CarPlay maakt geen verbinding met het mobiele netwerk
Met behulp van CarPlay kunnen iPhone-gebruikers hun telefoonfunctionaliteit integreren met het infotainmentsysteem van hun auto. Hiermee kunnen gebruikers veilig en eenvoudig navigeren, bellen, berichten versturen en muziek afspelen via het display en de bedieningselementen van de auto.
Helaas kan het voorkomen dat CarPlay geen verbinding maakt met het mobiele netwerk. Je kunt de functies dan niet gebruiken omdat er geen actieve internetverbinding is. De oorzaak hiervan is in de meeste gevallen de netwerkinstellingen van de auto.
CarPlay gebruikt mobiele data
CarPlay maakt gebruik van de mobiele netwerkverbinding van je iPhone om verschillende online diensten toegankelijk te maken in je auto. Wanneer je bijvoorbeeld navigatie-apps zoals Apple Kaarten of Google Maps gebruikt, haalt CarPlay realtime verkeersinformatie en kaarten op via de mobiele data van je telefoon. Dit is ook het geval voor alle andere apps zoals het streamen van muziek en andere audio.
CarPlay is slechts een verlengstuk van je iPhone en is in theorie niets meer dan het doorsturen van het iPhone-scherm naar het display in de auto. Uiteraard wordt de weergave wel geoptimaliseerd, maar alle informatie wordt wel gegeneerd op je iPhone. Daarom dat alleen de mobiele data van je iPhone wordt gebruikt.

Geen internetverbinding bij CarPlay
Heb je bij het gebruik van CarPlay geen internet, dan moet je in de meeste gevallen de oorzaak bij je iPhone zoeken. Controleer daarom eerst of je iPhone verbinding heeft met het mobiele netwerk. Bezoek een website en gebruik apps en controleer of deze geladen worden. Wanneer dit het geval is, werkt het mobiele internet. Is dit niet het geval kun je volgende oplossingen proberen:
- Herstart je iPhone geforceerd.
- Open Instellingen ▸ Mobiel netwerk ▸ Mobiele data, zet deze uit en daarna weer aan.
- Controleer of dataroaming is ingeschakeld in het buitenland via Instellingen ▸ Mobiele data.
- Herstel netwerkinstellingen van je iPhone
Oorzaak systeeminstellingen auto
Mochten bovenstaande oplossingen niet helpen, dan kan de oorzaak ook bij het voertuig liggen. Zo hebben sommige auto's een eigen netwerksysteem dat invloed kan hebben op je iPhone. Zo kan het zijn dat de auto de iPhone gebruikt als hotspot waardoor de netwerkverbinding wegvalt.
Controleer de systeeminstellingen van de auto en schakel opties zoals wifi of eSIM uit bij gebruik van CarPlay. Omdat dit per automerk verschillend is, kunnen we hier moeilijk een stappenplan voor maken.
Ook kan het helpen om je iPhone via bluetooth te verbinden met je auto i.p.v de kabel. Hierdoor wordt persoonlijke hotspot op de iPhone niet automatisch geactiveerd. Kun je CarPlay niet verbinding via bluetooth? Dan kun je slimme adapters kopen die dit mogelijk maken, een voorbeeld is Carlinkit 5.0.

Auteur | Wesley Fabry | |
Datum | 08/08/2024 19:52 | |
Categorie | CarPlay | |