Apple TV-, sluimer-, bibliotheek- en/of netwerk problemen

October 2014 aangepast in OS X 10.11 of eerder
Ik heb:

Ziggo Ubee modem/router
Router en Wireless staan uit. (uitgezet door ziggo op mijn verzoek)

Airport Time Capsule
bijgewerkt tot versie 7.6.4
router-modus: DHSP en NAT

Macbook-pro: bekabeld met Airport
apple tv 3: bekabeld met Airport
externe hdd waar bestanden staan: bekabeld met Airport

Verder nog een verzameling aan iphones, ipods, ipads en een imac. Alle draadloos in het zelfde netwerk.

De MBP is de hoofdcomputer met de gedeelde bibliotheek met films en series. Deze is altijd up to date, net als de apple tv 3 en alle andere apparaten.


Het probleem:

Apple tv heeft heel regelmatig problemen met het vinden van de gedeelde bibliotheek op de MBP.
Vaak komt dat omdat hij de MBP niet uit de sluimerstand haalt. Een keer op de spatiebalk drukken lost het probleem dan op. Maar andere keren ontwaakt de MBP wel gewoon, en zonder fysieke hulp van mijn kant als ik de apple tv gebruik en ik zeker weet dat de MBP in sluimerstand staat.

Ook komt het voor dat itunes mijn MBP een nieuwe naam heeft gegeven (zet een cijfer achter de computernaam). Dan verander ik de naam weer terug en reboot om het geheel weer werkend te krijgen. Reden voor deze naamswijziging zou zijn dat de computer al een keer in het netwerk voorkomt.
Maar waarom is dat? Waarom zou de MBP moeten worden afgemeld in het netwerk. Hij is nodig, gewenst en Itunes staat op het apparaat zelf. Itunes zou in mijn beleving toch moeten herkennen dat het niet om een dubbele toewijzing gaat. Of ben ik nu debiel?

Het is mij compleet onduidelijk waarom deze dingen gebeuren. Ik kan ook niet achterhalen waarom het vaak wel goed gaat en vervolgens weer niet. Er word niets veranderd aan de instellingen en volgens de handleidingen die ik heb gevolgd staat alles verder gewoon goed ingesteld. Dat moet ook wel omdat het soms ook gewoon wel goed gaat allemaal.

Dit probleem speelt al tijden met verschillende versies van iOS, OSX.

Ik heb ook al eens vaste ip-adressen toegewezen aan alle apparaten (om dubbeling te voorkomen) . Maar dat hielp ook niet.

Wie kan mij helpen?
of
Wie weet een goede informatiebron voor netwerken en Bonjour. Want het probleem heeft denk ik met die twee te maken.

Waarom veranderd itunes de naam van de computer? Is dat te voorkomen?

Het is een heel verhaal. Ik weet het. Maar ik kom er gewoon echt niet uit en ben het gedoe echt wel beu. Een volgende stap ik een rituele slachting van de Apple TV. Gewoon vanwege de genoegdoening.

vast bedankt,

S

Reacties

  • timoshatimosha    Moderator
    1) Dat probleem met de naamgeving is een serieuze bug. Anderen en ik ook hebben een critical bug report ingediend. Ik heb het hier ook met een Mac Pro Server en vier andere Macs. Een serieus probleem dus op een AFP netwerk;

    2) Een Time Capsule (en Airport Extreme) wordt gezocht met het IPv6 adres van de routers. Dit werkt niet goed meer. Dit probleem was ook aanwezig in de eerste release van OS X Lion en werd opgelost in een van de volgende releases. Een regressie bug dus. Een critical bug report is ingediend;

    3) Met Bonjour (aka mDNS aka Multicast DNS) zijn er op zich geen problemen. Als de Time Capsule niet goed kan gevonden worden met het IPv6 adres werkt Bonjour ook goed;

    4) Het probleem met de sluimerstand ken ik niet. Maar dat wil niets zeggen. Sommige bugs zijn aanwezig op de ene Mac maar niet op de andere. Hardware afhankelijk dus;

    Ik heb de IPv6 bug min of meer kunnen beperken door op alle toestellen, incl.een Time Capsule en Airport Extreme, IPv6 op Link-local-only te zetten. Met die instelling is het iets stabieler geworden.

    Om een lang verhaal kort te maken: OS X 10.10 Yosemite is zo buggy als de pest. De genoemde bugs, en nog een boel andere, waren al in verschillende Developer Previews aanwezig (cfr. Mac Development Forum -> OS X Betas).

  • timoshatimosha    Moderator
    Een advies uit het Mac Development Forum dat schijnt te werken voor het probleem met de naamswijziging:

    MatthewGailes wrote:

    Delete all Network adapters - System Preferences -> Network, and then remove anything in the left hand column (WIFI, Thunderbolt Ethernet etc).

    Change computer name in System Preferences -> Sharing

    Reboot.

    Add back WIFI in System Preferences -> Network.
  • Dank voor je uitgebreide antwoord.

    @1
    Ik heb de mogelijke oplossing van het Mac Development Forum uitgevoerd. Ik ben benieuwd...

    @2 & 3
    Ik ervaar eigenlijk geen problemen met het niet vinden van de router (TC). Meer het niet vinden van de gedeelde itunes-bibliotheek (waarschijnlijk vanwege de naamswijziging van de computer door itunes).

    Van bonjour blijven wel dus maar weg. If it ain't broke, don't fix it.
    Dank voor het verduidelijken. Nu hoef ik die richting niet uit te zoeken.

    @4
    Ik heb ook wat verder zitten zoeken op die fora. En het blijkt een vaker voorkomend probleem te zijn.

    https://discussions.apple.com/thread/6591398?start=0&tstart=0

    Wat ik ervan begrijp schijnt het zo te zijn dat er verschillende stadia zijn in de sluimerstand. Hierdoor is soms het netwerk wel en soms niet uitgeschakeld. Wat daardoor soms wel en soms niet resulteert in het ontwaken nav een oproep door de ATV.

    Er lijkt geen andere oplossing voor te zijn dan het apparaat nooit te laten sluimeren. Maar dat is geen optie als je het mij vraagt.

    Het lijkt er dus op dat ik of moet hopen op een spontane fix van apple-kant. Of een andere oplossing moet zoeken met hardware. Ik ga maar eens nadenken over een mac mini als server en een alternatief voor itunes als media-server.

    nogmaals dank

    S
  • @Timosha

    ik heb jouw oplossing geprobeerd maar nu heb ik dus nog steeds 2 schakelaars staan bij men instellingen
    1x de nieuwe naam van men mac
    1x de oude naam van men mac

    enig idee hierover?

    alvast bedankt
  • timoshatimosha    Moderator
    October 2014 aangepast
    @DeLiekes

    Heb je exact het onderstaande gedaan?:

    Delete all Network adapters - System Preferences -> Network, and then remove anything in the left hand column (WIFI, Thunderbolt Ethernet etc).

    Change computer name in System Preferences -> Sharing

    Dan de Mac herstarten

    Na de herstart de interfaces weer toevoegen met het plus (+) teken.
  • Ja exact zelfde gedaan. En nu heb ik nog steeds 2 schakelaars. Waarvan 1 de nieuwe naam. En de andere de oude naam.

    Nu ben ik momenteel Mac os x weer aant installeren. Moest dat toch een van de dagen doen. Dus dacht maar nu ineens te doen dan.
    Ik heb iCloud even uitgezet op iPhone en dan weer aan. En nog steeds deze 2 schakelaars. Vrees eigenlijk een beetje dat ik er straks 3 heb staan :-p
  • Ja dus...

    3 schakelaars nu :-(
  • timoshatimosha    Moderator
    Ik heb ook nog in System Preferences -> Network -> Wi-Fi (en Ethernet) -> Advanced -> TCP/IP -> Configure IPv6 op Link-local only gezet. Tot nu toe is het bij mij daar mee opgelost.

    Heb jij ook nog een Apple TV in jouw netwerk?
  • Heb ook link-local only gezet. Maar geen verschil

    Ja heb ook een Apple tv
  • timoshatimosha    Moderator
    @DeLiekes

    Probeer de onderstaande commando's eens in een Terminal:

    sudo scutil --set HostName
    sudo scutil --set LocalHostName
    sudo scutil --set ComputerName
  • ok en wat moet ik met die info doen?
  • timoshatimosha    Moderator
    Nog een tip van het Mac Development Forum ivm. de dubbele namen. Deze tip schijnt ook te werken:

    1) Als er een Apple TV in het netwerk staat dan schakel die uit door de stroomkabel te verwijderen;
    2) Vink in System Preferences -> Energy Saver -> Wake for network access UIT (zie bijlage);
    3) Schakel Wi-Fi uit of verbreek de Ethernetverbinding;
    4) Wijzig de naam van de Mac in System Preferences -> Sharing -> Computer Name;
    5) Herstart de Mac;
    6) Zet Wi-Fi weer aan of verbind de Mac weer met de Ethernetkabel;
    7) Zet de Apple TV weer aan;
  • Nadat ik zo'n beetje alle suggesties op het web heb geprobeerd, incluis de bovengenoemde. Moet ik vaststellen dat er niet een het langer dan één dag volhield om de computernaam te behouden...

    Zelfs een die maar voorstelde om alle verbindingen te verbreken en alle services te verwijderen. De idioterie alleen al. Zo kan ik het ook... Als je geen gebruik maakt van geen enkel netwerk, en geen enkele verbinding binnenlaat. Dan veranderd het niet meer... lol


    Gelukkig blijven mensen er mee bezig en bieden ook betere opties. Ik vond deze;

    http://ispire.me/computer-name-changing-constantly-yosemite/

    En die doet het al een paar dagen. yeah! Genoeg om hem hier maar eens te gaan melden.

    Hopelijk blijft deze wel stand houden.
  • timoshatimosha    Moderator
    November 2014 aangepast
    Er is nog goed nieuws ;-) Het probleem is definitief opgelost in OS X 10.10.1 DP2 (Build 14B23).
Log In of Registreer om te reageren.