Systeem datum aanpassen bij recovery problemen
Op het moment dat je een Mac wilt herstellen met behulp van de recovery partitie kan het voorkomen dat de installatie niet lukt en wordt afgebroken.
Er verschijnt in dat geval de engelstalige melding: "An error occurred while preparing the installation. Try running again". In de meeste gevallen is een foutief ingestelde datum de oorzaak van deze foutmelding.
Systeem datum en tijd controleren
Om de systeem datum en tijd te controleren, klik je in het recovery programma op Hulpprogramma's en selecteer Terminal. Type hierna in het Terminal venster het volgende commando:
date
In het Terminal venster verschijnt nu de ingestelde systeem datum en tijd. Is deze niet correct (omdat de Mac bijvoorbeeld langere tijd niet is gebruikt) dan moeten we handmatig de datum en tijd aanpassen.
Systeem datum en tijd aanpassen
De systeem datum en tijd kunnen we aanpassen met behulp van het date commando. Je gebruikt het commando als volgt:
date [maand][day][uur][minute][jaar]
Vervang de benamingen door de bijbehorende twee cijfers (zonder []). Als je bijvoorbeeld 12:10 op 29 juli 2016 wilt instellen dan wordt het commando:
date 0729121016
Controleer hierna met het date commando of de gewenste datum en tijd ook daadwerkelijk wordt weergegeven. Een foutje is namelijk snel gemaakt.
Recovery opnieuw uitvoeren
Als de datum en tijd correct is kun je proberen om opnieuw de recovery installatie te starten, in de meeste gevallen zal de foutmelding nu niet meer verschijnen en wordt macOS opnieuw geïnstalleerd.
Auteur | Richard IJzermans | |
Datum | 18/08/2016 09:23 | |
Categorie | macOS | |
Een reactie toevoegen:
15 april 2020 om 13:11
Het opnieuw instellen van de datum is prima gelukt. Recovery weer aan de praat en ik kies voor OS X weer installeren. helaas krijg ik weer een foutmelding : “hij zegt ‘even controleren of uw machine geschikt is om OSX.11 te installeren’ en even later “Er heeft zich een fout voorgedaan bij het voorbereiden van de installatie. Voer dit programma opnieuw uit’.
Dat laatste kan ik tig keer doen maar ik kom geen meter verder. Wat kan er aan de hand zijn. Het betreft een iMac mid 2009, 20 inch, HD gewist met gebruik FileVault.
15 april 2020 om 15:02
Je kunt internet recovery eens proberen, misschien helpt dat: https://www.appletips.nl/mac-internet-recovery/