iTunes-, iBooks- en App Store: Geld terugvragen voor een gekocht item (refund)
Het kan wel een voorkomen dat je iets hebt gekocht in de iTunes-, iBooks of App Store, maar dit is niet correct. In dat geval kun je het aankoopbedrag online terugvragen bij Apple. Uiteraard zijn er wel bepaalde voorwaarden, zo moet je de aanvraag binnen de 14 dagen na aankoop indienen en vanzelfsprekend een geldige reden hebben. In sommige gevallen kun je de refund nog tot 90 dagen na aankoop aanvragen.
Is bijvoorbeeld de applicatie niet leuk of het album van een artiest toch niet wat het moet zijn dan heb je pech. Dat is helaas geen geldige reden. Natuurlijk kan het voorkomen dat je bijvoorbeeld een navigatie app voor Europa wil kopen, maar je het per ongeluk de USA versie heb gekocht, dan kun je voor deze reden je geld terugvragen.
Geld terugvragen voor aankopen van apps en meer
- Open in een webbrowser de volgende website: reportaproblem.apple.com
- Log in met je Apple ID (waarmee de aankoop is verricht)
- Kies bij 'Waarmee kunnen we je helpen?' voor 'Om restitutie verzoeken'
- Selecteer een geldige reden en klik/tik op 'Volgende'
- Vink in de lijst met aankopen het boek, album, app, etc waarvan je het geld terug wil aan
- Klik of tik op 'verstuur'
Afhankelijk van je keuze kan er extra informatie gevraagd worden. Beschrijf eventueel in het daarvoor voorziene tekstveld de reden waarom je graag je geld terug wil. Zorg ervoor dat je duidelijk aangeeft waarom je graag je geld terug wil, zoals al eerder aangegeven moet het om een geldige reden gaan. Apple zal het probleem bekijken en eventueel het aankoopbedrag terugstorten op je account.
Via bovenstaande procedure kun je het geld van apps, muziek, films, tv-programma's en boeken terugvragen die zijn gekocht in de iTunes-, iBooks- en App Store van Apple. Ook het geld voor abonnementen en in-app-aankopen kun je op deze manier terugvragen.
Aankopen zijn definitief
In principe meldt Apple dat alle verkopen definitief zijn, maar er worden voor verschillende gevallen uitzonderingen gemaakt. Wanneer Apple merkt dat iemand misbruik maakt van deze functie zal de toegang hiertoe worden ontzegd en zelfs het downloaden van apps kan beperken.
Let op, sommige ontwikkelaars hebben een extra pop-up venster geactiveerd met de boodschap: "Ik ben me er van bewust dat ik de aankoop niet meer kan annuleren als ik deze app download binnen veertien dagen nadat ik op 'Koop' heb getikt." Helaas krijg je dan in de meeste gevallen jouw geld niet terug. Dit is ook het geval voor in-app-aankopen.
Auteur | Wesley Fabry | |
Bijgewerkt | 26/04/2023 11:12 | |
Categorie | iOS, Uitleg | |
Reacties
Twee Dagen geleden een app geinstaleerd waarvan ik dacht dat die gratis was, nu is er bijna 50 euro afgeschreven. Ik heb niks aan de app.
Ik heb iCloud aangeschreven zoals jullie beschrijven, wat hier uitkomt zal ik terug koppelen via deze site. Uit voorzorg heb Ik mijn gekoppelde creditcard voorlopig bij iCloud uitgeschakeld.
Bedankt voor de tip.
Ik vraag mij af hoe dit werkt met bv een route planner.
Ik heb bv Europa maar er is een aanbieding met wereld dekking.
Kan ik dan ook mijn geld terug vragen? Ook als ik al een jaar de app gebruik!
Mijn gekochte apps staan er geen eens tussen
@Servias dan zul je even Apple moeten benaderen via Apple Support
Ik heb het gedaan alleen heb nog steeds niet mijn geld terwijl ik een mail heb gekregen met je hebt je geld terug blabla alleen mijn saldo staat nog steeds op 0,02 cent