Uitleg over AppleCare+ en wat de kosten zijn van een reparatie
We weten allemaal dat tegenwoordig een nieuwe iPhone behoorlijk wat geld kost. Wie graag het nieuwste van het nieuwste wilt, betaalt daar behoorlijk voor. De iPhone heeft tegenwoordig een fors prijskaartje en ook voor de iPad en Mac moet je diep in de buidel tasten.
Over de prijs-kwaliteitverhouding gaan we het niet hebben, maar wel de reparatiekosten. Stel je iPhone 14 Pro vertoont na de garantieperiode mankementen dan betaal je €405 voor een schermreparatie en € 799 voor overige schade. Ook de 11-inch iPad Pro heeft een reparatiekost van ongeveer € 659, daar heb je dus bijna een nieuw exemplaar voor. Om die reden is het misschien wel interessant om AppleCare+ aan te schaffen, maar wat is het?
- Wat is AppleCare+?
- Dekking en onderdelen van AppleCare+
- AppleCare+ aanschaffen
- Hoe zit het met de standaard AppleCare garantie?
- Reparatiekosten en eigen risico
- Wettelijke garantie van twee jaar
- Vervangingsprogramma's
- Waarom AppleCare+ aanschaffen?
- AppleCare status controleren
- AppleCare voorwaarden en wettelijke garantie
Wat is AppleCare+?
AppleCare kun je het beste omschrijven als een verzekering van Apple. Voor een éénmalig bedrag krijg je twee jaar (iPhone / iPad / Apple Watch) en drie jaar (Mac) lang ondersteuning en kun je veel goedkoper reparaties laten uitvoeren. Vroeger had je een onderscheid tussen AppleCare en AppleCare+, sinds 30 oktober 2018 kun je voor zowel de iPhone, iPad, Apple Watch en Mac een AppleCare+ verzekering afsluiten. Deze geeft je meer dekking dan de voorgaande variant en kun je zelfs tot tweemaal per jaar je Apple product laten repareren wanneer de schade werd veroorzaakt door een ongelukje.
Dekking en onderdelen van AppleCare+
De AppleCare+ verzekering bestaat uit verschillende onderdelen en zaken waar je recht op hebt. We sommen ze op:
- Telefonische ondersteuning van Apple gedurende de gehele looptijd van AppleCare+
- Wereldwijde dekking en reparatiemogelijkheden bij alle Apple Stores en officiële resellers
- Maximaal twee keer reparatie door ongelukjes (met eigen risico)
- Extra verzekeren voor verlies of diefstal
- Dekking op de batterij
- Korting op reparaties
- Sneller geholpen
Tot slot krijg je ook extra hardwaredekking op accessoires die bij je iPhone, iPad, Mac, etc. horen. Denk hierbij aan de muis, toetsenbord, lichtnetadapter, oplaadkabels, oortjes, etc. Let wel, deze accessoires moeten samen met het product zijn aangeschaft.
Let op! In België is alleen de normale AppleCare formule beschikbaar
AppleCare+ aanschaffen
Wanneer AppleCare+ wilt aanschaffen moet je dit bij aankoop van het Apple product doen. Mocht je dit niet gedaan hebben dan heb je 60 dagen na aankoop de tijd om dit vooralsnog te doen. De prijs voor een Apple verzekering is per product verschillend. Zo betaal je €99 voor een Apple Watch series 8, €169 voor een iPhone 11, € 249 voor een iPhone 14 Pro, € 399 voor een 16-inch MacBook Pro etc. Bij het aanschaffen van een Apple product krijg je de exacte prijs te zien of klik hier om alle prijzen te bekijken.
Hoe zit het met de standaard AppleCare garantie?
Wanneer je een Apple product aanschaft heb je in de meeste gevallen het eerste jaar een AppleCare garantie. Echter is dit een uitgeklede versie van AppleCare+. Zo krijg je enkel de eerste 90 dagen telefonische ondersteuning en ben je niet verzekerd tegen ongelukjes.
Daarnaast wordt alleen schade door productiefouten en door toedoen van Apple (beperkt) gedekt. In het eerste jaar doet Apple vaak niet moeilijk bij problemen, tenminste als je het product bij hun hebt aangeschaft. Koop je jouw iPhone of Mac via een Apple Premium Reseller of telecomprovider, dan moet je altijd eerst hun aanspreken.
Reparatiekosten en eigen risico
Wanneer je Apple-product stuk is dan kun je behoorlijk wat reparatiekosten betalen. Als voorbeeld nemen we de iPhone 14, daar betaal je voor een schermreparatie € 338,99 of € 659 voor overige schade. Dankzij AppleCare+ is dit tijdens de duur van je contract 'gratis' en betaal je een eigen risico van € 29 voor het scherm en € 99 voor overige schade. Hieronder vind je alle reparatiekosten en het eigen risico bedrag terug voor de AppleCare producten.
Extra verzekeren voor verlies of diefstal (nieuw)
Naast het standaard AppleCare+ pakket kun je je toestel ook extra verzekeren voor verlies of diefstal. Dit kost wel € 60 tot € 70 extra bovenop de standaarddekking, de exacte prijzen lees je hier terug.
Ben je dan je apparaat kwijt of wordt deze gestolen? Dan kun je een vervangtoestel krijgen met een eigen risico van € 129. Hier kun je één keer beroep op doen gedurende een periode van 12 maanden. Voor de looptijd zou dit dus maximum twee keer zijn.
Let wel, AppleCare+ met dekking voor verlies en diefstal is niet in alle landen beschikbaar, bijvoorbeeld wel in Nederland, maar niet in België. Klik hier voor een overzicht. Dit is vooral belangrijk als je op reis bent. Apple kan je wel een vervangtoestel dan opsturen, maar dit kan alleen in de landen waar Apple Care+ met verlies/diefstal wordt aangeboden.
Wettelijke garantie van twee jaar
Uiteraard heb je volgens de Europese wetgeving sowieso standaard twee jaar garantie. Natuurlijk is Apple daarvan op de hoogte en melden ze dit ook wanneer je AppleCare+ wilt aanschaffen. Echter dat je recht hebt op de garantie betekent niet dat je zomaar gelijk krijgt. Vooral wanneer je product ouder dan een jaar is zul je actief aan de slag moeten om iets te claimen.
Daarbij zullen de meeste bedrijven je de eerste twee jaar sturen naar de winkel of webshop waar je het product hebt gekocht. Als dat Apple zelf is wordt het weer iets eenvoudiger. Maar ook dan is het een zaak van productiefouten of door toedoen van Apple. Als dit niet het geval is moet je altijd betalen voor de reparatie, al dan niet aan een gereduceerd tarief.
In Nederland is het overigens zo dat je als consument garantie hebt op basis van verwachte levensduur van een product. Hoe dat precies zit wordt hier uitgebreid uitgelegd.
Vervangingsprogramma's
Mocht er echt iets mis zijn met je Mac en het is de schuld van Apple dan lanceert het bedrijf vrijwel altijd een gratis reparatie- of vervangingsprogramma. Zo kunnen MacBook Pro gebruikers het toetsenbord laten repareren wanneer de toetsen niet meer werken, wordt de batterij van de iPhone 6s vervangen, etc. In het verleden zijn al verschillende vervangingsprogramma's in het leven geroepen, deze staan altijd los van de garantie. Klik hier om alle reparatieprogramma's te controleren.
Waarom AppleCare+ aanschaffen?
Als je onhandig bent en lang een Apple product wil gebruiken is het misschien wel interessant om AppleCare+ aan te schaffen. Niet alleen krijg je gedurende 2 jaar of 3 jaar (alleen Mac) korting op de reparatie, je bent ook nog eens gedekt voor schadegevallen door een ongelukje. Je betaald dan weliswaar een eigen risico, maar uiteindelijk ben je veel goedkoper uit en heb je weer een goed werkend apparaat.
AppleCare+ is geen vereiste, je hebt immers ook consumentengarantie van 2 jaar. Echter moet je dan achter alles aan gaan, dat is bij AppleCare+ niet zo. Je wordt direct geholpen zonder gedoe en betaald dus om een soort van luxebehandeling te krijgen. Daarbij wordt je altijd door Apple (wereldwijd) zelf of via een premium reseller geholpen. Eigenlijk zo dit altijd zo moeten zijn, maar dat is een andere discussie.
Meer en uitgebreide informatie over AppleCare+ lees je hier terug op de Apple website
AppleCare status controleren
Wil je weten of je nog AppleCare+ kunt afsluiten en hoelang de dekking nog loopt, kun je dit doen via https://checkcoverage.apple.com/nl/nl/
Vul hier het serienummer van je Apple product in en onmiddellijk krijg je de juiste gegevens te zien. Dit kan ook met producten die je tweedehands hebt aangeschaft.
AppleCare voorwaarden en wettelijke garantie
Wil je meer informatie over de consumentenwetgeving en voorwaarden van AppleCare klik dan hier. Meer info over de juridische overeenkomst in België lees je hier.
Auteur | Wesley Fabry | |
Bijgewerkt | 30/09/2023 14:36 | |
Categorie | Handleiding, Uitleg | |
Reacties
In Spanje hebben we nu ruim 1.5 jaar 3 jaar garantie ipv de Europese 2 jaar zelfs Apple geeft deze 3 jaar
De prijs voor verzekeringen van apple producten vind ik echt veel te hoog. Er vanuit gaande dat de producten van apple altijd zeer goed zijn. En dan is de verzekering maar voor 2 jaar. Zou veel langer moeten zijn in mijn opinie.
Ben ik blij dat ik in spanje woon en de wettelijke garantie 3 jaar is ook voor Apple En die Apple care tja als je je toestel dan toch laat vallen dat zit de herstelling van iPhone of iPad bij de inboedel verzekering inbegrepen Mij kost een scherm vervanging 99 euro via mijn verzekering
Helaas nog steeds niet mogelijk in België …
Hier zit schade aan mobiele toestellen bij mijn verzekering elke schade kost een 100 euro is het toestel niet Meerten maken heb ik voor 100 euro een ander moet er wel bij zeggen woon wel in Spanje deze verzekering komt op jaar bassis neer op 12 euro dus echt geen Apple dare
Als je geen creditcard hebt kun je geen Appcare aanschaffen via internet.