Abonnementen op apps en diensten opzeggen, bekijken of wijzigen
Steeds meer apps en diensten maken gebruik van een abonnement, voor een vast bedrag per week, maand of jaar kun je dan de app of dienst gebruiken. In de App Store zijn een hoop apps te vinden die werken met een abonnement. Via deze applicaties kun je een abonnement afsluiten door middel van een in-app aankoop.
Abonnementen met automatische verlenging zijn onder andere: Apple Music, kranten en tijdschriften, verschillende apps uit de App Store of voorzieningen zoals streaming- of muziekdiensten. Via een iPhone, iPad, Mac of Apple TV is het mogelijk al je abonnementen te bekijken of te wijzigen. Uiteraard kun je deze ook opzeggen.
iPad of iPhone abonnementen beheren
- Open Instellingen
- Tik op je naam
- Selecteer 'abonnementen'
Open nu het abonnement dat je wil beheren. Deze kun je nu eenvoudig aanpassen, via 'Annuleer abonnement' kun je deze opzeggen en stopzetten.
Heb je nog iOS 12.1.3 of eerder? Dan vind je het overzicht terug via Instellingen ▸ je naam ▸ iTunes Store en App Store ▸ Tik op je Apple ID ▸ kies voor 'Toon Apple ID ▸ Abonnementen'.
Abonnementen wijzigen op een Mac
- Open ▸ Systeemvoorkeuren
- Klik op 'Apple ID'
- Ga naar 'Media en aankopen'
- Klik op 'Beheer...' bij 'Abonnementen'
Automatisch wordt de App Store geopend en de correcte pagina weergegeven met een overzicht van je abonnementen zodat je deze kunt aanpassen of opzeggen. Klik op 'Bewerk' naast de dienst die je wil beheren en kies voor 'Zeg abonnement op' wanneer je deze wil stoppen.
Beheer je abonnementen vanaf je Apple TV
Uiteraard kun je ook abonnementen afsluiten op je Apple TV, denk hier vooral aan videodiensten. Ook op je Apple TV kun je deze abonnementen beheren en stopzetten. Hoe je dit precies doet lees je hier uitgebreid terug.
Auteur | Wesley Fabry | |
Bijgewerkt | 01/07/2022 14:40 | |
Categorie | iOS, macOS | |
Een reactie toevoegen:
2 oktober 2017 om 12:02
Weet iemand waar dit beheren van abonnementen is gebleven in iOS 11 en in High Sierra en/of iTunes 12.7
2 oktober 2017 om 12:49
@rob Eigenlijk werkt het nog steeds zoals in het tipje staat, echter kun je vanaf iOS 11 dit ook bekijken via App Store ▸ Tik bovenin op je avatar/initialen ▸ Tik op je naam/account ▸ Abonnementen. In iTunes 12.7 is het gelijkgebleven zoals in de tip staat.
19 mei 2020 om 9:14
ik zit met 2 abonnementen nog in de proeftijd. Nu wil ik die opzeggen, alleen ze staan niet in mijn lijst met abonnementen. Hoe moet ik ju opzeggen? ik gebruik IOS13
19 mei 2020 om 12:54
Als je op bovenstaande manier ze niet ziet, dan heb je ze op een andere plek afgesloten. Bijvoorbeeld via de website van de app zelf. Je moet dan bij hun controleren hoe je dit kunt stoppen.
2 juli 2022 om 9:08
Ik heb een jaarabonnement op een tijdschrift via de Zinio App op mijn iPad aangeschaft dat jaarlijks ging vernieuwd worden volgens mail van Zinio. Betaalinformatie ontvangen via Apple. Wanneer ik inlog in mijn account op de website van Zinio staat er: “Dit abonnement is gekocht via iTunes. Ga naar de iTunes settings op je apparaat om dit abonnement te beheren.” Heb al via iPad en nu ook via mijn Mac beheer abonnementen geprobeerd maar het Zinio abonnement op tijdschrift staat er niet bij. Apple Music heb ik, en dat staat er. Kan niet goed meer volgen. Zou het vanzelf stoppen?
2 juli 2022 om 9:16
Normaal moeten alle abonnementen die je via Apple hebt gekocht erin staan. Beste is even de klantenservice van Apple te contacteren voor extra hulp. Apple Support kun je op deze manier rechtstreeks benaderen: https://www.appletips.nl/apple-support-raadplegen#helpdesk