13 juni 2020

Op zoek naar de criteria van de klassieker en het blijvertje

3 min leestijd
Op zoek naar de criteria van de klassieker en het blijvertje
3 min leestijd

Als vorm en functie sterk samenwerken, zodat een product een meerwaarde krijgt, spreken we veelal van een tijdloze uitstraling. Dat is niet alle producten gegeven, maar als één en één drie wordt, kunnen het zomaar klassiekers worden. In ieder geval blijvertjes. Een paar voorbeelden.

Mooie producten, we zijn er gek op. Vooral gadgets, technische speeltjes voor dagelijks gebruik die functioneel zijn. Wat mooi is, is uiteraard persoonlijk, en toch blijken de meeste mensen aangesproken te worden door strak, minimalistisch design. Het liefst in wit, zwart of grijstinten.

Dat is niet alleen in de wereld van bijvoorbeeld de smartphones en de computers het geval, denk aan de dunne Apple laptops. Dat is ook het geval in de wereld van de mode. De meest eenvoudige kledingstukken, mits van goede kwaliteit, blijken de tand des tijds ruimschoots te doorstaan zoals het eenvoudige zwarte jurkje dat ooit door Coco Chanel werd gelanceerd. Een blijvertje en een must have in iedere vrouwengarderobe.

Blijvertjes, van klassieke tassen tot strakke laptops
Bij tassen is dat niet anders. Vanaf ongeveer 1920 werden handtassen een belangrijk accessoire en daar droeg Louis Vuitton een steentje aan bij. Chanel en Hermès, bekend van de speciale Apple Watch uitvoering, lieten dit niet over hun kant gaan en creëerden eveneens prachtige tassen. Dat ze dat niet onverdienstelijk hebben gedaan blijkt uit het feit dat deze merken nog altijd een hit zijn als het gaat om designtassen.

Apple Watch hermes

In 1976 startte Steve Jobs met twee kompanen het bedrijf Apple en de eerste computer had in de verste verte nog niets te maken met het strakke design van de huidige exemplaren. Bij het tweede ontwerp ging het al de goede kant op. In de jaren tachtig kregen we te maken met de strakke computerkasten die al snel navolging vonden. In de jaren negentig was er de eerste laptop. Ook hier kunnen we spreken van blijvertjes, alhoewel we natuurlijk weten dat het ontwerp en de techniek constant door-ontwikkeld worden.

Het verschil met die eerdergenoemde tassen is misschien wel dat de meeste mensen zich een Apple laptop kunnen veroorloven. Een Hèrmes-tas niet. Niet getreurd, daar zijn alternatieven voor.

macintosh

Tijdloze tas: gebruiksvriendelijkheid en uitstraling zijn een must

Wie een zwarte tas wenst van een hoge kwaliteit leer en in een strak design, die in gelijke pas loopt met die strakke laptop, kan bijvoorbeeld goed toe met de Micmacbags laptoptas. Een handtas die tijdloosheid uitstraalt.

Liever een rugtas? Dan straal je klasse uit met een rugzak dames van bijvoorbeeld Burkely of Rains. Zonder tierlantijnen, maar met een hoge functionaliteit en een tijdloze uitstraling. Een ontwerp waar over nagedacht is, net zoals Apple dat deed en doet. Zowel gebruiksvriendelijkheid als een zekere uitstraling die passen bij het merk zijn een must.

Strakke crossbodytassen zijn geen eendagsvlieg

Ook de tassenwereld staat niet stil als het gaat om het door-ontwikkelen van hun modellen. Waren lange tijd de handtas en rugzak een hit, momenteel is de crossbody tas heel erg gewild. Het dragen van een tas dwars over het bovenlijf met een lange schouderband. Ook in deze categorie tref je strakke modellen die geen eendagsvlieg zijn.

Al met al zou je kunnen zeggen dat je met een superdunne laptop in een tijdloze strak ontworpen tas twee vliegen in één klap slaat als het gaat om het gebruik van spullen waarbij vorm en functie elkaar versterken.

ook interessant
De laptoptas, wat een uitvinding!
De laptoptas, wat een uitvinding!

Wat is een laptoptas en waar moet je op letten bij het aanschaffen van een nieuw exemplaar? We leggen het haarfijn voor je uit.

info
Auteur appletips redactie
Bijgewerkt15/06/2020 08:34
Categorie archief, Overige
Feedback Probleem melden
Delen 𝕏
  1 reactie

Reacties

  • Bij mijn weten geldt “form follows function”, en is er dus op zich geen MEERwaarde of tijdloze uitstraling. Omgekeerd, als de vorm de functie niet langer volgt, is er wel sprake van waardeverlies (denk aan een verbogen vork) of misschien van kunstwaarde.

    Ik vind het grappig, dat in de muziek een “strak, minimalistisch design” niet eeuwig blijft aanspreken. Kijk naar de top-zoveel aller tijden, en denk dus aan “Child in time” en “Bohemian rhapsody”. Jazz-liefhebbers kun je wakker maken voor (en mèt) Satchmo’s intro bij “West End blues”, en enkele van de zes Brandenburgse Concerten van Bach zijn na driehonderd jaar nog populair Allemaal muziek die nogal barok is. Maar er is heus muziek van een “strak, minimalistisch design” die mensen maar blijft aanspreken. Denk aan “Amazing grace” (“Waarheen, waarvoor”) en aan de steil-protestantse wijze van psalmen zingen.

    En in eten: als de de keus hebt, houd je het dan op aardappelen, bruine bonen en spek? (Of de tegenhanger daarvan in niet-christelijke culturen…)

    Ik ben stereotypisch een oudere heterosexuele Nederlandse man. Van textiel (kleding, tassen, huishoudtextiel) heb ik dus niet zoveel weet. Geef mij maar een overall (nee, een ouderwets ketelpak van katoen) of een Mao-pak, of spijkerbroek en T-shirt. Met af en toe een uitspatting naar bloemetjesmotief of zo. En ik voel me aangetrokken tot vrouwen die zich eenvoudig kleden en zich niet optutten.
    Oh ja, die Louis Vuitton tassen, gebruik je die ook werkelijk?
    Dat herinnert me aan een boek over de geschiedenis van mode. “Arme” mensen zouden zich functioneel kleden, “rijke” juist dysfunctioneel. Naaldhakken zijn dan (denk ik) een teken van rijkdom.

    Laat een ander maar iets zeggen over het tijdloze in begroetingsrituelen (tot aan corona): van “één vinger van het stuur” tot drie zoenen.

    Oftewel: de stelling heeft een kern van waarheid, een kern.

    Beantwoorden

Laat een reactie achter



Download gratis de appletips app
voor iPhone en iPad in de App Store