OS X 10.9 Mavericks 'Clean install' uitvoeren

October 2013 aangepast in OS X 10.11 of eerder
Beste Forumeden.
Hoe kan ik Mavericks geheel schoon installeren?
Ik wil een clean install omdat het huidige OSX Moutain Lion niet meer lekker werkt.
Bedankt voor de antwoorden.
«1

Reacties

  • Met je herstelschijf, opstarten met toets alt ingedrukt houden, daarna schijfhulpprogram, hiermee je gehele schijf wissen.
    Gr. ferry
  • Moet ik dan eerst Mavericks installeren, want op mijn herstelschijf staat Mountain Lion ???????
  • October 2013 aangepast
    @Silvester, volgens mij kan je dat met Command R bij opnieuw opstarten, vervolgens krijg je schijf hulpprogramma en kan je kiezen voor "mavericks"opnieuw opnieuw installeren. Let wel op dat je ML moet verwijderen zoals hier boven aangegeven.

    Succes!
  • Moet ik nu Mavericks eerst installeren?
  • Nee, eerst je schijf leeg maken (wissen) dan nieuwe partitie aanmaken.
  • Je kunt ook via een usb-stick een clean install maken:

    1. open de pakketinhoud van de mavericks installer
    2. kopieer het bestand InstallESD.dmg uit Contents\SharedSupport\ naar een plek die je kunt terugvinden
    3. zet met behulp van het schijfhulpprogramma dit bestand op een usb stick onder het tabblad 'Terugzetten'. De bron is het bovengenoemde bestand, het doel is de usb stick (volgens mij moet de stick minimaal 8 GB zijn)
    4. start opnieuw op en houdt C ingedrukt totdat je de usb stick kunt kiezen als opstartmedium. Je kunt nu de volledige harde schijf van je mac wissen en een volledige clean install doen
  • @ J_nieuwenhuis.
    Dank je ga ik doen
  • WesleyWesley    Beheerder
    Een clean install uitvoeren is erg eenvoudig.

    Installeer eerst de Mavericks update, wanneer dit proces is voltooid herstart je Mac en houdt hierbij de cmd⌘ + R toets ingedrukt tot je het 'boing' (opstart)geluid hoort.

    Laat de toetsen los en automatisch zal de OS X installatie opstarten. Hier kan je kiezen om je Mac volledig opnieuw te installeren of via een Time Machine Back-up. Om dit proces te kunnen uitvoeren heb je een Apple ID nodig waarmee je Mavericks hebt geïnstalleerd.
  • Moet je toch wel eerst het een en ander ( foto's en documenten ) extern opslaan, of gaan die niet verloren ?
  • timoshatimosha    Moderator
    December 2013 aangepast
    Met een restore van de recovery partitie veranderd er niets aan de gebruikers data (/Users).
  • Pardon, maar concreet? Zoals Wesley omschrijft en volledig opnieuw installeren ,zoals mijn bedoeling is ?
  • December 2013 aangepast
    @Harry:
    (1) Maak een backup van je systeem
    (2) Maak een OS X Install USB stick: http://www.appletips.nl/10-9-os-x-mavericks-installatie-usb-stick-maken/
    (3) Start op van de USB stick (option toets ingedrukt houden tijdens het booten)
    (4) Kies schijfhulpprogramma uit het menu
    (5) Wis je interne schijf
    (6) Start opnieuw op vanaf de stick, en voer de OS X installatie uit.
    (7) Zet eventueel je data terug vanaf je backup
  • Ik had de map iTunes in zijn geheel op de externe schijf gezet. Is het de bedoeling deze dan in de inmiddels nieuw geïnstalleerde Mavericks-iTunes terug te zetten, zodat ik gewoon weer alle media beschikbaar heb ?
  • Als ik als iMatch gebruiker mijn bibliotheek in iCloud raadpleeg, moeten daar toch nog steeds alle nummers staan ? Ik mis eventjes 2000 nummers, ong. De helft.......
  • "Als ik als iMatch gebruiker mijn bibliotheek in iCloud raadpleeg, moeten daar toch nog steeds alle nummers staan ? Ik mis eventjes 2000 nummers, ong. De helft......."

    Hoe kan ik zo maar 2000 nummers kwijt zijn uit iCloud ? Het maakt toch niet uit wat er gebeurd met je Mac ? iCloud moet toch ongeroerd blijven, tot ik gegevens wis of toevoeg ?
  • Ook mijn video's zijn gone.....dacht dat als ik de iTunes library opsla, ik ook de daarin aanwezige video's kan opslaan, maar ben ze dus kwijt.......
    Nu aan de gang met MEGA; op mijn iPhone met de MEGA app alles ge-upload, alleen via de Mac met Safari lukt het downloaden niet ; moet ik dan Firefox daarvoor gaan installeren , of is er een opslagdienst die Safari-vriendelijker is ?
  • timoshatimosha    Moderator
    //Off Topic reacties verwijderd.
  • Blijft mijn vraag hoe het kan dat ik zomaar 2000 songs mis uit iCloud....?? Wat kan hier de oorzaak van zijn ??
  • Is het mogelijk om een clean install te doen van Mavericks zonder dat je alle bestanden moet wissen of gewist worden? Ik zit namelijk met een zwaar probleem met Finder: ik kan geen documenten meer opzoeken of openen, ik kan geen back-ups meer maken enzovoort...
    Ik heb namelijk in een appleshop gehoord dat een clean install enkel het besturingssysteem zou herinstalleren en dat de andere dingen - programma's, documenten... - behouden blijven op de schijf. Klopt dit? Als het niet klopt, wat kan ik dan doen om mijn Mac weer naar behoren te doen werken, zodat Finder niet constant uitvalt, of - wanneer ik force quit open - dat ik niet plots zomaar uitgelogd word? En wat zou de oorzaak kunnen zijn van het feit dat Finder plots zo vreemd begint te doen?
    Alvast bedankt!
  • timoshatimosha    Moderator
    February 2014 aangepast
    Een herinstallatie van OS X laat de directory /Macintosh HD/Users/ met rust. Er wordt dus geen persoonlijke data verwijderd.

    Finder kan vernaggeld worden door tooltjes/extensies die pretenderen dat zij het allemaal beter kunnen dan Finder. Herstel de schijfpermissies eens, misschien helpt dat.
  • Je kunt meerdere soorten installaties doen. Bij een herinstallatie blijven (zoals door Timosha gemeld) je eigen bestanden bewaard, alleen de systeembestanden worden er opnieuw opgezet. Als je echt een CLEAN install wil doen, begin je met de HD/SSD te wissen. Het zal duidelijk zijn dat na een (echte) CLEAN install al je eigen bestanden foetsie zijn. Maak dus eerst een backup. Ook aan te raden als je 'slechts' een herinstallatie gaat doen.
  • Als ik de door Timosha geopperde oplossing kies, is dat dan wezenlijk anders (en cleaner) dan wanneer je de upgrade door Apple laat doen via de standaard upgrades vanuit Mountain Lion en Mavericks via de app store? Met andere woorden, kan dat de snelheid van mijn iMac verbeteren of moet ik dan echt voor een echte clean install gaan? Heb nu nml. Regelmatig een strandballetje
  • doe geen moeite om eerst OS X te downloaden en dan een opstart usb te maken.
    je kan ook verbinding maken met het internet, en na een tijdje laden, kun je een clean install doen en zal hij van internet automatisch het OS downloaden en installeren. veel makkelijk en zo gepiept!
  • @iEngineer: Een "standballetje" kan 101 mogelijke oorzaken hebben. Het is niet gezegd dat een schone installatie al je standbal-problemen gaat oplossen. Daarvoor zul je beter moeten uitzoeken wat de oorzaak van de strandballen is. Eén van de dingen die je kunt doen is een EtreCheck rapport maken en dat ergens (dropbox, icloud) plaatsen ter referentie.
  • @Pieterr..ik weet dat er idd veel oorzaken kunnen zijn maar heb al redelijk wat uitgesloten. Verder ben ik vanaf Leopard aan het upgraden en tussendoor via timemachine al eens een sparsebundle gebruikt om een volgende Mac te updaten. Een clean install heb ik sinds 2009 niet meer gedaan dus vermoed dat ik veel clutter heb dat weg moet evenals veel applicaties die ik niet meer gebruik. Ik vraag me dus af of ik echt een clean install zal doen of is een restore vanuit de removers partitie voldoende. Met andere woorden, wat Apple doet als je Mavericks over Mountain Lion installeert is neem ik aan minder rigoureus dan de restore?
  • Removers partitie moet natuurlijk recovery partitie zijn (autocorrect..)
  • March 2014 aangepast
    Als je Mavericks over je bestaande systeem heen installeert, vanuit de Mac App Store, dan blijven al je eigen data en programma's behouden. Er vindt dus géén "clean install" plaats. Als je een echte schone installatie wilt doen kun je de Mavericks installer op een USB stick zetten (voor instructies, zie de link hieronder), daarvan opstarten, je interne schijf wissen, en vervolgens OS X installeren. Zorg er dan wel voor dat je vantevoren een goede (complete) backup hebt gemaakt van je oude systeem.


    http://www.appletips.nl/10-9-os-x-mavericks-installatie-usb-stick-maken/
  • Ook ik heb een vraagje omtrent het uitvoeren van een clean install van mavericks. Ik heb met time machine een back up gemaakt van mijn mac. Ik kan de appstore niet meer openen, een van de problemen:-(
    Moet ik nu mijn interne schijf wissen en dan "gewoon" opnieuw mavericks installeren? Of moet ergens op een usb stick eerst een bestand downloaden waarmee ik mavericks dan kan installeren? En zo ja..waar vind ik dan dat bestand dat ik op de usb stick moet zetten?
  • timoshatimosha    Moderator
    Je kan ook de Mac met CMD+R opstarten en dan Mavericks opnieuw installeren. De Mac haalt dan alle benodigde data via het Internet binnen.
Log In of Registreer om te reageren.