17 maart 2023

Oplossing voor melding ‘accessoire niet ondersteund’ op iPhone of iPad

4 min leestijd
Oplossing voor melding ‘accessoire niet ondersteund’ op iPhone of iPad
Uitleg
4 min leestijd

Het is je vast al eens overkomen dat je de melding 'Dit accessoire wordt mogelijk niet ondersteund' te zien kreeg op je iPhone of iPad. De waarschuwing wordt getoond wanneer je een accessoire koppelt aan je iDevice en deze niet meer naar behoren functioneert. Omdat het accessoire niet wordt ondersteund zal deze uiteindelijk niet werken op je toestel.

De oorzaak van deze melding kan verschillende redenen hebben. Zo kan het apparaat dat je koppelt stuk zijn, maar het kan er ook mee te maken hebben dat het accessoire niet is goedgekeurd door Apple. We leggen uit hoe het zit en hoe je dit probleem kunt oplossen.

Kabel of accessoire is stuk

Het is logisch dat de melding getoond wordt wanneer het accessoire stuk is. Dit kan vooral het geval zijn bij kabels met kabelbreuk. Controleer daarom het accessoire op mankementen en test deze op een ander apparaat. Krijg je dan ook dezelfde melding of werkt deze totaal niet. Dan is het accessoire hoogstwaarschijnlijk stuk. Daarbij moet je er rekening mee houden dat producten van lagere kwaliteit sneller stuk zullen gaan.

Oplossing voor melding 'accessoire niet ondersteund' op iPhone of iPad

Accessoire is niet MFi-gecertificeerd

In theorie moeten alle accessoire voor Apple producten worden goedgekeurd en deel uitmaken van het MFi-programma (Made For iPhone/iPad/iPod). Dit zorgt ervoor dat de kwaliteit van het accessoire hoog is en er een garantie is dat deze zal blijven werken in de toekomstige iOS versies.

Als voorbeeld nemen we een oplaadkabel. Alle kabels van Apple hebben een chip met een uniek identificatienummer. Die chips stopt Apple in hun eigen producten en in die van bedrijven die in het MFi-programma zitten. Er zijn ook bedrijven die chips gebruiken die een ander identificatienummer hebben, de zogenaamde ongelicenseerde of goedkope kabels.

Apple controleert regelmatig welke kabels niet de geldige identificatienummers hebben en kan deze met een update blokkeren. Zo houdt Apple een strakke regie over hun eigen producten en de goedgekeurde accessoires. Dit is dan vooral uit veiligheidsoverwegingen, want het kan zomaar zijn dat een ongeliceerde kabel (opeens) niet (meer) werkt, brandgevaarlijk is of schade kan toebrengen aan het apparaat.

Als je dus een accessoires koopt voor Apple is het aan te raden om te controleren of deze MFi-goedgekeurd zijn. Dit kun je zien aan het logo op de verpakking of bij de omschrijving van een product. Uiteraard zorgt zo'n goedkeuring er wel voor dat het product over het algemeen duurder in aanschaf is. Dit komt door de extra handelingen van goedkeuring en ontwikkeling. Daar staat dan wel weer tegenover dat je wel zeker weet dat het accessoire goed werkt en goed beveiligd is tegen bijvoorbeeld oververhitting.

ook interessant
De verschillen tussen een duurdere en goedkopere iPhone/iPad oplaadkabel
De verschillen tussen een duurdere en goedkopere iPhone/iPad oplaadkabel

Wat zijn de verschillen tussen een duurdere en goedkopere iPhone of iPad oplaadkabel en wat zijn MFi-gecertificeerde accessoires?

USB-C of Lightning-poort werkt niet goed of is vies

Niet alleen kan het accessoire de boosdoener zijn, ook de USB-C of Lightning-poort waar je het accessoire instopt kan niet goed werken. In de meeste gevallen komt dit door stof en vuiligheid dat zich in de connector heeft opgehoopt. Met een (bijvoorkeur plastic) tandenstoker kun je dit er voorzichtig uithalen. Mocht je deze goed hebben gereinigd en krijg je nog steeds de melding 'accessoire niet ondersteund' te zien? Dan kan het zijn dat de poort zelf stuk is. Dit kun je via een Apple reparatiecentrum laten controleren.

iPhone lightning poort

Naast de poort kan ook de lightning- of USB-C aansluiting van het accessoire beschadigd zijn, controleer deze daarom ook altijd voor je dergelijke stappen onderneemt.

ook interessant
Enkele oplossingen voor het niet meer kunnen opladen van een iPhone of iPad
Enkele oplossingen voor het niet meer kunnen opladen van een iPhone of iPad

Kun je niet meer batterij van je iPhone of iPad opladen en lukt dit echt niet meer? Gaat deze niet meer aan? Lees dan deze tips & oplossingen.

De kabel is te lang

Kabels voor iPhone en iPad zijn er in alle kleuren en maten. Apple verkoopt standaard iPhone kabels van 30cm, 1m en 2m en dat is niet zonder reden. Wanneer je een langere kabel wilt gebruiken moet je er op letten dat deze MFi gecertificeerd is. Lange kabel kunnen soms de netspanning niet goed overbrengen en dit kan resulteren in het niet goed functioneren. Al snel verschijnt dan de melding op het scherm dat het accessoire niet wordt ondersteund. Over het algemeen is een lengte van 2 meter het maximale dat de iPhone of iPad oplader kan aansturen, langer werkt meestal niet.

De gekoppelde computer is niet vertrouwd

Om de privacy en veiligheid van de gebruiker te waarborgen wordt bij het aansluiten van een nieuw apparaat altijd gevraagd of je deze wilt vertrouwen. Dit is vooral het geval wanneer je jouw iPhone of iPad aansluit op je computer. Om de zoveel tijd moet je de koppeling weer bevestigen door op de 'Vertrouw-melding' te reageren. Pas als je het apparaat hebt vertrouwd kun je jouw iDevice en accessoire gebruiken. Melding gemist? Koppel het apparaat los en weer aan om de melding te forceren.

ook interessant
iPhone of iPad altijd toegang geven tot USB-accessoires en deze vertouwen
iPhone of iPad altijd toegang geven tot USB-accessoires en deze vertouwen

iPhone of iPad altijd toegang geven tot USB-accessoires en wat je moet doen als je de melding 'Vertrouw je deze computer' krijgt.

info
Auteur Wesley Fabry
Bijgewerkt17/03/2023 11:12
Categorie Uitleg
Feedback Probleem melden
Delen 𝕏
  9 reacties

Reacties

  • Heb ook deee irritante melding die maar oneindig lijkt te popuppen. Bug van Apple om te onthouden hoe vaak dit wordt of xerd getoond. Zag net ergens op een andere site « stof is meestal de reden » dus kuiste ik goed de contacten en lijkt nu even weg te blijven.

    Beantwoorden
  • Weet iemand wat te doen als telefoon niet meer te gebruiken is, met als melding op scherm , dit accessoire wordt mogelijk niet ondersteund. Telefoon gaat wel aan maar je kunt hem niet gebruiken . Blijft gelocked.

    Beantwoorden
  • Ik heb ook het probleem van een ipad pro die het niet meer doet. Bijv. als ik hem start, uitdoe of even niks doe. Dan blijft het scherm zwart. Ik hoor ook dat apparaat sommige dingen wle doet. Foto maken bijv geeft klik, al blijft het scherm zwart. Ipad zit boven de 90% geladen, maar start weer als ik wat langer wacht. Geeft ook melding dat accesoire niet wordt ondersteund, maar ik heb originele lader en weet niet waar het verder op kan slaan.
    Nog geen idee hoe ik dit oplos.

    Beantwoorden
  • Accessoire wordt niet ondersteund.. soms wel 10 x achter elkaar op mijn iPad Pro. Officiële kabels. Mega irritant!

    Beantwoorden
  • Ja, Helma. Bij een iPad Pro doet hij het ook niet meer. En bij de andere blijft die melding ook komen, inderdaad soms hinderlijk vaak, zelfs nadat ik het toetsenbord eraf heb gehaald. Heb het nu al lang niet meer gebruikt omdat ik gek werd van die melding. Heb nu trouwens een nieuwe iPad Pro met het Magic toetsenbord hopen dat dat het langer blijft doen, want zo goedkoop zijn ze niet.

    Beantwoorden
  • Ik heb hetzelfde probleem als Gonnie, maar sinds enige tijd werkt het toetsenbord helemaal niet meer en krijg ik hinderlijk vaak de melding accessoire niet ondersteund.

    Beantwoorden
  • Ik heb alles van Apple voor mijn iPad, na een paar jaar gebruik, krijg ik steeds deze melding als ik het toetsenbord folio gebruik op mijn iPad Pro. De ene keer krijg ik deze melding en werkt mijn toetsenbord niet, en soms niet en dan werkt mijn toetsenbord weer.

    Beantwoorden
  • Dit is niet echt een oplossing he? De tekst is misleidend een geef geen oplossing. Het is alleen een verklarende tekst wat te doen bij.

    Beantwoorden
  • Nuttig artikel waarvoor dank
    Ik krijg af en toe op mijn nieuwe iPAd Pro een melding als ik de (ook nieuwe) lader via USB-c poort aansluit. Ik moet dan de Ipad openen anders begint het opladen niet.
    Nooit eerder gemerkt bij de oer-iPAd en de iPAr Air-1 die ik heb (gehad). Ik vraag me nu af hoe dat moet als hij “echt leeg” is

    Beantwoorden

Laat een reactie achter



Download gratis de appletips app
voor iPhone en iPad in de App Store