12 januari 2022

112NL app geeft je direct toegang tot de meldkamer en hulpdiensten

3 min leestijd
112NL app geeft je direct toegang tot de meldkamer en hulpdiensten
Apps
3 min leestijd

Vanaf vandaag kun je via de 112NL app de meldkamer en hulpdiensten bereiken. De applicatie is vooral bedoeld voor mensen die niet goed kunnen horen en/of spreken of de Nederlandse of Engelse taal niet beheersen. Via een handige vertaalfunctie met 109 talen kan iedereen in zijn eigen taal met de centralist communiceren.

Wie de app downloadt kan daarin persoonlijke kenmerken aangeven. Deze kenmerken worden dan bij een melding meegestuurd aan de meldkamer, zodat de centralisten beter en sneller kunnen helpen. De app is voor iedereen te downloaden en kan gebruikt worden in nood om snel en eenvoudig de hulpdiensten te bereiken.

112NL app

Via de 112NL app krijg je contact met een meldkamer in Nederland en start de centralist indien noodzakelijk een chatgesprek. Ook kun je aangeven in welke taal je wilt communiceren. De app kent een vertaalfunctie met 109 talen, die ook tijdens het chatten kan worden gebruikt. De app deelt automatisch de locatie van de melder met de meldkamer. Op basis van de ervaringen wordt de app verder doorontwikkeld. In de toekomst wordt de app uitgebreid met het meesturen van beeld en videomateriaal en een ik-kan-niet-praten-knop.

112NL app geeft je direct toegang tot de meldkamer

Hoe werkt de app 112NL?

Nadat je de applicatie hebt gedownload vul je de gevraagde gegevens in. Het is aan te raden de app alvast te downloaden en in te stellen voordat je in een noodsituatie terechtkomt. Zo is de app klaar voor gebruik als elke seconde telt.

De gegevens die je vooraf invult zijn: naam, mobiele telefoonnummer, voorkeurstaal voor de chatfunctie en of je moeite hebt met spreken of horen.
Daarnaast geef je toestemming voor de volgende functies: Locatie delen, notificaties ontvangen, de vertaalfunctie van Google.

Bij de installatie wordt eenmalig je telefoonnummer gebruikt om een verificatiecode naar je te kunnen sturen. De app is in het Nederlandse en Engelse taal beschikbaar. De instelling van je iPhone bepaalt welke taal in de app wordt gebruikt.

112NL app geeft je direct toegang tot de meldkamer

Let op! Stel de app in, maar test deze NIET uit. Je neemt namelijk meteen contact op met de meldkamer, laat de 'lijnen vrij' voor echte noodgevallen. Bij misbruik is dit strafbaar.

112NL werkt niet altijd

De app 112NL werkt niet als je zonder simkaart belt, wanneer je iPhone geen internet heeft of als je in het buitenland bent. Je krijgt wel de meldkamer aan de telefoon, maar er worden geen gegevens meegestuurd. Ook kan de meldkamer geen chat met je starten.

Woon je in de grensstreek? Dan krijg je mogelijk een meldkamer van het buurland aan de lijn. De app stuurt dan geen gegevens naar die meldkamer. Ook kunnen zij geen chat met je starten. Je kunt dus enkel via de app telefonisch met de meldkamer van het buurland praten.

Je kunt zelf geen chat starten. Alleen de meldkamer kan een chatgesprek starten als je met de app 112NL belt. Dit doen zij als het contact met je via de telefoon niet goed verloopt. Bijvoorbeeld als je niet of moeilijk kunt spreken of horen, of als je niet goed Nederlands of Engels spreekt.

ook interessant
Gezondheid: Medische ID aanmaken en gebruiken
Gezondheid: Medische ID aanmaken en gebruiken

In deze iPhone tip leggen we uit hoe je een Medische ID kunt aanmaken, beheren en gebruiken op een iPhone of Apple Watch.

Privacy en gegevens

De app 112NL is ontworpen volgens de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG). De gegevens die de app opslaat, zijn het absolute minimum om te zorgen dat er in geval van nood snel een goede verbinding kan worden gemaakt. Deze gegevens slaat de meldkamer niet op. Alleen bij een melding krijgt de meldkamer toegang tot deze gegevens. Ze worden uitsluitend gebruikt voor de noodhulpverlening, zoals geregeld in de Nederlandse wet. Hoe lang zij je gegevens bewaren, is afhankelijk van welke hulpdienst de 112-melding behandelt.

Meer informatie over de 112NL-app lees je terug in het aanvullend document op de politie-website.

112NL-app downloaden

De 112NL applicatie is te downloaden in de iOS App Store voor iPhone en in de Google Play Store voor Android. De app is niet beschikbaar voor Windows telefoons en kan niet gebruikt worden op laptops, desktops of tablets.

112NL
112NL
Categorie: Diensten
Ontwikkelaar: Politie Nederland
iPhone, iPad
Nederland 4+  54 MB
DOWNLOAD GRATIS
ook interessant
NL-Alert applicatie waarschuwt bij een noodsituatie
NL-Alert applicatie waarschuwt bij een noodsituatie

NL-Alert applicatie waarschuwt bij een noodsituatie, zo kun je de applicatie installeren en altijd je locatie toestaan voor noodmeldingen.

info
Auteur Wesley Fabry
Bijgewerkt12/01/2022 15:25
Bronpolitie.nl
Categorie Apps
Feedback Probleem melden
Delen 𝕏
  8 reacties

Reacties

  • Ik vermoed dat eSIM geen probleem moet zijn.

    Beantwoorden
  • Zonder Sim-kaart werkt de app niet, betekent dit dat hij ook NIET werkt met een e-Sim?

    Beantwoorden
  • Opmerkelijk dat je in de app direct kan kiezen of je brandweer, politie of ambulance wilt spreken. Waarom kan dat ook niet als ik bel (bijvoorbeeld door 1, 2 of 3 toe te voegen aan 112). 9 van de 10 keer is wel bekend welke hulpverlener gewenst is dus spaart het tijd als de beller dat zelf al in kan geven bij het starten van het gesprek.

    Beantwoorden
  • Door de aan/uit knop vijf keer in te drukken kun je inderdaad wereldwijd de hulpdiensten bellen. De iPhone regelt dan automatisch het juiste nummer. Medisch ID wordt wel niet doorgegeven, die is alleen beschikbaar voor hulpverleners als ze ter plekke zijn. De 112NL-app is vooral bedoeld voor mensen die niet goed kunnen horen en/of spreken, de Nederlandse of Engelse taal niet beheersen of liever willen chatten. Daarnaast kun je inderdaad meteen de juiste hulpdiensten alarmeren.

    Beantwoorden
  • Als ik het goed begrijp dan belt de Gezondheid app 112 voor je en meer niet. De 112NL app doet dat ook, maar biedt extra functies: meteen aangeven welke hulp je zoekt en kunnen chatten in een vreemde taal.

    Beantwoorden
  • Wat is het verschil tussen deze app en de Apple’s Gezondheid-app icm 5 drukken op de Aan/Uit-knop in te drukken?

    In het laatste geval wordt ook 112 automatisch gebeld en wordt de locatie doorgegeven en wat het medisch id op het scherm getoond.

    Beantwoorden
  • De app kan niet gebruikt worden op laptops, desktops of tablets. Helaas dus ook niet op iPads met of zonder cellular.

    Beantwoorden
  • Werkt de app ook op een iPad met cellular? Dus met een telefoonkaart?

    Beantwoorden

Laat een reactie achter



Download gratis de appletips app
voor iPhone en iPad in de App Store