In-app aankopen herstellen in iOS, tvOS en macOS
In de iOS App Store kun je verschillende applicaties kopen of gratis downloaden. Sommige applicaties download je gratis, maar bevatten toch een aankoop in de app. Dit noemen we in-app aankopen en zijn bedoeld om extra functies te ontgrendelen.
Vaak zijn dit pro-functies die alleen betalende klanten kunnen gebruiken of is het een aankoop om advertenties te verbergen in de app. In-app aankopen zijn net zoals gewonen aankopen gekoppeld aan je Apple ID en altijd opnieuw te downloaden.
Koop je dus een bepaalde functie, optie of iets dergelijks via een in-app aankoop, dan heb je in principe altijd recht op deze aankoop. Toch kan het zijn dat bijvoorbeeld een pro-functie afkoopt die maar voor een bepaalde tijd actief is (bijvoorbeeld 1 jaar), na deze periode moet je opnieuw de aankoop uitvoeren.
In-app aankopen herstellen
Heb je ooit een in-app aankoopt gedaan en is deze nog steeds geldig dan kun je deze eenvoudig herstellen. Dit dien je doen vanuit de applicatie zelf. Ontwikkelaars kunnen zelf bepalen hoe ze deze aankopen afhandelen, het herstellen moeten ze wel aanbieden.
Het herstellen van een in-app aankoop vind je altijd terug waar je deze ook kunt kopen, een voorbeeld: Via de Infuse app kun je PRO-functies ontgrendelen, navigeer naar de pagina waar je de upgrade kunt uitvoeren. Onder de mogelijkheid voor aanschaffen vind je vaak een herstelknop terug onder de namen zoals: herstel, restore, herstellen, already purchased, aankopen, etc. Zodra je hierop tikt/klikt moet je inloggen met het Apple ID waarmee je destijds de in-app aankoop. Het herstellen van deze aankopen op een Mac of Apple TV werkt op dezelfde manier als in iOS.
Herstellen in-app aankopen lukt niet
Soms kan het zijn dat het herstellen van deze aankopen niet werkt, bij sommige apps moet je niet inloggen met je Apple ID na het selecteren van de herstelknop. In dat geval controleert de app automatisch welk Apple ID is gekoppeld aan het apparaat. Is dit een ander ID dan destijds de aankoop mee is verricht zal de aankoop niet worden hersteld en moet je inloggen met het juiste Apple ID. Hieronder vind je terug hoe je het Apple ID wijzigt:
iOS: Instellingen ▸ iTunes en App Store ▸ Apple ID
OS X: Mac App Store ▸ Menubalk ▸ Store ▸ Log out, daarna Log in
tvOS: Instellingen ▸ Accounts ▸ Log out, daarna Log in
Auteur | Wesley Fabry | |
Bijgewerkt | 12/06/2018 13:17 | |
Categorie | iOS, macOS | |