Het verschil tussen zoekmachines vs. voice search: hoe optimaliseer je voor beide?

Met de komst van voice search zoals Siri en Google Assistant is het zoekgedrag veranderd. Zo maken mensen zowel gebruik van spraakgestuurde zoekopdrachten, maar wordt de zoekmachine zelf ook nog steeds veel gebruikt. Het is overigens wel belangrijk om rekening te houden met beide kanalen en deze dan ook te optimaliseren.
Hoe werkt zoekmachineoptimalisatie?
Zoekmachineoptimalisatie is een manier om hoger in Google te kunnen komen met jouw website. Een hoge ranking in Google zorgt namelijk voor zichtbaarheid en naamsbekendheid. Er zijn een aantal manieren om zoekmachineoptimalisatie toe te passen. Denk bijvoorbeeld aan het gebruik van zoekwoorden op een website, het vullen van de website met content, het gebruiken van backlinks en het technisch in orde maken van de website. Dit wordt ook wel on-page SEO genoemd, maar daarnaast is off-page SEO ook belangrijk. Hierbij speelt linkbuilding een grote rol, om autoriteit op te bouwen en organisch verkeer te verhogen.
Hoe werkt voice search?
Tegenwoordig maken veel mensen gebruik van voice search, oftewel zoekopdrachten die je inspreekt. Denk bijvoorbeeld aan Siri van Apple, Alexa of Google Assistant. Het is handig als je niet wil typen en snel op zoek bent naar een antwoord. Na de vraag via voice search komt er een antwoord dat vaak uit een featured snippet afkomstig is. Websites die dus relevante antwoorden geven en goed gestructureerde content hebben, kunnen sneller worden opgepikt door voice assistants.

Zoekmachines vs. voice search
In een zoekmachine zoals Google kun je een zoekwoord typen waarna er vervolgens meerdere resultaten in de SERP verschijnen. Hierbij gebruik je voornamelijk korte zoekwoorden of korte zinnen. In de zoekmachine is het belangrijk voor een hoge positie om te focussen op backlinks en domeinautoriteit.
Bij voice search wordt niet getypt, maar wordt er een zoekopdracht ingesproken. Je praat dus tegen je telefoon, waarbij jouw telefoon een antwoord terug kan geven. Je kunt bij voice search ook langere zinnen inspreken, zoals een natuurlijke vraag die je ook in het echt kan stellen tegen een persoon. Jouw telefoon geeft vaak een antwoord, dat afkomstig is van een featured snippet. Er wordt hierbij dus vooral gefocust op featured snippets, maar ook op structured data. Ook is snelle laadtijd erg belangrijk.
Zoekmachines en voice search optimaliseren
Het is belangrijk om beide te optimaliseren: maar hoe zorg je ervoor dat je zowel zoekmachines als voice search optimaliseert?
Voor zoekmachines is het belangrijk dat er kwalitatieve backlinks van autoritaire websites naar jouw eigen website verwijzen. Hiervoor kun je het Popi linkbuilding platform gebruiken, waarbij je eenvoudig linkbuilding kunt toepassen. Hier vind je namelijk talloze backlinks die je kunt inzetten voor jouw website. Daarnaast is het ook belangrijk om content te optimaliseren voor zoekwoorden met hoge zoekvolumes, en is het goed om de laadsnelheid te verbeteren. Schenk ook aandacht aan de mobiele gebruiksvriendelijkheid.
Voor voice search, is het belangrijk om content te schrijven op basis van vragen en natuurlijke zinnen. Je kunt bijvoorbeeld FAQ-schema’s verwerken op jouw website waar je veelgestelde vragen en antwoorden weergeeft. Focus ook op lokaal zoeken en zorg ervoor dat je structured data inzet.
Auteur | Wesley Fabry | |
Bijgewerkt | 07/02/2025 08:02 | |
Categorie | Overige | |