Menu

4 juli 2011

10.6.8: Problemen met netwerkprinters (FIX)

De gebruikers van een netwerkprinter ervaren problemen veel problemen na de installatie van Mac OS X 10.6.8. De printers worden weergeven als offline of verbinding valt met enige regelmaat weg. Het probleem wordt veroorzaakt door een bug in de bestanden van de cups backend.

Wanneer je niet wilt wachten op een update van Apple en beschikt over een (10.6.6 of 10.6.7) back-up dan kun je de print functionaliteit zelf herstellen.

In de map /usr/libexec/cups/backend bevinden zich de bestanden socket, dnssd, lpd en ipp. Verzamel deze bestanden uit een backup en overschrijf deze over de huidige versie.

Als je gebruikt maakt van Time Machine dan kun je hiermee ook de bestanden herstellen. Ga naar Finder ▸ Ga naar map ▸ /usr/libexec/cups/backend, activeer Time Machine en zet de bestanden terug.

Eventueel kun je de bestanden ook hier downloaden.

Nadat de bestanden zijn gekopieerd start je het schijfhulpprogramma en herstel je de schijfbevoegheden.

Herstart hierna met behulp van OS X Terminal het OS X Printing System:

sudo killall cupsd
sudo cupsd

Na het herstarten van het OS X Printing System kun je weer zonder problemen gebruik maken van netwerk printers.




Gerelateerde tips:




Reacties


  • arjan 4 juli 2011 om 11:47

    werkt prima nu bedankt voor de tip

  • aussie 4 juli 2011 om 14:56

    Goed dat ik dit lees. Gisteren ging mijn printer al bijna het raam uit. Komt dus door Apple.

  • Kingster 6 juli 2011 om 21:18

    Werkt dit ook voor Lion? Zelfde probleem namelijk.

  • Kor 7 juli 2011 om 19:05

    Ik heb het bestand gedownload, maar het lukt mij niet om de files naar /usr/libexec/cups/backend te kopiëren. Zelfs niet als ik het met sudo cp * /usr/libexec/cups/backend doe.

    Hoe moet het wel? Sorry, maar ik heb niet zoveel ervaring met terminal.

  • Kingster 15 juli 2011 om 13:39

    werkt niet op lino, helaas

  • Andre 12 augustus 2011 om 9:28

    Hmpf, waardeloze tip!
    heb exact gedaan wat er stond, nu krijg ik bij printen:
    “De software van de printer is onjuist geïnstalleerd. Installeer de software opnieuw of neem contact op met de fabrikant van de software.”

    -grom- denk dat ik m’n hele systeem maar opnieuw installeer… bah!

Een reactie toevoegen: