De garantie controleren van je Mac, iPhone, iPad en overige Apple producten
Iedereen die een nieuwe iPhone, iPad, Mac of ander Apple product koopt krijgt standaard van Apple één jaar beperkte garantie, dit wordt ook wel de fabrieksgarantie genoemd. Uiteraard heb je als inwoner van de Europese Unie recht op twee jaar garantie en in Nederland is het zelfs zo dat je recht hebt op garantie naar aanleiding van de levensverwachting van een product (meer info).
De standaard garantie van Apple houdt in dat je de eerste 90 dagen telefonische ondersteuning krijgt en wordt schade door productiefouten en door toedoen van Apple (beperkt) gedekt. Koop je jouw Apple product via een Apple Premium Reseller, winkel, webshop of telecomprovider, dan moet je altijd eerst hun aanspreken.
Sinds iOS 17.3, iPadOS 17.3 en macOS Sonoma 14.3 kun je nog sneller de garantiestatus bekijken van alle apparaten die gekoppeld zijn aan je Apple ID. Klik hier voor meer uitleg
Apple garantie controleren
Om de garantie te controleren van je iPhone, iPad, Mac of ander Apple product heb je het serienummer nodig. Klik hier om het serienummer van je Apple apparaat te achterhalen. Zodra je deze hebt kun je aan de slag.
- Open de officiële service- en supportdekking website van Apple
- Vul het serienummer in
- Voer de controle uit en klik op 'Ga door'
Apple gaat nu op zoek in hun database naar de juiste gegevens en laat vervolgens de dekking van je product zien. Gegevens die worden gecontroleerd zijn: Geldige aankoopdatum of telefonische technische support actief is en of je in aanmerking komt voor reparaties en service. Ook wordt op deze pagina gemeld of AppleCare is afgesloten voor het product en hoe lang dit nog geldig is.
Helaas toont Apple alleen of het product een geldige aankoopdatum heeft, wat de exacte datum is wordt helaas niet vermeld. Deze moet je zelf achterhalen via de aankoopbon of via een overzicht van de bestelling.
AppleCare+
De standaard (beperkte) garantie van 1 jaar kun je ook bij Apple laten verlengen met behulp van AppleCare+. Dit kun je het beste omschrijven als een verzekering van Apple. Voor een éénmalig bedrag krijg je twee jaar (iPhone / iPad / Apple Watch) en drie jaar (Mac) lang ondersteuning en kun je veel goedkoper reparaties laten uitvoeren.
Vroeger had je een onderscheid tussen AppleCare en AppleCare+, sinds 30 oktober 2018 kun je voor zowel de iPhone, iPad, Apple Watch en Mac een AppleCare+ verzekering afsluiten. Deze geeft je meer dekking dan de voorgaande variant en kun je zelfs tot tweemaal toe gedurende de looptijd je Apple product laten repareren wanneer de schade werd veroorzaakt door een ongelukje.
Auteur | Wesley Fabry | |
Bijgewerkt | 19/01/2024 10:45 | |
Categorie | Uitleg | |
Reacties
Nuttig artikel. …… (de puntjes na de punt heb ik er gezet omdat er anders niet genoeg tekens waren; dan wordt het commentaartje niet geaccepteerd; natuurlijk heb ik met deze uitleg ruimschoots het minimum aantal karakters bereikt) …