iCloud: Verwijder direct vervelende spam-mails
Niemand zit te wachten op spam-mails, ze zijn behoorlijke irritant en glippen helaas ook wel eens langs de controle van Mail. De ongewenste e-mails belanden dan niet in de 'ongewenste post' maar gewoon in je inbox.
Dat is vervelend en gelukkig kun je dit grotendeels oplossen met regels in Mail voor Mac. Helaas werkt dit alleen op je Mac, maar als iCloud-gebruiker kun je dit ook toepassen op je iCloud-mails. Let wel, het gaat hier om @iCloud.com accounts en niet gekoppelde Apple ID's.
Spam direct verwijderen via iCloud
Wanneer je gebruikmaakt van iCloud is het mogelijk om je @iCloud.com e-mailadres te beheren met regels. Dit doe je op de iCloud website zodat de regels direct op de servers van Apple worden toegepast. Het voordeel hiervan is dat de regels onmiddellijk je e-mailberichten filtert en je deze niet meer ontvangt op je Mac, iPhone of iPad.
Regels voor Mail gebruiken via de iCloud website
• Open iCloud.com
• Log in en navigeer naar Mail
• Klik onderaan op het tandwiel
• Kies voor regels
• Klik op 'Voeg regel toe'
Kies bij 'Als een bericht' voor 'Komt van' en vul in het tekstveld het complete e-mailadres van de spammer of @ gevolgd door de domeinnaam in. Klik daarna op de het drop down-menu en kies voor de optie 'Verplaats het dan naar Prullenmand'. Klik op 'Gereed' om de regel toe te voegen, herhaal dit voor alle (nieuwe) SPAM-mails. Bevestig door op 'Gereed' te klikken en iCloud gaat onmiddellijk aan de slag.
Probeer spam niet te openen
Het is altijd aan te raden om een spam-mail niet te openen en deze onmiddellijk te verwijderen of te verplaatsen naar ongewenst/reclame. Op een Mac kun je dit doen door met een secundaire klik (rechtermuisknop) te klikken op de mail en te kiezen voor 'Verwijder/verplaats'. In iOS kun je dit doen door van rechts naar links te vegen over de Mail in het overzicht.
Wanneer je een spam-mail opent worden afbeeldingen ingeladen en weet de spammer of het e-mailadres actief is en zal deze blijven spammen. Dit is ook het geval wanneer je klikt op links.
Auteur | Wesley Fabry | |
Datum | 04/12/2018 10:25 | |
Categorie | iCloud | |
Reacties
Ik markeer spam als VIP en heb in mijn regel staan dat VIP direct naar spam kan; hoef je enkel spam als VIP are markeren en door kan je
Wie kan mij vertellen hoe ik voorkom dat gewenste emails niet in de reclame folder terecht komen?
Ik krijg b.v. Antwoorden van mijn Netatmo helpdesk steenvast in de reclame of spam folder. Terwijl ik die dus gewoon in mijn inbox wil hebben.
Afzender is gewoon teogevoegd aan mijn contacten. Maar ook b.v. Mails van de App Store komen in de reclame folder terecht.
Mails ook verplaatst naar inbox maar de volgende beland weer in de spam/reclame folder.
Dank, Adrie
Door ze te openen en aan te merken als geen reclame, ook kun je gebruikmaken van regels: https://www.appletips.nl/mail-automatiseren-regels/
@Robert je moet natuurlijk ook goed opletten hoe je een regel opstelt. Vreemd dat Apple dit afraad, geen goed advies van ze. Ik gebruik al jaren Regels zonder enige problemen. Uiteraard moet je in het ‘Van’ veld je eigen naam niet zetten, maar dat lijkt me logisch.
Heb regels maanden toegepast en na verloop van tijd kreeg ik geen enkele mail meer. Heb alles nagekeken geen enkel probleem gevonden zelfs een test mail naar mezelf sturen lukte niet. Apple support gecontacteerd, 2 keer, en uiteindelijk bleek dat er in de regels een adres zat dat mijn mails direct verwijderden maar dan ook helemaal weg niet in prullenbak. Op advies van Apple support heb ik gezocht welk adres mij saboteerde bleek het één te zijn van Delhaize. Apple vond dit eigenaardig en sindsdien gebruik ik geen regels meer. Heb wel vele mails mislopen door dit voorval.
Inderdaad, een copy functie zou fijn zijn om de afressen van al mijn accounts te copieren in iOS
Is er een (third party?) mogelijkheid om de Regels die ik al in Mail heb staan ook in iOS te gebruiken? Heb niet zoveel zin in het handmatig overtikken van 300+ van die scriptregels…
Ik vind dit een punt waarin Outlook beter is… Jammer, want ik gebruik liever alles van Apple, zo ook mail… Alleen Excel gebruik ik van Windows…
Het klopt inderdaad dat je spam meestal van meerdere e-mails krijgt, maar als je deze toevoegt aan je regels krijg je ze niet meer. De adressen varieren om de zoveel tijd, maar na een maand gebruiken ze de oude weer en die zitten dan weer in je regels. Het is even wat werk maar het helpt echt wel is mijn ervaring.
Het is inderdaad een ergenis maar deze tip is zinloos. Helaas heb ik nog nooit meer dan 1 spam-mail van eenzelfde e-mailadres gekregen…