Menu

29 mei 2010

Taken aanmaken met OS X Mail

Het komt wel eens voor dat je een email ontvangt waar iets in staat dat je zeker niet moet vergeten. Nu kan je voor het onthouden van dat soort taken een extra applicatie aanschaffen of een gratis variant downloaden. Echter is dit soort functionaliteit ook al standaard aanwezig in Mac OS X.

Met behulp van OS X Mail is het namelijk mogelijk om taken aan te maken vanuit een email en deze taak ook direct in iCal te plaatsen. Je kan dit als volgt doen:

Selecteer een stuk tekst in de email (1) waarvan je een taak wilt aanmaken, control+klik met je muis (of gebruik de rechter muisknop) en selecteer de optie ‘Nieuwe taak’ in het context menu. Je kan hiervoor ook de ‘taak’-knop (2) in de knoppenbalk voor gebruiken. Het is overigens niet noodzakelijk om tekst te selecteren.

Nadat dit is gedaan verschijnt de taakomschrijving boven de email-header (3). Met het pijl-symbool (4) open je de takenopties, hierin kan je een vervaldatum aangeven, herinnering, prioriteit en de agenda instellen.

Met behulp van het selectie vakje (5) kan je aangeven dat de taak is voltooid.

Aangemaakte taken kan je terugvinden in de linker kolom bij “Herinneringen ▸ Taak” (6)




Gerelateerde tips:




Reacties


  • Richard S. 29 mei 2010 om 11:24

    Maar voor je gebruik kunt maken van de taken button in Mail, moet je eerst een account hebben aangemaakt in iCal, anders krijg je bij je mouse-over te zien dat de takenkalender niet beschikbaar is.

    Hoe kan je eigenlijk een account voor iCal aanmaken als je geen CalDAV of Exchange tot je beschikking hebt?

  • Dude 30 mei 2010 om 1:46

    @Richard S. je kunt een gmail account gebruiken, daarmee kun je ook exchange of caldav gebruiken, echter in de snow leopard versie van ical is ook Google geïntegreerd, wat het opzetten van een gmail account erg gemakkelijk maakt..

    met taken werkt dat redelijk, maar voor de echte mierenneuker zoals deze hier: je gaat problemen krijgen wanneer je de labels een naam wilt geven van een project o.i.d. :)

  • Richard Pijs 3 januari 2011 om 13:42

    Mooi tips [hoewel ik dit al wist, dacht ik dat er misschien nog een klein handigheidje kan aantreffen. Niet dus. Geeft niets. Ga vooral door met tips! Als ik dan ooit es iets niet weet, is het meteen goud waard!

    Ik stoor me altijd als ik de veel gemaakte spelfout opmerk. Met het woord e-mail. In dit artikel staat ‘email’ en emailhandelingen’ etc. Email is een steensoort. Er moet echt een divisie tussen.

    Cheers!

  • Roy 11 april 2011 om 22:21

    Erg handige tip :-) Bedankt.

  • Martijn 30 december 2011 om 22:38

    Klopt het dat dit niet meer werkt met Apple Mail in Lion? Iemand een idee?

  • L4a 4 maart 2012 om 15:07

    Lieve heren en dames,

    Ik krijg het maar niet voor elkaar voor mijn hotmailaccount. Gmail is prima gelukt, alleen gebruik ik die veel minder.

    Graag advies.

    Vriendelijke groet,

    L4a

  • Rick 26 maart 2012 om 10:13

    Mensen,
    Bij mij in OS X 10.7.3 lukt dit niet.
    Bij mijn rechtermuisknop of ctrl-click komt de optie nieuwe taak geheel niet in beeld.
    Ik werk in mail en met iCal. Die syncht prachtig met m’n kalender op de iPhone.
    Maar ik kan ook nergens het woord taken vinden.
    Waar kan het aan liggen?

  • Rick (ook al) 9 mei 2012 om 9:36

    Ik heb hetzelfde probleem als Rick..
    Het komt niet in beeld. Werk met Gmail etc..en iCal..maar het zit er niet in.
    Mac OS X 10.7.3

    Waar kan het aan liggen?

    Please help us!

  • Avelien 22 april 2014 om 11:50

    Richard S;
    “Maar voor je gebruik kunt maken van de taken button in Mail, moet je eerst een account hebben aangemaakt in iCal, anders krijg je bij je mouse-over te zien dat de takenkalender niet beschikbaar is.

    Hoe kan je eigenlijk een account voor iCal aanmaken als je geen CalDAV of Exchange tot je beschikking hebt?”

    Ik lijk hier ook last van te hebben, kan alleen met rechtermuisknop ‘takenreeks aanmaken’ de optie taak aanmaken komt bij automator niet in het lijstje voor? heb maverick, kom er dus ook niet uit?? vreemd, zou er standaard in moeten staan. En ik weiger ook nog met herinneringen te gaan werken, dat zijn gewoon te veel programma’s die openstaan…

    Iemand een gouden tip?
    zie ik iets over het hoofd?

  • Avelien 22 april 2014 om 12:08

    okee.

    gevonden op de amerikaanse site:

    https://discussions.apple.com/message/25514425#25514425

    Het is dus nu zo dat taken niet meer in Agenda zit, maar met het losse programma Herinneringen. Fijn. NOT.
    nou ja, we moeten er maar aan wennen.
    Via Automator kun je wel de taken aanmaken.

    Succes iedereen!

Een reactie toevoegen: