Developer

tvOSApple TV: Het UDID nummer opvragen

apple tv icoon

De Apple TV 4e generatie heeft naast een ethernet-, stroom- en HDMI-aansluiting ook een USB-C poort. Met deze laatste poort kun je meer uit je Apple TV halen. Wie een Apple TV 4 heeft raden we daarom ook aan een USB-C-kabel aan te schaffen. Zo kun je de Apple TV herstellen bij problemen, alternatieve apps toevoegen via sideloading, etc. Klik hier voor meer informatie.

Als ontwikkelaar, maar ook in andere situaties heb je soms wel eens het UDID-nummer van je Apple TV nodig. UDID staat voor 'Unique Device Identifier' en is een uniek nummer dat bestaat uit 40 karakters die Apple en app-ontwikkelaars voor verschillende doeleinden gebruiken. Het nummer is niet zo eenvoudig te achterhalen op een Apple TV 4. Je hebt er namelijk een USB-C kabel voor nodig en iTunes. Heb je nog een Apple TV 2 of 3? Dan heb je een micro USB-kabel nodig.

Het scherm van een iPhone, iPad of Apple TV opnemen via QuickTime

QuickTime Player osx retina

Eigenlijk is het een functie voor ontwikkelaars, maar ook de gewone huis, tuin en keuken Mac gebruiker kan er gebruik van maken. We hebben het over het opnemen van het scherm van je iPhone, iPad en iPod Touch.

Altijd leuk als je vrienden wil laten zien hoe je een monster verslaat in een spannend iOS spel of gewoon een handige handleiding wil maken voor school. In onderstaande stappen leggen we je uit hoe je het scherm van je iDevice opneemt via QuickTime.

NieuwsOfficieel: WWDC 2017 van 5 tot 9 juni in San Jose

WWDC 2017 oficieel

Apple is er vroeg bij dit jaar, maar de datums voor het WWDC 2017 zijn bekend. Van 5 tot 9 juni wordt in het McEnery Convention Center te San Jose het jaarlijkse evenement voor ontwikkelaars. Het WWDC is de plek waar ontwikkelaars elkaar ontmoeten.

Zoals gewoonlijk zal Apple de nieuwe versies voor iOS, macOS, tvOS en watchOS aankondigen. Ook wordt de nieuwe versie van Swift verwachten. Voorlopig moeten we niet uit gaan van nieuwe producten, de afgelopen jaren heeft Apple nauwelijks nieuwe hardware aangekondigd op het WWDC. Dit evenement is vooral bedoeld voor software.

Decimale getallen gebruiken in Swift

Swift icoon Apple

Om getallen met één of meer cijfers achter de komma te kunnen gebruiken, kun je in Swift werken met het datatype Double. Een Double-waarde zet zo’n waarde om in een binaire representatie: een combinatie van nullen en enen.

De manier waarop zulke getallen worden bewaard, wordt ook wel de floating-point methode genoemd. Daarbij wordt door Swift (en alle andere programmeertalen) echter afgerond, waardoor je voor verrassingen kunt komen te staan.

Xcode: Zo maak je Playgrounds interactief

Retina logo van Xcode app

De Playgrounds van Xcode zijn een handige manier om te experimenteren met Xcode. Je kunt zelfs UIKit-elementen zoals views, buttons en labels in een Playground opnemen, zodat je met UIKit kunt spelen zonder dat je telkens kant-en-klare apps hoeft te bouwen.

De Playgrounds van Xcode zijn dus een ideale manier om dingen uit te proberen, of om Swift te leren. Tot kort was er echter één probleem: Playgrounds waren niet interactief. Het was dus niet mogelijk om bijvoorbeeld een button te testen in een Playground, omdat je er niet op kon klikken.

Apps omzetten naar Xcode 7 en Swift 2

Retina logo van Xcode app

Heb je al eens een app in Swift gemaakt? Of heb je ooit met voorbeeld-apps gewerkt die je hebt gedownload? En heb je inmiddels de nieuwste versie van Xcode geïnstalleerd? Dan heb je ongetwijfeld al gezien dat er flink wat is veranderd.

De syntax van Swift is gewijzigd: sommige functies en sleutelwoorden bestaan niet meer of zijn vervangen door andere, waardoor programmacode die in Swift 1 is geschreven, moet worden omgezet naar Swift 2.

Nieuw in Xcode 7 en Swift 2: print()

Retina logo van Xcode app

Ben je al overgestapt naar Xcode 7 en dus naar Swift 2? Dan heb je gemerkt dat er flink wat is veranderd. In dit artikel bespreken we de wijzigingen in één van de populairste functies: print().

In versie 1 van Swift bestonden er twee functies om tekst naar de Console te sturen: println() en print(). De println()-functie zette een ‘harde return’ achter je tekst, zodat de volgende tekst op een nieuwe regel begon. Als je geen harde return wilde, gebruikte je print().

Swift: Hoe gebruik je de Playground?

Swift is een nieuwe, revolutionaire programmeertaal, waarmee je apps kunt maken voor je iPhone, iPad en Apple Watch. En omdat Swift binnenkort open source wordt, zul je de taal steeds vaker gaan tegenkomen, ook op andere platformen dan alleen Apple.

Op appletips gaan we uitgebreid aandacht aandacht geven aan Swift en laten we in samenwerking met iOS academie zien hoe je er zelf mee kunt werken. Wekelijks gaan we je hier op appletips wegwijs maken in de wereld van Swift, zodat je uiteindelijk zelf applicaties kunt maken.

De iPhone Simulator zonder Xcode gebruiken

Retina logo van Xcode app

Als je al eens met Xcode hebt gewerkt, ken je ongetwijfeld de Simulator applicatie: dit is de bijgeleverde app waarmee iPhones en iPads kunnen worden ‘nagebootst’.

De Simulator wordt automatisch gestart als je, vanuit Xcode, een app bouwt en uitvoert. Je kunt de Simulator echter ook buiten Xcode gebruiken, door hem in je Dock te zetten. Dat kan bijvoorbeeld handig zijn als je zelf websites bouwt: je kunt dan snel kijken hoe je website er op de verschillende types iPhone uitziet.

Vijf redenen om nu Swift te leren

Swift icoon Apple

Heb je nog nooit geprogrammeerd en vraag je je af of de nieuwe programmeertaal Swift iets voor je is? In dit artikel lees je vijf belangrijke redenen om nú met Swift aan de gang te gaan, ook als je nog nooit eerder hebt geprogrammeerd.

Swift is gemakkelijk te leren

Zelfs als je nog nooit eerder hebt geprogrammeerd, kun je met Swift al heel snel programma's maken. Swift werkt perfect samen met Xcode (de gratis software van Apple waarmee je op je Mac apps kunt maken); Xcode beschikt zelfs over speciale Playgrounds; 'speeltuinen' waarmee je snel Swift-opdrachten kunt uitproberen. Toen Apple deze Playgrounds voor het eerst liet zien, in juni 2014, was het publiek meteen razend enthousiast.

Xcode: Hoe de naam wijzigen van je eigen app?

Retina logo van Xcode app

Met behulp van Xcode en Swift, kun je jouw eigen applicatie bouwen en als alles goed is lanceren in de iOS App Store. Iedere beginnende ontwikkelaar krijgt vroeg of laat te maken met een app waarvan de naam te lang (zie foto hieronder) is waardoor hij op het beginscherm van je iPhone niet netjes wordt getoond.

Vanzelfsprekend moet je dan de naam aanpassen zodat deze netjes in iOS past of gewoon omdat je een andere naam wilt voor je applicatie. Hoe je dit doet lees je hieronder terug.