24 juni 2022

Problemen met AirDrop oplossen op een iPhone, iPad en Mac

2 min leestijd
Problemen met AirDrop oplossen op een iPhone, iPad en Mac
iOS
2 min leestijd

Via AirDrop kun je snel en eenvoudig foto’s, video’s, webpagina, locaties, contacten en meer uitwisselen. AirDrop instellen en gebruiken is erg eenvoudig en leggen we uit in onze AirDrop handleiding.

Toch kan het zijn dat de deelfunctie niet goed werkt en je bijvoorbeeld de ontvanger niet kunt selecteren tijdens het delen. Ook kan het zijn dat de functie compleet niet werkt. In dat geval kun je het beste als eerste de iPhone, iPad of Mac van jezelf en de ontvanger geforceerd herstarten volgens deze stappen.

Problemen met AirDrop oplossen

Kun je na de geforceerde herstart nog steeds geen bestanden en overige content delen via AirDrop, pas dan de volgende oplossing toe:

  • Open het bedieningspaneel
  • Leg je vinger op het verbindingspaneel (wifi en bluetooth)
  • Extra regelaars worden geopend
  • Tik op het AirDrop-icoon
  • Kies voor 'Ontvangen uit'

Airdrop bedieningspaneel en problemen oplossen

Keer terug en schakel daarna in het bedieningspaneel wifi en Bluetooth uit via de daarvoor bestemde schakelaars. Herstart nu je iPhone of iPad weer geforceerd via dit stappenplan.

Open daarna het bedieningspaneel opnieuw, schakel wifi en Bluetooth weer in. Leg je vinger daarna op het verbindingspaneel, tik op AirDrop en kies voor 'Iedereen'. Herhaal, bij voorkeur tegelijk, bovenstaande stappen ook op het iDevice van de ontvanger. Hopelijk kun je nu wel de content delen.

ook interessant
Oplossingen wanneer iPhone of iPad niet meer aan gaat of wil opstarten
Oplossingen wanneer iPhone of iPad niet meer aan gaat of wil opstarten

Gaat het scherm van je iPhone of iPad niet meer aan of kan deze niet meer opstarten? Probeer dan deze oplossingen.

Problemen met AirDrop oplossen op een Mac

Schakel wifi en bluetooth uit via de menubalk of bedieningspaneel van je Mac, uiteraard kan dit ook via  ▸ Systeemvoorkeuren. Navigeer daarna naar Finder en klik in de navigatiekolom op 'AirDrop', klik onderaan in het bekomen venster op 'Ik mag worden gevonden door' en kies voor 'Niemand'. Herstart nu je Mac geforceerd door de aan/uit-knop ingedrukt te houden tot het Apple logo verschijnt.

Airdrop instellingen op een Mac

Schakel na het opstarten indien nodig bluetooth en wifi weer in, open daarna Finder en klik in de navigatiekolom op 'AirDrop', klik onderaan op 'Ik mag worden gevonden door' en kies voor 'Iedereen'. Wil je verbinding maken met Macs met OS X 10.9 Mavericks of ouder, kies dan voor de optie 'Vindt u niet wat u zoek?'.

Problemen met AirDrop niet opgelost

Om AirDrop te kunnen gebruiken moet wifi en bluetooth zijn ingeschakeld, ook dient je apparaat de recentste software-versie te hebben geïnstalleerd. Mochten de problemen met AirDrop niet zijn opgelost na bovenstaande oplossingen, dan kan het zijn dat iCloud problemen veroorzaakt. Je kunt er dan voor kiezen om iCloud te herstellen, dit doe je door de dienst veilig uit te schakelen en daarna opnieuw te activeren.

ook interessant
iCloud herstellen en veilig uitschakelen
iCloud herstellen en veilig uitschakelen

Het is mogelijk om iCloud te herstellen of veilig uit te schakelen zonder dat er gegevens verloren gaan. We leggen uit hoe je het beste iCloud uitschakelt.

info
Auteur Wesley Fabry
Bijgewerkt24/06/2022 11:36
Categorie iOS, macOS
Feedback Probleem melden
Delen 𝕏

Reacties

  • Kimberly Koopmans

    Ik heb een video ge-edit in Adobe Premier Pro op mijn iMac (Retina 4K, 21.5-inch, 2019) met MacOS Catalina 10.15.5 en ik probeer deze nu naar mijn iPhone 11 Pro te versturen via airdrop maar ik krijg telkens melding “Opslaan van onderdeel is mislukt. In plaats daarvan opslaan op iCloud Drive?” Is er een manier waarop dit kan oplossen want ik heb de video’s eigenlijk op mijn telefoon nodig. Ik hoor graag of iemand me kan helpen.

    Beantwoorden
  • Transfer van iPhone naar iMac aan de praat gekregen door even de Firewall op de iMac uit te zetten … uren aan besteedt

    Beantwoorden
  • Bij mij is Airdrop al tijden een grote frustratie. Tussen mijn MacBook Air en die van mijn vrouw lukt het zelden om een bestand te delen terwijl we gebruik maken van hetzelfde Wifi-netwerk.

    Ik heb bovenstaande procedure geprobeerd, maar het is niet gelukt. Soms komt er even een van onze computers te staan, maar dan staat ie op de andere computer weer niet. Zo lukt het zelden of nooit om een bestand te delen. Heel frustrerend, terwijl Airdrop in potentie zo’n mooie functie is.

    Waar kan het nog aan liggen? (we hebben allebei Firewall aan, maar ook als ik die uitzet lukt het niet).

    Beantwoorden
  • Ik heb een MacbookPro 2018, ee iPhone en een iPad. Op de Macbook kan ik met airdrop zowel de telefoon als de iPad zien. De telefoon en de iPad kunnen wel elkaar zien maar beiden kunnen weer niet de Macbook Pro zien. Ik heb bovenstaande herstart gedaan maar dat werkt dus niet. Macbook staat op “kan gevonden worden door iedereen”, maar laat zich dus niet zien aan eigen apparaten. Tips?

    Beantwoorden
    1. En op de Macbook heb je ook bluetooth en hetzelfde wifi-netwerk gekozen als de iPhone/iPad?
      Ook als niet storen is ingeschakeld op je MacBook wordt deze niet gevonden. Tot slot, gebruik je een firewall op je Mac ( ▸ Systeemvoorkeuren ▸ Beveiliging en privacy ▸ Firewall)?

      Beantwoorden
  • Ik probeer airdrop te activeren op mijn macbook, maar wat ik ook probeer ik krijg niet de de zinnen als: ‘Ik mag worden gevonden door” etc. en kan hem dus niet activeren.
    De iphones werken prima, alleen dus niet met mijn macbook.

    Beantwoorden
  • Ik kan de foto gewoon goed sturen alles via mac naar iphone 8+ maar wanneer hij dan zegd verstuurd kan ik de foto niet vinden op mijn iphone zelf.

    Beantwoorden
  • Ik heb bij instellingen camera de structuren op ‘meest compatibel’ gezet en het werkt ! Bedankt voor de tip.

    Beantwoorden
  • Misschien komt het door de HEIF en HEVC instellingen: https://www.appletips.nl/ios-11-heif-hevc/

    Ga eens naar: Instellingen ▸ Foto’s ▸ Zet over naar Mac of PC heb je de mogelijkheid om te kiezen voor ‘Automatisch’. Lukt het dan wel?

    Beantwoorden
  • Bijkbaar doet het probleem zich enkel voor met filmpjes die opgenomen zijn met de iPhone Xr. Filmpjes die op mijn Xr staan maar opgenomen waren met de iPhone 6 kunnen wel overgezet worden.
    Zou het een instelling zijn op mijn Xr?

    Beantwoorden
  • Ik heb problemen met Airdrop. Ik stuur foto’s en filmpjes door van mijn iPhone Xr naar mijn iPad Air of iPhone 6. Foto’s doorsturen is geen probleem maar bij filmpjes lukt het niet.
    Ik krijg foutlmelding : “opslaan van onderdeel is mislukt. In plaats daarvan op iClouddrive opslaan.
    Ik heb bovenstaande procedure al gedaan maar het lukt nog steeds niet.
    Iemand tips?

    Beantwoorden
  • Airdrop werkt meestal perfect tussen iPhone n iPad en Macbook pro, maar met IMAC is het waardeloos. Heb nu een andere iMac, maar weer hetzelfde probleem. Het is me 1 keer gelukt om iets via airdrop te delen, het moet dus kunnen. Maar nu helaas niets meer. Ook ik zie enkel het Airdrop Icoon, geen optie “gevonden worden door etc.”. Zal een bedrade muis moeten aanschaffen om de ander optie te proberen. Een geforceerde start werkt niet. Frustrerend dat het zo moeizaam gaat.

    Beantwoorden
  • Ik heb een iphone 6 en hij kan AirDrop zelfs niet vinden in de instellingen. En op het bedieningspaneel kan ik AirDrop niet aanklikken maar er staat wel ‘ontvangen uit’.

    Beantwoorden
  • Ik kan wel bestanden ontvangen op mijn iphone 7 maar ze niet versturen!

    Beantwoorden
  • Ik heb precies het zelfde als Hans, aordrop wordt geweigerd, dat woord komt dus in beeld. Ook na meerdere malen airdrop en bleurooth op beide apparaten uitzetten, en beide apparaten opnieuw opstarten. Niets helpt. Ipad Air 2 beide apparaten en beiden op het zelfde wifinetwerk. Beiden versie ios 12.01

    Beantwoorden
  • Ook bij mij na installatie van IOS 12 op iPad Air2 en iPhone 6 werkt AirDrop niet meer. Op beide apparaten komt de melding ” geweigerd”.
    Beide apparaten ook al diverse malen herstart.

    Beantwoorden
  • Beide apparaten hebben IOS 12 en zijn meerdere keren geherstart.

    Beantwoorden
  • Dat zou een oorzaak kunnen zijn, heb je ook de 5S geupdate naar iOS 12? Beide apparaten eens herstarten kan helpen.

    Beantwoorden
  • Bovenstaande procedure 2 maal uitgevoerd, op mijn I pad pro én op mijn I phone 5s. Ik kan tussen beide apparaten nog steed niet airdroppen. Ik zie dan op het versturende apparaat meteen “geweigerd” staan, op het ontvangende apparaat zie ik niets. Ik heb het idee dat dit speelt sinds op de I pad IOS 12 staat. Airdrop met andere devices werkt prima.

    Beantwoorden
  • Hoi Nicole, welke macOS (OS X) versie heb je geïnstalleerd? Eventueel kun je ook schermafbeelding van het AirDrop (Finder) venster uploaden, gebruik hiervoor deze pagina: https://www.mupload.nl

    Beantwoorden
  • Goedenavond, ik heb ook een probleem met het niet werkzaam krijgen van airdrop. Ik zie hem staan in Finder, bluetooth en wifi staan aan, maar zie niet de opties staan. ” ik wil gevonden worden” maar ook geen andere optie die ik kan aanklikken. Op mijn blad staat enkel het icoon van airdrop.
    Ik en ook de cursusleider krijgen hem niet aan de praat, weet niet waar ik nog iets kan wijzigen of aanklikken, hopelijk heeft iemand hier nog een suggestie, want juist de airdrop mis ik enorm. alvast bedankt
    groet nicole

    Beantwoorden
  • @Jacqueline normaal blijft dit gewoon werken, controleer of wifi en bluetooth ingeschakeld is als je AirDrop wil gebruiken.

    Beantwoorden
  • klopt het dat Airdrop niet werkt als je batterijspaarmodus aan hebt staan?

    Beantwoorden
  • Ik krijg op mijn iMac AirDrop niet meer aan de gang. Ik krijg niet eens de melding ” ik mag gevonden worden door…” niet eens te zien. Op mijn andere iMac en op mijn phone werkt het uitstekend en daar heb ik om te proberen ” Iereen ” ingeschakeld. Zij vinden elkaar wel maar mijn 1ste i Mac dus niet. Ze staan allemaal 30 cm van elkaar af…. Eergisteren lukte het nog wel…Snap en niets van..

    Beantwoorden
  • Bij mij werkte het nadat ik Persoonlijke Hotspot had uitgeschakeld. Blijkbaar werkt dit niet tegelijkertijd.

    Beantwoorden
  • op mijn mac mini zie ik in het airdrop scherm van finder niet de keuze ik mag gevonden worden door … hoe krijg ik deze optie wel?

    Beantwoorden
  • Bovendien kan ik zelfs niet kiezen voor “niamand”. Ik heb geen keuzes. Op mijn ipad en iphone werkt airdrop wel.

    Beantwoorden
  • Als ik mijn bluetooth uitschakel, hoe navigeer ik dan verder in finder? Mijn trachpad en muis werken alleen draadloos.

    Beantwoorden
    1. Op een Mac kun je ook apparatuur aansluiten met een kabel.

      Beantwoorden
  • Bedankt voor de tip. Heb iPhone 6s Plus en nieuwe Macbook maar kreeg het niet aan de praat. Doe het nu meestal via Whats’app. Nu werkt het weer, erg fijn!

    Beantwoorden

Laat een reactie achter



Download gratis de appletips app
voor iPhone en iPad in de App Store