Je eigen app maken doe je zo
Heb je een goed idee voor een app? Maar heb je geen idee waar te beginnen? Met dit handige 10-stappenplan bedenk, ontwikkel en lanceer je je eigen app. Voor iPhone, Ipad en Macbook.
Natuurlijk kun je ook een app laten maken. Er zijn heel veel professionele aanbieders die je daarbij kunnen helpen van A tot Z, zoals het in Amsterdam gevestigde DTT dat apps ontwikkelt voor grote bedrijven en organisaties. Maar als het allemaal wat kleinschaliger mag en je zelf digitaal onderlegd bent, kun je natuurlijk ook je eigen app helemaal van scratch ontwikkelen. Met onderstaand stappenplan kom je al een heel eind.
Stap 1: idee & concept
Om eruit te springen in het diverse en uitgebreide app-landschap, bedenk je het best een app die een probleem oplost en in een behoefte voorziet. Definieer het concept van de app duidelijk voor jezelf en bepaal de belangrijkste functies en doelen die de app moet bevatten.
Stap 2: marktanalyse
Doe een uitgebreid marktonderzoek om te kijken of er vraag is naar de app die je wilt gaan ontwikkelen. Kijk onder andere naar vergelijkbare apps en kijk wat jouw app van de concurrentie onderscheidt, of hoe je hem daarvan kan laten onderscheiden. Je kunt ook respondenten een (online) vragenlijst laten invullen, om te turven of er behoefte is aan de app die je wilt gaan ontwikkelen, en hoe die er dan uit zou moeten zien.
Stap 3: wireframing
Maak een ruwe schets (wireframe) van de app-interface. Dit kun je gewoon ouderwets met pen en papier doen, of met behulp van digitale tools − wat voor jou het prettigst werkt. Breng op deze manier de lay-out van je app in kaart en plaats belangrijke elementen, zoals knoppen, afbeeldingen en tekstvlakken, op de volgens jou meest handige plek.
Stap 4: gebruikersinterface (UI)
Werk vervolgens de wireframes (ruwe schetsen) uit tot een visueel aantrekkelijk ontwerp. Kies daarbij voor kleurenpaletten, lettertypes en grafische elementen die goed passen bij de branding van je app.
Stap 5: prototyping
Maak interactieve prototypes van je app. Dit kun je doen met tools zoals Sketch, Figma of Adobe XD. Test de gebruikerservaring (UX) door de app te navigeren zoals een gebruiker dat ook zou doen. Waar loop je tegenaan? Zit die knop daar wel handig? Is alles overzichtelijk?
Stap 6: ontwikkeling
Nu is het moment aangebroken dat je de app kunt gaan ontwikkelen. Dit kun je uiteraard zelf doen. Maar daarvoor moet je wel Swift, de programmeertaal van Apple, kennen of leren. Je kunt er ook voor kiezen om hiervoor een ervaren ontwikkelaar in te huren. Bouw de app, of laat hem bouwen, volgens de vastgestelde functies en ontwerpen. Daarvoor gebruik je Xcode, de ontwikkelomgeving van Apple.
Stap 7: testfase
In deze fase van de ontwikkeling van je eigen app ga je uitgebreide tests uitvoeren om bugs en fouten op te sporen. Doe dit op verschillende (soorten) Apple-devices, dus iPhone, iPad en Macbook, zodat je zeker weet dat je app straks goed werkt op verschillende schermformaten.
Stap 8: App Store
Je Apple-app wil je natuurlijk straks gaan aanbieden in de Apple Store. Maak daarom nu alvast een ontwikkelaarsaccount aan bij Apple en bereid alle informatie voor, zoals informatie over de app, app-beschrijvingen en screenshots. Zorg ervoor dat alles voldoet aan de App Store-richtlijnen en -vereisten.
Stap 9: lancering
Dien nu je app in bij de App Store en wacht tot je goedkeuring van Apple krijgt om je app te gaan aanbieden. Promoot na de goedkeuring de lancering van je app op social media, je website en andere (online) kanalen om aandacht voor je nieuwe app te genereren.
Stap 10: onderhoud & updates
Als je dacht dat je er nu was, met de lancering van je nieuwe app, dan heb je het mis. Een app is a constant work in progress. Monitor de prestaties van je app en verzamel feedback van gebruikers. En blijf updates en verbeteringen uitvoeren om de functionaliteit en gebruikerservaring van je app te optimaliseren.
Auteur | Wesley Fabry | |
Bijgewerkt | 22/08/2023 08:36 | |
Categorie | Developer, Overige | |