13 augustus 2022
Oplossingen wanneer iPhone of iPad niet meer aan gaat of wil opstarten
Oplossingen wanneer iPhone of iPad niet meer aan gaat of wil opstarten
Oplossingen wanneer iPhone of iPad niet meer aan gaat of wil opstarten

Oplossingen wanneer iPhone of iPad niet meer aan gaat of wil opstarten

Het kan zomaar gebeuren dat je iPhone, iPad of iPod Touch niet meer aan gaat. Het scherm blijft op zwart en wat je ook probeert het toestel wil niet meer opstarten. Hier zit je natuurlijk niet op te wachten, gelukkig zijn er verschillende oplossingen.

De oorzaak van het probleem is soms lastig te achterhalen. Heb je het toestel laten vallen, dan kan dit natuurlijk voor problemen hebben gezorgd. In de meeste gevallen is de batterij de oorzaak, maar oververhitting of een software-bug kan het probleem veroorzaken.

iPhone of iPad geforceerd herstarten

Het eerste wat je altijd moet doen bij problemen met je iDevice is deze geforceerd herstarten. Via enkele eenvoudige stappen kun je achtergrond processen en vastlopers herstellen. Hoe je dit moet doen is afhankelijk van je toestel. Met behulp van onze iPhone geforceerd herstarten handleiding voer je in enkele stappen een geforceerde herstart uit.

ook interessant
iPhone, iPad, Mac, AirPods of Apple Watch geforceerd herstarten
iPhone, iPad, Mac, AirPods of Apple Watch geforceerd herstarten

Heb je problemen met je iPhone, iPad, Mac of Apple Watch dan kun je deze het beste geforceerd herstarten om dit op te lossen.

iDevice opladen

Misschien kun je jouw iPhone of iPad niet meer opstarten om de accu volledig leeg is. In dat geval zal het toestel ook geen batterij-melding tonen op het scherm. Probeer je iDevice op te laden, doe dit met een officiële kabel en lichtnetadapter. Draadloos opladen wordt afgeraden.

Niet alleen is dit effectief wanneer de accu niet voldoende is opgeladen, door je iDevice te koppelen aan de oplader wordt een proces geforceerd zodat deze wordt opgestart. Is de batterij leeg dan moet je minstens 30-45 minuten je iDevice opladen voor dit een effect heeft.

iPhone batterij leeg en moet worden opgeladen

ook interessant
Slechtwerkende batterij van je iPhone laten vervangen
Slechtwerkende batterij van je iPhone laten vervangen

Alles over het tijdelijk goedkoper laten vervangen van je iPhone batterij (accu) door Apple en het bewust trager maken van je iPhone

Koppelen aan een computer

Helpt het herstarten en opladen niet? Dan is het aansluiten van je iPhone of iPad aan een Mac of computer een eventuele oplossing. Gebruik hiervoor een originele kabel en sluit het toestel aan op de usb-poort van je computer. Wanneer de iPhone of iPad wordt herkend, zal automatisch iTunes of Finder worden geopend.

iPad of iPhone herstellen

Wordt je iPhone of iPad niet herkend door je Mac of PC? Dan is herstellen via Finder of iTunes vaak de enige uitweg. Hiervoor moet je wel gebruikmaken van de herstelmodus. De herstelmodus kan alleen worden uitgevoerd wanneer je in het bezit bent van Finder voor Mac of iTunes. Zorg ervoor dat je de laatste versie hebt geïnstalleerd zodat deze optimaal werkt met de huidige software. De herstelmodus activeren is per iPhone of iPad-type verschillend, klik hier voor het volledige stappenplan.

ook interessant
iPhone of iPad herstellen met behulp van de herstelmodus
iPhone of iPad herstellen met behulp van de herstelmodus

Handig apple tip waarin we uitleggen hoe je een iPhone of iPad kunt herstellen en bijwerken via de herstelmodus (recovery mode).

iPad of iPhone herstellen via Finder

Apple Support raadplegen

Mocht bovenstaande oplossingen geen effect hebben dan is er nog maar één mogelijkheid en dat is Apple contacteren. Dit kun je online doen via deze pagina, ook in het Nederlands. Uiteraard kun je ook binnenwandelen bij een Apple Store of Apple Premium Reseller.

ook interessant
Genius Bar afspraak maken bij de Apple Store of een erkende serviceprovider
Genius Bar afspraak maken bij de Apple Store of een erkende serviceprovider

Moet je iPhone, iPad, Mac of ander product worden gerepareerd of heb je problemen? Dan kun je naar de Genius Bar in een Apple Store.

info
Auteur Wesley Fabry
Bijgewerkt23/08/2022 15:07
Categorie iPad, iPhone
Feedback Probleem melden
Delen 𝕏

Reacties

  • C.A.N. van Vleuten
    24 mei 2016 om 6:22

    Hallo,
    Ervaring met een iPad derde generatie.
    Er moet wel een een update staan bij iTunes anders krijg je hem niet aan de praat. Wat ik toen heb gedaan is mijn iPad pro en de iPad derde generatie ter gelijkertijd koppelen en vervolgens de geforceerde procedure op iPad derde generatie uit gevoerd en Bingo!!! Wat blijkt dat de iPad por heeft het stuur programma geleverd.

  • Jan
    9 januari 2017 om 22:22

    Hallo,

    mijn iPad 4 heeft zomaar opeens een zwart scherm gegeven. Hij was nog 54% vol toen dit gebeurde.

    Ik heb werkelijk van alles geprobeerd: harde reset (aan/uit + home 10 sec -> home ingedrukt houden) geen resultaat. Aansluiten op iMac en via iTunes proberen, maar iTunes herkent de hele iPad niet eens.

    Mijn kennis houdt hier op. Ik hoop dat iemand mij een goed alternatief kan geven als oplossing! Alvast bedankt!
    Jan

  • Freddy
    7 mei 2017 om 1:00

    Hallo

    Ook alles geprobeerd met mijn Ipad air2.Niets helpt, word ook niet meer herkend

  • Geraldina
    25 mei 2017 om 1:08

    Hallo,

    Mijn iPhone 6s plus gaat opeens niet meer aan.
    Je ziet soms dat laad maa daarna zie je het niet meer..

  • Monique
    2 juni 2017 om 8:04

    Hallo, mijn iPad air2 gaat steeds vaker gewoon op zwart terwijl de batterij nog vol is. Ik krijg hem dan meestal weer aan met veel moeite. Waaraan ligt dat? Ik update hem iedere keer meteen wanneer er een update beschikbaar is.

  • Louise
    20 juni 2017 om 18:19

    Ik heb iPad pro die gaat ook af en toe stil staan kan er niks mee doen ook niet uit zetten

  • Wesley Fabry
    20 juni 2017 om 19:05

    @Louise probeer de tips uit het artikel eens

  • Ralph
    20 juni 2017 om 19:01

    Probeer het eens met de iPhone of iPad gekoppeld aan iTunes. Dus eerst aansluiten op iMac/PC daarna iTunes en daarna de harde reset van de iPhone of iPad. Vaak helpt ook menu knop en aan/uit knop let op iPhone 7 dus anders tegelijk inhouden waarbij aan/uit na 10sec loslaten. LET OP je moet een reservekopie hebben want je zet de iPhone of iPad mogelijk in fabrieksstand DFU mode.

  • Louise
    20 juni 2017 om 19:10

    Zal ik de volgende keer doen. Bedankt

  • i.deklein
    20 juni 2017 om 22:02

    Wat mij opvalt is dat bij opstarten ipad, het Apple logo rechts tov midden staat is dat een code of hoort dat zo?

  • Wesley Fabry
    20 juni 2017 om 23:07

    Het logo zou gewoon in het midden moeten staan, waarom die rechts uitgelijnd wordt weet ik niet.

  • Greet
    25 juli 2017 om 21:09

    Mijn iPad had ook een zwart scherm wilde al naar de winkel gaan om het na te laten kijken door deze tipte lezen is het weer gelukt om het begin scherm te krijgen. Hardstikke bedankt voor deze goede tip ben dol blij

  • Wesley Fabry
    25 juli 2017 om 21:10

    @greet dat is ontzettend fijn om te lezen, leuk dat het geholpen heeft, daar doen we het voor.

  • Ria
    29 juli 2017 om 16:26

    Ook mijn i pad is er mee gestopt. Zwart scherm. Ik krijg hem niet meer aan. Vanmorgen deed alles het nog. Ik heb hen nu aan de oplader (hij was genoeg opgeladen) maar doet nog steeds niets.

  • Wesley Fabry
    29 juli 2017 om 17:37

    @ria doorloop eens de stappen in dit artikel hierboven.

  • marika
    26 september 2017 om 9:55

    op mijn i pad komt steeds eens lege batterij op het scherm.
    ik krijg hem soms nog op als ik deze stappen doorloop maar na een tijdje valt hij weer uit en krijg ik weer dat batterij teken erop

  • Wesley Fabry
    26 september 2017 om 11:28

    @marika dan is de batterij leeg en moet je deze opladen, als dat niet lukt is waarschijnlijk de batterij stuk. Als je nog garantie hebt kun je contact opnemen met Apple. Apple Support kun je op deze manier rechtstreeks benaderen: https://www.appletips.nl/apple-support-raadplegen/

  • sude
    1 oktober 2017 om 20:11

    hallo, ik heb een iphone 5S en hij wilt maar niet aan gaan. 2 dagenlang geprobeerd maar t lukt niet. kan iemand me terugschrijven hoe k m aan moet doen? ps: mijn computer is van t merk Philips dus waarschijnlijk kan ik niks met itunes, verder heb k bijna alles geprobeerd, alvast bedankt xx.

  • Wesley Fabry
    2 oktober 2017 om 8:25

    @Sude bovenstaande geeft mogelijke oplossingen, iTunes kan zeker ook al heb je een windows PC, de procedure blijft gelijk. iTunes voor windows download je hier: https://www.apple.com/nl/itunes/download/ (openen op je windows PC)

  • Marie Blauwaert
    5 oktober 2017 om 16:35

    Als je scherm plots zwart u’s kan je mischien het scherm gordijn n gezet hebben. Probeer eens met je drie vingers te gelijk 3x snel na elkaar te drukken. En scherm gordijn gaat uit. Dan zie je weer alles. Scherm gordijn wordt gebruikt door blinden. Zodat de mede kijkers het scherm niet zouden zien.

  • Wesley Fabry
    5 oktober 2017 om 16:44

    En hoe heet die optie dan precies in iOS? ‘Gordijn’ kennen we niet.

  • Jac
    5 oktober 2017 om 17:26

    Ik had hetzelfde probleem. Ik heb beide volumeknoppen, de aan/uit knop en de homeknop gelijktijdig ingedrukt ( ongeveer 10 seconden), en toen keam er weer leven.

  • Marie Blauwaert
    5 oktober 2017 om 20:46

    In iOS heb je face over.
    Als dit aan staat en je druk 3 x met 3 vingers dan krijg je schermgordijn mode aan en druk je terug in face over 3 maal met 3 vingers dan schakel je scherm gordijn terug uit.
    Face over moet aan staan om dit te kunnen gebruiken.

  • Luuk spuij
    11 oktober 2017 om 15:20

    Hallo,

    Ik heb een Iphone 6S. Eerst werkte hij prima maar na de IOS 11 update hangt het scherm steeds vast en hierna start mijn iphone steeds opnieuw op. Daarna kan ik hem gewoon weer eventjes gebruiken, maar dan hangt hij weer vast en start hij weer uit zichzelf opnieuw op. Dit gebeurd ongeveer 16 keer per dag.
    Heeft iemand misschien hetzelfde probleem of weet iemand misschien een oplossing?
    Ps. Ik heb de IOS 11.0.2 update al gedaan maar het probleem doet zich nog steeds vaak voor.

    Alvast bedankt.

  • Wesley Fabry
    11 oktober 2017 om 15:33

    @luul als je bovenstaande tip hebt geprobeerd en niets werkt kun je het beste contact zoeken met Apple zelf. Apple Support kun je op deze manier rechtstreeks benaderen: https://www.appletips.nl/apple-support-raadplegen/

  • Andrée Demesmaeker
    31 oktober 2017 om 20:44

    Super dank voor de aangeboden oplossing. Het waren 10 lange seconden maar het geforceerd opstarten is gelukt.

  • Wesley Fabry
    31 oktober 2017 om 20:45

    Super! Graag gedaan

  • Peter
    4 november 2017 om 19:04

    Heb hem nu al twee keer, herstel naar fabriekinstelling, hij werkt eventjes en daarna reset hij zichzelf weer. daarna gaat hij weer uit en krijg ik hem niet meer aan. Heb hem upgrade naar 11.1.

  • Fidaye
    9 december 2017 om 16:39

    Super! Door de aan/uit- en thuisknop ingedrukt te houden is het gelukt! Bedankt !

  • mohammed
    18 december 2017 om 19:25

    mijn iPad 2 blijft de hele tijd aan en weer uit gaan en hij gaat niet verder dan het apple logo

  • Fons
    15 januari 2018 om 12:01

    Zelfde probleem met een iPad Mini laatste generatie. Aanwijzigigen gevolgd en hij doet het weer. Thanks

  • Max Palfenier
    18 november 2018 om 15:06

    Heb Ipad (a1460) 4e generatie. Deed niks meer behalve wat rare geluiden. 10 seconden aan/uit knop tegelijk met thuisknop ingedrukt gehouden en voila daar was-ie weer.

  • Madelene
    25 november 2018 om 18:21

    SUPERRRR! iPad2 stond op zwart. Nav bovenstaande homeknop, aan/uit én volume tegelijkertijd 10 seconden ingedrukt en poef… hij deed het weer. Yeah, fijn, thanks!

  • Henk
    25 december 2018 om 12:18

    zojuist op de iPhone 6 van mijn vrouw de update 12.1.2 gedaan maar nu blijft het scherm zwart en ik weet niet meer wat te doen je hoort wel geluid bij aansluiten op stroom bv maar verder kan ik niets ook de herstart procedure zoals hierboven levert niets op

  • Wesley Fabry
    26 december 2018 om 9:19

    Buiten bovenstaande tips hebben we helaas geen andere suggesties meer. Als het direct na de update kwam kun je Apple contacteren, hopelijk kunnen/willen ze helpen. Apple Support kun je op deze manier rechtstreeks benaderen: https://www.appletips.nl/apple-support-raadplegen#helpdesk

  • Gitta
    5 juli 2019 om 16:30

    Als ik mijn iPad (Air2) tot 99% oplaadt, doet hij het gewoon. Maar als ik hem per ongeluk tot 100% laadt (en dat gebeurt me regelmatig), krijg ik links een oplaadplugje en in het midden een batterij te zien. Hij doet dan net of hij leeg is. Na geforceerd opstarten lukt het me (vaak pas na uren en heel veel keer proberen) soms om hem weer aan de praat te krijgen. Ik heb al een paar keer Apple, allerlei “kenners” en de batterijdeskundige van Coolblue om raad gevraagd, maar die kennen het probleem niet of antwoorden niet eens. Kent iemand dit probleem?

  • Wesley Fabry
    6 juli 2019 om 7:48

    Het is voor mij ook de eerste keer dat ik dit lees. Als Apple het probleem al niet kent, wellicht is het een bug, maar dan zouden we het wel al een keer voorbij hebben zien komen. Lastig ?

  • Annemiek
    27 juli 2019 om 21:47

    @Gitta en @wesley: ik heb ook telkens een zwart scherm op mijn iPad (2018) als ik deze aan de oplader heb gehad. Bij mij is het scherm ook echt zwart en is er geen ‘oplaadplugje’ te zien. Ook altijd meerdere malen geforceerd opstarten proberen, voor ik weer scherm heb. Ik moet dan wel álle toetsen 10 sec. ingedrukt houden. (dus: home, aan/uit en beide volumeknoppen) andere combi’s werken so wie so nooit. Soms gaat de iPad na 1x proberen aan, soms pas na 20x…. en alles er tussen in. Eigenlijk heeft deze iPad dit vanaf het begin gehad. Denk er nu over na om toch naar apple te gaan, ik heb nu nog garantie. Wat mij tegenhoud is het feit dat ik dan weer mijn iPad voor en tijd kwijt ben en ik gebruik deze ook zakelijk. Niet handig dus. ?

  • Wesley Fabry
    28 juli 2019 om 10:01

    Heel vreemd Annemiek, lijkt dan toch een hardwarematig probleem te zien. Beste neem je contact op met Apple zelf. Apple Support kun je op deze manier rechtstreeks benaderen: https://www.appletips.nl/apple-support-raadplegen#helpdesk

  • Johan
    28 juli 2019 om 23:01

    @Annemiek, Wesley. Ik heb eenzelfde issue met ipad 2018. Paar maanden in gebruik. De ene keer reageert hij direct, de volgende keer moet ik (tot 10-talle malen) afwisselend homeknop, startknop indrukken om zwart scherm op te starten. Als ie aan de oplader ligt is het bijna zeker kansloos. Al vanaf de eerste dagen zo. Geforceerd opstarten had ik nog niet geprobeerd, bedankt voor de tip (hoop het niet nodig te hebben).

  • Wesley Fabry
    29 juli 2019 om 10:46

    Hebben jullie een speciale case toevallig er rond, of een bescherming op het scherm? Gebruiken jullie originele Apple adapters en kabels?

    Op het internet zeggen sommigen dat stevig op de achterkant van de iPad tikken helpt, maar daar geloof ik weinig van.

    Misschien ligt het aan de omgevingslichtsensor? Die kun je uitschakelen via Instellingen ▸ Algemeen ▸ Toegankelijkheid ▸ ‘Aangepaste weergave’ ▸ Schakel de optie ‘Pas automatisch aan’ uit.

  • Rosalie
    24 november 2019 om 22:27

    Mijn iphone 7 gaat niet meer aan. ik heb hem aan de lader gedaan en de aan/uit knop tegelijk met de lage volume knop 10 sec ingedrukt, maar gaat niet aan. als ik hem aan de lader deo hoor ik wel dat geluid en als ik een bericht krijg ook maar heb geen sprake van zicht plus de thuisknop kan niet worden ingedrukt.

  • patrick willox
    1 mei 2020 om 15:17

    alles geprobeerd, volle batterij
    . Wit scherm met appeltje. werkte nog deze morgen en ineens alles weg.

  • Johan
    6 mei 2020 om 21:34

    /ik probeer met i tunes een ipad te herstellen omdat de ipad niet meer op wil starten. De softwarebalk op de ipad werkt normaal tijden de de installatie maar als hij klaar is om opnieuw op te starten dan laat hij eerst het apple logo zien en gaar dan naar het scherm waarop de usb kabel staat te zien en een pijl naar het icoontje van i tunes. Verder doet de ipad niets.
    Meerdere keren geprobeerd met als resultaat het bovenstaande. Ik miet er nog wel bij vertellen dat de thuisknop niet werkt

  • tymo
    25 maart 2021 om 9:59

    ik heb een iphone 6 die is gisteren uitgevallen die heb ik op de oplader gelegd een uur daarna nog geen reactie en me telefoon was heel koud nu is hij nog steeds niet aan

  • Vandersmissen Marie-yolande
    5 september 2021 om 10:48

    Ik telefoneer met Apple,zij hebben mij al goed geholpen met mijn i-pad,zijn heel vriendelijk en geduldig.
    Het is de batterij bij mij gaat ook op zwart,ook al is mijn i-pad volledig opgeladen.Steek de oplader in,moet wel in het contact blijven en hij gaat wel verder zonder problemen.Ga wel een nieuwe batterij laten zetten,is ongeveer 6 jaar oud.

  • Joey
    29 november 2022 om 16:46

    Mijn iPad is er mee gestopt hij was niet leeg
    Wanneer ik hem wil opstarten krijg ik de appel in beeld maar gaat de iPad direct weer uit
    Wat ik ook probeer van de tips
    Niks helpt

Een reactie toevoegen:

Ik ga akkoord dat deze gegevens worden opgeslagen [privacy]



Download gratis de appletips app
voor iPhone en iPad in de App Store