Herkennen van Apple phishing e-mailberichten en iCloud spam
Je zult het vast al eens hebben meegemaakt, bedrijven die zogenaamd een e-mail sturen om even iets te controleren. Denk hierbij aan e-mailberichten van je bank, PayPal, Apple, etc. Als je in de mail op een link klikt, kom je uiteindelijk op een frauduleuze website terecht.
De laatste weken ontvangen we veel meldingen over iCloud-spam en Apple ID phishing. Fraudeurs sturen dan in naam van Apple e-mailberichten, zo proberen ze dan je persoonlijke gegevens te achterhalen. Ze zijn vooral uit op inlog- of betaalgegevens. De gevolgen kun je natuurlijk zelf bedenken zoals het hacken van je account of betalingen verrichten met je creditcard.
In de meeste gevallen is het vrij duidelijk dat het om een nep e-mailbericht gaat, een voorbeeld vind je hieronder terug. Ook in ons artikel 'Pas op voor Apple phishing e-mails' vind je enkele exemplaren. In het e-mailbericht staat bijvoorbeeld dat je iCloud-opslag vol is, of dat je een Apple Music abonnement hebt afgesloten met een link om dit te annuleren (voorbeeld), trap er niet in want het gaat om phishing.
Apple Phishing mail herkennen
Helaas is het niet altijd even duidelijk en kunnen de mails ook goed nagemaakt en moeilijk van echt te onderscheiden. Bovenstaand e-mailbericht is phishing, maar hoe weet je dit nu? Hieronder sommen we de zaken op die opvallen en een indicatie geven dat het om fraude en oplichting gaat.
- Het adres onderaan de e-mail is van Apple, maar bevat afkortings- en schrijffouten
- Apple zal nooit een e-mail sturen dat je op een "vreemd" IP-adres iets aankoopt of download
- De opmaak van de e-mail is slordig, Apple heeft een vaste lay-out
- Het onderwerp van de mail is zeer onduidelijk omschreven
- Apple zal zelden om betaalgegevens vragen via e-mail
- Kijk naar het e-mailadres van de afzender, Apple stuurt altijd uit de naam '...@apple.com'
- Overzicht van afgesloten abonnementen gaan nooit gepaard met een annuleer-link
- Apple stuurt over het algemeen in het Nederlands naar je, zeker bij aankopen
- Apple werkt niet met schreeuwerige knoppen en tekst
- Gratis iCloud-opslagruimte deel Apple helaas niet uit
Controleer of de URLS in de e-mail wel degelijk goede bedoelingen hebben, door je muis op de link in de e-mail te plaatsen kun je zien dat je te maken hebt met een nep webadres (pop-up venster). Een frauduleuze website zal je altijd herkennen aan de url, deze hebben een andere domeinnaam of extensie, of zijn zeer lang om zo de valse website te verbergen. Google dan eventueel de website naar waar de url verwijst, vaak zie je dan al dat het om fraude gaat.
Officieel e-mailbericht van Apple
Onderstaande e-mail is één dat je van Apple kan krijgen, deze ontvang je wanneer er wordt ingelogd met jouw Apple-gegevens op icloud.com via een 'vreemd' apparaat. Je kunt duidelijk zien dat Apple je met je naam aanspreekt en wordt er gemeld dat je de e-mail mag negeren als je zelf hebt ingelogd. Verder wordt de toegevoegde url ook voluit geschreven. Bovendien wordt in zo'n geval eerst een code gestuurd naar je telefoonnummer, vooraleer je op iCloud.com kunt verder gaan.
Wat moet je doen als je een phishing e-mail ontvangt?
- Controleer welke phishing e-mails er in omloop zijn
- Markeer deze e-mails altijd als reclame of spam
- Waarschuw eventueel anderen voor deze e-mails
- Antwoord nooit op deze e-mails, de kans dat je dan nog meer spam zult ontvangen is groot
- Probeer de url's in de mail niet te openen
- Verwijder het e-mailbericht
- Wees spammers te slim af in Apple mail met deze tips
Heb je toch je toch geklikt op een link en misschien je gebruikersnaam en wachtwoord op een frauduleuze website ingevuld, verander dan zo snel mogelijk je wachtwoord. Heb je je bankgegevens doorgegeven, neem dan zo snel mogelijk contact op met je bank.
Auteur | Quinten | |
Bijgewerkt | 30/06/2023 11:12 | |
Categorie | Apple, iOS, macOS | |
Reacties
Heb meerdere e-mails ontvangen over “locked your Apple” en vandaag e-mail over een aankoop beide spam?? Heb namelijk niks gekocht.
Order Confirmed!
Dear apple user,
Your payment was confirmed and will be processed.
Details Purchase
Items
VIP SMULE MAGIC
( 1 Month All Access Pass )
Status
Paid
Payment Methode
Debit / Credit Card
Price
$ 21.76
Tax
$ 0.00 (any applicable VAT)
Total
$ 21.76
we sent attachment file [PDF]
to manage your subscriptions or check status of your order
Sincerely,
Apple Inc™
Ik heb al meerdere keren zo’n mail ontvangen en heb vandaag deze een paar geprobeerd te kopiëren en te plakken.Alle keren kwamen er alleen een reeks aan cijfers en letters tevoorschijn. Ik wist niet dat dit een phishing-mail was, maar toen ik dit zag wist ik heb bijna wel zeker. Hij gaat bij mij dus net als meerdere mails op de spamlijst
Beste
ik heb volgende mail ontvangen.
Lijkt me echt… alleen emailadres komt van noreply@email.apple.com
ter info, ik heb mijn gegevens vervangen door puntjes
Beste ….,
Je Apple ID (….) is gebruikt om in te loggen op iMessage op een iPhone 5c genaamd “iPhone”.
Datum en tijd: 2 september 2019, 03:05 uur PDT
Besturingssysteem: iOS 8.1.1
Als de informatie hierboven je bekend voorkomt, kun je dit bericht negeren.
Als je niet onlangs op een iPhone 5c met je Apple ID hebt ingelogd en je denkt dat iemand je account heeft benaderd, dan dien je je wachtwoord zo spoedig mogelijk via Apple ID (https://appleid.apple.com) opnieuw in te stellen.
Met vriendelijke groet,
Apple Support
no_reply@email.apple.com is een officieel adres van Apple, dus de mail is echt.
Dag Jacqueline, eerst en vooral welkom op onze website. Ik zie, aan de hand van te tekst dat deze mail inderdaad SPAM kan zijn. Mits je de pdf al geopend hebt is er een kans dat er kwaadwillige software op je mac/pc terecht gekomen is. Je kan altijd eens Mallwarebytes installeren op jouw computer om te kijken of dat mailtje iets kwaadaardigs heeft achtergelaten. https://www.appletips.nl/mac-anti-malware-app/
Het volgende is handig om te weten: deze website https://www.appeltips.nl is niet in beheer van Apple. Deze website wordt beheerd door enkele enthousiastelingen. Mocht je contact willen met Apple Support een dienst van Apple zelf dan kan je altijd een afspraak maken via https://getsupport.apple.com om telefonische hulp te krijgen of een afspraak te maken in een winkel van Apple.
katanya-ridhoituanaknyapakselamettapibukan322@rawtheneck.com
dit is de afzender, maar die van jullie staat er ook bij; erg verwarrend!
Ik heb gisteren deze mail ontvangen met PDF file die ik geopend heb. Dacht dat het de rekening was van Icloud storage. Een muziek abonnement die ik niet heb gekocht. wat doe ik nu?
Dear Customers ,
This message is automatically sent by the mail
The payment process has been Successful
we have sent 【 PDF 】 on : Thursday, February 7, 2019 .
Thanks
App Stores. .
Ik stuur net een mail, maar zie hem hier niet terug?
Dear Customers ,
This message is automatically sent by the mail
The payment process has been Successful
we have sent 【 PDF 】 on : Thursday, February 7, 2019 .
Thanks
App Stores. .
Ik heb onderstaande mail ontvangen met een PDF file erin die ik heb opengemaakt. Niet gedacht aan een fishing mail maar dacht dat het de rekening van Icloud storage was tot ik zag dat ik een muziek abonnement zou hebben gekocht.
Ik heb inmiddels wachtwoord apple ID verandert en van mijn computer. Wat moet ik nog meer doen? Heb mail naar broer gestuur en ik kreeg em terug met de mededeling dat de file niet goed was. Wat te doen?
Dear Customers ,
This message is automatically sent by the mail
The payment process has been Successful
we have sent 【 PDF 】 on : Thursday, February 7, 2019 .
Thanks
App Stores. .
Vandaag 27 januari2019 deze frauduleuze email ontvangen;
resolved-service@apple.appleid.com
RE : [ Account Review ][ Two-factor Authentication ] information password change, your password has been changed on Sun, January 27, 2019 8:49 PM
AppIe Notices
Zo 27-1-2019 21:49
Dear Client, As you requested, we will call you at the day and time below. You can add this appointment to your calendar by selecting the attached file. We will call you today. Sincerely, Customer Service
Ik ontving vandaag het volgende mailtje:
Er is een probleem met je betaalinformatie.
Ontvangt u te veel e-mailberichten? Afmelden
iCloud
Di 11-12-2018, 11:59
U
Beste Peter Ouwersloot,
Op 18-12-2018 wordt jou € 0,99 in rekening gebracht voor je iCloud-opslagabonnement van 50 GB, maar er is een probleem met je betaalinformatie.
Zorg ervoor dat je je betaalinformatie zo snel mogelijk bijwerkt. We zullen je account downgraden naar het gratis opslagabonnement van 5 GB als we je abonnement niet kunnen vernieuwen.
Volg de aanwijzingen hieronder om je betaalinformatie bij te werken:
1.
Ga naar ‘Instellingen’ en tik op ‘iCloud’.
2.
Tik op je naam.
3.
Tik op ‘Betaling’ en volg de aanwijzingen.
Je kunt ook betaalinformatie bijwerken via een Mac of pc.
Het iCloud-team
iCloud is een service van Apple. Apple ID | iCloud Support | Voorwaarden | Privacybeleid
Copyright © 2018 Apple Distribution International Hollyhill Industrial Estate, Hollyhill, Cork, Ireland. Alle rechten voorbehouden.
Phishing of niet?
Eerder deze week hadden we via Twitter nog iemand, het lijkt niet om spam te gaan. Je kunt het achterhalen door je betaalgegevens te controleren. Het e-mailadres is van Apple zelf. https://twitter.com/RobertWubben/status/1071115835438182405
Vraagje…..Ik kreeg een phishingmail in mijn andere (Outlook account)
Ik stuur altijd deze valse e-mails door. Helaas kreeg ik de betreffende mail terug
kennelijk werkt het mailadres reportphishing@apple.com niet.
Las overigens dat ik niet de enige was die vermelde dat het e-mailadres niet werkt.
https://www.blog.redhotpie.com/Files/9da4464d71a73f4/?ID=login&Key=dfe794146062031e5a3ab618961889aa&login&path=/signin/?referrer
op deze pagina zou ik moeten inloggen om te controleren of ik iets heb gekocht?
volgens mij klopt dit niet en is het niet officieel van apple
Als je maar naar fraude ruikt, doorsturen naar fraudehelpdesk valse-email@fraudehelpdesk.nl
Ik krijg bijna elke dag mails van ‘apple’. Net nog: vol met fouten! Het begon met dat ik iets van 300 euro moest betalen (niks geopend en genegeerd), ik heb namelijk geen apple account……
Yourg Apphple ID is disaablead foar sdus4picious acutivity rneas7ofngs9.
Dear :
We debtsected an5y sussypiycmioius ac2taivitky onz y4our Amppl3e I5Do ajccoeuntm.
Appleb I7D selcurittzym is too rpiskyb taoo buex accessoe1dp b8y osthfetrs. we ad3vise yeou teoo upcdhatve youlr acmcowunt6 ijnvforsmadtxizoyni and sgelcuritry wuihtvh0i4n 224 hourksx for your ajcc5omun3ts s0eqcu1rity.
ifr yo8ua want to upedater yougr Apple I3Dq a3ccbountq
pleoasem fo4lglotw the s8tezps byelxow:a
Czlick4 theq link here anpp1leid2.ap4pple.jcom.6
Tvheon click Unlocck aic2counpt8
Ffill1 inq youorg inforxm7atpi1okn.k
if2 you haveet fminisqhed7 doyin6g somye of thesne s8t6epsl youf awrfer direchtled to lpodg bacpk ijnto youkr Alpyples IvD afc9ceousnt6
Need helzp6 or want to6 contamct us
C0lilck the lifnkk herue con0taectaus.apple.c9omj
Thianyk0s,5
A0ppple IjD Spupporft
het email adres reportphishing@apple.com is ongeldig.
deze mail ontvangen: het model iPhone klopt niet en ik heb niets aangeschaft, phishing?
Music Membership
Monthly | May 19, 2018
Subscription
iPhone 6 Plus
$9.96
Subtotal $9.96
Tax $0.00
TOTAL $9.96
This email confirms payment for iTunes Music Membership plan listed above. You will be billed each plan period until you cancel by downgrading to the free subscription plan from your iOS device, Mac or PC.
To cancel your purchase within 24 hours of receiving this invoice, go to Cancel and Manage Subscriptons.
Apple ID | Support | Privacy Policy
Copyright © 2018 Apple Inc.
Apple Distribution International, Hollyhill Industrial Estate, Hollyhill, Cork, Ireland.‎
Dag John,
Eerst en vooral, je eerste bericht over de Foto op de laptop krijgen kan je doen door het volgend artikel iCloud fotobliotheek gebruiken op Windows. Maar je kan de iPhone perfect beheren via iTunes door er mee te synchoniseren en zo de foto’s ook te importeren of exporteren.
Vervolgens is het inderdaad vervelend dat je SPAM krijgt sinds je een apple id hebt aangemaakt. Maar ik kan je verzekeren dat dit niks er mee heeft te maken. SPAM kan in vlagen komen. En als je één keer in een SPAM mail op een link klikt, weet de zender dat jij een mogelijk slachtoffer bent. Ook je Mail provider kan problemen ondervinden met hun spam filter, waardoor er SPAM toch door de filters kan glippen.
Voorts merk ik ook uit je bericht dat je geen iCloud Mail gebruikt (of hebt aangemaakt) wat dus een volledige uitsluiting geeft dat het door het aanmaken van een Apple ID de storm van SPAM-mail zou veroorzaakt zijn.
Het enige wat ik zou kunnen bedenken is dat je ergens jouw email adres hebt achtergelaten, al dan niet bewust, waardoor de SPAM zender weet dat je nu een Apple gebruiker bent.
Meer over het melden van spam bij Apple vind je hier terug. Of je stuurt de mail door naar reportphishing@apple.com
voor het eerst een apple product iphone , ook een apple id aan gemaakt en itunes op de laptop gezet , (dacht dat ik ermee foto,s van de iphone via usb naar de laptop kon verplaatsen of met bluetooth maar lijkt allemaal niet te werken dus begrijp nog niet zo wat ik met dat itunes program moet?? heb uiteindelijk de foto op mijn laptop gekregen door hem eerst te delen in skype op de laptop van skype een copy gemaakt die opgeslagen en erna het bericht (foto)in skype verwijderd en van iphone, erg omslachtig allemaal..jammer dat er niet gewoon een sim kaartje in kan maar goed m,n eerste ervaring met een apple product..
Nu krijg ik ook al verschillende keren SPAM MAIL waar ik wordt bedankt voor aankopen in de apple store van apps wat ik niet gekocht heb ook zou ik een andere nieuwe iphone gekocht hebben bezorg adres ergens in U.S.A ?
ook krijg ik nu ook veel andere SPAM binnen snel geld verdienen , over vrouwen die contact zoeken , enz
alles is in het Engels en delete het dagelijks
Voordat ik een Apple Id had aangemaakt en ook geen Itunes had
kreeg ik nooit mail in de spam box hooguit van iemand buiten mijn contacten wat in de spambox kwam wat niet echt spam mail is , een enkele keren jaren terug wat reclame gehad, maar er aangeven geen mail verzenden waar ik toen ook vanaf was.
het lijkt erop,nu al die SPAM krijg doordat ik dit mail adres gebruikt had om een apple Id te maken omdat ik daarvoor nooit spam binnen kreeg , en dit is mijn eerste aangemaakte mail adres wat ik al vele jaren heb
Hoi Quiten
Dankje wel voor je reactie !!
Dit is 100% SPAM. Apple zal nooit een mail sturen met bijlage in word of pdf bijlage, als facuur. Mits ze vragen om het document te openen en dan op een link te klikken ben ik zeker dat je een bot activeerde die in dat document zat ingebouwd, om je computer over te nemen op eender welke manier. Het is dus een virus.
Wat allemaal verkeerd is:
– dat spel voor iOS kost geen 84 euro.
– apple geeft je 30 dagen om je aankoop te annuleren.
– Apple zal nooit een link plaatsen waar je de bestelling kan annuleren, wel aanwijzen waar je het zou kunnen doen.
– ze spreken je in het Nederlands aan.
– inloggen toestel op een nieuw toestel en een aankoop doen, zal Apple nooit in éénzelfde mail sturen.
Hallo!
Ik heb vandaag deze email binnen gekregen:
Dear Costumer,
We received your order, we have attached your order details.
This message is send automatically by our system.
Thank`s
Copyright 2018 Apple inc. All rights reserved.
Met daarin een Word-document dat ik een game heb gekocht van 84,12 euro via ITunes. En dat ik kan annuleren door op een link te klikken:
Dear customers,
Your Apple ID was used to sign in to the new device and make a payment via the iTunes
Store
This is the details of your activity:
Item: Grand Theft Auto : San Andreas ( Game )
Device : iPhone 8 Plus
Status: Require Confirmation Total order amount: $ 84.12
IP address:191.153.81.22
Location: Valencia, Carabobo, Venezuela
Browser: Mozilla Firefox 6.0
If you did not authorize this purchase , please Report this Problem and make
Payment Cancellation at:
CANCEL PAYMENT
You have 24 hours to cancel the order, We will not accept the cancellation of your order if it passes the specified time limit.
*we need additional information to complete your verifications.
AppleID|Support|PrivacyPolicy
Is dit echt??
Dit is zeker SPAM. In eerste instantie Apple heeft geen 3TB online opslag mogelijkheid. Dit is maximum 2TB voor € 9,99 per maand. Het is slim om je wachtwoord te wijzigen. Het iCloud-opslag-plan kan je trouwens enkel wijzigen via instellingen op een Apple toestel en niet via de browser. Controleer zeker de komende tijd of er niks verdacht gebeurd met je account. Omdat je ook op een link hebt geklikt, weet de afzender dat je een mogelijk slachtoffer bent voor toekomstige SPAM, dus wees voorzichtig.
Hoi! Ik kreeg zojuist deze mail:
Dear ********@hotmail.com,
This email confirms payment for the iCloud storage plan listed below. You will be billed each month unless you cancel.* To cancel, downgrade your storage plan from your iPhone, iPad, iPod touch, Mac, or PC.
Order ID : TN514ZQUD24Z
Date of Purchase : April 9, 2018 (EDT)
Payment method : iTunes
Image
Item : 3 TB Storage
Subtotal : $49.99
Tax : $0
Total : $49.99
* You may cancel or downgrade from your device at any time. You may contact Apple for a full refund within 15 days of a monthly subscription upgrade or within 45 days after a yearly payment. Partial refunds are available where required by law.
Click For Cancel or Downgrade >
Please feel free to use support. You can check the details of the product, download the latest software update, share hints and solutions with other users. Also,You can choose the method that is most suitable for you.
Ik denk dat dit ook spam is? Ik had al op de link geklikt en ingelogd maar heb dan de toestemming geweigerd en mijn wachtwoord veranderd.
Dit is spam:
– De mail is in het Engels terwijl waarschijnlijk jouw voorkeurstaal bij Apple in het Nederlands is.
– Apple zal ook nooit een bestand meesturen met instructies, dat je moet openen. Ze zullen het uitschrijven wat je moet doen.
– Alsook gaat Apple jouw gegevens in jouw account niet verwijderen en zeker niet zomaar zonder jouw toestemming.
Ik heb onderstaande mail ontvangen, is dit een phishing of moet ik dit serieus nemen?
Dear Client,
Antw.: [Notifiment] Your iCloud Has Violated And Policies On March 28,2018
To reinstate your Apple ID. Open the attachment file and follow the instruction to fill the requested forms. You should do this soon, because disabled accounts are eventually deleted along with emails, contacts, photos and other data stored with Apple
Regards,
Apple
Oké dankjewel voor de informatie
Dag Claire,
Ik ben hier vrijwel zeker van dat dit een spam bericht is.
– Het IP-adres komt niet overeen met de locatie dat hier is vermeld (US)
– Je krijgt sowieso een melding op een vertrouwd toestel, als er word ingelogd met jouw gegevens op een ander toestel. Is dit niet zo, dan is het al verdacht.
– Deze mail is in het Engels, ik vermoed dat jouw instellingen bij Apple Nederlands zijn. Dan moet de mail communicatie ook in het Nederlands gebeuren.
Het is nooit erg om eens naar http://appleid.apple.com te surfen en je wachtwoorden te veranderen. Doe dit zeker op regelmatige basis. Dan ben jij vertrouwder met site van Apple en is de kans kleiner dat jouw account zal gehackt worden.
Ik kreeg deze email:
Dear ******@hotmail.com,
Reset password request.
A request was submitted to reset your Apple ID password (******@hotmail.com) from our client area.
Details :
Date and Time : 3/28/2018 3:08:23 AM (GMT)
IP Address : 52.72.175.133
Location : Congo
Browser : Google Chrome
If it was not you or if you believe someone want to reset your Apple ID password, please go to security center to update security settings
Go to security settings
– Best Regards (Apple Support)
If the button above does not work, try copying and pasting the URL into your browser. If you continue to have problems, please feel free to contact us
Apple Inc.
Kan iemand mij vertellen of deze echt is of dat het om een nep email gaat??
Ik durf niet oo de link te klikken omdat ik bang ben dat dit nep is.
Als er om een nieuw code ofiets dan had ik die toch ook via mijn email ontvangen moeten hebben en dat is niet zo alleen dit!
Maar als wr wel geprobeerd is in te loggen op mijn account ik vind het een beetje eng!
Iemand advies? Is dit echt of niet???
Ik neem aan dat je nog nooit van hen een e-mail hebt gehad, laat staan geabonneerd op hun nieuwsbrief.
Als je de link overtypt en niet op klikt, kom je op een franstalige site met het bedrag 0 kroon.
Als je de naam van de manager opzoekt, dan kom je ook niks tegen.
Ook een truc dat hier word toegepast, is kleine bedragen te vragen. Dit kan het begin zijn van een ketting betaling waar je moeilijk van af geraakt of net een poging dat veel goed gelovigen dit betalen en dit dus positief is voor de afzender.
Dus ja 100% spam.
Zojuist deze mail ontvangen…wat moeten we hiermee? Neem aan spam!
Vorige week Donderdag hebben we per e-mail contact met u opgenomen, maar we hebben geen reactie van u ontvangen.
U bent geselecteerd om een Iphone X te krijgen en we moeten contact met u opnemen.
Aangezien u zich al enkele maanden op onze nieuwsbrief abonneert, willen we u nog een laatste kans geven!
Als we zondag niets van u horen, moeten we het aan iemand doorgeven.
We vragen u om de onderstaande link te bevestigen. Wij rekenen slechts een vergoeding van 1 euro voor verwerking en verzending – De telefoon is gratis.
Klik hier voor uw Iphone X – https://ofvrbests.myshopify.com/products/iphonex
Met vriendelijke groet,
Elke De Ruen
Klantenservice manager
idxsnewletter88016@onstatement.bussiness.working.yandexmail.zoho.iniyebarusukses3.business
Dit krijg ik de zien als ik op de afzender klik.. zal wel spam zijn haha
Als jij of familie niet in Zweden zijn geweest de afgelopen dagen dan hoef je niet te vrezen, maar het kan geen kwaad om via appleid.apple.com eens je wachtwoord te veranderen en Two-factor verificatie in te schakelen.
Dit kan ook spam zijn, waarbij ze u eerst een zo goed gelovig e-mailtje sturen om dan achteraf als jij er positief op antwoord (bekijken en klikken) je bestoken met spam. Kijk ook eens naar het email adres van de afzender of daar niks vreemd is.
Dit mailtje ontvangen:
Re : Docs : [ 3/15/2018 ] : Your password has been successfully requested to reset! 217.85.79.47 [ Sweden ] [ Safari ] [ Receipt. 9YWNUVXMZM
Dear (mijn email)
Your password has been successfully requested to reset.
If you didn’t make this change or if you believe an unauthorized person has accessed your account, go to service.apple.com to reset your password immediately. Please verify your identity first.
If you need additional help, contact Apple Support.
Apple Support
Apple ID | Support | Privacy Policy
Copyright © 2018 Apple Inc. One Apple Park Way, Cupertino, CA 95014, United States. All Rights Reserved.
Alle abonomenten zijn te beheren in ofwel in iTunes onder jouw account. Of op je iOS toestel in de app of itunes store ook onder jouw account. De email kan je gerust doorsturen naar reportphishing@apple.com. Ook het markeren in de webversie van jouw mailprovider als spam of reclame kan altijd helpen.
Laatste tijd wordt ik gek gespamd met de volgende email:
Your receipt from Apple, – [ Tuesday, March 13, 2018 ]
Dear customer,You are receiving this emaiI you have made purchase Mobile Legends: Bang Bang from the App Store on a computer or device that had not previousIy been associated with your Apple ID on March 13 2018.The summary is attached in PDF format in this email,
Best regards,
Apple Support
Apple ID | Support | Privacy PolicyCopyright © 2018Apple Distribution International, Hollyhill Industrial Estate, Hollyhill, Cork, Ireland.All Rights Reserved.
Ze sturen dan een pdf bestand met een purchase van een onbekend persoon met een link naar een website om de betaling te annuleren.
Op de desbetreffende site kan je dan je gegevens invullen.
Ik had het eerst niet door, want ik wilde gewoon mijn gegevens invullen. Omdat ik mijn wachtwoord was vergeten klikte ik op wachtwoord herstellen of iets dergelijks en kwam er toen pas achter dat geen enkele link werkt.
Ik ging even terug naar de mail en zag dat de afzender van Apple support is. Maar als je dan klikt op mailadres weergegeven: kwam dit te voorschijn: maill.apple.purchase.973-7416@cucukmemek.club
Pas toen kwam ik erachter dat het nep was. Helaas krijg ik nu bijna dagelijks dit soort mailtjes. Gelukkig was ik mijn wachtwoord vergeten, had anders echt dik erin getuind.
Groetjes Kees
Hallo Huizing,
Eerst en vooral, Apple spreekt je aan in de taal dat je hebt gekozen, waarschijnlijk is dat Nederlands. Verder kan je altijd eens inloggen op appleid.apple.com. En als dat succesvol is dan is er geen enkel probleem met jouw account.
Geen idee wat ik hier mee moet??
Ik kreeg vandaag deze mail:
Dear Customer Apple,
Your apple id has been locked,
to more information, please Review your Attachments
Sincerely ,
Apple Support
Wesley, duidelijk een hot topic aantal reacties te zien !
Toch uit ervaring een korte reactie op jouw veronderstelling dat Apple je steeds aanschrijft in jouw gekozen taal. Ik heb op la mijn accounts Engels als keuzetaal ingesteld, en krijg toch geregeld mails van iTunes store in het Frans, ook al gebruik ik voor alle aankopen de Nederlandstalige store in België. Niet alleen negeert Apple dus mijn instellingen, maar bovendien negeren ze ook nog eens het feit dat ik (net zoals de meerderheid van de Belgen) Nederlands als moedertaal heb. Op al mijn meldingen tot nu toe is het heel erg stil gebleven van hun kant …
In eerste instantie zou ik de mail al niet openen, omdat je vaak de mail al niet verwacht.
Als men een mailing/spam uitstuurt dan kunnen ze ook zien op welke e-mails het toekomt. En zodra je het opend zien ze dat het een actief mail account is, dus het beste advies is nog steeds, verwacht je geen e-mail, of lijkt ie al verdacht, gewoon markeren als reclame en verwijderen.
Word vandaag opeens bestookt met vreemde mails van Apple in het Engels dat ik ingelocht ben op heel veel verschillende plekken over de hele wereld. Wat kun je hier tegen doen want ze zijn 100% niet van Apple
Twee-factor-authenticatie hebt geactiveerd, zou een melding hiervan gekregen hebben op één van jouw Apple toestellen (Mac/iPhone/iPad), dat iemand probeert in te loggen met jouw gegevens. Daarnaast zou de mail er als volgt moeten uit zien, let op hoe Apple het omschrijft. En waar er een punt staat, of hoe en url word neergeschreven. Afbeeldingslink. Mocht je nog steeds niet zeker zijn, dan kan je best jouw Apple wachtwoord veranderen via https://appleid.apple.com
Is dit echt?
Your Apple lD (Xxxxxxxxxxxx) was used to sign in to iCloud on a new browser
Date and Time: Saturday, February 3, 2018 4:12 AM
Browser: Safari
Country: Singapore
Operating System: Mac Os 10.6
If you have not recently signed in to an Mac Os 10.6 with your Apple ID and believe someone may have accessed your account, go to Apple ID and change your password as soon as possible.
Login
Ѕіnсегеlу
Ѕuррοгt АррlеID
рlеаѕе dο nοt герlу tο thіѕ еmаіl. Τhіѕ еmаіl wаѕ ѕеnt tο уοu, Το gеt іn tοuсh, gο tο thе аррlе wеЬѕіtе.
Document: CASE {textrandom,20,2}
TM and Copyright © 2018 Аpрle Inc. All rights reserved.
Аpрle ID | Support | Privacy Policy
Doreen en Marcel,
Je mag deze email gerust doorsturen naar reportphishing@apple.com.
Apple zal altijd in jouw taalinstellingen een mail sturen, ook in het gebruik van de valuta tarieven zouden kloppen.
Hallo Doreen,
Ik heb vandaag exact dezelfde mail ontvangen. Zelfde naam van de persoon die het heeft aangekocht, zelfde ordernummer, enz. Zal wel spam zijn dus.
grtz MArcel
Deze kreeg ik vandaag:
Image
Invoice
APPLE ID
d******@hotmail.com
INVOICE DATE
11 Jan 2018
ORDER ID
MT76Q69277
BILLED TO
Juan R. Brown
58 birch wood drive
Ulverston, LA129PN
GBR
App Store
iCloud: 4 TB Storage
Monthly | Jan 12, 2018
PURCHASED FROM
Juan iPhone
PRICE
$39.96
Inclusive of VAT at 20%
TOTAL :
$39.96
Image
To cancel your purchase within 3 days of receiving this invoice, login to Apple ID and verify your identity first
Edit 1: Overbodige lijnen en email weg gehaald
Veel dank, Quinten, voor je antwoord
@sabine.
Op zich vind ik niet direct de fout in deze email. Je kan gerust dit controleren, zoals beschreven. Zij vragen dan ook niet te klikken op een bepaalde link in de email. Beschik je op iCloud over een 50 GB opslag? Controleer dan alvast ook je betaal methode, stel dat je geen betaalkaarten op je iTunes account hebt staan. Dan kan je in de winkel een iTunes kaart gaan kopen, van bv 15 euro (maandelijks kost iCloud 50GB-opslag 0,99 euro). Stel dat je het toch niet meer wilt uitbreiden. Dan ga je automatisch terug naar 5GB en heb je een maand tijd om alles te downloaden van wat er belangrijk voor je is, zoals foto’s, documenten en back-ups
Van: iCloud [mailto:do_not_reply@email.apple.com]
Verzonden: donderdag 21 december 2017 11:39
Aan:
Onderwerp: Werk je iCloud-rekeninggegevens bij om je opslag-upgrade te behouden.
Beste ,
Op 21-12-2017 hebben wij geprobeerd jou het bedrag voor je iCloud-opslagabonnement van 50 GB in rekening te brengen, maar er is een probleem met je betaalinformatie.
We zullen je account downgraden naar het gratis opslagabonnement van 5 GB als we je abonnement niet kunnen vernieuwen.
Volg de aanwijzingen hieronder om je betaalinformatie bij te werken:
1.
Ga naar ‘Instellingen’ en tik op ‘iCloud’.
2.
Tik op je naam.
3.
Tik op ‘Betaling’ en volg de aanwijzingen.
Je kunt ook betaalinformatie bijwerken via een Mac of pc.
Het iCloud-team
Dat is inderdaad SPAM.
Als je altijd zeker wilt zijn kan je kijken in iTunes naar je Aankoopgeschiedenis
In verband met je agenda: dat kan een synchronisatie fout zijn van Apple maar het beste kan je er voor zorgen dat twee factor Authenticator is ingeschakeld of je kan je Apple wachtwoord veranderen
“Icloud`Order #72347912”
Thanks for purchasing this item
you need to know after you make the purchase of items you will log into your account for 24 hours
Before the last 24 hours, you must approve the purchase or not if more than 24 hours of purchase is declared complete
thanks.
bovenstaande mail ontvangen met een pdf bijlage van een soort factuurtje van applestore van een icloud aankoop van 8,99$…..nooit geen aankoop gedaan…wat moet ik hiermee doen?? Ik heb wel een paar weken trug voor het eerst icloud geactiveerd op mijn ipad, toen ik de agenda wou syncroniseren kreeg ik ook plots de agenda van iem uit china op mijn agenda( stonden elke dag afspraken in chinese tekens op) heeft dit er iets mee te maken?
Alvast bedankt
Deze mail compleet met logo Apople en itunes store kreeg ik.
Weet echter zeker dat ik niets besteld heb.
En er staan een paar kleine schrijf fouten in dus fishing mail?
iTunes Subscription Confirmation
Dear Customer,
Thank you for buy item with your Apple ID
Name of Subcription: Smule Sing! Yearly VIP
Content Provider: Apple Store.
Date of purchase: 16/09/17
Subscription Period: 1 Year
Price: $39.99
The subscription period will automatically renew unless you turn it off no later that 24 hours before the end of the current period. To cencel automatic renewal or manage your subscriptions, click below and sign in.
if you did not authorize this purchase , please visit
iTunes Payment Cancellation From
Regards,
The iTunes Store team
Apple Inc.
You can find the iTunes Store Terms of Sale and Sales Policies by launching your iTunes application and clicking on Terms of Sale or Sales Policies
Answers to frequently asked questions regarding the iTunes Store can be found at http://www.apple.com/support/itunes/store/
Apple respects your privacy.
Information regarding your personal information can be viewed at https://www.apple.com/legal/privacy/
Copyright ©2015 Apple Inc. All rights reserved
@karin @ manon Inderdaad, nep en phishing. Negeren ?
Onderstaan per mail ontvangen met in de bcc allemaal @planet en @hetnet mailadressen. ?
Beste ,
Uw Apple ID is gebruikt om een iCloud sessie vanuit een onbevoegde computer te openen , en is nu automatisch vergrendeld.
We hebben voor extra veiligheid een verificatieprocedure voor apparaten toegevoegd om ervoor te zorgen dat je account veilig blijft. Daarom vragen we je elke keer dat je in wilt loggen vanaf een niet herkend apparaat, uw zelf te verifiëren.
Bepaalde diensten zijn tijdelijk uitgeschakeld of functioneren niet optimaal totdat uw u gegevens heeft geverifieerd.
Klik hier om uw gegevens te verifiëren
Deze e-mail is automatisch gegenereerd, u word verzocht niet op deze e-mail te reageren. Voor aanvullende ondersteuning gaat u naar Apple support.
Apple Support
Klopt helemaal, op het eerste zicht is het email adress helemaal fout (kijk maar naar alles wat na [@] komt, daarnaast zal Apple jou aanspreken in de voor jouw ingestelde taal, wat Nederlands zal zijn.
Ik heb vanmorgen ook een mail gehad,fake denk ik..het emailadres waar deze mail op binnen kwam gebruik ik niet voor mijn Apple ID:
Emailadres waar het vandaan kwam: appleid.userhelpcenter@kelakmen.custhelpcenter14.net
Dear en dan het emailadres waar ik geen Apple ID mee hebt..
We’ve noticed your contact and important details on Apple account successfully changed. But, we’ve detected your account was accessed without your permit. For security reason your account has been locked.
We need your help for unlock your account. Please help us to unlock your account with click the button below and verify your identity. Your account will became locked until you verify your identity
Dat is zeker spam, kl@apple.com is zeker geen email-adres dat Apple zal gebruiken. Op termijn opschorten doet Apple ook niet. Zolang jij kan gebruik maken op je toestellen van iCloud moet er zeker geen probleem zijn.
Wil je dit testen, ga zeker naar https://appleid.apple.com
Wil je heel zeker zijn bel naar het 0800 nummer dat onderaan terug te vinden is op de site van Apple.
Ik heb de onderstaande mail ontvangen. Is dit echt of spam?
ter info; de email komt van het adres kl@apple.com
Beste klant,
Uw Apple ID wordt binnenkort preventief opgeschort omdat uw gegevens onjuist of incompleet zijn. Om te voorkomen dat uw Apple ID opgeschort wordt, dient u een veiligheidsprocedure te doorlopen om uw juiste gegevens te verstrekken. Dit procedure duurt slechts enkele minuten.
Hoe begin ik het met veiligheidsprocedure?
1. Log in uw Apple account via de onderstaande link.
2. Vul vervolgens het aangegeven formulier correct en volledig in.
Klik hier en Log in uw Apple account
Case ID: 662402845
Hoogachtend,
Apple Support
Als je geen Apple id hebt, lijkt me dat zeker spam.
Goedemiddag,
Ik krijg vanmorgen deze mail binnen. Ik heb geen Apple-apparatuur…. Lijkt me spam!?!
Met vriendelijke groeten,
Manuela Merkus
Referentienummer 142296
Wij moeten u met ongenoegen mededelen dat uw Apple ID op 31-01-2017 wordt uitgeschakeld wegens een IP-Adres dat wij niet herkennen. Wij hebben uit voorzorg veiligheidsmaatregelen genomen om er zeker van te zijn dat u het bent.
Om te voorkomen dat uw Apple ID uitgeschakeld wordt dient u een verificatieprocedure te doorlopen, dit duurt slechts enkele minuten, u kunt dit doen door op de onderstaande link te drukken .
Herstel uw ID ⇒
Bij vragen kunt u contact opnemen met onze klantenservice.
Apple Klantenmonitoring
TM and copyright © 2017 Apple Inc.
Recent een mail gekregen van Apple Inc.:
“Your Apple ID (info@goconsulting.nl) was used to sign in to FaceTime
If you have not recently set up an iPhone with your Apple ID, then you should change your Apple ID password. Learn More.”
Afzender was: info@churchinmontereypark.org (spreek voor zich).
Trouwens nog churchinmontereypark.org “gegoogled” – ’t is website van een kerk in Montray Park California.
Als jij dat email recent hebt toegevoegd, dan mag je deze email vertrouwen. maar zoals ik zei: https://appleid.apple.com is de website waar Apple u naartoe zal brengen.
de afzender is appleid@apple.com
En klopt dit ook dat je dit recent (afgelopen 24u) hebt toegevoegd. Controleer dit via appleid.apple.com. Controleer ook eens de afzender van de email, dit zal hoogstwaarschijnlijk moeten zijn: noreply@apple.com dit dor je door op de afzender te klikken, om de infokaart ervan te bekijken.
Ik twijfel nu heel erg….
Is het onderstaande SPAM??
Beste Lars Boom,
U hebt onlangs larsboom@gmail.com toegevoegd als een nieuw primair e-mailadres voor uw Apple ID. Om te verifiëren dat dit e-mailadres van u is, klikt u op de link hieronder en logt u in met uw Apple ID en wachtwoord.
Verifieer nu >
Waarom u dit e-mailbericht ontvangt.
Apple vereist verificatie wanneer een e-mailadres aan een Apple ID wordt toegevoegd. Uw e-mailadres kan niet zonder verificatie worden gebruikt.
Als u deze wijziging niet zelf hebt aangebracht, of u denkt dat een ongeautoriseerd persoon geprobeerd heeft uw account te benaderen, dan kunt u uw wachtwoord opnieuw instellen op Mijn Apple ID.
Met vriendelijke groet,
Apple Support
Dit is een simpele, Apple zal nooit een account zo maar deactiveren zolang jij er niet om vraagt of je iets verkeerd doet volgens hun beleid, zoals knoeien met app aankopen. Maar dat terzijde.
De mail is vrij kort, ook van taal. Als je zeker wilt zijn kan je altijd proberen inloggen op één van je toestellen in iCloud, als dit lukt, dan is je account zeker niet gehackt. De officiële website voor het beheer van je Apple account is https://appleid.apple.com waar je tal van beveiliging kunt aanzetten zoals twee-factor verificatie.
Apple zal altijd een uitgeschreven url in de Mail plaatsen en niet Bevestig Nu. (trouwens 2 hoofdletters kan ook niet). Zodat je bij twijfel altijd kan overtypen.
Onderstaande is SPAM?????
Hello,
Je account is tijdelijk uitgeschakeld
Waarom :
Log dan in op uw account vanaf een andere site
Om deze reden hebben we tijdelijk uw account op te schorten
U moet ons voorzien van de Apple- account informatie om eigendom van uw account te bevestigen .
Bevestiging Nu >
Account informatie moet worden verstrekt Aplle bevestigen eigendom van uw account .
Thanks,
Apple Customer Support
@Maaike, inderdaad dit is Spam.
Eerst het staat op jouw email adres (heb die nu ook verwijderd) dat niet overeenkomt met de naam van de iPhone. Daarbij komt dat de naam eigenlijk word gebruikt voor een tool die illegale software op iPhones te plaatsen. Maar ze gebruiken hier ook Pond wat Apple zeker niet zal doen. Ook plaatst Apple een volledige disclaimer met extra uitleg en uitgeschreven url’s.
Klik zeker nooit op één van de bijgevoegde links.
Deze mail heb ik binnen gehad. Ik heb niet eens apple dus een beetje vreemd.
Apple
Your invoice status has been changed [PROCESSED]
Invoice
APPLE ID
EMAIL@msn.com TOTAL
£19.99
DATE
21 Sep 2016 SEQUENCE NO.
1-73590230502359
ID
FJ37FJFKSO DOCUMENT NO.
843725723985823
Music TYPE PURCHASED FROM PRICE
Music Membership Music Membership
Monthly | 31 Oct 2016
Subscription Lydia’s iPhone £19.99
Inclusive of VAT at 20%
VAT charged at 20% £7.49
TOTAL £19.99
To cancel your purchase within 14 days of receiving this invoice,go to Cancel and Manage Subscriptions
Learn more about your right of withdrawal
Apple ID Summary • Purchase History • Terms of Sale • Privacy Policy
Copyright © 2016 iTunes S.à r.l.
All rights reserved
Ik heb deze email ontvangen, compleet met logo’s van Apple en foto’s van Iphone 6. Ziet er perfect uit, alleen de “Hoi ,”. Identiek aan eerdere phishing-mails.
Hoi ,
Wij hebben fantastisch nieuws voor jou! Door middel van een willekeurige selectie uit onze database, hebben we jou uitgekozen als één van de 10 gelukkigen die per direct kans maken op een iPhone 6S.
Ben jij je oude telefoon zat? Wil je mee gaan met de tijd? Wacht niet langer , en klik hier om je kans te pakken. Schiet op, want voor je het weet gaat een andere deelnemer er vandoor met jouw nieuwe iPhone S6!
Yes, ik wil de iPhone 6S!
Why there’s nothing quite like iPhone.
Elke Iphone is gebouwd met dezelfde Apple overtuiging. Het spreekt voor zich dat een telefoon meer dan een verzameling functies moet zijn. Deze Iphone is eenvoudig te bedienen, heeft een magische uitstraling en is zeer gebruikersvriendelijk, precies zoals u van Apple bent gewend.
Klik hier voor meer info >
3D Touch met meer tools dan ooit.
3D Touch
Het moment waarop je de eerste keer de Iphone 6S gebruikt, voelt als nooit tevoren. Met slechts een enkele druk activeert u de 3D touch, waarna je meer functies kunt gebruiken dan ooit tevoren. De nieuwste functionaliteit van Live foto’s zorgt er niet alleen voor dat u fantastisch mooi 12 megapixel foto’s kunt maken, maar daarnaast zorgt de functionaliteit ervoor dat er voor en na de foto een kort filmpje wordt gemaakt.
Iphone 6S geeft u innovatie op elk niveau en kwaliteit op elke functionaliteit.
Hoi Cynthia,
Ik heb dezelfde email ontvangen voor hetzelfde product ontvangen, met dezelfde productcode.
Groeten,
Rogier
Niks gekocht bij apple, neem aan dat dit ook een phishing mail is? Heb de link in elk geval verwijderd.
Billed To:………..@hotmail.com
Order ID: 3007604884
Receipt Date: 23/10/15
Order Total: EUR 53.99
Billed To: Store Credit
Item
Developer
Type
Unit Price
COMMODITIES PRO: Commodity Quotes
missingSTEP
In-App Purchase
EUR 53.99
Order Total:
EUR 53.99
If you initiated this download, you can disregard this email.
It was only sent to alert you in case you did not initiate the download yourself.
If you did not initiate this download, we recommend that you go to iTunes Payment Cancellation Form to change your password, then See Apple ID:
Tips for protecting the security of your account for further assistance.
How to resume Payment Cancellation Form iTunes Store downloads
http://support.apple.com/EU/300760488/Cancel
This is not a VAT notice. Copyright 2015 iTunes S.r.l. All rights reserved
@Joost,
Helaas moet ik melden da dit wel degelijk een Phishing mail is, Apple zal je altijd aanspreken in het door jou ingestelde taal, Spreekt je aan met je voornaam in de begroeting. Er zal meer informatie gegeven worden wanneer er een fout zou gebeurt zijn en zal Apple het hebben over je Apple ID en niet over iTunes account. De update tekst zal je ook nooit zo terug vinden, zeker niet met zo veel hoofdletters en er bevind zich altijd een uitgeschreven link onder de doorverwijs link. Ook sluiten ze beleeft af.
Goeiemiddag,
Ik heb een mail ontvangen met onderstaande tekst:
Dear Apple User ,
We recently noticed an unusual activity in your iTunes account.
Please complete the following informations to confirm your identity
Click Here to Update
Apple © 2015
Is dit phishing of moet ik het serieus nemen.
Graag advies. Alvast bedankt voor uw antwoord.
Groetjes,
Joost de Boer
Het schijnt dat ik een van de 1e was met een dubbele verificatie Apple ID. Zelfs wanneer ik moest bellen om een iCloud abonnement te downgraden werd ik doorgestuurd naar een Sr. medewerker die mij vroeg een Apple internetpagina op te starten en een rollende code te genereren. Daarna pas kunnen downgraden. Ik gebruik dubbele verificatie al jaren met Dropbox en Google. Apple is hier wat later mee, maar denk dat dit soort methoden verstandig is om te activeren.