22 juli 2022

Netwerkinstellingen herstellen op iPhone en iPad

Eenvoudig netwerkproblemen oplossen met deze stappen
2 min leestijd
Netwerkinstellingen herstellen op iPhone en iPad
iOS
2 min leestijd

Heb je problemen met het internet op je iPhone of iPad dan kun je een aantal acties ondernemen om dit op te lossen. Allereerst ga je jouw iPhone geforceerd herstarten volgens deze stappen. Als dat niet helpt kun je de netwerkinstellingen herstellen.

Problemen ontstaan vaak na een iOS-update of wanneer je provider de aanbiederinstellingen heeft vernieuwd. Ook wifi-problemen zijn niet uit te sluiten en kunnen ervoor zorgen dat je geen internet hebt op je iPhone of iPad.

Netwerkinstellingen herstellen

Kan je iPhone of iPad geen verbinding maken met het internet dan kun je het beste de netwerkinstellingen herstellen via onderstaande stappen:

  • Open Instellingen
  • Navigeer naar 'Algemeen'
  • Tik op 'Zet over of stel opnieuw in'
  • Tik op 'Stel opnieuw in'
  • Kies voor 'Herstel netwerkinstellingen'

netwerkinstellingen herstellen

Kun je hierna nog geen verbinding maken met het internet dan kun je twee dingen doen. Volg deze oplossingen als het probleem met wifi te maken heeft. Heb je problemen met het mobiele internet, dan kun je onderstaande tips volgen.

ook interessant
Wifi problemen oplossen op een iPhone of iPad
Wifi problemen oplossen op een iPhone of iPad

Problemen met het internet op je iPhone of iPad? Dan kun je met deze tip de wifi problemen oplossen en de netwerkinstellingen herstellen.

Mobiele netwerkinstellingen herstellen

Iedere iPhone is geschikt voor het mobiele internet, ook als je een iPad LTE hebt kun je verbinding maken met het datanetwerk. Alles hangt af van de instellingen van je provider en of je wel of niet een databundel hebt afgesloten. Iedereen met een (E)SIM-kaart kan verbinding maken met het mobiele internet, wie geen databundel heeft betaald per megabyte (MB). In sommige gevallen kan het zijn dat je problemen ervaart met het mobiele netwerk op je iPhone of iPad.

Mobiele netwerk herstellen iPhone/iPad

  • Open Instellingen
  • Navigeer naar 'Mobiel netwerk'
  • Selecteer eventueel de gewenste lijn (bij Dual-sim)
  • Tik op 'Mobieledatanetwerk'

Mobiele netwerkinstellingen herstellen

Je krijgt nu een overzicht van alle instellingen voor Mobiele data, MMS en persoonlijke hotspot. Onderaan deze instellingen vind je de optie 'Stel opnieuw in', tik hierop om de instellingen voor het mobiele netwerk te herstellen. De instellingen zijn per provider verschillend, iOS haalt tijdens het herstellen de gegevens vanaf de SIM-kaart af. Specifieke instellingen kun je terugvinden op de website van je provider.

ook interessant
Dual-sim met eSIM gebruiken op een iPhone
Dual-sim met eSIM gebruiken op een iPhone

In dit artikel leggen we uit hoe dual-sim werkt op een iPhone vanaf iOS 12.1 en wat je moet weten over eSIM en Apple SIM.

info
Auteur Wesley Fabry
Bijgewerkt22/07/2022 14:36
Categorie iOS, iPhone
Feedback Probleem melden
Delen š•

Reacties

  • Bo
    21 september 2016 om 17:41

    Mijn iphone reageert nauwlijks meer en als ik aan het typen ben dan wil ik bijv. iets verwijderen en dan drukt die op spatie. of dan wil ik de apps weg klikken en dat reageert die niet meer…
    heb je hier een oplossing voor?

  • Eduard
    21 september 2017 om 23:38

    IOS 11 geĆÆnstalleerd op IPhone 6S. Nu schakelt het apparaat niet vanuit Wifi naar mobiele datanetwerk van provider als ik niet meer in de WiFi zone zit. Ik krijg dan de melding: ā€˜ Mobiele datanetwerk activeren niet mogelijkā€™. Het enige wat helpt om dit op te lossen is het toestel uit en aan te zetten. Super onhandig.
    Wat kan ik doen dat er wel automatisch wordt geschakeld tussen tussen WiFi naar privider?

  • Wesley Fabry
    22 september 2017 om 9:05

    En heb je de netwerkinstellingen hersteld zoal in bovenstaand artikel staat omschreven? Verdere stappen en problemen met iOS 11 kunnen hier worden gemeld: https://www.appletips.nl/ios-11-bugs-problemen

  • Eduard
    22 september 2017 om 16:52

    Ja, netwerkinstellingen heb ik hersteld. Nog steeds de problemen.

  • Rob
    22 september 2017 om 22:13

    Ik heb precies hetzelfde probleem. Bij mij helpt het meestal als ik even de flight mode aanzet en daarna weer uit.

  • Wesley Fabry
    22 september 2017 om 23:20

    Bij welke provider zitten jullie? Heb je hun al aangesprolen hierover?

  • Raymond
    23 september 2017 om 11:11

    Hier precies dezelfde problemen. Telkens als ik uit de wifi-zone wegloop ben ik mobiele data kwijt. iPhone 6s Plus, Vodafone zakelijk.

  • Wesley Fabry
    23 september 2017 om 12:15

    Helaas weet ik er ook geen oplossing op, beste kunnen jullie of je provider inschakelen of Apple zelf. Apple Support kun je op deze manier rechtstreeks benaderen: https://www.appletips.nl/apple-support-raadplegen/

  • Anton van Hoof
    25 september 2017 om 16:27

    Ik ervaar exact hetzelfde probleem met de iPhone 6 op het vodafone netwerk

  • Marcel
    27 september 2017 om 20:22

    Ook hier problemen op een iPhone 6s waar het mobiele netwerk niet meer werkt als je uit de wifizone stapt. Telefoon uit en weer aan is de oplossing. Maar erg irritant.

  • theo
    4 oktober 2017 om 8:51

    gelijke ervaringen met Iphone 6S en wegvallen mobiel netwerk! zeer vervelend en superonhandig elke keer weer opstarten.

  • Wesley Fabry
    4 oktober 2017 om 9:27

    Jullie zouden wifi-assistentie eens kunnen uitschaklen, misschien helpt dat wel? Dit doe je via Instellingen – mobiel netwerk – helemaal onderaan. Laat me weten of het helpt.

  • Fokko Hopman
    4 oktober 2017 om 18:22

    Ik WiFi assistentie altijd uit staan, maar dit helpt ook niet.
    Blij te vernemen dat er meer dit probleem ervaren.

  • Eduard
    4 oktober 2017 om 22:50

    Apple support gebeld. Geadviseerd werd om terug te gaan naar fabrieksinstellingen met zelfs ā€˜installeren als nieuwe iPhoneā€™ (geen backup van ICloud gebruiken). Dat heb ik gedaan. Probleem nog niet opgelost. Apple Support maar weer bellen.
    Het is overigens een Iphone 6s met Vodafone provider. Het probleem lijkt wel type IPhone te zijn i.c.m. Vodafone.

  • Bjorn
    7 oktober 2017 om 22:53

    Hier hetzelfde probleem. Mijn 6s heeft na het installeren van iOS 11 problemen met het wegvallen van mijn mobiele netwerk. Alles wat hierboven staat al geprobeerd. Ik hoop dat er snel een oplossing gevonden wordt, want het is verrekte lastig

  • JO
    9 oktober 2017 om 10:04

    Ik heb hetzelfde probleem met de Iphone SE

    Mobiele datanetwerk activeren niet mogelijkā€™

    Ik heb ook al alles geprobeerd.

  • Eduard
    11 oktober 2017 om 20:28

    Tip gelezen op andere plek binnen dit forum:
    “Wat wel helpt is om via instellingen, mobiel netwerk, opties mobiele data, Schakel 4G in op Data te zetten i.p.v. Gesprekken en data”.
    Dit heb ik geprobeerd en het werkt. Het automatisch omschakelen van wifi naar 4G lijkt nu geen problemen meer te geven. (Vraag me wel af wat ik misloop als voor Gesprekken niet 4G wordt ingeschakeld?).
    Overigens, zojuist IOS11.0.3 geĆÆnstalleerd. Kijken of de bug sowieso al is opgelost.

  • Jacques
    14 oktober 2017 om 21:01

    Ik heb hetzelfde probleem met 6s en vodafone zakelijk. Zelfs Ios11.0.3 geeft geen soelaas. Enkel opnieuw opstarten of flight modus aan uit zetten.

  • Frans
    19 oktober 2017 om 16:11

    Hier hetzelfde probleem: ook vodafone zakelijk en Iphone 6.
    naar vliegtuigmodus aan en uit werkt altijd. Dit is echter zeer irritant. is er al een goede oplossing beschikbaar?

    Ik ga BTW niet mijn apple resetten naar fabrieksinstellingen. Dat is toch het hele idee achter de icloud en apple. Dat ik dat nooit meer hoef te doen?

    Spijt van dat ik vroeg mee ben gegaan met de IOS (nu 11.0.3 btw en idd helpt niet

  • Carlo
    27 oktober 2017 om 17:34

    Heb ook precies hetzelfde probleem. Het gaat niet goed met Apple. Heeft altijd goed gewerkt maar naar enkele updates is het huilen met de pet op

  • Chris
    5 november 2017 om 13:04

    Heb hetzelfde probleem,;geen internet zonder wifi,echter wel whatsapp.alle oplossingsvoorstellen geprobeerd.geen resultaat.dit alles na update ios11.de laatste update hielp ook niet.overigens zit ik op KPN

  • Barrez
    6 november 2017 om 20:45

    Geen mobiel datanetwerk meer op 4G provider proximus na instalatie laatste versie van IOS11

  • Liesbeth
    15 november 2017 om 17:06

    Ook bij mij geen mobiel internet meer in Frankrijk na update naar IOS 11
    Het advies van Youfone, wat het KPN netwerk gebruikt is:
    Instellingen- netwerk- mobieledatanetwerk en dan bij APN het woord internet weg klikken en portalmmm.nl invullen.
    Verdere gegevens zijn niet nodig.
    Of het werkt weet ik niet, want ik ben niet meer in het buitenland geweest.

  • Rawien
    7 november 2018 om 6:21

    Het werkt wat EDUARD vermeld !!! DANK JE BENT EEN HELD!

  • Erik
    21 augustus 2019 om 10:58

    Na installatie iOS 12.4 op een iPhone 7 ervaar ik ā€œmobiele update misluktā€
    Simkaart in een ander toestel geprobeerd, werkt.
    Andere simkaart in de 7 gedaan, zelfde probleem.
    Netwerkinstellingen hersteld, zelfde probleem
    Meerdere opties opnieuw geĆÆnstalleerd, zelfde probleem.
    Heel soms is het 4g eventjes spontaan terug om vervolgens weer heel de dag te verdwijnen.
    Contact met Apple support gehad, alle opties geprobeerd.
    Het lijkt erop dat het mobiele modem ba de update uitgeschakeld is.
    ā€œMobiele netwerkā€ instellingen kan ik niet opnemen vanwege deze fout.

  • Paul
    3 november 2019 om 18:32

    Mijn mobiel van de zaak geupdate met een nieuwere IOS. Eerst gewacht tot 13.1.1
    Vanaf dat moment problemen met het netwerk via KPN. Heb de iPhone 8 in de kast liggen en een tijdelijke Samsung Galaxy A8 gekregen. Balen want je merkt zo meteen hoeveel ingesteld en verbonden is via de telefoon…
    Wel knullig van partijen als Apple en KPN.

  • bianca
    19 maart 2020 om 16:36

    Ik heb een iphone 8 plus. Ervaar sinds vorige week woensdag dat mijn mobiele internet buiten de wifi niet werkt.
    heb al diverse malen contact opgenomen met tele2, alle instellingen gecontroleerd, waren goed. nieuwe simkaart ontvangen, maar ook hiermee geen verschil.
    ik heb geen idee meer……. is zoooo onhandig
    wie weet De oplossing?? (IOS 13.3.1 geinstalleerd)

  • Wesley Fabry
    20 maart 2020 om 9:59

    @Bianca heb je de netwerkinstellingen hersteld volgens bovenstaande stappen?

  • Hilde
    9 juli 2020 om 13:29

    Recentste update staat op IPhone (iOS 13.5.1). Heb geen mobiel bereik meer. Telefoon aan/uit gezet, Sim kaart verwijderd, netwerkinstellingen herstelt, krijg als foutmelding dat er een update moet gebeuren maar bij mijn updates staat dat deze gebeurd is….

Een reactie toevoegen:

Ik ga akkoord dat deze gegevens worden opgeslagen [privacy]



Download gratis de appletips app
voor iPhone en iPad in de App Store