25 april 2018

iOS: Mobiel internet uitschakelen voor bepaalde apps

1 min leestijd
iOS: Mobiel internet uitschakelen voor bepaalde apps
iOS
1 min leestijd

Wanneer je regelmatig gebruikmaakt van je mobiele datanetwerk weet je uiteraard dat dit ten koste gaat van je databundel. In iOS is het mogelijk om het verbruik per applicatie te bekijken.

Zo zie je in één oogopslag of Twitter, Facebook, iMessage, Mail of een andere applicatie een groot verbruiker is. Erg handig bij het bepalen van een nieuwe internet bundel bij je provider of om de boosdoener te vinden voor de extra kosten.

Internetverbruik per app controleren

• Open 'Instellingen'
• Navigeer naar 'Mobiel netwerk'
• Scrol naar de categorie 'Mobiele data'

mobiele data controleren in ios

Hier vind je (helaas) alfabetisch al jou applicaties terug en met daaronder het verbruik. In dit verbruik zit natuurlijk alleen het verbruik van het mobiele netwerk en niet bij het gebruik van wifi. Via de optie 'Systeem' kun je het verbruik van zaken zoals pushberichten, tijd, locatie, etc bekijken.

Mobiel internet voor een app beperken

Je kunt ook een applicatie de toegang tot het mobiele netwerk ontzeggen, schakel hiervoor de applicatie uit met behulp van de schakelaar achter de app. Op deze manier kan de applicatie wel gebruikmaken van een wifi-netwerk, maar niet van het mobiele internet. Met behulp van de knop 'Stel gegevens opnieuw in' worden alle waardes weer op nul gezet.

ook interessant
iOS: Dataverbruik van Wifi-assistentie controleren
iOS: Dataverbruik van Wifi-assistentie controleren

Vanaf iOS 9.3 kun je eindelijk het dataverbruik van Wifi-assistentie bekijken. De slimme functie schakelt automatisch naar mobiel internet.

info
Auteur Wesley Fabry
Datum25/04/2018 10:05
Categorie iOS
Feedback Probleem melden
Delen 𝕏

Reacties

  • Arzu
    20 juli 2015 om 19:17

    Ik heb dit een halfjaar geleden gedaan, maar nu erger ik mij er enorm aan dat iedere keer als ik een app open die ik heb ‘uitgeschakeld’ er een melding komt met:
    Mobiele data is uitgeschakeld voor bla bla u kunt het instellen bij uw instellingen en dan de opties instellingen of oke.

    hoe zorg ik dat ik deze meldingen niet meer ontvang?

  • Nathalie
    19 september 2015 om 9:39

    Ik heb iOS 9 gedownload alleen nu kan ik sommige apps waarvoor ik mobiel netwerk had uitgeschakeld niet meer inschakelen

  • Peter
    20 september 2015 om 1:15

    Ik heb het zelfde probleem als nathalie!! Kan somige apps niet meer op mobiel netwerk aanzetten??? Iemand tip!!

  • Wesley Fabry
    20 september 2015 om 7:46

    Probeer de instellingen te herstellen via instellingen – algemeen – stel opnieuw in – herstel alle instelling, wellicht helpt dit.

  • Roedi
    20 september 2015 om 14:25

    Ik heb hetzelfde probleem: Apps die ik heb uitgeschakeld voor Mobiele data kan ik niet meer inschakelen. Opnieuw instellen werkt niet en ook een heb ik gekeken naar de APN instellingen (live.vodafone.com) en deze eens opnieuw ingesteld…ook geen resultaat!

    Wie heeft er nog een tip?

  • Peter
    20 september 2015 om 14:57

    Nou hier ook herstel alle instellingen gedaan!! Maar helaas helpt niet.wel raar dat niet iedereen er last van heeft Toch??.
    Hoop voor een snelle oplossing

  • Michel
    20 september 2015 om 18:55

    Sinds gisteren kan ik geen apps meer toegang geven tot mobiel netwerk. Super vervelend. Zit bij Telfort.
    Iemand een idee hoe dit is op te lossen?

  • Rik
    20 september 2015 om 19:23

    Ik heb hetzelfde probleem als de mensen hier boven mij. Iemand al een oplossing?

  • Anne
    21 september 2015 om 6:54

    Zelfde probleem-.- ook al van alles geprobeerd en gezocht maar nergens staat er een antwoord:(

  • Dennis
    21 september 2015 om 11:57

    Idem hier. Omdat ik even naar het buitenland ging heb ik 90% uitgezet. Wil het nu weer aanzetten en ben het bokkie. Ik krijg het niet meer aan. Springt daarna weer terug naar uit als ik opnieuw in de instellingen kom.

  • Michel
    21 september 2015 om 12:04

    Helaas nog steeds niets kunnen vinden qua oplossing.

  • Jill
    21 september 2015 om 16:51

    Hier ook het zelfde probleem.. Ook nog geen oplossing gevonden.

  • Nienke
    21 september 2015 om 17:03

    Zelfde probleem ! Ook alles opnieuw ingesteld maar dat werkt ook niet..

    AUB SNEL OPLOSSEN !

  • Diana
    21 september 2015 om 20:25

    Exact hetzelfde probleem. Aanzetten bij i stellingen, mobiele data, instellingen herstellen biks help! Bij support kom ik ook niet verder. Inderdaad in buitenland eea uitgezet en nu in de aap gelogeerd! Iemend een opkossing????

  • jan
    21 september 2015 om 20:26

    Precies ook dat probleem!! Zie Diana. Heb ook nog geen oplossing kunnen vinden moedeloos van te worden!!

  • Linda
    21 september 2015 om 23:13

    Zelfde probleem alleen maar bij de apps facebook messenger en whatsapp. Nooit uitgezet maar sinds de update vanzelf gegaan. Kan er alleen gebruik van maken als ik met Wifi verbonden ben… erg vervelend en zou graag een oplossing hebben. Hele internet al afgezocht!!

  • marilva
    22 september 2015 om 9:15

    ik heb precies het zelfde probleem wat hier boven geschreven staat
    dat is zo irritant.

    laten ze maar snel komen met een oplossing

  • Wesley Fabry
    22 september 2015 om 9:34

    Hebben jullie de netwerkinstellingen en alle instellingen hersteld? Dit doe je via instellingen ▸ Algemeen ▸ Stel opnieuw in ▸ Probeer eerst ‘Herstel netwerkinstellingen’ lukt dit niet, tik dan op ‘Herstel alle instellingen’.

  • Danny Thijs
    22 september 2015 om 9:43

    als je “herstel alle instellingen ” doet wat ben je dan juist kwijt?
    contacten, foto’s ? of niets?

  • Wesley Fabry
    22 september 2015 om 9:58

    @danny dan worden de fabrieksinstellingen terugezet in de app ‘instellingen’ en moet je dus al deze instellingen opnieuw aanpassen mocht je dat hebben gedaan.. Inhoud zoals foto’s, apps, berichten, etc ben je niet kwijt.

  • Danny Thijs
    22 september 2015 om 13:54

    heeft iemand dit gedaan en zo ja werkt het?

  • Andre
    22 september 2015 om 14:37

    Ik heb dit idd zojuist gedaan maar blijf tegen het zelfde probleem aanlopen hoop dat dit snel word opgelost betaal niet voor diensten die ik niet ken gebruike

  • Danny Thijs
    22 september 2015 om 14:53

    is dit probleem ook bij apple zelf bekend? is dit alleen te verhelpen met een nieuwe iOS9 versie.
    Enfin, ik heb nog maar een jaar iPhone maar ik heb toch mijn bedenkingen ;
    elke keer dat er een nieuwe sofware uitkomt zijn er problemen (en geen kleintjes) ; is er dan niemand die dit nakijkt?

  • Zoë
    22 september 2015 om 18:40

    Ik heb inderdaad hetzelfde probleem als hierboven! Super vervelend én onhandig.. Ga morgen naar de Apple store om te kijken of zij er iets op weten!!

  • Michel
    22 september 2015 om 18:50

    Alles terug gezet naar fabrieksinstellingen, helaas niets geholpen.

  • nicoletta
    22 september 2015 om 19:29

    IK HEB HET ZELFDE PROBLEEM HELP!!!

  • l
    22 september 2015 om 19:47

    ik heb het zelfde probleem sinds de nieuwe update.. heel vervelend kan alleen whatsapp nu gebruiken met mijn mobiele netwerk.

  • Ralf
    23 september 2015 om 8:24

    Hallo. Bij mij exact hetzelfde probleem.

  • Natascha
    23 september 2015 om 10:08

    Ik heb dit ook, zo chagrijnig van..
    Alles gezocht op internet, dacht dat ik de enige was maar nee dus..
    Heb het ook sinds de nieuwe IOS9 update en heb alles al herstelt alles geprobeerd maar niks helpt.. Ik zet het telkens weer aan maar dan gaat ie gewn uit :s
    Ik ga denk ik van de week langs de Applestore hopelijk kunnen ze het oplossen.

  • daniel
    23 september 2015 om 10:43

    Ik heb hetzelfde probleem, echter alleen met de app store app. Kan gebruik van mobiel datanetwerk hiervan wel inschakelen maar staat weer uit als je weer terug gaat.

    Denk niet dat de apple store hier geen oplossing voor heeft. Is IOS9 gerelateerd en zal vermoedelijk worden opgelost met de 9.1 update..

  • Joop Heijnen
    23 september 2015 om 13:33

    Ook ik heb exact hetzelfde probleem. Weet iemand al wanneer Apple met een oplossing komt?

  • Wesley Fabry
    23 september 2015 om 19:19

    Iedereen die problemen heeft met iOS 9, voer nu de update uit van iOS 9.0.1, we raden aan dit te doen via iTunes ! Meer info: http://www.appletips.nl/ios-9-0-1-update-nu-te-downloaden/

  • Michel
    23 september 2015 om 20:10

    Net via WiFi de update gedaan. Heeft problemen niet opgelost

  • Elle
    23 september 2015 om 20:18

    Heb hetzelfde probleem en iOS 9.0.1 heeft het ook bij mij niet opgelost

  • Roedi
    23 september 2015 om 20:38

    Helaas……..

  • Bernie
    24 september 2015 om 0:15

    Precies hetzelfde probleem, alleen mobiele data voor instellingen kan aan blijven staan. Vrij irritant

  • Wesley Fabry
    24 september 2015 om 10:45

    Iedereen die nog steeds problemen heeft dient zijn iDevice te herstellen via Herstelmodus.

    Sluit je iDevice dan aan je Mac of PC met USB-kabel. Laat hem aangesloten, druk thuisknop en aan/uit-knop in tot het Apple logo verschijnt (±10 seconden). Druk dan op ‘Herstel’ om je iDevice te herstellen, volg de stappen op het scherm. Nadat je iDevice is hersteld kun je een reservekopie uit iTunes of iCloud terugzetten.

    Als dit niet lukt dien je opnieuw je iDevice te herstellen en dan hem als nieuw te installeren. Je moet dan alle apps opnieuw downloaden vanuit App Store ▸ Updates ▸ Aankopen en alles opnieuw instellen naar eigen wensen.

  • Freek
    24 september 2015 om 11:42

    Je kunt nu updaten naar iOS 9.0.1 dan is het verholpen.

  • Tim
    24 september 2015 om 12:23

    Probleem is na een update naar 9.0.1 ook nog niet verholpen.

    reset van de instellingen etc. zijn gedaan. kan het toch zijn dat het iets met de APN’s te maken heeft?

  • Frédérique
    24 september 2015 om 17:02

    ik heb dezelfde problemen en de update hielp bij mij ook niet

  • pjvdv
    24 september 2015 om 22:43

    Same here, na opdate krijg ik met geen mogelijkheid whatsapp op mobiele data. Heb whatsapp weggegooid. Instellengen gewist hielp niet. Zelfs toestel gewist en opnieuw alles geïnstalleerd vanuit backup met opnieuw whatsapp uit Appstore. Niet geholpen! Kortom volslagen K

  • Jan
    24 september 2015 om 23:30

    Hier ook nog steeds het zelfde probleem. Paar keer hersteld maar nu is zelfs de appstore is nu americaans.

  • Freek
    25 september 2015 om 9:52

    @Tim, je hebt gelijkt. Dacht dat het was opgelost maar ook bij mij nog steeds hetzelfde probleem. Vreemd want het stond wel in de specificaties van de update. Wachten tot de volgende dan maar…

  • daniel
    25 september 2015 om 12:20

    Het vreemde is dat ik dit probleem nergens tegenkom op (officiële) Apple relateerde websites, waar wel de andere problemen van IOS 9.0 (o.a. taalproblemen bij apps, APN Ziggo/Hollandse nieuwe etc..) werden genoemd.

    Zal dit probleem überhaupt wel bekend zijn..?!?!

  • Wesley Fabry
    25 september 2015 om 12:28

    Hebben jullie al geprobeerd het mobiele metwerk opnieuw in te stellen, dit doe je via instellingen – mobiele netwerk – mobiele datanetwerk – stel opnieuw in..

  • Julie
    25 september 2015 om 12:59

    Ik heb precies hetzelfde probleem. Voordat ik spotify premium had, heb ik mobiel data uitgezet. Nu ik het probeer aan te zetten lijkt het erop dat wanneer ik terug naar instellingen ga het weer geannuleerd is. Nu heb ik dus wel spotify premium alleen kan ik het buitenshuis niet gebruiken….

  • Jan
    25 september 2015 om 13:00

    Help ook niet. Hoop wel dat er een oplossing komt.

  • daniel
    25 september 2015 om 13:42

    Heb sterk het idee dat dit niet bekend is aangezien er weiig is te vinden over dit problem

  • Luuk
    25 september 2015 om 22:32

    Bij mij precies hetzelfde, iemand die al Naar de Apple store is geweest en het probleem verholpen is?

  • Luuk
    25 september 2015 om 22:53

    Iemand een email adres van Apple?

  • Roedi
    26 september 2015 om 10:09

    Ik heb hier melding van gemaakt richting Apple. Ik kreeg een geautomatiseerd bericht terug dat het in het iPhone team behandeld zo worden, maar dat ik verder niet op de hoogte zou gehouden worden.
    Geen idee meer op welke site ik dat heb gedaan.

  • Wesley Fabry
    26 september 2015 om 10:20

    Feedback kun je hier geven, dit kan zijn advies, problemen en bugs melden: http://www.apple.com/feedback/

  • Rob
    26 september 2015 om 21:05

    Vraagje, mij valt op dat het alleen op de iphone 6 is, niet op de 5S, kan iemand dit bevestigen?

    Apple begint aardig kuren te vertonen ben er serieus over na aan het denken een ander merk te gaan kiezen.

    (Zakelijke gebruiker)

  • settesoli
    27 september 2015 om 2:28

    Iphone 5s, idem… na update mobiel netwerk voor appies niet meer in te schakelen. Ook andere kuren zoals volume van meldingtoon whatsapp automatisch verlaagd.

    Vanmiddag langs applestore den haag, ben benieuwd.

  • Kaat
    27 september 2015 om 10:14

    Hetzelfde probleem op de iphone 5. Niks helpt en geen reactie van apple.

  • Settesoli
    27 september 2015 om 15:30

    Advies om niet te updaten, zal over week of twee zijn opgelost met een nieuwe update.
    Dus ga ik mij twee weken lang niet druk maken en erop vertrouwen dat het allemaal uiteindelijk wel weer goed komt.

  • Marija
    28 september 2015 om 10:53

    Jup hier ook hetzelfde probleem, na beide updates, instellingen opnieuw niets verholpen. Hopen dat die volgende update snel komt ;)

  • Rob
    28 september 2015 om 11:00

    Apple gaf de hint om alle instellingen terug te zetten, we weten allemaal hoe langzaam het backup-en gaat… En zoals hier te lezen gaat dat hem ook niet worden, idd maar even afwachten… (wel niet des Apples…)

  • Demi
    28 september 2015 om 15:52

    Hier ook hetzelfde probleem, letterlijk alles geprobeerd maar niks helpt. Al iemand naar de applestore geweest? En mailen jullie allemaal naar apple? Hoe meer reactie’s hoe sneller een nieuwe update!

  • Wesley Fabry
    28 september 2015 om 17:54

    Enkele oplossingen, loop ze 1 voor 1 na!

    • zorg dat mobiele data actief is via instellingen – mobiel netwerk
    • schakel vliegtuigmodus in en uit (instellingen)
    • ga naar instellingen – algemeen – beperkingen – mobieldatagebruik – sta wijzigen toe is ingeschakeld (beperkingen niet actief? Maak het dan eerst actief)
    • herstel netwerkinstellingen via instellingen – algemeen – stel opnieuw in
    • herstart je iDevice meerdere malen
    • verwijder de app met problemen, herstart je iDevice en installeer hem opnieuw

    Mocht dat niet helpen, herstel je idevice: 

    Sluit je iDevice dan aan je Mac of PC met USB-kabel. Laat hem aangesloten, druk thuisknop en aan/uit-knop in tot het Apple logo verschijnt (±10 seconden). Druk dan op ‘Herstel’ om je iDevice te herstellen, volg de stappen op het scherm. Nadat je iDevice is hersteld kun je een reservekopie uit iTunes of iCloud terugzetten.

    Als dit niet lukt dien je opnieuw je iDevice te herstellen en dan hem als nieuw te installeren. Je moet dan alle apps opnieuw downloaden vanuit App Store ▸ Updates ▸ Aankopen en alles opnieuw instellen naar eigen wensen.

  • Gerda
    28 september 2015 om 22:45

    Ik heb een 4S en ook ik kan helemaal niks. Whatsapp wordt automatisch uitgeschakeld. Hopelijk wordt dit snel opgelost!

  • AM
    29 september 2015 om 17:29

    Ik heb hetzelfde probleem…
    Als iemand een werkende oplossing heeft, Please laat het me weten, word er namelijk gek van .. Erg slecht dit..

  • Tessa
    29 september 2015 om 18:09

    Hi,
    Ik heb hetzelfde probleem.
    Ben net bij de Apple store geweest, zit waarschijnlijk in de software.
    Het enige wat ze zeiden was de energiebesparingsmodus uitzetten, maar dit werkte bij mij niet.

  • Maron
    29 september 2015 om 23:30

    Hoi,
    Ik heb 3 dagen met Vodafone getweet. Al die oplossingen die hierboven staan heb ik geprobeerd. Maar nog steeds lukt het niet! Het is om gek van te worden.

  • Ilse
    30 september 2015 om 17:44

    hier hetzelfde probleem! Alle bovenstaande tips uitgeprobeerd, niks helpt!
    Ik ben net overgeschakeld van android naar ios omdat dit zogezegd beter is.
    Was ik maar bij android gebleven, nooit problemen ondervonden bij updates.

  • Wesley Fabry
    30 september 2015 om 19:10

    Apple heeft zojuist een update uitgebracht voor iOS 9, deze lost het Mobiele datanetwerk probleem op. iOS 9.0.2: http://www.appletips.nl/software-update-ios-9-0-2-nu-te-downloaden/

  • Jan
    30 september 2015 om 20:11

    Opgelost, gelukkig.

  • Beau
    30 september 2015 om 20:40

    Precies hetzelfde probleem. Ook al alles geprobeerd en niks heeft geholpen. Nu maar fingers crossed en de update doen, hopen dat deze het wel oplost..

  • Richard
    30 september 2015 om 22:26

    Wesley, bedankt voor je snelle reactie en hulp. De update lost het probleem op.

  • Tim
    1 oktober 2015 om 11:32

    hier ook weer opgelost. top!

  • Juliette
    1 oktober 2015 om 19:11

    update geïnstalleerd, morgen even buiten de deur proberen…heel irritant

  • Appeltje
    3 oktober 2015 om 11:26

    Misschien ook het proberen waard: instellingen>algemeen>beperkingen>mobieledata> sta wijzigingen toe. En dan bovenstaand de app toegang tot je mobiele dataverkeer geven.

  • Gerry
    6 oktober 2015 om 19:02

    Kan gebruik mobiel netwerk van Twitter niet uitschakelen.
    Iedere keer als ik het uitzet, gaat het vanzelf weer aan.
    Heb het al 50 keer uitgezet maar na enkele seconden zet twitter het zelf weer aan????
    wat te doen??

  • Settesoli
    8 oktober 2015 om 12:21

    Opgelost, update na 2 weken, alles werkt weer naar behoren.
    De les geleerd, niet de eerste zijn met een update, wacht rustig af, een week of twee dan hebbie dat geouwehoer niet.
    Op naar de volgende Joehoeee

  • Bjorn
    9 oktober 2015 om 17:06

    Hier nu ook opgelost. Thnx voor de tip! Eindelijk een einde aan een paar weken ergernis ;)

  • Sacha
    12 oktober 2015 om 17:11

    Ik heb dit probleem ook, heb alles al geprobeerd, maar geen resultaat. Ik lees nu dus dat de update iOS 9.0.2 helpt tegen dit probleem. Alleen ik heb de iOS 9.1 Beta versie geïnstalleerd, maar ik wil nu dus eigenlijk die andere iOS 9.0.2 installeren, hoe moet dit?

  • Willemijn
    10 mei 2016 om 10:26

    Ik heb sinds kort een nieuw abbonement maar als ik bij mobiel netwerk staat dan staan de apps die ik zelf gedownload heb er niet bij (whatsapp, snapchat etc) en kan het dus ook niet aanzetten weet iemand wat ik moet doen?

  • nada
    7 juni 2016 om 21:09

    ik heb precies hetzelfde probleem als willemijn. de enige apps die bij ‘gebruik mobiele data voor’ staan zijn de basic apps plus een app die ik heb genaamd cookie. wat overigens raar is want als die cookie app er bij kan staan waarom whatsap, instagram etc. niet? ik had ziggo hier al over gebeld maar het probleem is bij hen niet bekend… erg hinderlijk allemaal, ik kijk uit naar een oplossing

  • Wesley Fabry
    8 juni 2016 om 9:28

    @nada en willemijn
    Erg vreemd, beste is een discussie te openen op http://genius.appletips.nl met deze vraag en voeg even een schermafbeelding erbij van de lijst van instellingen ▸ Mobiel netwerk ▸ Gebruik mobiele data voor.

    Hier vind je terug hoe je een schermafbeelding kunt maken: http://www.appletips.nl/schermafbeelding-maken-op-iphone-ipad-mac-apple-watch-en-apple-tv/

  • Mardin
    23 juli 2016 om 17:34

    Ik heb precies zelfde probleem als nada en willemijn

  • Wesley Fabry
    23 juli 2016 om 17:57

    @mardin/nada/willemijn kunnen jullie wel mobiele data inschakelen via Instellingen ▸ de desbetreffende app (whatsapp/facebook/etc.) ▸ mobiele data?

Een reactie toevoegen:

Ik ga akkoord dat deze gegevens worden opgeslagen [privacy]



Download gratis de appletips app
voor iPhone en iPad in de App Store