Menu

28 november 2010

Een refund claimen in de App Store

Het kan voorkomen dat je een App in de App Store hebt aangekocht die niet goed functioneert of totaal niet doet wat er in de omschrijving van de App staat beschreven. Dankzij het strenge ‘review’-proces van Apple komt dit bijna niet voor maar er zijn natuurlijk altijd uitzonderingen.

Op het moment dat je een App hebt aangekocht en je bent hierover niet tevreden dan kan je proberen een refund te claimen. Doorloop hiervoor de volgende stappen:

1. Start iTunes en klik op de iTunes Store

2. Log in met je iTunes door op je e-mail adres rechtsboven in de hoek te klikken.

3. De Apple accountinformatie pagina verschijnt nu in iTunes, klik op aankoopgeschiedenis.

4. Je krijgt nu een overzicht van je aankopen te zien, klik op de knop ‘Een probleem melden’ onderaan de pagina.

5. Selecteer de aankoop waarvoor je een probleem wilt melden.

6. In het formulier wat verschijnt selecteer je een probleem omschrijving en kan je eventueel nog een extra omschrijving toevoegen. Let hierbij op dat dit alleen mogelijk is in het Engels, Frans, Duits, Spaans en Japans.

7. Klik op de knop ‘Verzend’ en wacht de reactie van Apple af.

Een omschrijving zoals “I didn’t like the app” zal vanzelfsprekend niet leiden tot een refund. Wanneer een App achter niet goed functioneert dan volgt in de meeste gevallen altijd een refund.

Normaal gesproken krijg je binnen 48 uur een reactie terug van Apple.




Gerelateerde tips:




Reacties


  • applesab 28 november 2010 om 18:52

    Nou.. ik vraag me af of dit werkt. Na verzending kreeg ik gelijk de melding dat ze er niks aan kunnen doen en dat ik maar contact op moet nemen met de leverancier. Wordt ik naar een website gestuurd waar niet eens contactgegevens op staan. Erg raar dat Apple gelijk zegt dat ze niks kunnen doen terwijl ik het probleem van de app goed omschreven heb.

  • sabina 28 november 2010 om 18:53

    Werkt volgens mij niet. Ik krijg gelijk de melding in beeld dat ze er niks aan kunnen doen en dat ik maar contact op moet nemen met de leverancier?!

  • Arjan 28 november 2010 om 19:26

    Dit werkt echt wel! deze week heb ik een claim ingediend en het was binnen 1 dag geregeld. Werd heel netjes afgehandeld, complimenten.

  • Mike Zoomers 28 november 2010 om 19:28

    Enkele weken geleden ook via deze methode een probleem gemeld en de aankoop werd ongedaan gemaakt.

  • Marco 3 december 2010 om 15:51

    Werkt hier het consumentenrecht niet? Koop op Afstand. Dat je dus altijd de mogelijkheid hebt om binnen 7 dagen zonder opgaaf van reden de koop te retourneren/herzien. Of is er een uitzondering bij software? Ik denk ik vraag het maar even.

  • Gilbert 4 december 2010 om 10:10

    Hier ben ik heel blij mee had het zelf nog niet gevonden. Ik heb een probleem met een app en heel veel anderen hebben hetzelfde probleem, maar de maker geeft geen thuis na ik weet niet hoeveel mailtjes en support tickets.

    Hoop dat dit mijn geld teruggeeft, 2 euro nog wat…

  • Gilbert 19 december 2010 om 11:04

    Nou het is inmiddels meer dan 2 weken terug dat ik deze refund geclaimd heb maar ik moet persoonlijk dus concluderen dat het niet werkt. Kreeg net als anderen hier de melding dat ik het met de leverancier moest oplossen maar ja die geeft dus geen thuis, maar blijft die handel wel lekker verkopen in de appstore.

  • Justin Scheggetman 15 februari 2011 om 12:57

    Ik heb er zojuist ook een geclaimd. Kreeg wel de melding dat ik contact met de leverancier op moest nemen. Ik wacht het even af. Was een app van €3,99 dus zou zonde zijn. :)

  • Ton 28 september 2011 om 22:12

    Apple weigert gewoon.. heb een app waarvan de leverancier zegt zit een fout in, ga maar naar de appstore voor je geld terug..
    Apple zegt wij zijn er niet verantwoordelijk voor ga maar naar de leverancier… Ik heb het al talloze malen moeten zeggen, Apple? mooie producten, waardeloos bedrijf….

  • Paul 23 januari 2012 om 19:12

    Bij mij kom ik niet op een in te vullen formulier uit, maar gewoon op de support pagina van Apple (http://www.apple.com/nl/support/mac/app-store/ ).
    Daar is verder geen formulier te vinden dat ingevuld kan worden om een probleem te melden.

  • Ger Mug 11 februari 2012 om 21:55

    Tip: als de leverancier niet thuis geeft, zorg en in ieder geval voor een waarschuwing en een hele slechte review bij de app.

  • Conz 19 juni 2012 om 10:28

    Dit werkt niet voor in-app aankopen. Je komt dan in plaats van op het invulformulier terecht op op de support website waar je uiteindelijk na een hoop geklik een 0900- nummer te zien krijgt van 10 cent per minuut met een geschatte wachttijd van 10 minuten.

    Handig hoor Apple, in jullie ‘veilige’ app store staan gewoon apps die je geld stelen, niets terug leveren en dat kunnen blijven doen omdat het onmogelijk is hierover te klagen. Ballen bedrijf!

  • Daisy 17 juli 2012 om 3:12

    Nou, ik heb de stappen gevolgd, maar krijg alleen maar de website van apple te zien, geen formulier, niks. Hoe moet ik nu klagen en eventueel de koop ongedaan maken?
    En waarom kun je niet gewoon binnen een dag je koop ongedaan maken? Slaat toch nergens op…

    HELP

  • Aad Metz 25 september 2012 om 7:59

    Op mijn iMac krijg ik netjes bovenstaande afbeelding (scherm).
    Op mijn MBP wordt ik doorgestuurd naar Safari, de Help van Apple
    en vervolgens kan ik niets vinden.
    Hoe kan ik dit oplossen?

  • Peter 6 november 2012 om 21:29

    Ik kan ook niet achterhalen hoe een in-app aankoop ongedaan te maken. Kind wil spelletje spelen, spelletje vraagt om update en start anders niet, vrouw voert wachtwoord in, kind gaat spelen en koopt 3000 parels voor bijna 90 euro. Onhandig natuurlijk, maar dat moet toch gemakkelijk ongedaan te maken zijn, zou je denken. Niks over te vinden. Ik ben zeer apple-minded, maar dit vind ik wel zo extreem slecht van apple, dat als ik dit niet snel opgelost krijg, ik nooit meer iets van apple koop. Ik had de ipad op de eerste dag dat die in NL was en heb ijverig mijn steentje bijgedragen om anderen te overtuigen hoe geweldig dit apparaat is. Maar als ze dit niet snel oplossen, ga ik al mijn enthousiasme inzetten om iedereen te overtuigen nooit meer iets van apple te kopen.

  • Edwin 26 november 2012 om 17:37

    Ik kom er ook net achter dat er in-app aankopen zijn geweest een paar dagen geleden bij een app genaamd Smurfs. Nu heb ik daar vele klachten van gevonden op internet. Ik heb een verzoek/klacht ingediend bij apple. Nu maar afwachten wat ze daarmee doen. Ik heb wel nu de beveiliging van de ipad zo ingesteld dat in-app aankopen niet meer mogelijk zijn Gelijk de iTunes, muziek en de gehele rambam ook maar geblokkeerd. Dit betreft een ipad waar mijn dochter op speelt. Wist van deze instellingen niet af totdat ik erover las. Dacht ook altijd dat in-app aankopen ALTIJD password nodig hadden. Is dus niet zo.
    Ben nu meer dan 100 euro lichter in een paar minuten nadat de GRATIS app op de ipad gedownload was.

  • Ria 27 december 2013 om 19:33

    Ik heb al regelmatig problemen met app’s van Apple gehad. Soms al na aankoop soms na een update maar na de melding bij support krijg je wel een beleefde mail terug maar er staat altijd in dat ik bij de ontwikkelaar moet zijn maar ten eerste heb ik hem bij Apple gekocht dus vindt ik dat hun het moeten vergoeden en te tweede de ontwikkelaars reageren bijna nooit terug.
    Ik blijf vinden dat Apple in dit soort gevallen hoort te vergoeden want je koopt de app tenslotte in hun store.

  • E 12 januari 2014 om 17:47

    Absoluut onmogelijk om nederlandse zenders in Frankrijk live te kijken. Heb stappen gevolgd maar klopt niet en kom nergens. Iemand dezelfde ervaring?app kost wel €3,99! Thuis deze app niet nodig want heb KPN

  • Bart 21 februari 2014 om 22:56

    Gisteren clash of clans geprobeerd (de gratis app).
    Zag net dat er 89euro is afgeschreven???? door itunes
    Hoe is dat mogelijk? nergens een itunes paswoord in hoeven vullen (behalve voor het downloaden van de gratis app).
    Net gemeld via “een probleem melden”
    Ik hoop dat ik mijn geld terug krijg.

Een reactie toevoegen: