26 april 2023

iTunes-, iBooks- en App Store: Geld terugvragen voor een gekocht item (refund)

3 min leestijd
iTunes-, iBooks- en App Store: Geld terugvragen voor een gekocht item (refund)
Uitleg
3 min leestijd

Het kan wel een voorkomen dat je iets hebt gekocht in de iTunes-, iBooks of App Store, maar dit is niet correct. In dat geval kun je het aankoopbedrag online terugvragen bij Apple. Uiteraard zijn er wel bepaalde voorwaarden, zo moet je de aanvraag binnen de 14 dagen na aankoop indienen en vanzelfsprekend een geldige reden hebben. In sommige gevallen kun je de refund nog tot 90 dagen na aankoop aanvragen.

Is bijvoorbeeld de applicatie niet leuk of het album van een artiest toch niet wat het moet zijn dan heb je pech. Dat is helaas geen geldige reden. Natuurlijk kan het voorkomen dat je bijvoorbeeld een navigatie app voor Europa wil kopen, maar je het per ongeluk de USA versie heb gekocht, dan kun je voor deze reden je geld terugvragen.

Geld terugvragen voor aankopen van apps en meer

  • Open in een webbrowser de volgende website: reportaproblem.apple.com
  • Log in met je Apple ID (waarmee de aankoop is verricht)
  • Kies bij 'Waarmee kunnen we je helpen?' voor 'Om restitutie verzoeken'
  • Selecteer een geldige reden en klik/tik op 'Volgende'
  • Vink in de lijst met aankopen het boek, album, app, etc waarvan je het geld terug wil aan
  • Klik of tik op 'verstuur'
iTunes-, iBooks- en App Store: Geld terugvragen voor een gekocht item (refund)

Afhankelijk van je keuze kan er extra informatie gevraagd worden. Beschrijf eventueel in het daarvoor voorziene tekstveld de reden waarom je graag je geld terug wil. Zorg ervoor dat je duidelijk aangeeft waarom je graag je geld terug wil, zoals al eerder aangegeven moet het om een geldige reden gaan. Apple zal het probleem bekijken en eventueel het aankoopbedrag terugstorten op je account.

Via bovenstaande procedure kun je het geld van apps, muziek, films, tv-programma's en boeken terugvragen die zijn gekocht in de iTunes-, iBooks- en App Store van Apple. Ook het geld voor abonnementen en in-app-aankopen kun je op deze manier terugvragen.

ook interessant
Delen met gezin: In-app abonnementen delen met gezinsleden
Delen met gezin: In-app abonnementen delen met gezinsleden

Uitleg: In-app abonnementen en aankopen delen met gezins zodat alle gezinsleden de volledige app kunnen gebruiken zonder extra kosten.

Aankopen zijn definitief

In principe meldt Apple dat alle verkopen definitief zijn, maar er worden voor verschillende gevallen uitzonderingen gemaakt. Wanneer Apple merkt dat iemand misbruik maakt van deze functie zal de toegang hiertoe worden ontzegd en zelfs het downloaden van apps kan beperken.

Let op, sommige ontwikkelaars hebben een extra pop-up venster geactiveerd met de boodschap: "Ik ben me er van bewust dat ik de aankoop niet meer kan annuleren als ik deze app download binnen veertien dagen nadat ik op 'Koop' heb getikt." Helaas krijg je dan in de meeste gevallen jouw geld niet terug. Dit is ook het geval voor in-app-aankopen.

ook interessant
Abonnementen op apps en diensten opzeggen, bekijken of wijzigen
Abonnementen op apps en diensten opzeggen, bekijken of wijzigen

Abonnementen opzeggen, wijzigen of bekijken op een iPhone, iPad, Apple TV of Mac. Denk aan Apple Music, Netflix, app-abonnementen, etc.

info
Auteur Wesley Fabry
Bijgewerkt26/04/2023 11:12
Categorie iOS, Uitleg
Feedback Probleem melden
Delen 𝕏

Reacties

Laat een reactie achter



Download gratis de appletips app
voor iPhone en iPad in de App Store