18 december 2016

Wifi problemen oplossen op een iPhone of iPad

wifi netwerk icon

Het kan wel eens voorkomen dat je problemen ervaart met je wifi (draadloze) verbindingen. Het netwerk werkt niet goed, valt weg of in het ergste geval kun je helemaal geen verbinding tot stand brengen.

Dan is het raadzaam om de wifi problemen op te lossen met onderstaande tips, als eerste moet je de modem van je internet-verbinding even loskoppelen van het stroomnetwerk. Wacht enige momenten en sluit deze vervolgens weer aan. Herstart daarna je iPhone, iPad of iPod Toch dan eens geforceerd, klik hier hoe je dit moet doen.

Wifi problemen oplossen door netwerk te vergeten

Mocht bovenstaande niet helpen kun je het beste je netwerk vergeten en opnieuw verbinden, dit kan via:
• Ga naar ‘Instellingen'
• Kies voor ‘Wifi'
• Tik naast jouw wifi netwerk op de i-knop
• Selecteer op de nieuwe pagina ‘Vergeet dit netwerk'
• Bevestig door op ‘Vergeet te tikken'
• Herstart je iDevice en maak opnieuw verbinding met het netwerk

wifi problemen oplossen op een iPhone of iPad

iOS Netwerkinstellingen herstellen

Mocht bovenstaande oplossingen niet helpen dan kun je het beste de netwerkinstellingen herstellen op je iPhone, iPad of iPod Touch. Ga hiervoor naar Instellingen ▸ Algemeen ▸ Stel opnieuw in ▸ tik hier op ‘Herstel netwerkinstellingen' om de netwerkinstellingen te herstellen. Zodra dit voltooid is dien je opnieuw verbinding te maken met je wifi netwerk.

Wanneer tot overmaat van ramp bovenstaande niet helpen dan kun je het best je internet-provider benaderen. Misschien dat er zich problemen voordoen met jouw modem of internet instellingen van je provider.

Lees ook: Problemen met AirDrop oplossen







Reacties


  • Chris Laarman

    9 september 2016 om 16:45

    Aanvulling:

    In de treinen van NS die voorzien zijn van wifi is het maken van de verbinding (alhans “het krijgen van een IP-adres”) doorgaans geen probleem. Ook het daaropvolgende “voor akkoord klikken” niet. Maar vervolgens blijkt die verbinding onwerkbaar traag (althans voor het doonemen van RSS-feeds).
    Dan helpt het ingeschakeld hebben van “Wi-Fi Assist” niet.

    Soms probeer ik het nog even (omdat NS bezig zou zijn met het vervangen van de access points door betere), maar meestal blijf ik in de trein uit mijn databundel trekken: dat gaat véél sneller. Dan lijkt het vaak te helpen, als ik wifi uitschakel (en de apps die “naar wifi keken” opnieuw te starten).

    Het bovenstaande werkt uiteraard niet voor apparaten zonder mobiel Internet…

  • Rui

    3 oktober 2016 om 21:11

    Beste,

    Mijn vrouw heeft een nieuwe ipad mini2 als cadeau gekregen die niet anders dan problemen heeft met de wifi, alle “oplossingen” heb Ik al geprobeerd en de nieuwe IOS versie hek Ik ook geinstaleerd zonder een vaste oplossing.
    Graag wacht Ik voor een oplossing, alvast bedankt voor uw reactie

    Ps. Deze reactie heb Ik via een Samsung tablet geplaatst.

    Mvg
    Rui

  • Wesley Fabry

    4 oktober 2016 om 8:38

    @rui wat voor problemen heb je dan precies? Het beste kun je deze vraag stellen op https://genius.appletips.nl Onze experts en leden weten misschien een oplossing…

  • Rui

    4 oktober 2016 om 20:01

    @wesley, het verbinding met wifi wordt gemaakt maar naar ong 5 min gebruiken laad nieks meer op, bvb een website, facebok of pinterest, het geeft aan dat de pagina aan het laden is maar het zet niet door.
    IK zal alsnog vragen bij de genious, nog bedankt voor je reactie en advise…

  • Niels

    17 november 2016 om 20:18

    Hoi,

    We hebben een super raar probleem thuis. De wifi van onze ipad kan opeens geen enkel wifi signaal meer ontvangen. Hoe kan dit en heeft iemand hier een oplossing voor? Ik hoop op een snelle reactie!

    M.v.g Niels

  • Wil van Oerle

    18 november 2016 om 10:22

    Ik heb een super raar probleem thuis. De wifi van mijn ipad kan opeens geen enkel wifi signaal meer ontvangen.
    Niets heb ik veranderd aan de instellingen, gisteren uitgezet en vandaag maakt hij geen verbinding meer.
    Ra, ra, hoe kan dat??????

  • Sliders

    18 november 2016 om 20:31

    Beste mensen

    Heb sinds de laatste update met mijn iPhone 6 hetzelfde probleem.
    WiFi werkt erg slecht in elk WiFi spot waar ik altijd ben. Thuis, familie overal.

    Thuis heb ik meerdere AirPort extreme staan maar alleen verbinding als ik op 5 meter of dichterbij zit.

    Heb zelf alles gewist en ben opnieuw begonnen maar dit heeft absoluut geen resultaat

    Verder alle tips via Apple al opgevolgd

    Wie kan me helpen( waarschijnlijk Apple met een nieuwe update)

    Of toch over naar Samsung?

  • Baruch

    21 november 2016 om 13:48

    Beste Slidders ik heb hetzelfde probleem een meter van mijn modem af geen probleem, maar als ik 5 meter verder ben verbinding wel en zie de netwerken van mij. Buren ook niet meer! Volgens mij is dit sinds de laatste update.

  • Fatih

    23 november 2016 om 16:33

    Ik heb precies hetzelfde probleem als sliddders en barrruch waarom reageert apple niet op onze reacties ik wil dat dit probleem snel word opgelost

  • Wesley Fabry

    23 november 2016 om 16:35

    Waarschijnlijk kun je dit oplossen door je iPhone of iPad volledig te herstellen (herstelmodus) en als nieuw in te stellen. https://www.appletips.nl/iphone-ipad-of-ipod-touch-herstellen-via-dfu-of-recovery-mode/ Mocht dat niet helpen dan kun je eventueel contact zoeken met Apple als je nog garantie hebt: http://www.apple.com/nl/support/contact/

  • paul

    1 december 2016 om 11:25

    Bekende problemen allemaal. Wifi verbindingen maken blijft gewoon een probleem met Apple. Ik kan met mijn s5 maar geen verbinding maken met openbare netwerken (althans, heel soms lukt het ineens tijdelijk wel). Mensen om mij heen krijgen met uiteenlopende merken allemaal zonder problemen verbinding, bij mij blijft ie maar zeggen dat het wachtwoord onjuist is, terwijl ik het echt goed heb ingevoerd. Vanalles geprobeerd – zoals netwerktinstellingen opnieuw instellen of harde resets. Op internet wordt dit probleem veel gemeld, maar een werkende oplossing geeft niemand. Ik verlang ook terug naar mijn Samsungtijd, toen had ik deze problemen allemaal niet.

  • Johan

    19 december 2016 om 8:59

    Het laatste nieuw modem bij de provider vragen ,vermoedelijk is het probleem dan opgelost

  • Ivan

    29 december 2016 om 14:47

    Samsung en Acer laptop geen probleem.
    Windows desktop geen probleem.
    Samsung smartphone geen probleem.
    Motorola smartphone geen probleem.
    LG smartphone geen probleem.
    IPAD AIR VALT OM DE HAVERKLAP WEG.
    Tijd voor een Samsung tablet.

  • tevin

    1 januari 2017 om 15:57

    hey had een vraag mijn wifi is de afgelopen maand een soort minder

    laten we ze eerst had ik 10 meter bereik en nu nog maar 3 , terwijl mijn macbook wel gewoon nog op 10 m bereik heeft

    wat zou ik kunnen doen

  • Wesley Fabry

    1 januari 2017 om 16:04

    @tevin daar hangen zoveel factoren van af, welke modem, provider, router, waar de zenders hangen, etc. Beste kun je dit bespreken met je provider tenzij je een Airport van Apple of andere bedrijf hebt. Dan kun je hun om raad vragen.

  • Peter Maijers

    23 januari 2017 om 21:39

    Mijn iPad2 heeft grote problemen: moet erg dichtbij een van mn accespoints of wifi-router zitten anders geen signaal, wachtwoord wordt anders gevraagd om vervolgens te melden dat het onjuist is etc. Dat was enkele maanden geleden bij de genoemde iPad2 geen probleem; prima ontvangst in hele huis.
    Alla andere devices, waaronder een iPhone, een Samsung S6, een iPad-3 blijven uitstekend werken op alle Wifi-punten. Wifi-analyzer op Samsung geeft een signaal van -70 db aan, maar de iPad kan er niet op werken!

    Alle genoemde stappen gedaan: geen verbetering.

    Je zou bijna denken dat de wifi-ontvanger in de iPad stuk is of de antenne ervan loszit of zo.

    Wat kan ik nou doen om het weer in orde te krijgen?

  • Wesley Fabry

    24 januari 2017 om 10:38

    @Peter het lijkt dan inderdaad een probleem te zijn met de iPad zelf op gebied van hardware. Vermits de rest wel goed werkt moet het haast aan de iPad liggen. Deze herstellen en als nieuw instellen (zonder reservekopie terug te zetten) kun je nog proberen. Als ie dan nog het probleem vertoond is ie helaas aan vervanging toe. https://www.appletips.nl/iphone-ipad-herstellen-itunes/

  • Mike

    27 januari 2017 om 20:05

    Hier ook een soort van gelijk probleem, maar dan altijd in het buitenland. Mijn vriendin heeft een iPhone 5s en een iPad Air 2. Ik heb een LG g4 en een Lenovo tab. Op beide androids kan ik in het hotel zonder problemen elk wifi signaal oppakken en mee verbinden. Met de beide Apple devices kunnen we wel verbinding maken maar krijg je geen internet. Dit geven de Apple devices ook aan. “geen internet” . Iemand tips

  • Wesley Fabry

    27 januari 2017 om 20:14

    @mike vreemd, wij hebben nooit last met openbare netwerken. De instellingen eens herstellen? https://www.appletips.nl/ios-instellingen-herstellen/

  • VMJ B

    23 februari 2017 om 9:42

    @ wesley F dd 24 januari.
    U zegt als laatste middel om hardnekkig wifi-probleem in de iPad op te lossen: “Ipad als nieuw instellen (zonder reservekopie terug te zetten)’. Betekent dat dan dat je alle eigen documenten, foto’s, apps, kortom alles kwijt bent? Zo ja,
    hebt u daar dan weer een oplossing voor?

  • Wesley Fabry

    23 februari 2017 om 10:13

    @VMJ dat klopt, je begint dan met een compleet ‘lege’ iPhone/iPad. Wel kun je documenten (iCloud Drive), foto’s (iCloud-fotobibliotheek, safari instellingen, contacten, etc. synchroniseren met iCloud, deze worden dan grotendeels teruggezet. Apps kun je weer downloaden vanuit je aankopen. Meer over iCloud: https://www.appletips.nl/icloud-inloggen-instellen/

  • Benjamin

    11 april 2017 om 12:33

    Sinds een maand heb ik een iPhone SE. Als ik op wifi zit dan hapert het spelen van filmpjes en muziek. Duurt heel lang voordat ze laden. Het is niet alleen bij het wifi thuis, maar ook elders waar ik op de wifi ben aangemeld. Op mijn netwerk geen problemen.

    Waar kan dit aan liggen en hoe is dit op te lossen?

    Alvast bedankt!

  • Wesley Fabry

    11 april 2017 om 13:25

    @benjamin heb je de netwerkinstellingen en instellingen al eens hersteld zoals in de tip hierboven staat omschreven? Hebben andere apparaten dezelfde problemen op deze netwerken? Volgende stap is de iPhone volledig herstellen en geen reservekopie terugzetten. Als je dan nog problemen hebt kan het misschien aan de iPhone zelf liggen.

  • erikje

    11 april 2017 om 16:18

    Hier eveneens erg instabiel wifi met ios. ( ipad 4 meest recente update)
    Alle tips geprobeert maar zonder gevolg. Apple blijft een instabiel merk voor wifi met al zijn aanpassingen. Diverse routers getest zonder verbetering.

Een reactie toevoegen: