13 december 2023

Apple Self Service-reparaties: zelf je iPhone of Mac herstellen met originele onderdelen

4 min leestijd
Apple Self Service-reparaties: zelf je iPhone of Mac herstellen met originele onderdelen
Uitleg
4 min leestijd

Met het Apple Self Service-reparaties programma krijgen consumenten, die hun eigen reparaties willen doen, de beschikking over originele Apple-onderdelen en tools. Het is Self Service-programma is gestart in de VS en al ruim een jaar ook beschikbaar in Europa, vanaf nu ook in Nederland. Ben je niet avontuurlijk ingesteld dan kun je altijd terecht bij de deskundige reparateurs van Mr Again.

Gebruikers kunnen o.a. de iPhone 12 modellen of nieuwer en iPhone SE 3e generatie zelf herstellen, ook kun je de MacBook Air en MacBook Pro zelf repareren. Maar ook andere Apple-producten. Net als ruim 5.000 erkende Apple serviceproviders en 2.800 Independent Repair Providers krijgen consumenten daarmee toegang tot originele onderdelen, tools en handleidingen.

Apple Self Service Repair in Europa

Het programma is al een tijdje beschikbaar in de Verenigde Staten en is sinds begin december 2022 ook uitgebreid naar Europa. Zo is Apple Self Service Repair in nu beschikbaar in België, Frankrijk, Duitsland, Italië, Polen, Spanje, Zweden en het Verenigd Koninkrijk. Sinds december 2023 is het programma ook beschikbaar in Nederland. Klik hier om de reparatiehandleidingen in het Nederlands te raadplegen.

Gefaseerde uitrol

In eerste instantie richt het programma zich op de onderdelen die het vaakst vervangen worden, zoals het display, de batterij en de camera. Later wordt dit uitgebreid met nog meer onderdelen en meer Apple apparaten.

"Door onze klanten originele Apple onderdelen te bieden, geven we hen nog meer keuze op het gebied van reparaties", aldus Jeff Williams, Chief Operating Officer bij Apple. "In de afgelopen drie jaar heeft Apple het aantal reparatiepunten dat met originele Apple onderdelen, tools en training werkt, bijna verdubbeld. Nu bieden we onze klanten die graag zelf reparaties uitvoeren de mogelijkheid om dat te doen."

Apple introduceert Self Service-reparaties

Apple maakt producten die lang meegaan en bestand zijn tegen intensief dagelijks gebruik. Als een Apple product gerepareerd moet worden, konden klanten daarvoor al op duizenden plekken terecht bij getrainde technici die met originele Apple onderdelen werken, zoals bij Apple zelf (in de Stores of via de post), serviceproviders (Apple verkopers) en Independent Repair Providers (RepairLab). Daar komt nu de mogelijkheid voor klanten bij om zelf hun reparaties uit te voeren.

ook interessant
De garantie controleren van je Mac, iPhone, iPad en overige Apple producten
De garantie controleren van je Mac, iPhone, iPad en overige Apple producten

Uitleg: De garantie controleren van je Mac, iPhone, iPad en overige Apple producten en of je in aanmerking komt voor een reparatie.

Self Service-reparaties

Het is belangrijk dat klanten eerst de reparatiehandleiding doorneemt, zodat ze zeker weten dat ze de reparatie op de juiste manier uitvoeren. Vervolgens kan de klant de originele Apple onderdelen en tools bestellen via Online Store voor Self Service-reparaties. Klanten die na afloop het oude onderdeel naar Apple terugsturen om te laten recyclen, krijgen in ruil daarvoor korting op hun volgende aankoop.

In de Repair Store zijn ruim 200 afzonderlijke onderdelen en tools te vinden, waarmee klanten de meest voorkomende reparaties van o.a. iPhone 12 (Pro), iPhone 13(Pro), iPhone SE 3e generatie, MacBook Air M1 en MacBook Pro M1 kunnen uitvoeren. Self Service Repair is nu ook beschikbaar voor de iPhone 15-reeks en Mac-modellen die worden aangedreven door de M2-reeks, waaronder de 14- en 16-inch MacBook Pro, de 15-inch MacBook Air, Mac mini, Mac Pro en Mac Studio

iPhone herstellen
© Apple

Self Service-reparaties zijn bedoeld voor particulieren die voldoende technische kennis en ervaring hebben om elektronische apparaten zelf te repareren. Voor verreweg de meeste klanten is reparatie door een professionele partij met gecertificeerde technici die originele Apple-onderdelen gebruiken, de veiligste en betrouwbaarste oplossing.

ook interessant
Uitleg over AppleCare+ en wat de kosten zijn van een reparatie
Uitleg over AppleCare+ en wat de kosten zijn van een reparatie

In dit artikel leggen we alles uit voer AppleCare+ en wat de kosten zijn van een reparatie van je iPhone, iPad, Mac of Apple Watch.

Toegang tot Apple reparaties uitgebreid

In de afgelopen drie jaar heeft Apple het aantal locaties dat met originele Apple onderdelen, tools en training werkt, bijna verdubbeld. Zo kunnen klanten bijvoorbeeld terecht bij ruim 2.800 Independent Repair Providers. Het snelgroeiende Independent Repair Providers-programma ging in 2019 in de VS van start en is sindsdien uitgebreid naar ruim 200 landen. Via dit programma krijgen onafhankelijke reparatiepunten toegang tot dezelfde training, onderdelen en tools als waar erkende Apple serviceproviders mee werken.

Daarnaast blijft Apple klanten handige reparatiemogelijkheden bieden via het wereldwijde netwerk van ruim 5.000 serviceproviders, die reparaties van alle Apple-producten voor miljoenen mensen verzorgen – zowel binnen de garantie als daarbuiten.

Doordat hun producten zijn ontworpen op duurzaamheid, een lange levensduur en meer 'reparatiegemak', profiteren klanten van een product dat ontzettend lang meegaat en waardevast is. Ook krijgen Apple-producten regelmatig nieuwe features en functies dankzij de jarenlange software-updates.

ook interessant
Overzicht van alle Apple reparatieprogramma's
Overzicht van alle Apple reparatieprogramma's

Overzicht van alle service- en reparatieprogramma's van Apple voor producten die problemen vertonen door foutieve onderdelen.

info
Auteur Wesley Fabry
Bijgewerkt18/03/2024 15:06
Bronnr.apple.com
Categorie Uitleg
Feedback Probleem melden
Delen 𝕏

Laat een reactie achter



Download gratis de appletips app
voor iPhone en iPad in de App Store