4 augustus 2019

Oplossingen wanneer je iPhone uitvalt bij batterijpercentage van 30% of hoger

3 min leestijd
Oplossingen wanneer je iPhone uitvalt bij batterijpercentage van 30% of hoger
iOS
3 min leestijd

Sinds iOS 10 hebben sommige iPhone gebruikers last van een hardnekkig probleem: het spontaan uitvallen van een iPhone omdat de batterij/accu leeg is. Dit gebeurt soms zelfs bij een percentage van meer dan 30%.

In iOS 10 en 11 was dit een probleem met de weergave van de batterijstatus, maar ook nu kan het percentage plotseling van 55% naar 35% zakken of zelfs stijgen. Dit is erg vervelend en heeft verschillende oorzaken. Sinds de start van dit probleem helpen we regelmatig iOS gebruikers, alleen is voor ieder de oplossing anders, we sommen de mogelijke oplossingen even voor je op. Deze kunnen ook toegepast worden op een iPad met soortgelijke problemen.

Update: Apple heeft erkend dat sommige iPhone 6s modellen problemen hebben met de batterij. Hierdoor kan de iPhone spontaan uitvallen. Om die reden is Apple een iPhone 6s reparatieprogramma gestart om gratis de batterij te vervangen. Klik hier voor meer informatie over dit programma.

iPhone valt spontaan uit en geeft foutief percentage, enkele oplossingen

Als eerste kun je een vrij eenvoudige oplossing proberen. Sluit de iPhone met een officiële kabel aan een officiële stroomadapter. Schakel de iPhone uit door de aan/uit-knop in te drukken en de Zet uit-schakelaar verschijnt. Heb je een iPhone X of nieuwer? Dan moet je een volumeknop en de zijknop ingedrukt houden om de iPhone uit te schakelen. Schakel daarna de iPhone weer opnieuw in en controleer het percentage en wacht af of de oplossing geholpen heeft.

Batterij van je iPhone kalibreren

Als tweede kun je de batterij kalibreren, dit vraagt wat meer tijd en moet volledig worden uitgevoerd.

  • Sluit je iPhone aan een officiële lader met een officiële USB-kabel
  • Herstart je iPhone geforceerd volgens deze stappen
  • Laat los als het Apple logo verschijnt
  • De iPhone zal nu geforceerd opstarten

Oplossingen wanneer je iPhone uitvalt bij percentage van 30% of hoger

De batterij wordt nu voor de eerste keer gekalibreerd. Laat de batterij nu tot 100% opladen. Je zal merken dat de laatste procenten tot de 100% heel langzaam verlopen. Dit is het balanceer-proces, de cellen worden ontladen en geladen tot ze de eindspanning hebben bereikt. Wacht nu af of de oplossing geholpen heeft. Klik hier voor meer informatie over het kalibreren van de batterij.

ook interessant
iPhone of iPad batterijgebruik gedetailleerd bekijken en beter inzicht krijgen
iPhone of iPad batterijgebruik gedetailleerd bekijken en beter inzicht krijgen

Het batterijgebruik van een iPhone of iPad accu gedetailleerd bekijken en beter inzicht krijgen in je batterijverbruik met deze tips.

Batterijconditie raadplegen en piekprestaties accepteren

Naarmate de batterij slechter wordt, is de iPhone ook minder goed in staat om goed te blijven presteren bij piekbelasting. Daarom worden iPhones met een drastisch verouderde batterij bewust vertraagd. Dit is uit noodzaak, want wanneer Apple dit niet zou doen, zou de iPhone regelmatig uitvallen bij intensieve prestaties en wordt de levensduur van het toestel drastisch verkort.

conditie van de batterij bekijken

Sinds iOS 11.3 is het mogelijk om het bewust trager maken uit te schakelen, misschien heb je dit gedaan en valt daarom de iPhone uit. De status van de piekprestaties kun je raadplegen via Instellingen ▸ Batterij ▸ Batterijconditie. De betekenis van alle mogelijke waarschuwingen lees je hier terug.

ook interessant
Het bewust trager maken van je iPhone uitschakelen
Het bewust trager maken van je iPhone uitschakelen

Het bewust trager maken van je iPhone uitschakelen en uitleg over de piekprestaties van de iPhone accu en batterijcapaciteit

Instellingen herstellen naar fabrieksinstellingen

Als bovenstaande niet helpt kun je de instellingen van je iPhone herstellen. Alle instellingen in de gelijknamige app worden dan teruggezet naar de fabrieksinstellingen. Dit doe je via Instellingen ▸ Algemeen ▸ Stel opnieuw in ▸ Herstel alle instellingen.

Overige oplossingen

ook interessant
Slechtwerkende batterij van je iPhone laten vervangen
Slechtwerkende batterij van je iPhone laten vervangen

Alles over het tijdelijk goedkoper laten vervangen van je iPhone batterij (accu) door Apple en het bewust trager maken van je iPhone

info
Auteur Wesley Fabry
Bijgewerkt04/08/2019 11:31
Categorie iOS, iPhone
Feedback Probleem melden
Delen 𝕏

Reacties

  • Ik heb de problemen met iOS 13.3 dat me iPad uitvalt bij 30 procent

    Beantwoorden
  • Toch kan de batterij de oorzaak zijn. Voor de 6s heeft Apple een reparatieprogramma, bekijk dit eens of dat de oorzaak is, wie weet kan de accu dan gratis vervangen worden: https://www.appletips.nl/reparatieprogramma-iphone-6s/

    Beantwoorden
  • Mijn dochter heeft een iPhone 6s (2e hands van mijn zus). Mijn zus heeft nooit problemen gehad met de telefoon maar nu valt de telefoon gedurende de dag soms 8 keer uit, met meer dan voldoende batterij. In mijn ogen dan geen batterij probleem? Wat kan het nog meer zijn? Heeft het zin om er mee naar een appje store te gaan gezien de leeftijd van de telefoon?

    Beantwoorden
  • Sinds een paar weken geeft de batterij van mijn iphone 6s vrij snel aan dat er nog maar 1% capaciteit is. Naar nu blijkt, kan ik dan toch nog geruime tijd gebruik maken van de telefoon. Harde reset heeft niet geholpen. Wat kan ik nog meer doen? Heeft het zin om de batterij te vervangen, of zit dit probleem in de telefoon zelf?

    Beantwoorden
    1. Het heeft zeker zin om de batterij te laten vervangen. Als eerste kun je kijken of je gratis je batterij kan laten vervangen, meer info: https://www.apple.com/nl/support/iphone6s-unexpectedshutdown/

      Als dat niet het geval is kun je de batterij tot eind 2018 goedkoper laten vervangen: https://www.appletips.nl/apple-excuses-trager-batterij/

      Beantwoorden
  • ik heb vannacht IPhone 100% opgeladen en vanmorgen om 8 uur in auto laten liggen en toen ik om 11 uur IPhone pakte stond batterij op 32%. Afgelopen maandag had ik hetzelfde. Als ik toestel ga opladen dan is deze na een paar minuten al op 90% of meer.

    Beantwoorden
    1. Heb je bovenstaande tips gevolgd John? Eventueel kun je de condities van je batterij controleren en eventueel (goedkoper) laten vervangen door Apple zelf. Meer info: https://www.appletips.nl/conditie-batterij-ios/

      Beantwoorden
  • @ilse dan kan er een probleem zijn met je batterij, tot eind dit jaar kun je deze goedkoper laten herstellen bij Apple: https://www.appletips.nl/apple-excuses-trager-batterij/

    Beantwoorden
  • IPhone6s valt uit op 100%. Eerste startte hij opnieuw op, nu niet meer. Na half uur laden, plots weer wel, en batterij opnieuw op 100%. Nadien werkt hij 2-tal dagen OK, dan opnieuw hetzelfde probleem. Is na al kleine maand zo. Iemand hetzelfde probleem ? Update is al geïnstalleerd.

    Beantwoorden
  • Zelfde hier met een 5s, zelfs al een nieuwe batterij laten installeren hetgeen niet geholpen heeft. Alle bovenstaande tips geprobeerd, helaas. Werkt allemaal niet.

    Beantwoorden
  • Dit probleem is ook bij de iPhone 5S. Bij het opstarten geeft hij b.v. een capaciteit aan van 45%. Zodra je een app aanklikt valt hij meteen uit en geeft hij aan dat hij opgeladen moet worden. Kan dit op dezelfde manier opgelost worden als bij de 6S?

    Beantwoorden
  • @Roland klopt, in het artikel vind je een link met meer info. met de vervangende batterijen is niets aan de hand. De laatste tijd kregen we weer veel vragen van mensen die dit probleem hebben. Daarom opnieuw gemeld.

    Beantwoorden
  • Deze terugroep actie is toch al een keer voorbij gekomen?! Of is er met de toen vervangen batterijen ook iets niet goed?

    Beantwoorden
  • @Frsm het zou een schande zijn als Apple er niets aan deed, maar je krijgt gewoon een gratis reparatie.

    Beantwoorden
  • Geen wonder dat er zoveel iphone6 (6s) te koop worden aangeboden. Schande voor zo’n duur merk.

    Beantwoorden
  • Vervolg van mijn verhaal van hierboven: nadat eerder geweigerd werd om mijn batterij onder garantie te herstellen, heb ik een klachtenbrief geschreven naar de winkel waar ik het toestel kocht, met vermelding naar een klacht bij de economische inspectie (wegens niet naleven wettelijke garantie) en met enkele filmpjes van het probleem (b.v. als ik net na het uitvallen probeer te herstarten: iPhone start op, rapporteert 24% batterij, maar valt snel terug uit, geeft dan de indicatie om te laden…)

    Toen ging het allemaal veel sneller: daags nadien werd ik gebeld om de telefoon terug binnen te brengen, enkele dagen later mocht ik een nieuw exemplaar afhalen.

    Kortom: als je dit probleem hebt, niet laten afschepen maar blijven aandringen op service…

    Beantwoorden
  • Vorige week mijn Iphone 6S binnen gedaan in switch. Hij viel ook steeds uit op 60 en 30 procent batterij. Er zit een heel klein diep krasje links in de hoek. Kreeg zonet een mail van de herstelservice dat ze mijn iphone niet kunnen herstellen hiervoor en indien ik hem toch hersteld wil ik 350€ moet betalen. Ik ben enorm teleurgesteld in Apple en de service. Een toestel van 850€ en dan krijg je maar zo een service…schandalig.

    Beantwoorden
  • Sinds de update naar iOS 10.2 valt mijn iPhone 6s uit op willekeurige percentages van accu, maar meestal rond 40%. In de afgelopen twee dagen gebeurde het telkens als ik buiten foto’s wilde maken (kou?). Ik heb batterij gekalibreerd en iPhone ook terug gezet naar fabrieksinstellingen maar dat lijkt niet te helpen. Komt er binnenkort een update van iOS? Misschien dat dat helpt.

    Beantwoorden
  • Mijn iPhone 6s begon na ongeveer 1 jaar ook het probleem van spontaan uitvallen op 20-30-40% te vertonen. Softwarematig raakt dit niet opgelost: iOS herstel en instellen als nieuw (zonder backup) en iOS 10.2 brachten geen oplossing.

    Mijn toestel was ondertussen niet meer onder garantie bij Apple en ik heb het teruggebracht naar de winkel. Hier weigerde om men mij te helpen, de diagnostische test geeft geen probleem met de batterij en mijn toestel heeft serienummer QK en valt daarmee net buiten de reeks van het reparatieprogramma van Apple. Nochtans vertoont het toestel duidelijk wel het probleem!

    Door de winkel werd wel voorgesteld om de batterij tegen betaling te vervangen. Dit is volgens mij in strijd met de consumentenwetgeving die duidelijk zegt dat defecten kostenloos moeten worden hersteld tot 2 jaar na de aankoop. Ik ben nu verplicht om hier een klachtenbrief voor te schrijven, klacht in te dienen bij de economische inspectie,…

    Ik denk dat zowel Apple als de winkel goed weet dat er weldegelijk een probleem is met de batterijen van deze modellen. Ik vind dit geen service…

    Beantwoorden
  • Mijn iPhone 6s 1 jaar oud is binnen de kortste keren leeg sinds update Ios10.2 alle mogelijkheden toegepast , niets helpt gebruik praktisch geen apps paar berichtjes op WhatsApp en paar korte telefoontjes en leeg is hij .
    Nooit eerder met een iPhone batterij problemen gehad , nu sinds een paar weken wel , vervelend loop met een laadkabel op zak en in de wagen , kan dit niet meer vertrouwen .
    Val niet onder de gratis vervanging voor de batterij ! Apple wordt wakker en installeer echte goede batterijen , uw iPhone zijn duur genoeg hoor !!

    Beantwoorden
  • Dit probleem ik ook vrijwel elke dag met mijn iPhone 6. Soms valt ie uit bij 30%, andere keer blijft ie uren staan op 1% en bij aansluiten van de lader staat er plotseling 40%. Hoop dat er ook een vervangend programma komt voor de iPhone 6.

    Beantwoorden
  • Ik dacht dat het aan het feit zou liggen dat mijn iPhone 6 1,5 jaar oud is, dat hij dan wat mankementen vertoond. Opgelucht dat er eventuele oplossingen voor zijn, ga het morgen direct proberen. Mijn iPhone geeft de laatste tijd heel vaak verkeerde batterij percentages aan. Het ene moment 23%, 5 minuten laten 3% en als ik hem dan aan de lader leg direct 9%. Dit gebeurt bijna iedere dag.

    Beantwoorden
  • Hier zelfde probleem, met de iPhone 6s. Eerst batterij gekalibreerd, werkte niet, nogmaals gekalibreerd en hersteld naar fabrieks- instellingen, hielp niet.
    Apple support gebeld, iPhone uitgelezen op afstand, niets aan de hand zei hij, mogelijk een software probleem, advies opnieuw installeren en geen back-up terug zetten maar als nieuw beginnen, na ruim een week weer zelfde probleem.
    maandag Apple support maar weer bellen en mogelijk een afspraak maken bij Geniusbar.

    Beantwoorden
  • Ik heb het zelfde probleem ook geregeld, maar volgens mij is het nog iets raarder dan we allemaal denken. Allereerst valt het me op dat het bijna altijd gebeurd als de telefoon iets gaat downloaded (bijvoorbeeld app updates). Het aller gekste is, dat ondanks dat de telefoon is uitgevallen en een lege batterij aangeeft mijn apple watch wel gewoon verbonden blijft en ik er zelfs berichten op blijf ontvangen

    Beantwoorden
  • Ha Wesley,

    er is nog 1 ongenoemde reden waarom batterijen juist nu sneller uitvallen:
    “winter is coming”
    Ik heb in de afgelopen 5 jaar zo’n 3 iphones gehad, en allemaal vallen ze onder de 40% ‘zomaar’ uit bij koud weer, net als ik ze een tijdje uit mijn broekzak haal om een paar mooie herfstfoto’s te schieten.

    OK, IOS10 heeft absoluut niet geholpen, dat is duidelijk. Maar ondanks de ‘wear levels’ van 15-30% volgens de ‘Battery life’ app, reageert elke iphone bij mij hetzelfde op de kou. Vooral in de camera app, trekt het bijna nooit onder de 20% batterij. Terwijl dit in de zomer dus echt nooit een probleem is.

    Ok, ik moet toegeven dat mijn iphone 6S het ook niet leuk vind om continue met bluetooth te zoeken naar mijn nieuwe iWatch. Maar hopelijk kan apple er iets aan doen in de volgende grote IOS update. Anders wordt het met tegenzin “instellen als nieuwe telefoon.”

    Succes iedereen!
    p.s. powerbankjes zijn gelukkig cheap tegenwoordig.

    Beantwoorden
  • Hoi @winz wil je ons op de hoogte brengen van de geboden oplossing, hier het zelfde probleem
    Groeten, Ruud

    Beantwoorden
  • Eerder deze week het probleem aangekaart via Chat support. Remote sessie opgezet met de telefoon en geen hardware problemen ontdekt. Het probleem was bij hen wel bekend en wordt verder onderzocht zo werd gezegd. Zullen zien wat er uit komt.

    Beantwoorden
  • Hier ook dit probleem met 1 jaar oude 6S. Viel rond de 20% uit, bij opnieuw aanzetten gaf hij aan dat de accu leeg was, bij nog een paar keer proberen ging de telefoon toch weer aan. Echter naar een paar seconden viel hij alsnog uit. Uit laten lezen bij genius bar, die liet de grafiek zien van het verloop van mijn accu en liet in plaats van een constante lijn eentje met pieken en dalen ziet. Dit probleem zat niet in de accu maar “dieper in de iPhone” zei de genius. Direct een nieuwe telefoon gekregen.

    Beantwoorden
  • Il lees telkens inhet artikel officiele lader en kabel.
    Kunnen deze problemen ook oorzaak,zijn van niet officiele aperatuur. Zo ja hoe komt dit dan

    Pascal

    Beantwoorden
  • Zelfde probleem gehad met een iPhone 6S van 7 maanden oud. Alle bovenstaande zaken geprobeerd plus een DFU herstel zonder restore van de backup, echter geen resultaat. Apple Support (chat en bellen) was uitstekend maar uiteindelijk een afspraak gemaakt met de Genius Bar in Den Haag. Diagnostics applicatie eraan gekoppeld en met de accu was niets aan de hand maar wel een probleem op de printplaat. iPhone had geen schade en een half uur later liep ik met een nieuwe iPhone de deur uit. Doe ineens weer twee dagen met mijn iPhone, heerlijk en wat een service!

    Beantwoorden
  • Ja, bij mij ook. Plus, sinds iOS10.1 een zeer verhoogde data-vreter. Ben nog aan t uitzoeken wat dat is. Na iOS10.1.1 lijkt het beter, ook met de batterij.

    Beantwoorden

Laat een reactie achter



Download gratis de appletips app
voor iPhone en iPad in de App Store