In tegenstelling tot Windows hoef je onder macOS vaak geen printerdrivers (handmatig) te downloaden wanneer je een nieuwe printer toevoegt aan een Mac.
Als je printer wordt herkent bij het toevoegen dan wordt in de meeste gevallen het juiste stuurprogramma geactiveerd door macOS en wordt de printer zichtbaar in de systeemvoorkeuren.
Mocht dit niet het geval zijn, dan heb je waarschijnlijk een printer die kortgeleden op de markt is gebracht. Om de printer in dat geval werkend te krijgen zul je dan alsnog handmatig op zoek moeten gaan naar de juiste printerdrivers. Deze zijn beschikbaar op de website van de fabrikant.
Een printerdriver verzorgt de communicatie tussen je printer en Mac. Daarnaast informeren deze stuurprogramma's je ook over de status van de printer. Je kunt bijvoorbeeld in het Systeemvoorkeuren-paneel 'Printers en Scanners' zien of de printer verbonden is en/of deze met een printopdracht bezig is.
Status toebehoren controleren
Het is ook mogelijk om de huidige status van de toebehoren te bekijken, denk hierbij aan de status van de Inkt cartridges of toners in het geval van een laserprinter. Het maakt hierbij niet uit of je de originele of huismerk cartridges / toners gebruikt.
De status van de printer toebehoren kun je als volgt bekijken:
- Open ▸ Systeemvoorkeuren.
- Ga naar het paneel 'Printers en scanners'.
- Selecteer de printer in de linkerkolom.
- Klik op 'Opties en toebehoren...' in de rechterkolom
- Klik op het tabblad 'Status toebehoren'.
Je krijgt nu een venster te zien waarin de status van de verschillende toebehoren worden weergegeven. De getoonde balkjes geven aan hoeveel inkt of toner er nog beschikbaar is. Afhankelijk of het een monochroom (zwart/wit) of kleurenprinter (CYMK) is verschijnen er meerdere balkjes in het venster.
Auteur | Richard IJzermans | |
Bijgewerkt | 28/01/2022 13:09 | |
Categorie | macOS | |