeeminstellingen ▸ Algemeen ▸ AppleCare en garantie.
Wettelijke garantie
AppleCare+ is geen vereiste, je hebt immers ook consumentengarantie van 2 jaar. Echter moet je dan achter alles aan gaan, dat is bij AppleCare+ niet zo. Je wordt direct geholpen zonder gedoe en betaald dus om een soort van luxebehandeling te krijgen. Daarbij wordt je altijd door Apple (wereldwijd) zelf of via een premium reseller geholpen. Eigenlijk zo dit altijd zo moeten zijn, maar dat is een andere discussie.
Wil je meer informatie over de consumentenwetgeving en voorwaarden van AppleCare klik dan hier. Meer info over de juridische overeenkomst in België lees je hier.
Auteur | Wesley Fabry | |
Bijgewerkt | 19/01/2024 10:45 | |
Categorie | Apple | |
Reacties
@Ron Vermits de periode van extra garantie voorbij is heb je niet meer aan deze componenten. Je kunt deze dus bewaren of weggooien. Apple zelf wil je ook altijd hier wel over informeren. Apple Support kun je op deze manier rechtstreeks benaderen: https://www.appletips.nl/apple-support-raadplegen/
Wat doe ik met mijn oude AppleCare Protection Plan Guide en software?