6 mei 2010

De WiFi (DHCP) problemen van de iPad

2 min leestijd

Sinds de lancering van de iPad duiken er steeds verhalen op van gebruikers die problemen hebben met hun draadloze netwerkverbinding. Er blijkt inderdaad een bug te zitten in het iPad OS 3.2, de afhandeling van de DHCP leases worden namelijk niet correct afgehandeld.

Ieder device dat je aansluit op een netwerk dient een uniek IP adres te hebben om te kunnen communiceren met de overige apparaten in het netwerk. Je kan handmatig een IP adres toekennen aan een device of gebruik maken van een zogenaamde DHCP server (iedere huis tuin en keuken router bezit deze mogelijkheid).

Wanneer de iPad een IP adres heeft gekregen van de DHCP server dan mag hij deze voor een bepaalde tijd gebruiken (leasetijd), bijvoorbeeld voor 48 uur of een week. Voordat deze leasetijd verlopen is moet de iPad opnieuw een aanvraag indienen vij de DHCP server om het IP adres te mogen blijven gebruiken. Krijgt de DHCP server niet op tijd een nieuwe aanvraag dan wordt het IP adres wat was toegekend aan de iPad opnieuw uitgedeeld aan een ander apparaat.

Bij het verlengen van de leastijd doet zich het probleem op de iPad voor, wanneer deze in standby mode staat (scherm uit) dan wordt er geen aanvraag gedaan voor verlenging van de leasetijd. De iPad blijft echter wel het verkregen IP adres gebruiken nadat de leasetijd is verstreken. Dit geeft problemen op het netwerk omdat het IP adres mogelijk alweer door de DHCP server aan een ander device is toegekend. In dat geval spreken we van een "IP Conflict" of "Duplicate IP adres", alle IP adressen in een netwerk dienen namelijk uniek te zijn. Op de iPad merk je dit doordat je geen enkele netwerkverbinding meer kan maken.

Tot dat er een firmware update beschikbaar komt kan je het probleem op twee manieren oplossen:

1. Geef de iPad handmatig een IP adres dat niet door de DHCP server wordt uitgegeven.

2. Maak een "statische" reservering aan in de DHCP server op basis van het Mac adres van de iPad, in dat geval zal hij altijd het zelfde IP adres toegekend krijgen en zal hij geen problemen op het netwerk kunnen veroorzaken aangezien hij de enige is die dit adres krijgt toegekend door de DHCP server.

info
Auteur Richard IJzermans
Datum06/05/2010 14:23
Categorie iPad
Feedback Probleem melden
Delen 𝕏

Reacties

  • MarcS
    6 mei 2010 om 17:56

    Ik had ook over die problemen gelezen en anticipeerde op een statisch ip-adres, maar op alle netwerken waarop ik ingelogd ben geweest heb ik nog geen problemen gehad. Mijn iPad staat gewoon op DHCP…

  • Denise
    6 mei 2010 om 19:14

    Zou dit probleem ook met bijvoorbeeld mobiele telefoons kunnen voorkomen in het draadloze netwerk?

  • Leny
    14 augustus 2011 om 15:54

    Heb handmatig het IP adres aangepast en mijn WIFI verbinding werkt weer, geldt dit nu ook voor de andere WIFI verbindingen die ik gebruik, of moet ik hier ook handmatig een IP adres ingeven?

  • Petiet
    24 december 2013 om 19:10

    Ik zie de wifi versterken wel maar hij ziet geen netwerk hoe krijg ik dan netwerk op m’n iPhone Mvg jacqueline

  • Lisa
    21 februari 2014 om 15:04

    Hoe pas je het IP-adres handmatig aan?

    Mvg Lisa

Een reactie toevoegen:

Ik ga akkoord dat deze gegevens worden opgeslagen [privacy]



Download gratis de appletips app
voor iPhone en iPad in de App Store