Mac: Oplossingen wanneer je iMessage of Facetime niet kunt activeren
Naast WhatsApp, Facebook Messenger en sms kunnen Apple gebruikers ook iMessage en FaceTime gebruiken om te communiceren met elkaar. Beide diensten zijn alleen beschikbaar voor iPhone, iPad, Apple Watch en Mac gebruikers en kunnen alleen onderling met elkaar communiceren.
iMessage en FaceTime activeren is vrij eenvoudig, maar kan soms ook problemen veroorzaken. Zo kan het zijn dat je een foutmelding krijg of de voortdurend de boodschap 'Wachten op activering' in beeld staat. Dit houdt in de meeste gevallen in dat dienst niet geactiveerd kan worden. Om iMessage of FaceTime te kunnen activeren moet je Mac verbonden zijn met een werkende netwerkverbinding.
iMessage en FaceTime activeren op een Mac
• Open de FaceTime of Berichten applicatie
• Log in met je Apple ID
• Volg de stappen op het scherm
Oplossingen wanneer je iMessage of Facetime niet kunt activeren
Voor je onderstaande oplossingen gaat proberen is het aan te raden om de systeem- en statuspagina van Apple te controleren. Misschien zijn er problemen met iCloud of iMessage waardoor de activering niet voltooid kan worden. Controleer daarnaast ook of je Apple ID en wachtwoord correct zijn, dit kun via iCloud.com eenvoudig achterhalen door in te loggen met je Apple ID.
Tijdzone en locatievoorzieningen
iMessage en FaceTime gebruiken ook je tijdzone en locatie om de activering te voltooien, zorg er dus voor dat beide actief zijn. Open ▸ Systeemvoorkeuren ▸ Datum en tijd en controleer of de datum, tijd en tijdzone correct zijn ingesteld. Als 'Stel datum en tijd automatisch in' is ingeschakeld kun je het beste deze optie uitschakelen en vervolgens weer inschakelen. Klik op het handslot onderaan het venster om eventuele wijzigingen te bevestigen.
Herstel de NVRAM
Het kan voorkomen dat het probleem verband houdt met instellingen die in het NVRAM worden bewaard. Het is daarom aan te raden deze te herstellen, dit kun je eenvoudig doen via enkele korte stappen. Hoe lees je hier terug.
Software van derden
Als je gebruikmaakt van een firewall-, beveiligings-, VPN- of andere netwerksoftware van andere fabrikanten dan kan het zijn dat deze de activering voor iMessage en FaceTime tegenhouden. Controleer in deze apps of de netwerkpoorten die voor iMessage en FaceTime worden gebruikt, niet worden geblokkeerd in de software. Indien nodig schakel je de software uit en probeer je vervolgens de diensten te activeren.
Auteur | Wesley Fabry | |
Datum | 01/01/2019 13:22 | |
Categorie | macOS | |