2 september 2022

Problemen met HomeKit en Woning-app oplossen

4 min leestijd
Problemen met HomeKit en Woning-app oplossen
Homekit  
4 min leestijd

Maak je gebruik van HomeKit en reageren bepaalde slimme lampen niet meer of heb je geen toegang meer tot sommige HomeKit-apparaten? Dan bieden we enkele oplossingen voor dit type HomeKit problemen. Zo kun je hopelijk weer snel al je HomeKit-apparaten bedienen.

HomeKit is een slim platform van Apple die het mogelijk maakt om alle ondersteunde slimme apparaten te besturen vanaf je iPhone, iPad, Mac, universele apps of Siri. Wanneer je problemen ervaart met het Smart Home-platform kan dit verschillende oorzaken hebben. Helaas kunnen de problemen zo hardnekkig zijn dat het volledig herstellen van de apparaten of zelfs de HomeKit Woning noodzakelijk is.

HomeKit-apparaten en hubs herstarten

Voor je drastische wijzigingen gaat toepassen is het aan te raden om de HomeKit-apparaten die problemen veroorzaken te herstarten. Daarnaast kun je ook de Woning-hub herstarten, in de meeste gevallen is dit je Apple TV, HomePod of iPad. Doe dit ook voor je iPhone, iPad en/of Mac.

ook interessant
Apple TV of HomePod instellen als Matter of HomeKit hub voor Woning
Apple TV of HomePod instellen als Matter of HomeKit hub voor Woning

Je kunt de Woning app gebruiken om je HomeKit apparaten te bedienden. De Apple TV, HomePod en iPad kunnen als HomeKit hub worden gebruikt.

Controle wifinetwerk

HomeKit maakt gebruik van je wifinetwerk. Het kan zijn dat sommige apparaten geen toegang meer hebben tot het wifinetwerk. Raadpleeg de documentatie van het apparaat om de wifi-instellingen te wijzigen. Eventueel kun je jouw router opnieuw opstarten om het wifinetwerk geforceerd te vernieuwen.

Problemen met HomeKit en Woning-app oplossen

Heb je meerdere wifinetwerken in huis? Dan kun je het beste controleren of de HomeKit-apparaten en Woning hubs gekoppeld zijn aan hetzelfde netwerk.

ook interessant
Zelf je KPN Experia Box vervangen door een FRITZ!Box 7590
Zelf je KPN Experia Box vervangen door een FRITZ!Box 7590

Dankzij vrije modemkeuze is het mogelijk om je KPN Experiabox zelf te vervangen door een FRITZ Box modem/router met ongekende mogelijkheden.

Apple ID en iCloud controleren

Je Woning en slimme apparaten zijn gekoppeld aan je Apple ID en synchroniseren via iCloud. Daarom is het belangrijk dat de Woning-app volledige toegang heeft tot je Apple ID. Ga op je iPhone of iPad naar Instellingen ▸ je naam ▸ iCloud. Zoek in de lijst naar Woning. Op een Mac kun je dit controleren via  ▸ Systeemvoorkeuren ▸ Apple ID ▸ iCloud.

iCloud instellingen controleren, bijvoorbeeld Woning

Zorg ervoor dat iCloud is ingeschakeld. Is Woning al ingeschakeld, dan kun je het beste deze uitschakelen of het synchroniseren te forceren zodat je probleem hopelijk wordt opgelost.

Homekit-hub herstellen

Heb je een Apple TV of iPad in huis die je gebruikt als HomeKit-hub, dan is het raadzaam deze te herstellen. Voor de Apple TV doe je dit via: Instellingen ▸ AirPlay en HomeKit ▸ Selecteer je huis bij 'Woninghub' ▸ klik op de selectieknop om deze los te koppelen en daarna opnieuw te verbinden. Voor een iPad doe je dit via Instellingen ▸ Woning ▸ Gebruik deze iPad als woninghub.

Oude Apple apparaten verwijderen

  • Open iCloud.com in je webbrowser
  • Log in met je Apple ID en navigeer naar 'Instellingen'
  • Scrol omlaag naar 'Mijn apparaten'

Oude Apple apparaten loskoppelen

Controleer of hier apparaten tussen staan die je niet meer in je bezit hebt. Deze kun je dan het beste verwijderen door het apparaat te selecteren en daarna op het kruisje te klikken.

ook interessant
Apparaten loskoppelen van iCloud en je Apple ID via iPhone, iPad, Mac of iCloud
Apparaten loskoppelen van iCloud en je Apple ID via iPhone, iPad, Mac of iCloud

Zo kun je jouw oude Apple apparaten loskoppelen van iCloud en je Apple ID, handig bij verkoop of wanneer je deze niet meer bezit.

HomeKit-apparaten herstellen

Blijf het apparaat voor problemen zorgen in de Woning-app? Dan is het aan te raden deze te herstellen. Open de woning app en open de tegel van het apparaat in de app. Scrol vervolgens omlaag en kies voor 'Verwijder accessoire' of 'Stel opnieuw in'. Zie je deze optie niet? Dan moet je het apparaat verwijderen via de bijbehorende applicatie van het apparaat, bijvoorbeeld de Philips Hue-app.

HomeKit apparaten verwijderen uit HomeKit

Daarna kun je het apparaat herstellen. Dit is per fabrikant verschillend, raadpleeg de handleiding van het apparaat om deze te resetten naar fabrieksinstellingen. Daarna kun je deze weer koppelen aan de Woning-app.

ook interessant
Woning: HomeKit apparaten en accessoires toevoegen
Woning: HomeKit apparaten en accessoires toevoegen

In deze iOS tip leggen we uit hoe je HomeKit apparaten en accessoires kunt toevoegen aan de Woning app op je iPhone of iPad.

HomeKit herstellen en Woning verwijderen

Mochten bovenstaande oplossingen niet helpen is er helaas nog maar één uitweg: de Woning volledig herstellen. Het herstellen van HomeKit en Woning is wel drastisch en onomkeerbaar. Door dit uit te voeren zullen alle accessoires, scenes, automatiseringen, etc. worden gewist en moet je deze opnieuw instellen.

  • Open de Woning-app op je iPhone, iPad of Mac
  • Tik of klik bovenin op het Woning-symbool
  • Kies voor 'Woninginstellingen'
  • Scrol omlaag en kies voor 'Verwijder woning'
  • Bevestig het verwijderen

HomeKit herstellen en Woning verwijderen

Hierna worden alle woninggegevens die gekoppeld zijn aan je Apple ID verwijderd en hersteld. Hierna kun je de woning opnieuw aanmaken en zul je alle apparaten opnieuw moeten koppelen. Ook scenes en automatiseringen dien je opnieuw in te stellen.

ook interessant
HomeKit instellingen en Woning herstellen bij problemen
HomeKit instellingen en Woning herstellen bij problemen

Wie HomeKit apparaten heeft kan deze herstellen en de accessoires opnieuw instellen zodat de Woning-app weer goed werkt.

info
Auteur Wesley Fabry
Bijgewerkt02/09/2022 09:32
Categorie Handleiding, HomeKit
Feedback Probleem melden
Delen 𝕏

Reacties

  • De. Panne idem zelfde probleem , als ook : ik kan geen personen toevoegen op de home kit ?

    Beantwoorden
  • Regelmating kan ik via mijn Apple Watch de app “woning” niet gebruiken. Ik krijg dan steeds de melding “reageert niet”. Graag informatie hoe ik dit kan oplossen.
    Apple Watch : serie 6 met laatste update
    Iphone SE2020 : met laatste update.
    Heb alles reeds herstart, verwijderd en opnieuw geïnstalleerd.
    Helaas krijg ik hiermee geen oplossing.

    Beantwoorden

Laat een reactie achter



Download gratis de appletips app
voor iPhone en iPad in de App Store