Menu

5 juli 2010

iOS4: “Opt out” activeren voor iAds

iOS 4.0 is zoals bijna iedereen ondertussen wel weet voorzien van iAds, een poging van Apple om advertenties weer aantrekkelijk en interactief te maken. Apple kan deze iAds vertonen op basis van je geografische locatie en dit is iets waar veel mensen kriebels van krijgen.

Je iPhone registreert namelijk je locatie en op basis daarvan kan je iAds ontvangen die betrekking hebben op je huidige locatie. Ben je bijvoorbeeld in de buurt van een bioscoop dan is het mogelijk dat je iAds ontvangt over Toy Story 3.

De geografische gegevens zijn op geen enkele manier gekoppeld aan je persoonlijke gegevens. De locatie gegevens worden dus anoniem naar de iAds server gestuurd zonder dat daarbij te herleiden is wie de bezitter van het iOS device is.

Om de bovenstaande reden snap ik dan ook totaal niet dat er zoveel ophef over is. In één simpele Tweet die je verstuurd met Twitter geef je veel meer informatie van jezelf prijs dan dat iAds ooit zal vragen, maar dat is dan blijkbaar weer geen privacy geen issue voor de meeste gebruikers.

Mocht je toch niet gerust kunnen slapen door de locatiebepaling dan is het mogelijk om de locatie gegevens uit te schakelen. Ga op je iPhone, iPod of iPad naar de onderstaande “Opt Out” website en je bent direct uitgeschreven voor de op locatie gebaseerde iAds. Je hoeft niet niets te bevestigen alleen de website bezoeken is voldoende.

http://oo.apple.com

De webiste werkt niet op je Mac. Vanaf het moment dat de website in bezocht en de bevestiging is verschenen zal je alleen nog maar algemene iAds toegestuurd krijgen. Kortom, erg saai dus….




Gerelateerde tips:




Reacties


  • sredlums 5 juli 2010 om 9:09

    Eerlijk gezegd vind ik je argumentatie nogal kort door de bocht.
    Of je in één Twitterbericht meer privacy prijsgeeft dan wat Apple aan informatie zou kunnen verzamelen vind ik al wat naief (en ja, ik snap dat ’t een waarschijnlijk bewust overdreven voorbeeld is), maar er zijn natuurlijk veel meer motieven denkbaar om voor de ‘opt out’ optie te kiezen.

    Jij schrijft het ‘saai’ te vinden wanneer je alleen maar algemene advertenties krijgt, ik daarentegen moet er juist niet aan denken dat ik advertenties krijg die speciaal voor mij bedoeld zijn. Laat ik ook hier even overdrijven om m’n punt duidelijk te maken;
    stel dat adverteerders straks continue weten waar iedereen zich bevind èn wat diens interesses zijn, wat iemand uitgeeft, in welke winkels (denk aan RFID-chips, gegevens verzameld via klantenkaarten, elektronische betalingen, etc.), en stel dat er ‘overal’ e-inkt reclameborden hangen (in abri’s, naast de kassa’s etc.), dan krijg je dus zowat alleen nog maar reclames te zien die specifiek voor jou bedoeld zijn… en daarmee bepalen adverteerders dus ook voor een groot gedeelte wat jij te zien krijgt. En stel nou dat niet alleen adverteerders, maar ook programmamakers en goede doelen en de overheid etc. dit gaan doen..dan bepalen ZIJ dus voor een groot gedeelte wat JOUW wereldbeeld is, welke informatie JIJ binnenkrijgt!
    Voor mij een zéér enge gedachte, en dus ook reden om absoluut voor de ‘opt out’ optie te kiezen!

  • Tsjaap 5 juli 2010 om 9:56

    @sredlums

    Exact! Helemaal mee eens. Zelf de vergelijking met Twitter is niet juist, wat mij betreft. Daar kies je namelijk bewust voor als je een Tweet plaatst. Hetzelfde geldt voor Facebook of Hyves. Je kunt zelf bepalen wat men van je te weten komt en wat je post. Locatiebepaling voor marketing is misschien nog te overzien en klinkt handig. Maar door iedere keer een klein stapje verder te zetten in het beschikbaar stellen van privé gegevens, zijn we over een jaar of 5 mogelijk in een situatie dat het allemaal minder onschuldig is dan het lijkt. Een veel gehoord argument is dan altijd:”Ze doen maar, ik heb toch niets te verbergen.” Dat is het grootste kul argument van deze tijd. Iedereen heeft iets te verbergen. Het hoeft niet altijd iets schokkends te zijn, en kan zelfs heel onschuldig zijn. Maar het is de reden waarom we op internet Nicknames gebruiken, een onderscheid maken tussen vrienden en kennissen enz…Je deelt bewust niet alles met iedereen.

  • Nils Breunese 5 juli 2010 om 11:25

    Je kunt er ook voor kiezen om applicaties met iAds erin niet te gebruiken.

  • Pepijn 5 juli 2010 om 11:26

    Tja, aan de ene kant begrijp ik heel goed wat mensen er tegen hebben, maar aan de andere kant heb ik er zelf niet zoveel problemen mee. Zolang ze deze gegevens maar niet aan mij als persoon koppellen en deze op internet verspreiden vind ik het prima.

    Ik denk dat het slimmer was geweest om na het accepteren van de algemene voorwaarden nog een aparte vraag te stellen waarmee niet akkoord hoeft te gaan. Een soort van Opt-in.

  • Roy 5 juli 2010 om 11:57

    Wie klikt er überhaupt op advertenties…

    Het is ‘leuk’ dat ze het doen, maar ik klik er nooit op, en kijk er overheen. Ik ben in lijn met Richard in dit geval. Twitter is veel ‘gevaarlijker’.

    En dat facebook dit niet doet, check again. Je bezoekt een website (IMDB) en er staat bijvoorbeeld 200 mensen vinden dit Leuk, nog geen van je vrienden. Jij kan de eerste zij…. Daar zit meer achter dan Apple met iAds doet.

  • Jeffry 5 juli 2010 om 14:18

    @ sredlums… ik neem toch aan dat je wereldbeeld niet van reclame’s alleen afhankelijk is. Als het geanonimiseerd gebeurd is er niet zo gek veel aan de hand en ik zou het in zijn geheel niet erg vinden om de reclame’s van maandverband en tena lady te skippen om maar wat te noemen. Maar het is goed dat de keuze er is; daar niet van.

  • Richard 5 juli 2010 om 16:05

    Ik heb iOS4 draaien maar bij het aanklikken van de link krijg ik de melding dat het unsuccesfull opt out: omdat iOS4 niet draait.

  • Arie 5 juli 2010 om 18:57

    @Richard
    Sluit eerst alle pagina’s in mobile safari en probeer het dan nog eens. Dat werkte bij mij.

  • sredlums 5 juli 2010 om 21:59

    @Nils Breunisse: klopt, ik heb volgens mij ook geen apps met advertenties, maar dat veranderd sowieso niets aan het punt wat ik wilde maken

    @Pepijn: tja, hoe zeker ben je er van dat die gegevens echt anoniem blijven, en kun je dat controleren? Niet voor niets wordt vaak gezegd: ‘you’ll start caring when it’s too late’. Opt-in zou gewoon normaal moeten zijn in dit soort gevallen inderdaad.

    @Roy: of je er nou op klikt of niet, je positie wordt toch gewoon doorgegeven lijkt me…
    Verder ging het er volgens mij bij het Facebook-voorbeeld niet om of zij dit ook doen, het ging er om dat je op dat soort sites zèlf bepaalt wat je plaatst. Dat veel mensen hier niet erg slim mee om gaan is weer een ander punt.

    @Jeffry: klopt, maar overdrijven maakt duidelijk hè. En ieder z’n ding, maar ik heb ook niets met maandverband, maar ik toch wil ik niet dat iemand anders voor mij filtert; ik wil weten wat er in de wereld ‘te koop is’ (niet alleen letterlijk bedoeld in dit geval) en ik denk dat het erg belangrijk is dat je context hebt, dus niet alleen je eigen wereld ziet en kent, maar ook de wereld er omheen om alles beter te kunnen plaatsen. En om nog even terug te komen op de opmerking van Richard dat de algemene advertenties ‘saai’ zijn; volgens mij is het just saai als je alleen je ‘eigen’ advertenties ziet. Ik ben bijvoorbeeld gek op mountanbiken, maar ik moet er toch echt niet aan denken dat ik overal alleen maar reclames zie voor mountainbikes.

    Nou ja, m’n punt is wel duidelijk denk ik :-/

Een reactie toevoegen: