6 juli 2017

De verschillen tussen een duurdere en goedkopere iPhone/iPad oplaadkabel

3 min leestijd
De verschillen tussen een duurdere en goedkopere iPhone/iPad oplaadkabel
Uitleg
3 min leestijd

Apple gebruikers zijn over het algemeen hondstrouw. Wie met een iPhone belt, gebruikt het liefst ook andere spullen van Apple. In dat kader wordt er op dit moment een hele discussie gevoerd over originele Apple iPad kabels versus "merkloze" kabels met dezelfde mogelijkheden.

Waar komt die merkliefde eigenlijk vandaan? En, belangrijker: is absolute merktrouw ook ten aanzien van zoiets futiels als een iPad kabel nog wel verantwoord als je budget beperkt is?

Marketing en branding

Hoe werkt dat nu, een merk? Directe en online marketing omvat alle activiteiten om producten of diensten aan de man (of vrouw) te brengen. Branding maakt hiervan deel uit en gaat over dat deel van marketing waarbij het merk centraal staat. Een merk is daarbij niet enkel een naam met logo, maar “een emotionele voorkeur gebaseerd op onbewuste associaties in ons brein” volgens onderzoeker De Munnik. Een "Apple kabel" klinkt kortom voor velen betrouwbaarder dan “kabel die je voor je iPad kunt gebruiken”.

iPad/iPhone kabels: de appel en de boom

Apple weet dat natuurlijk ook. Om gedoe over marktprotectie te voorkomen en ook om fabrikanten niet voor het hoofd te stoten, is er een programma ontwikkeld waarbij derden gebruik kunnen maken van de lucratieve Apple branding. Dit programma heet MFi en staat voor “Made for iPhone/iPod/iPad”. In het kort komt het erop neer dat, onder bepaalde voorwaarden, een fabrikant de licentie van Apple krijgt om het MFi logo te gebruiken. Vaak wordt dan vermeld: Apple - MFi gelicenseerd. Met MFi logo. Wanneer je een kabel met MFi certificatie koopt werkt deze altijd onder iOS, sommige goedkopere kabels zonder MFi-keurmerk kunnen namelijk niet werken onder iOS. Dit kan ook spontaan gebeuren door een iOS-update omdat de communicatie is gewijzigd tussen hard- en software.

Drie smaken kabels

Daarmee is er dus een tussenvorm tussen enerzijds het merk Apple en andere merken. Wat is nu het verschil tussen 3 smaken iPad kabels: “Apple” – “Apple MFi gelicenseerd” – “non-original”? Technisch zijn er vooral kwaliteitsverschillen tussen de Apple en Apple MFI gelicenseerde kabels aan de ene kant en de non-original producten aan de andere kant. Die laatste hoeven namelijk niet te voldoen aan de hoge eisen van de fabrikant. Daar worden ze ook niet op gecontroleerd. Bij aankoop van een non-original kabel voor je iPad kun je dus geen aanspraak maken op garantie, mocht de fabrikant een upgrade doen waardoor de kabel niet meer werkt. De kans bestaat dus inderdaad dat je een niet, of niet goed, werkende non-original kabel koopt. Maar dat hoeft dus niet, hij kan ook goed werken …

En nu?

Nu je weet wat de (technische) verschillen zijn, blijft toch nog de hamvraag over: kun je wel weerstand bieden tegen merktrouw? Hele volksstammen lopen achter merken aan en dat geldt niet enkel voor Apple. Automerken, kledingmerken, biermerken, de lijst is lang. Om je toch wat steun te bieden: sinds 1983 is een wokkel ook een merk, een vormmerk. Ook al maak je van precies dezelfde ingrediënten een even lekkere knabbel, je mag ze niet wokkel noemen. Toch zijn ze net zo lekker. Als je dit bij het online bestellen van je MFi iPad kabel even in je achterhoofd houdt, kun je toch budgetbewust kiezen.

info
Auteur Wesley Fabry
Bijgewerkt28/07/2020 11:34
Categorie Uitleg
Feedback Probleem melden
Delen 𝕏

Het achterlaten van commentaar is niet (meer) mogelijk.



Download gratis de appletips app
voor iPhone en iPad in de App Store