13 december 2019

Postbussen opnieuw opbouwen en Mail problemen oplossen

2 min leestijd
Postbussen opnieuw opbouwen en Mail problemen oplossen
macOS
2 min leestijd

Als je al enige jaren in het bezit bent van een e-mailaccount en vrijwel nooit berichten wist kan het zijn dat je een flink archief hebt opgebouwd. Door het veelvuldige gebruik van de standaard Mail applicatie kan het voorkomen dat de applicatie naarmate de tijd langzamer wordt. Dit komt omdat alle e-mails en bijbehorende informatie worden opgeslagen in een locale database.

Dit bestand bevat niet alleen gegevens van je account, maar ook verschillende verwijzingen naar je e-mailberichten en de geschiedenis daarvan. Ook kan de database enkele nutteloze data bevatten die de prestaties van de applicatie verminderen en hierdoor zal de applicatie een stuk trager opstarten en werken. De database kun je eenvoudig weer opschonen en versnellen door de postbussen opnieuw op te bouwen.

Postbussen opnieuw opbouwen in Mail voor Mac

  1. Open de Mail-app op je Mac
  2. Open de postbus 'Inkomend'
  3. Navigeer naar de menubalk
  4. Klik op 'Postbus'
  5. Kies voor 'Bouw opnieuw op'

Postbussen opnieuw opbouwen en Mail problemen oplossen

De database wordt nu op de achtergrond opnieuw opgebouwd, tijdens dit proces kun je nog gebruikmaken van de mail applicatie en je Mac. Houdt er wel rekening mee dat het enige tijd kan duren vooraleer de postbussen weer opnieuw zijn opgebouwd, dit heeft te maken met de grootte van het archief.

Wanneer je tijdens dit proces de Mail applicatie (per ongeluk) afsluit is er geen reden tot paniek, het proces zal zodra je de mail applicatie opnieuw opstart automatisch hervat worden.

ook interessant
Mac: Grote bestanden versturen via Mail Drop
Mac: Grote bestanden versturen via Mail Drop

Grote bestanden tot 5GB kun je gratis en eenvoudig versturen via Mail dankzij Mail Drop, een iCloud-dienst die standaard actief is.

Activiteitenoverzicht openen

Tijdens het opnieuw opbouwen van de postbussen kan het wel zijn dat je Mac trager reageert. Via Mail ▸ Menubalk ▸ Venster ▸ Activiteitenoverzicht, kun je de status van het opbouwproces bekijken.

Mail problemen oplossen

Mocht je na het opbouwen van de postbussen nog steeds problemen ervaren met Mail, dan kun je het beste jouw mail-account of accounts verwijderen van je Mac en opnieuw toevoegen.

ook interessant
Tips om een trage Mac weer sneller te maken
Tips om een trage Mac weer sneller te maken

Handige tips om een trage mac weer sneller te maken en ervoor te zorgen dat Macs weer goed werkt en minder crasht.

info
Auteur Wesley Fabry
Bijgewerkt13/12/2019 11:41
Categorie macOS
Feedback Probleem melden
Delen 𝕏

Reacties

  • Sinds een poosje zijn een aantal postbussen verdwenen.
    Ik zie alleen nog maar mijn inkomende postbus.
    Maar verder staan de verzonden items, spam en prullenbak er niet meer bij.
    Er gebeurt niets wanneer ik mijn postbus weer opnieuw opbouw, zoals hierboven beschreven staat.
    Wat kan ik nog meer doen?

    Beantwoorden
  • Het is me uiteindelijk gelukt om het Yahoo account weer in te stellen. Ik heb in Systeemvoorkeuren >Beveiliging en privacy de Firewall uitgezet.

    Daarna kon ik het Yahoo account toevoegen aan de Mail App en werkte alles weer zoals het moest. De Firewall staat inmiddels weer aan en het werkt nog steeds.

    Nu maar hopen dat het blijft werken.

    Wellicht dat ik hiermee kan helpen als iemand mogelijk tegen hetzelfde probleem stuit.

    Grt

    Beantwoorden
  • Nog een toevoeging: Ik heb om te testen de app “Spark” geïnstalleerd en daar werkt het direct op. Daar kan ik zonder moeite het Yahoo-account toevoegen en wordt de mail direct binnen gehaald.

    Misschien maar overstappen op een andere mail app? Liever blijf ik gewoon de standaard mail app op mijn Mac gebruiken.

    Groet,

    Wim

    Beantwoorden
  • Ik heb een vraag.

    Ik heb een website via WordPress (www.wim-schuurmans.nl).

    Er is een plug-in “WP Mail SMTP” die ik heb uitgeprobeerd. Dat werd aangeraden door dezelfde maker van de plug-in “WP Forms” waarmee ik een contactformulier op mijn website heb.

    Sinds ik met de plug-in heb “uitgeprobeerd” (het stelt denk ik automatisch een SMTP-server in) kan ik mijn yahoo-mail niet meer benaderen via de standaard Mail-app op mijn Mac. De server blijft offline.

    Ik heb mijn yahoo account verwijderd, maar kan de account niet meer terug toevoegen aan Mail.

    Ik krijg een schermpje dat zegt: “Identiteit niet geaccepteerd” met daaronder in kleinere letters “Er kan niet worden ingelogd bij Yahoo!, probeer het later opnieuw”.

    Op mijn iPhone werkt het gewoon nog wel. Evenals de webmail via Safari. Met mij Yahoo-account op zich is dus niets mis. Het is puur in de Apple Mail App dat het niet werkt. Ik heb al de Yahoo-certificaten verwijderd en de Mac opnieuw opgestart. Ik heb al van alles geprobeerd. Zou het misschien aan de poorten liggen die Mail gebruikt? Maar hoe kan ik dat controleren?

    Alvast bedankt voor eventuele hulp!

    Groet,

    Wim

    Beantwoorden
  • ik heb ook een hele mappen structuur en alles werkt behalve 2 mappen als ik daar iets naar verplaats staan ze in de betreffende map ga ik uit die map en ga ik er later naar terug dan zie ik geen bericht meer. Vreemd genoeg staan ze wel in die map op mijn iPhone en iPad maar niet op mijn 2 MacBooks. de 2 mappen zijn net als alle andere aangemaakt. waarom zie ik ze niet meer?

    Beantwoorden
  • Het probleem komt mij bekend voor. Apple Mail maakt er soms een zooitje van.
    Ik begrijp er niets van (leeftijdsprobleem ? (74).
    Heb onlangs een aantal mappen (Postbus-namen) hernoemd en vervolgens liggen alle postbussen op willekeurige volgorde, maar alles behalve op ALFABET. Het ziet er niet uit! Ik heb tientallen postbussen en daarin emails opgeslagen. Handmatig op alfabet leggen is ondoenlijk. Ik weet hoe dat moet, maar dat is monnikenwerk.
    De opdracht *Opnieuw opbouwen* heb ik vele malen geprobeerd, zonder gewenst resultaat.
    Ik heb geen verstand van computers en weet niets van *POP* of *Imap*.
    Heeft iemand een suggestie hoe ik dit probleem kan oplossen? Dank!

    Beantwoorden
  • Beetje late reactie, maar hier in Mavericks wilde ik mail opnieuw opbouwen, omdat er een ongelezen bericht zou staan, die ik niet terug kon vinden. Nu ben ik de mail kwijt van midden oktober vorig jaar toen en met nu. Ze staan gelukkig wel in m’n G-mail account, maar leuk vind ik dit niet. Het is lastiger terugzoeken in google namelijk.

    Beantwoorden
  • Ook hier al mijn inkomende yahoo-mail kwijt na opbouw-functie! Hoe lang duurt het voordat je ze terug krijgt? Of ben ik ze voorgoed kwijt….. Help!

    Beantwoorden
  • En wat als je de actie ‘mail opnieuw opbouwen’ niet kunt inschakelen omdat deze grijs is weergegeven?

    Beantwoorden
  • dank voor de uitleg, werkt prima

    Beantwoorden
  • Onverklaarbaar… maar ineens staat het vanmorgen weer op z’n plek..
    Gelukkig maar!

    Beantwoorden
  • Ja, daar ben ik ook wel benieuwd naar.
    Van de laatste binnengekomen mails was geen woord zichtbaar in het mailvenster. Toen dacht ik: ik zal de postbus eens opnieuw opbouwen, zoals boven beschreven. maar nu krijg ik als boodschap dat er 0 mails in die postbus aanwezig zijn…..
    Wat nu te doen??

    Beantwoorden
  • Ik heb de instructie opnieuw “opbouwen gebruikt” op de inbox van één van mijn email accounts en alle inkomende mails van deze account zijn verdwenen. De vooruitgangsindicator geeft aan dat het opbouwen voltooid zou zijn. Hoe kan ik de mails terug opvissen? Gelukkig zitten de mails nog op de server maar ik kan ze wel niet meer op mijn computer downloaden.
    Alvast bedankt voor een goeie tip.

    Beantwoorden
  • Ik heb gekeken of ik de optie Mailbox > Postbus > Bouw opnieuw op ook te zien krijg. Maar ik zie deze optie niet beschikbaar.
    Ik krijg alleen de volgende opties te zien:
    Nieuwe Postbus
    Exporteer Postbus
    Wis verwijderde onderdelen
    Wis ongewenste reclame
    Gebruik alle accounts offline
    Toon accounting

    Waar zit Postbus opnieuw opbouwen?

    dank!

    Beantwoorden
  • Ook als je IMAP gebruikt wordt je mail lokaal opgeslagen.

    Beantwoorden
  • Volgens mij gaat dit alleen maar voor POP mail op. Ik gebruik IMAP en dan zie ik niets gebeuren. Ergens ook logisch omdat dat niets op de pc opslaat maar direct op de server van de ISP.

    Beantwoorden

Laat een reactie achter



Download gratis de appletips app
voor iPhone en iPad in de App Store