23 oktober 2019

ARKit 3 maakt een grote stap vooruit

4 min leestijd
ARKit 3 maakt een grote stap vooruit
Uitleg
4 min leestijd

Het augmented reality platform van Apple is dankzij iOS 13 weer voorzien van een update. ARKit 3 maakt een grote stap vooruit en voegt een hoop zeer indrukwekkende opties toe.

Zo kan de derde generatie van ARKit onder andere personen herkennen en bewegingen die ze maken virtueel nabootsen. Als consument zullen we daar niet onmiddellijk iets van merken want ARKit wordt voornamelijk gebruikt door ontwikkelaars, maar dankzij deze tools is het voor hun wel makkelijker dan ooit om toepassingen met augmented reality te bouwen. Niet alleen in games worden deze opties gebruikt, maar ook in productieve apps.

Ondersteunende apparaten voor ARKit 3

Hieronder kun je alle vernieuwingen in ARKit 3 bekijken, maar omdat het om grote functies gaat moet de iPhone of iPad wel over de nodige rekenkracht beschikken. Daarom zijn de ARKit 3-opties alleen te gebruiken op een iPhone Xr, iPhone Xs, iPad Pro 2018 of nieuwer.

Voordelen van ARKit

Als ontwikkelaar kun je zelf het wiel uitvinden, maar Apple helpt graag bij het realiseren van nieuwe apps. Daarom brengt de techgigant vaak Kits uit. ARKit is daar een voorbeeld van, maar ook HealthKit, SiriKit, IOKit, PencilKit, CareKit, etc. Ontwikkelaars kunnen deze tools gebruiken om apps te programmeren en kunnen gezien worden als de fundatie van hun apps. Hierdoor wordt het bijvoorbeeld makkelijker om Siri te gebruiken in apps of in dit geval AR-opties in te bouwen. Doordat Apple steeds meer standaard aanlevert is de kwaliteit hoog en stabiel.

Wat is er nieuw in ARKit 3?

People Occlusion

Een belangrijke toevoeging aan het augmented reality platform van Apple is 'People Occlusion'. Dankzij deze functie is het mogelijk om personen in realtime te laten rondlopen in een virtuele wereld. Dit is in oudere versies ook al mogelijk, alleen werd de virtuele wereld dan over de persoon heen gelegd. Vanaf ARKit 3 is de persoon onderdeel van deze wereld en houden objecten hier rekening mee. Zo wordt het mogelijk om objecten voor, achter of naast de persoon weer te geven, op deze manier kan een persoon door de wereld en voorbij AR-objecten lopen.

Voorbeeld van ARKit 3

Motion Capture

Een aanvulling op People Occlusion is Motion Capture, de camera van de iPhone of iPad is dankzij deze toevoeging in staat om houdingen en bewegingen van mensen te herkennen en dit te gebruiken als input in augmented reality. In games kan dit bijvoorbeeld een leuke toevoeging worden om zo de bewegingen van een karakter te realiseren. De Motion Capture-functie is te vergelijken met bolletjes pakken die gebruikt worden in films om achteraf een animatie over de persoon te leggen. ARKit 3 kan dit ook, maar dan zonder het speciale pak, of de kwaliteit net zo hoog is nog niet bekend.

Meerdere gezichten volgen

Memoji's, Animoji's, Snapshat of Instagram filters, allemaal voorbeelden van AR die het gezicht als basis gebruiken. De gelaatsuitdrukkingen worden gebruikt om een Memoji te laten spreken of om objecten rond je hoofd te laten zweven. Nu is het zo dat ARKit maar één gezicht gelijktijdig kan volgen, maar vanaf de derde generatie kunnen dit maximaal drie zijn. In de praktijk houdt dit bijvoorbeeld in dat je via Instagram een video kunt opnemen met maximaal drie persoon en ieder een eigen gezichtseffect geven. Voor deze toepassing is wel een TrueDepth-camera vereist.

ook interessant
Effecten, Animoji en Memoji gebruiken tijdens FaceTime
Effecten, Animoji en Memoji gebruiken tijdens FaceTime

Uitleg: FaceTime gesprekken opleuken met effecten, Animoji of Memoji, filters, teksten en meer! Succes verzekerd.

Voor- en achtercamera combineren

Meestal is het zo dat maar één camera gebruikt wordt voor AR-toepassingen, maar vanaf versie 3 is het ook mogelijk om de voor- en achtercamera te combineren. Apple geeft als voorbeeld dat de camera aan de achterkant de AR-wereld laat zien en je met behulp van je gezicht objecten aanstuurt. Maar ontwikkelaars bedenken vast nog andere toepassing voor deze unieke combinatie.

Virtueel samenwerken

Vanaf ARKit versie 3 kunnen ontwikkelaars spellen en apps ontwikkelen waarin je virtueel kunt samenwerken. Tijdens de presentatie op het WWDC heeft Microsoft met Minecraft Earth al een voorbeeld hiervan laten zien. Doordat spelers kunnen samen werken in het AR-spel is het mogelijk dat iedere speler op zijn eigen scherm specifieke doelen haalt en toepassingen uitvoert. Dit wordt dan live bijgewerkt zodat ook alle andere spelers deze acties kunnen zien.

RealityKit en Reality Composer

Naast ARKit 3 brengt Apple dit najaar ook RealityKit en Reality Composer uit. Om ARKit goed te laten werken heeft Apple deze tools moeten ontwikkelen zodat bijvoorbeeld People Occlusion goed gebruikt kan worden. Met RealityKit is het mogelijk om virtuele objecten zo realistisch mogelijk toe te voegen aan de echte wereld. De objecten worden automatisch op de juiste schaal getoond, handig in apps om bijvoorbeeld meubels of apparatuur in je huis te plaatsen. Verder voegt RealityKit vooral technisch enkele interessante tools toe, denk hierbij aan nieuwe effecten.

RealityKit en Reality Composer

Als ontwikkelaar kun je direct met AR aan de slag dankzij de Reality Composer. Via deze tool is het mogelijk om interactieve werelden te bouwen met AR-ondersteuning. Zo heb ontwikkelaars de keuze uit honderden virtuele objecten die ze direct kunt importeren in hun apps en zelf voorzien van animaties, effecten en hoe deze in de virtuele omgeving moeten reageren.

ook interessant
Nieuwe Mac Pro bekijken in augmented reality en hands on-video's
Nieuwe Mac Pro bekijken in augmented reality en hands on-video's

In dit artikel leggen we uit hoe je de nieuwe Mac Pro 2019 in augmented reality kunt bekijken en tonen we enkele interessanten hands on video's.

info
Auteur Wesley Fabry
Bijgewerkt09/01/2023 11:41
Brondeveloper.apple.com
Categorie iOS, Uitleg
Feedback Probleem melden
Delen 𝕏

Laat een reactie achter



Download gratis de appletips app
voor iPhone en iPad in de App Store