15 april 2017

iOS: Instellingen voor het mobiele netwerk herstellen

instellingen ios logo 7 retina

Iedere iPhone is geschikt voor het mobiele internet, als je een iPad Cellular hebt kun je ook verbinding maken met het datanetwerk. Alles hangt af van de instellingen van je provider en of je al dan niet een databundel hebt afgesloten.

Iedereen met een SIM-kaart kan verbinding maken met het mobiele internet, wie geen databundel heeft betaald per megabyte (MB). In sommige gevallen kan het zijn dat je problemen ervaart met het mobiele netwerk op je iPhone of iPad. Vaak bij een iOS update treden er problemen, soms worden de instellingen voor het mobiele internet per ongeluk gewijzigd. Gelukkig kun je deze vrij eenvoudig herstellen.

Het mobiele netwerk herstellen in iOS

• Open Instellingen
• Navigeer naar 'Mobiel netwerk'
• Tik op 'Opties mobiele data'
• Kies voor 'Mobiele datanetwerk'

mobiel netwerk herstellen ios iphone en ipad

Je krijgt nu een overzicht van alle instellingen voor Mobiele data, MMS en persoonlijke hotspot. Onderaan deze instellingen vind je de optie 'Stel opnieuw in', tik hierop om de instellingen voor het mobiele netwerk te herstellen. De instellingen zijn per provider verschillend, iOS haalt tijdens het herstellen de gegevens vanaf de SIM-kaart af. Specifieke instellingen kun je terugvinden op de website van je provider.

Mocht bovenstaande opties niet helpen kun je eventueel de gehele netwerkinstellingen herstellen via Instellingen ▸ Algemeen ▸ Stel opnieuw in ▸ Herstel netwerkinstellingen. Zowel wifi als het mobiele datanetwerk worden hersteld.

Lees ook: Mobiele data en roaming uitschakelen op een iPhone of iPad







Reacties


  • Bo

    21 september 2016 om 17:41

    Mijn iphone reageert nauwlijks meer en als ik aan het typen ben dan wil ik bijv. iets verwijderen en dan drukt die op spatie. of dan wil ik de apps weg klikken en dat reageert die niet meer…
    heb je hier een oplossing voor?

  • Eduard

    21 september 2017 om 23:38

    IOS 11 geïnstalleerd op IPhone 6S. Nu schakelt het apparaat niet vanuit Wifi naar mobiele datanetwerk van provider als ik niet meer in de WiFi zone zit. Ik krijg dan de melding: ‘ Mobiele datanetwerk activeren niet mogelijk’. Het enige wat helpt om dit op te lossen is het toestel uit en aan te zetten. Super onhandig.
    Wat kan ik doen dat er wel automatisch wordt geschakeld tussen tussen WiFi naar privider?

  • Wesley Fabry

    22 september 2017 om 9:05

    En heb je de netwerkinstellingen hersteld zoal in bovenstaand artikel staat omschreven? Verdere stappen en problemen met iOS 11 kunnen hier worden gemeld: https://www.appletips.nl/ios-11-bugs-problemen

  • Eduard

    22 september 2017 om 16:52

    Ja, netwerkinstellingen heb ik hersteld. Nog steeds de problemen.

  • Rob

    22 september 2017 om 22:13

    Ik heb precies hetzelfde probleem. Bij mij helpt het meestal als ik even de flight mode aanzet en daarna weer uit.

  • Wesley Fabry

    22 september 2017 om 23:20

    Bij welke provider zitten jullie? Heb je hun al aangesprolen hierover?

  • Raymond

    23 september 2017 om 11:11

    Hier precies dezelfde problemen. Telkens als ik uit de wifi-zone wegloop ben ik mobiele data kwijt. iPhone 6s Plus, Vodafone zakelijk.

  • Wesley Fabry

    23 september 2017 om 12:15

    Helaas weet ik er ook geen oplossing op, beste kunnen jullie of je provider inschakelen of Apple zelf. Apple Support kun je op deze manier rechtstreeks benaderen: https://www.appletips.nl/apple-support-raadplegen/

  • Anton van Hoof

    25 september 2017 om 16:27

    Ik ervaar exact hetzelfde probleem met de iPhone 6 op het vodafone netwerk

  • Marcel

    27 september 2017 om 20:22

    Ook hier problemen op een iPhone 6s waar het mobiele netwerk niet meer werkt als je uit de wifizone stapt. Telefoon uit en weer aan is de oplossing. Maar erg irritant.

  • theo

    4 oktober 2017 om 8:51

    gelijke ervaringen met Iphone 6S en wegvallen mobiel netwerk! zeer vervelend en superonhandig elke keer weer opstarten.

  • Wesley Fabry

    4 oktober 2017 om 9:27

    Jullie zouden wifi-assistentie eens kunnen uitschaklen, misschien helpt dat wel? Dit doe je via Instellingen – mobiel netwerk – helemaal onderaan. Laat me weten of het helpt.

  • Fokko Hopman

    4 oktober 2017 om 18:22

    Ik WiFi assistentie altijd uit staan, maar dit helpt ook niet.
    Blij te vernemen dat er meer dit probleem ervaren.

  • Eduard

    4 oktober 2017 om 22:50

    Apple support gebeld. Geadviseerd werd om terug te gaan naar fabrieksinstellingen met zelfs ‘installeren als nieuwe iPhone’ (geen backup van ICloud gebruiken). Dat heb ik gedaan. Probleem nog niet opgelost. Apple Support maar weer bellen.
    Het is overigens een Iphone 6s met Vodafone provider. Het probleem lijkt wel type IPhone te zijn i.c.m. Vodafone.

  • Bjorn

    7 oktober 2017 om 22:53

    Hier hetzelfde probleem. Mijn 6s heeft na het installeren van iOS 11 problemen met het wegvallen van mijn mobiele netwerk. Alles wat hierboven staat al geprobeerd. Ik hoop dat er snel een oplossing gevonden wordt, want het is verrekte lastig

  • JO

    9 oktober 2017 om 10:04

    Ik heb hetzelfde probleem met de Iphone SE

    Mobiele datanetwerk activeren niet mogelijk’

    Ik heb ook al alles geprobeerd.

  • Eduard

    11 oktober 2017 om 20:28

    Tip gelezen op andere plek binnen dit forum:
    “Wat wel helpt is om via instellingen, mobiel netwerk, opties mobiele data, Schakel 4G in op Data te zetten i.p.v. Gesprekken en data”.
    Dit heb ik geprobeerd en het werkt. Het automatisch omschakelen van wifi naar 4G lijkt nu geen problemen meer te geven. (Vraag me wel af wat ik misloop als voor Gesprekken niet 4G wordt ingeschakeld?).
    Overigens, zojuist IOS11.0.3 geïnstalleerd. Kijken of de bug sowieso al is opgelost.

  • Jacques

    14 oktober 2017 om 21:01

    Ik heb hetzelfde probleem met 6s en vodafone zakelijk. Zelfs Ios11.0.3 geeft geen soelaas. Enkel opnieuw opstarten of flight modus aan uit zetten.

  • Frans

    19 oktober 2017 om 16:11

    Hier hetzelfde probleem: ook vodafone zakelijk en Iphone 6.
    naar vliegtuigmodus aan en uit werkt altijd. Dit is echter zeer irritant. is er al een goede oplossing beschikbaar?

    Ik ga BTW niet mijn apple resetten naar fabrieksinstellingen. Dat is toch het hele idee achter de icloud en apple. Dat ik dat nooit meer hoef te doen?

    Spijt van dat ik vroeg mee ben gegaan met de IOS (nu 11.0.3 btw en idd helpt niet

Een reactie toevoegen: