18 mei 2020

Philips Hue Bridge 2.0: HomeKit herstellen en problemen oplossen

2 min leestijd
Philips Hue Bridge 2.0: HomeKit herstellen en problemen oplossen
Homekit
2 min leestijd

Dankzij de Philips Hue Bridge 2.0 kun je jouw slimme verlichting aansturen met behulp van HomeKit en Siri. Direct kun je vanuit de Woning applicatie de lampen aansturen en ze gebruiken in automatiseringen.

Helaas kan het voorkomen dat de HomeKit integratie met Hue en Siri niet goed werkt, de lampen zijn niet meer beschikbaar of de accessoires zoals de Hue Tap functioneren niet meer. In dat geval kun je het beste HomeKit herstellen en de koppeling opnieuw maken. Hierdoor wordt alleen de verbinding tussen Hue en Woning hersteld en moet je niet alle lampen opnieuw koppelen aan de Hue Bridge.

HomeKit herstellen Philips Hue Bridge

  • Open de Philips Hue-app
  • Navigeer naar 'Instellingen'
  • Tik op 'HomeKit & Siri'
  • Kies voor 'Geavanceerd'
  • Tik op 'Reset HomeKit & Siri'
  • Bevestig door op 'Reset' te tikken

Philips Hue Bridge 2.0: HomeKit herstellen en problemen oplossen

De Hue-app gaat aan de slag en zal de HomeKit-verbinding op de Bridge verwijderen en herstellen. Hierna moet je HomeKit opnieuw activeren voor de Hue Bridge, dit doe je via dezelfde weg: Hue-app ▸ Instellingen ▸ HomeKit & Siri.

Let op! Bij het uitvoeren van bovenstaande stappen zullen alle verwijzingen naar de Hue-lampen worden gewist uit HomeKit. Dit houdt in dat alle automatiseringen en scenes die je hebt aangemaakt in de Woning app worden gewist wanneer ze Hue-verlichting of apparaten bevatten.

ook interessant
Philips Hue lampen koppelen aan HomeKit en bedienen met Siri
Philips Hue lampen koppelen aan HomeKit en bedienen met Siri

Hoe moet je jouw Philips Hue lampen bedienen met Siri en HomeKit? Je moet beschikken over de nieuwe vierkante Hue Bridge 2.0, meer info.

Problemen met Philips Hue Bridge oplossen

Mocht het probleem dan nog niet zijn verholpen dan kun je misschien beter de Hue Bridge volledig herstellen naar de fabrieksinstellingen. Dit doe je door het knopje achterop de bridge 5 seconden in te drukken. Het LED-lampje voorop zal knipperen tijdens het herstelproces, zodra dit stopt is de bridge hersteld naar fabrieksinstellingen. Nadeel is wel dat alle lampen, accessoires, timers, labs en instellingen zijn gewist en je dit opnieuw moet instellen en de producten moet koppelen.

Philips Hue Bridge 2.0
Philips Hue Bridge 2.0
info
Auteur Wesley Fabry
Bijgewerkt15/06/2020 08:54
Categorie HomeKit, Smart Home
Feedback Probleem melden
Delen 𝕏

Reacties

  • maurice
    15 november 2017 om 14:38

    hoi

    weet niet waar jullie mee bezig zijn , maar ik kom er niet uit.
    het hele Hue systeem werkt voor GEEN meter.
    het lijkt wel of de bridge een eigen leven lijd.
    alle instellingen wat ik maak doen het niet of veel te vroeg of veel te laat.
    alles al gereset, en ook geen succes.
    al kapitalen aan uitgeven maar kan de rotzooi weer weg doen.
    kom op de heren van Philips maar het wat eenvoudiger.

    gr maurice

  • Wesley Fabry
    15 november 2017 om 15:44

    Dan kun je beter even contact opnemen met Philips zelf, kunnen je vast helpen. Ook beschikbaar via twitter @tweethue: https://www.philips.nl/content/B2C/nl_NL/support-home/support-contact-page.html

  • Paul
    11 mei 2020 om 21:59

    Is dit nog steeds van toepassing?
    Ik heb namelijk connectie problemen met Homekit en mijn Hue Bridge 2.0.
    Bij uitvoeren van bovenstaande commando’s (via CMD op W10 machine) krijg ik deze melding:

    [{“error”:{“type”:2,”address”:””,”description”:”body contains invalid json”}}]

  • Wesley Fabry
    12 mei 2020 om 14:54

    Dit was inderdaad niet meer van toepassing Paul, ondertussen heeft Philips de herstelprocedure in de app verwerkt, ik heb het artikel aangepast.

  • Joyce Meijer
    13 juni 2020 om 18:57

    Het resetten ging probleemloos, het opnieuw koppelen ook, maar …..
    het nadeel van deze procedure was dat ik alle scenes wel kwijt was.
    Die moest ik dus opnieuw invoeren.

    Ik ben ook nog bezig geweest met Controller for Homekit.
    De maker schreef mij Dat ik met deze app geen scenes kon maken.
    Dat moest ik in de originele Apple Woning-app doen.
    Het is zoals het is!

  • Peter Bauweraerts
    5 november 2020 om 8:21

    Dag ieder van jullie en elk apart:

    Hier is het:

    – iCloud van Woning uitzetten (naam-icloud-woning)
    – de woning-app verwijderen (algemeen-ipad-opslag-woning-verwijder app)
    – de Woning-app terug installeren (app-store-zoek-woning-installeren)
    – iCloud van Woning aanzetten (naam-icloud-woning)

    Niets kwijt; alles werkt.

    Grtz,

    Peter

  • Dirk De Groot
    3 december 2020 om 15:33

    Hoe kan ik zonder problemen mijn iPhone 11 gekoppeld krijgen
    aan mijn Philips bridge om via Siri mijn HUE lampen te kunnen
    bedienen ik heb de 8 cijferige code op de bridge kunnen scannen
    maar mijn iPhone blijft maar zoeken zonder resultaat

    Bij voorbaat dank,
    Dirk

  • Maddriver371
    7 december 2020 om 11:57

    Geen verbetering. De Hue-app zit de bridge niet. Alles uitgezet en opnieuw geïnstalleerd, totaal geen effect. Bridge gereset naar fabrieksinstellingen, geen effect. Bridge wel internet, maar wordt niet gevonden?

  • Nieck
    13 maart 2021 om 10:09

    Bij mij werkt de woning app ook niet. Hue app gelukkig wel. Alles al geprobeerd, app verwijderen en opnieuw installeren, etc. In de woning app zie ik de woning en ruimtes wel, maar de lampen niet. Buggy software troep…

  • Ernst
    14 maart 2021 om 14:51

    Ik heb sinds van de week enorme problemen met de integratie tussen HomeKit en HueBridge. Werkte, na het nodige uitzoekwerk, voorheen probleemloos met elkaar. ook via Siri goed mee te werken.
    Mijn probleem is nu dat Homekit geen enkel contact meer heeft met mijn apparatuur. Allen zijn lampen van Philips. Geregeld zie ik dat de lampjes op de Bridge uitvallen en er opnieuw verbinding gemaakt moet worden. Dat lukt meestal wel maar wel via de cloud!!
    Nadat ik alles in Home Kit heb verwijderd kan deze de Bridge onder geen enkele voorwaarde meer vinden.

    Iemand advies – anders dan contact opnemen met Philips.

  • Roel
    4 juni 2021 om 12:36

    Reeds heel wat geïnvesteerd en bijgevolg een 2de bridge aangekocht om de hoeveelheid lampen aan te kunnen maar dat geeft miserie.
    Kan die 2de bridge niet koppelen aan Homekit (foutmelding ‘configuratiecode onjuist’).
    Met de eerste bridge was er geen probleem. Al alles geprobeerd, terug naar fabrieksinstellingen, eens een volledig ander apple account en huis geprobeerd… het lijkt of de configuratiecode niet overeen stemt met de hardware (maar dat kan niet gecheckt worden blijkbaar).
    In de Hue app zelf kan je er wel mee werken maar dat is natuurlijk geen deftige oplossing.
    Ook de Philips helpdesk weet er geen zinnig antwoordt op te geven (ze raden aan naar android over te schakelen…)
    Kunnen er 2 bridges aan één homekit gekoppeld worden of moeten we die bridge gewoon terugsturen?

  • Wesley Fabry
    4 juni 2021 om 13:46

    Volgens Hue kun je twee bridges koppelen aan HomeKit: https://twitter.com/tweethue/status/1240693201565958147

    Hoe dat precies werkt is mij niet duidelijk en ik heb er maar één dus kan het helaas niet uitproberen. Bekijk dit eens: https://www.reddit.com/r/HomeKit/comments/ktx7nr/adding_multiple_hue_bridges_to_homekit/

  • Carel
    30 juni 2021 om 15:48

    Ik heb natuurlijk de Hue app op de IPhone 11. Hoe krijg ik een Hue app op de Apple Watch?

  • Wesley Fabry
    30 juni 2021 om 16:34

    De nieuwe Hue app heeft geen Apple watch versie meer. Philips adviseert dan gebruik te maken van Siri Opdrachten of de Woning-app

  • Jeroen
    10 januari 2022 om 17:08

    Ik heb sinds kort problemen met het koppelen van een Hue bridge met Homekit. Dit heeft zeker een jaar prima gewerkt maar sinds kort reageren de Hue accessoires niet meer in Homekit.
    De bovenstaande stappen zijn allemaal doorlopen, van het resetten tot herstellen van de factory settings zelfs tot het aanschaffen van een nieuwe bridge.
    Telkens werkt het goed maar na ong. 8 uur stopt het ermee en reageren de Hue accessoires niet meer in Homekit. Via de Hue app zijn de accessoires goed te bedienen en in Homekit zijn de ‘niet Hue accessoires’ ook goed te bedienen.

    Het lijkt op een software issue aan de Hue zijde of aan de Homekit zijde.

    Heeft iemand nog tips?

  • Wesley Fabry
    11 januari 2022 om 11:06

    Zo’n probleem is altijd lastig te achterhalen, ik vermoed dat eerder aan HomeKit ligt dan aan hue. Wellicht zullen de lampen wel werken via de Hue-app zelf. Het kan ook zijn dat andere apparaten in HomeKit storen op de Hue’s. Het is wel normaal dat soms een Hue-lamp tijdelijk niet beschikbaar is, maar dat lost zichzelf meestal wel op. Ik vind lastig om een advies te geven. Heb je de HomeKit hubs (Apple TV of HomePod) al eens herstart? Je kunt de Woning-app ook herstellen (door deze te verwijderen) en opnieuw in te stellen, maar dat is geen garantie tot succes.

  • A.Jans
    16 februari 2022 om 12:52

    Sinds twee dagen heb ik hetzelfde probleem, maar het is zeker niet aan 1 apparaat gerelateerd.
    Ik heb enkele HUE knoppen en HUE sensors die aan Homekit regels en scripts hangen. Die willen niet meer reageren, totdat ik de HUE bridge herstart. Daarna werkt het weer voor enkele uren, om daarna weer uit te vallen.

    Heb nog even gedacht dat het aan de actieve Homekit hub zou kunnen liggen; heb twee AppleTV’s waarvan er 1 via Wifi is verbonden en de ander via ethernet. Het maakt niet uit welke de “connected” status heeft. Ook eventuele HomePod mini’s geven hetzelfde… weliswaar reageert Homekit in z’n geheel trager als het via een HomePod verloopt.

    Voor zover ik kan zien is er geen recente HUE update geweest en Homekit is al een tijdje op versie 15.3 – alhoewel er op de iPhone’s en iPad’s versie 15.3.1 aanwezig is sinds kort. Wellicht hangt het hier mee samen?

    Voorlopig ga ik maar ’n periodieke restart van de HUE programmeren, denk ik.

  • A. Jans
    27 februari 2022 om 12:27

    Ben er inmiddels achter waarom HomeKit de “triggers” mist vanuit HUE. Het ligt toch aan de HUE hub: als er een HUE apparaat in de configuratie aanwezig is dat niet of slecht bereikbaar is, dan “hangt” er iets in de HUE bridge.

    In mijn systeem had ik een lamp al een tijd niet meer in gebruik, was losgekoppeld maar niet verwijderd uit de configuratie. Na 24 uur probeert de HUE hub deze lamp toch te bereiken en dan hangt het trigger mechaniek naar HomeKit – meestal reageert het helemaal niet, of het is extreem traag (>30 seconden).
    Hetzelfde gebeurde ook bij een bewegingssensor die net op de rand van het netwerkbereik zat. Zodra de connectie wegviel, ging er veel meer mis. Het gaat nog sneller mis als de bewuste lamp of sensor nieuwe firmware nodig heeft, dan probeert de hub nog vaker het apparaat te bereiken en hangen de triggers gegarandeerd.
    Heb de bewuste lamp nu weer aan de netspanning gehangen. De sensor had ik al een paar meter dichtbij verplaatst.

  • Awind
    9 januari 2023 om 12:17

    Kan sinds kort mij Hue bridge niet koppelen aan mij Hue app.

    Krijg iedere keer kan bridge niet vinden.

    Alle 3 lampjes brangen, inmiddels brigde ook gereset naar fabrieksinstellingen echter zonder resultaat.

    Ik kan op mijn router ook zien dat bridge internet heeft.

    Kan mij hue lampen niet vanaf de app bedienen. Heb nu ook niets aan de meegeleverde aan/uit paneel, want die reageerd ook niet. Moet nu mijn lampen ouderwets handmatig uitzetten.

    Graag jullie hulp.

  • Wesley Fabry
    9 januari 2023 om 12:19

    Ik had dit probleem eind vorig jaar ook. De hue app verwijderen, smartphone opnieuw opstarten en de hue opnieuw installeren hielp.

  • Awind
    9 januari 2023 om 12:42

    Thanks Wesley, helaas niet geholpen …

  • Jan-Willem
    16 juli 2023 om 19:22

    Ik kreeg het ook niet voor elkaar. Woning verwijderd uit de HomeKit. HomeKit verwijderd. Hue app verwijderd. Philips Hue bridge gereset. Hue app weer gedownload. Alle 17 lampen weer geïnstalleerd. Met de Hue app werken de lampen wel. Alexa en Google werken prima met de voice commands. Alleen Apple’s Siri bleef een probleem, omdat de connectie niet tot stand kwam met de HomeKit.

    Maar de oplossing voor mijn probleem zit ‘m in het volgende:
    Ik heb een Ziggo Smart Wifimodem. Deze staat in de meterkast buiten het appartement. Daar hangt ook de Hue bridge met UPT-cable aan. EN DAT HEEFT ALTIJD GEWERKT (dus why the f nu niet meer).

    Om binnen goede wifi dekking te hebben, gebruik ik Deco van T-Link – ook van Ziggo.
    Als last resort (niet eens als GENIALE INGEVING) heb ik de Hue bridge gekoppeld aan een van de Deco’s (daar zitten 2 UTP poorten op).

    En nu lukte het ineens wel om vanuit de Philips Hue app de verbinding te maken met de HomeKit. Code scannen en klaar. En nu zijn alle lampen én zichtbaar én bedienbaar vanuit de HomeKit app. (Dat is wel zo handig, want daar zitten ook allemaal schakelaars in en automatisering).

    Ik vermoed dat Ziggo een instelling gewijzigd heeft met een firmware update voor het Smart Wifimodem, omdat het lange tijd wel gewerkt heeft.

    Doe er je voordeel mee.

    En kijk anders ook op:
    https://piunikaweb.com/2023/05/09/philips-hue-cant-connect-or-wont-work-with-apple-homekit-a-known-issue/

  • Jack
    15 oktober 2023 om 11:50

    deze laatste aanwijzing van Jan-Willem hierboven was voor mij de oplossing. De Hue Bridge in een Deco gestoken en het werkte. Dus mocht je gebruik maken van een 2de wifi netwerk en jou Apple apparaat verbind hiermee dan moet ook de Hue bridge met dit netwerk verbonden zijn.

  • Paul
    10 november 2023 om 8:03

    Beste mensen.

    Mijn probleem is ik heb de Hue App op mijn iPhone. daar heb ik alle lampen erin staan.Maar ik wil de woning app gebruiken met Siri en wil die dus gaan koppelen.
    dus ga ik naar instellingen en dan naar smart Home klik ik op daar staat verbind een slimme woningassistent of apparaat, dus ik klik aan de slag daar staat woning app met Siri & Apple Home dus die selecteer ik krijg ik configureren en dan geeft ie aan met 2 groene vinkjes

    De huidige status van je Phillips Hue-systeem
    De namen van je kamers zone’s Hue bridges, lampen enz

    Dus klik ik op volgende geeft ie aan Met welke Home in de apple Home app wil je de verbinding maken, dus ik neem aan Mijn Huis Primair . die selecteer ik.

    dan krijg ik ineens de Bridge met drie groene bolletjes te zien en staat voeg toe aan woning. dus daar klik ik op.
    Maar dan krijg ik ineens WONINGHUB Vereist. Een woninghub is vereist om de configuratie van dit assessoire te voltooien , en dan klik ik op ok
    geeft ie aan Synnchronisatiefout Aplle Home. Operation cancelend.

    Ik snap er niks van wie kan mij daarmee helpen dat ik mijn woning app wel kan gebruiken met siri.

  • Wesley Fabry
    10 november 2023 om 8:26

    Om er gebruik van te kunnen maken moet je een woninghub gekoppeld hebben aan HomeKit van Apple. Dit is een Apple TV of Homepod (mini): https://www.appletips.nl/homekit-hub-instellen-woning/

  • Paul
    10 november 2023 om 9:42

    Beste Wesley.

    Dus als ik het goed begrijp kan ik mijn Hue verlichting niet gebruiken met mijn woning omdat ik verplicht ben een Hub aan te schaffen wat ik niet gebruik.???

    ik moet toch gewoon mijn hue verlichting via woning app kunnen gebruiken want anders heb ik toch niks aan de verlichting of zie ik dat verkeerd.

  • Wesley Fabry
    10 november 2023 om 9:47

    @Paul daar lijkt het wel op. Woning is een platform van Apple en helaas is voor sommige onderdelen een hub vereist.

    Natuurlijk kun je de verlichting volledig via de Hue-app gebruiken. Siri kun je wel gebruiken door ze met Siri Opdrachten te bedienen. https://www.appletips.nl/siri-shortcuts-trefwoorden/

  • Rob
    11 december 2023 om 11:30

    Ik dacht dat het mogelijk zou moeten zijn om een Google Nest Hub 2 als woninghub in te stellen. Ik dacht dat deze dan ook voor Apple Homekit als woninghub herkend zou worden.
    Op de Google Nest Hub 2 is de koppeling met Hue gemaakt en ik kan daar alle lampen bedienen.
    Maar telkens als ik de Hue bridge aan Woning wil toevoegen dan zie ik “Woninghub vereist”.
    Betekent dat dat Apple die Nest Hub niet als woninghub herkent/erkent?

    Groeten,
    Rob

  • Wesley Fabry
    11 december 2023 om 11:32

    Hallo Rob, neen de producten van Google kun je niet gebruiken als hub voor Apple HomeKit, dat kunnen alleen de HomePod en Apple TV, meer info: https://www.appletips.nl/homekit-hub-instellen-woning/

    Wel kun je Philips Hue bridge direct koppelen aan de Woning-app van Apple, meer info: https://www.appletips.nl/philips-hue-lampen-bedienen-met-siri/

  • Rob
    11 december 2023 om 12:26

    Hi Wesley,
    Da’s balen. Had gehoopt dat dat door Matter nu mogelijk zou zijn.
    Ik moest m’n Hue bridge resetten en had ook de Woning app geüpgraded naar de nieuwe indeling. Maar nu kan ik dus mijn Hue lampen niet meer met Siri bedienen? Als ik in de Hue app naar Smart home in de instellingen ga, dan loop ik vast op die woninghub. Is er geen andere mogelijkheid meer om Hue met Siri te bedienen dan?
    Dank voor je hulp alvast!
    Groeten, Rob

  • Wesley Fabry
    11 december 2023 om 12:58

    Als je Matter hebt geactiveerd op de Hue bridge dan is dit wellicht de oorzaak, want om Hue bridge met Matter te koppelen aan Apple Woning is een hub helaas vereist. Dit omdat dan alles via Matter verloopt en niet meer via HomeKit. Ik vermoed dan ook dat dit het probleem is.

    Er is nog een andere manier om je Hue apparaten te bedienen via Siri met behulp van Siri Opdrachten (verschijnt binnenkort op appletips): https://www.appletips.nl/?p=202263&preview=1&_ppp=a24cac895d

Een reactie toevoegen:

Ik ga akkoord dat deze gegevens worden opgeslagen [privacy]



Download gratis de appletips app
voor iPhone en iPad in de App Store