Problemen met HomeKit en Woning-app oplossen
Maak je gebruik van HomeKit en reageren bepaalde slimme lampen niet meer of heb je geen toegang meer tot sommige HomeKit-apparaten? Dan bieden we enkele oplossingen voor dit type HomeKit problemen. Zo kun je hopelijk weer snel al je HomeKit-apparaten bedienen.
HomeKit is een slim platform van Apple die het mogelijk maakt om alle ondersteunde slimme apparaten te besturen vanaf je iPhone, iPad, Mac, universele apps of Siri. Wanneer je problemen ervaart met het Smart Home-platform kan dit verschillende oorzaken hebben. Helaas kunnen de problemen zo hardnekkig zijn dat het volledig herstellen van de apparaten of zelfs de HomeKit Woning noodzakelijk is.
Inhoud
HomeKit-apparaten en hubs herstarten
Voor je drastische wijzigingen gaat toepassen is het aan te raden om de HomeKit-apparaten die problemen veroorzaken te herstarten. Daarnaast kun je ook de Woning-hub herstarten, in de meeste gevallen is dit je Apple TV, HomePod of iPad. Doe dit ook voor je iPhone, iPad en/of Mac.
Controle wifinetwerk
HomeKit maakt gebruik van je wifinetwerk. Het kan zijn dat sommige apparaten geen toegang meer hebben tot het wifinetwerk. Raadpleeg de documentatie van het apparaat om de wifi-instellingen te wijzigen. Eventueel kun je jouw router opnieuw opstarten om het wifinetwerk geforceerd te vernieuwen.
Heb je meerdere wifinetwerken in huis? Dan kun je het beste controleren of de HomeKit-apparaten en Woning hubs gekoppeld zijn aan hetzelfde netwerk.
Apple ID en iCloud controleren
Je Woning en slimme apparaten zijn gekoppeld aan je Apple ID en synchroniseren via iCloud. Daarom is het belangrijk dat de Woning-app volledige toegang heeft tot je Apple ID. Ga op je iPhone of iPad naar Instellingen ▸ je naam ▸ iCloud. Zoek in de lijst naar Woning. Op een Mac kun je dit controleren via ▸ Systeemvoorkeuren ▸ Apple ID ▸ iCloud.
Zorg ervoor dat iCloud is ingeschakeld. Is Woning al ingeschakeld, dan kun je het beste deze uitschakelen of het synchroniseren te forceren zodat je probleem hopelijk wordt opgelost.
Homekit-hub herstellen
Heb je een Apple TV of iPad in huis die je gebruikt als HomeKit-hub, dan is het raadzaam deze te herstellen. Voor de Apple TV doe je dit via: Instellingen ▸ AirPlay en HomeKit ▸ Selecteer je huis bij 'Woninghub' ▸ klik op de selectieknop om deze los te koppelen en daarna opnieuw te verbinden. Voor een iPad doe je dit via Instellingen ▸ Woning ▸ Gebruik deze iPad als woninghub.
Oude Apple apparaten verwijderen
- Open iCloud.com in je webbrowser
- Log in met je Apple ID en navigeer naar 'Instellingen'
- Scrol omlaag naar 'Mijn apparaten'
Controleer of hier apparaten tussen staan die je niet meer in je bezit hebt. Deze kun je dan het beste verwijderen door het apparaat te selecteren en daarna op het kruisje te klikken.
HomeKit-apparaten herstellen
Blijf het apparaat voor problemen zorgen in de Woning-app? Dan is het aan te raden deze te herstellen. Open de woning app en open de tegel van het apparaat in de app. Scrol vervolgens omlaag en kies voor 'Verwijder accessoire' of 'Stel opnieuw in'. Zie je deze optie niet? Dan moet je het apparaat verwijderen via de bijbehorende applicatie van het apparaat, bijvoorbeeld de Philips Hue-app.
Daarna kun je het apparaat herstellen. Dit is per fabrikant verschillend, raadpleeg de handleiding van het apparaat om deze te resetten naar fabrieksinstellingen. Daarna kun je deze weer koppelen aan de Woning-app.
HomeKit herstellen en Woning verwijderen
Mochten bovenstaande oplossingen niet helpen is er helaas nog maar één uitweg: de Woning volledig herstellen. Het herstellen van HomeKit en Woning is wel drastisch en onomkeerbaar. Door dit uit te voeren zullen alle accessoires, scenes, automatiseringen, etc. worden gewist en moet je deze opnieuw instellen.
- Open de Woning-app op je iPhone, iPad of Mac
- Tik of klik bovenin op het Woning-symbool
- Kies voor 'Woninginstellingen'
- Scrol omlaag en kies voor 'Verwijder woning'
- Bevestig het verwijderen
Hierna worden alle woninggegevens die gekoppeld zijn aan je Apple ID verwijderd en hersteld. Hierna kun je de woning opnieuw aanmaken en zul je alle apparaten opnieuw moeten koppelen. Ook scenes en automatiseringen dien je opnieuw in te stellen.
Auteur | Wesley Fabry | |
Bijgewerkt | 02/09/2022 09:32 | |
Categorie | Handleiding, HomeKit | |
Reacties
De. Panne idem zelfde probleem , als ook : ik kan geen personen toevoegen op de home kit ?
Regelmating kan ik via mijn Apple Watch de app “woning” niet gebruiken. Ik krijg dan steeds de melding “reageert niet”. Graag informatie hoe ik dit kan oplossen.
Apple Watch : serie 6 met laatste update
Iphone SE2020 : met laatste update.
Heb alles reeds herstart, verwijderd en opnieuw geïnstalleerd.
Helaas krijg ik hiermee geen oplossing.