Menu

18 oktober 2014

YosemiteYosemite: Gesprekken voeren via je Mac (continuity)

Facetime

Misschien is het je opgevallen dat wanneer je een iPhone en Mac met OS X Yosemite of hoger in je bezit hebt dat ook je Mac ‘overgaat’ wanneer je iPhone een telefoongesprek ontvangt. Dit is dankzij de nieuwe continuity-functie die aanwezig is vanaf iOS 8 en OS X Yosemite.

Om gebruik te kunnen maken van deze functie dient je iPhone te beschikken over iOS 8 of nieuwer en je Mac over OS X Yosemite of nieuwer, daarnaast moet je ingelogd zijn met het zelfde iCloud-account op beide apparaten.

Je kan iCloud kun je instellen via Instellingen ▸ iCloud ▸ Log in op je iPhone en in OS X via  ▸ Systeemvoorkeuren ▸ iCloud. Evenzeer moeten beide toestellen verbonden zijn op met zelfde wi-fi netwerk om het telefoongesprek te kunnen voeren. Wanneer de toestellen aan deze voorwaarden voldoen zal je ook gesprekken ontvangen op je Mac.

Vergeet niet dat je moet beschikken over een iPhone, want je Mac maakt van dit netwerk gebruik om het inkomend gesprek te kunnen voeren. Wanneer je een telefoongesprek ontvangt op je iPhone wordt deze na enige seconden ook doorgestuurd naar al je andere compatibele iOS en OS X apparaten. Naast gesprekken ontvangen kun je ook gesprekken starten vanaf je Mac, ook hier gelden dezelfde voorwaarden als hierboven staat beschreven.

gesprekken via mac 1

Om een gesprek te starten vanaf je Mac dien je de FaceTime applicatie te openen en te klikken op het tabblad ‘Audio’. Activeer het zoekveld om een contactpersoon te zoeken en te selecteren, klik vervolgens met behulp van een secundaire klik op het contactpersoon om het contextmenu te openen. Hier zie je nu de optie ‘Bel via iPhone’, selecteer het nummer en het telefoongesprek wordt gestart. De Mac maakt via Wi-fi verbinding met je iPhone en gebruikt dit mobiele netwerk om te bellen.

Naast de FaceTime applicatie kun je ook een telefoongesprek starten vanuit de Contacten applicatie. Open hier het gewenste contact, plaats de muisaanwijzer op het nummer en klik vervolgens naast het nummer op het telefoon-icoon (niet via de FaceTime-optie).

contacten-bellen

Wil je liever geen telefoongesprekken ontvangen op je Mac, dan kun je de optie uitschakelen. Open hiervoor de FaceTime applicatie op je Mac en klik in de menubalk op FaceTime ▸ Voorkeuren ▸ Instellingen ▸ schakel de optie ‘Mobiele oproepen via iPhone’ uit. Je zal nu geen telefoongesprekken meer ontvangen of kunnen starten vanaf dit apparaat.

gesprekken via mac 2

Heb je ook een iPad of iPod Touch dan zal je merken dat ook hier de gesprekken op binnen kunnen komen of dat je gesprekken kunt starten. Hoe lees je terug in dit artikel op appletips.

Om gebruik te maken van deze functie moet je bezitten over een iPhone met iOS 8 of nieuwer en een Mac met OS X Yosemite of nieuwer.

Meer over OS X Yosemite kun je hier terugvinden.




Gerelateerde tips:




Reacties


  • patrick 18 oktober 2014 om 10:07

    ik heb een iphone 4S (iOS 8.02), en mb pro late 2011 waar ik Yosemite opgezet heb, blijkbaar kan m’n iphone geen bluetooth verbinding maken omdat die m’n mb pro niet ondersteunt, weet iemand hier raad mee?

  • Misha 18 oktober 2014 om 10:24

    Dit artikel klopt niet helemaal. Onderaan staat een opsomming van de Apple devices die Continuity ondersteunen. Op zich kopt die, BEHALVE voor deze functie, het bellen (als enige). Die wordt door alle Apple devices ondersteund die iOS 8 en OS X 10.10 ondersteunen.

    Ik heb hier een iPhone 4S (iOS 8.0.2) en een Mac mini (eind 2009) en daar werkt het ook mee.

  • Misha 18 oktober 2014 om 10:25

    Oh ja, die heeft niks met Bluetooth te maken, maar werkt via WiFi. Bluetooth is alleen voor Handoff van belang

  • Rene 18 oktober 2014 om 10:36

    Op mijn Mac Pro van medio 2010 werkt deze functie ook probleemloos! (iPhone 5s, dat dan weer wel…

  • Wesley Fabry 18 oktober 2014 om 11:43

    @misha We waren even in de war met Handoff, om gesprekken te kunnen ontvangen heb je een iPhone met iOS 8 of hoger nodig en een Mac met OS X Yosemite of hoger. Ze maken verbinding met elkaar via hetzelfde Wi-fi netwerk en iCloud. Het artikel is aangepast. Bedankt!

  • Karel 18 oktober 2014 om 12:15

    Bij mij werkte het allemaal (bellen via iMac en een functionerende Handoff) pas nadat ik de netwerkkabel van mn iMac had losgekoppeld. Netwerk, wifi en bluetooth was blijkbaar te veel van het goede. Iemand dezelfde ervaring? Hoe had het ook of beter gekund?

  • Matthijs 18 oktober 2014 om 17:59

    Bij mij werkt het niet. Telkens krijg ik de melding: “Iphone is in gebruik, er wordt al een gesprek gevoerd via uw iPhone”.
    Dit terwijl er geen gesprek wordt gevoerd met mijn iPhone.
    Ook heb ik beide apparaten verbonden met hetzelfde netwerk en iCloud account.
    Ik werk met een iPhone 5 en een Macbook Air uit 2013.
    Als ik wordt gebeld krijg ik ook geen meldingen op mijn mac. Iemand enig idee hoe dit kan?

  • Serena 18 oktober 2014 om 21:08

    Het kan veel sneller. Contact openen en op telefoonnummer klikken. That’s it.

  • Wesley Fabry 18 oktober 2014 om 21:34

    @Serena Dat klopt inderdaad, we hebben het ook even vermeld in het artikel om verwarring te voorkomen.

  • Yekcim 18 oktober 2014 om 21:41

    @Matthijs Ik kreeg dezelfde melding. Heb zowel mac als iphone aan- en uitgezet en daarna werkte het!

    Probeer het eens.

  • Frans 19 oktober 2014 om 11:57

    @Yekcim,
    Hoe kan het ooit werken als je het eerst aan zet en daarna uit?

  • Vincent 19 oktober 2014 om 12:30

    Ik heb hierover een vraag. Ik heb Yosemite nog niet geïnstalleerd omdat SMS’jes die op je iPhone binnenkomen, nu ook op je iMac verschijnen. Ik wil dit helemaal niet omwille van mijn privacy. Kan je deze functie afzetten en zo ja, hoe doe je dat dan?

  • Pieter 19 oktober 2014 om 13:21

    @Vincent: Ja dat kan. Je kunt de functie afzetten in de Facetime instellingen op je Mac.

  • Jelle 19 oktober 2014 om 15:25

    Hmm
    Alles klopt.. juiste wifi juiste software alleen alle gesprekken die binnenkomen kan ik op mijn imac niet opnemen.. en vanaf mijn imac bellen geeft slechts 1 melding. gesprek mislukt

    iemand enig idee ??

  • margreet 19 oktober 2014 om 16:39

    kan geen uitgaande gesprekken met FaceTime (dus van FaceTime naar FaceTime) uitvoeren binnenkomend doet ie wel, iemand een idee

  • Dinesh 19 oktober 2014 om 22:34

    MacBook Pro 15″ 2013 (Yosemite Fulloptions), iphone 6 (laatste iOs)

    1 geen inkomende oproepen
    2 geen uitgaande oproepen

    iCloud accounts zijn op beide het zelfde, bovenstaand bericht helemaal nagelopen en nog steeds problemen..

    iemand een idee?

  • Remko 19 oktober 2014 om 23:54

    Bij mij werkt het ook niet. Inkomend en uitgaand niet. Of dien ik te updaten naar iCloud Drive?

  • Martijn 20 oktober 2014 om 10:56

    Bij mij werkt het ook niet. Deze reden heb ik nog niet gezien: mijn MacBook denkt dat mijn Iphone (5C) en MacBook niet met hetzelfde wifi-netwerk verbonden zijn. Terwijl dit wel zo is. Heeft iemand daar een oplossing voor?

  • Dinesh 20 oktober 2014 om 10:57

    Inmiddels werkend gekregen, de truc bij mij was: op de Macbook uitloggen bij iCloud, en daarna weer inloggen.

    Simpel alleen jammer van de bug, net als bij iOs8 heb ik het idee dat ze bij Apple laatste tijd een leger microsoft programmeurs hebben aangenomen :-p

  • Richard Stolk 20 oktober 2014 om 20:47

    De kwaliteit is alleen uiterst belabberd. Harde kraak in het geluid en flinke delay

  • Raymond 21 oktober 2014 om 23:02

    Ik heb een Mac-Mini van eind 2012, het lukt me niet deze te koppelen met mijn Iphone 5 dmv Handoff, ook Air-drop werkt niet. Alle Bluetooth instellingen staan goed.
    Yosemite en IOS8.1 zijn geïnstalleerd.
    Moet ik wachten tot nog een up-date?

  • floepert 24 oktober 2014 om 21:41

    Ik heb een 2,4Ghz wifi netwerk draaien voor mijn iPhone 4S en een 5Ghz netwerk voor mijn MacBook. Die hebben verschillende SSID’s, maar wordt dit wel gezien als “hetzelfde” wifi netwerk?

  • Robbie 25 oktober 2014 om 17:49

    Ik kan wel sms-en versturen en oproepen ontvangen maar bij bellen krijg ik de melding Gesprek mislukt…Iphone 5 en macpro2013

  • David 25 oktober 2014 om 19:09

    Bij mij werkt alles behalve 1 ding. Vanaf mijn Mac bellen (via iPhone) lukt via FaceTime, maar niet via contacten. Het blauwe telefoon logo staat er wel maar doet niks. Geen ramp, wel vreemd.

  • Arjen 26 oktober 2014 om 20:20

    Ik kan de functie ‘Log in op je iPhone’ helemaal niet selecteren via instellingen/icloud en ook niet via mijn iPhone. Heb een iPhone 5 met iOS 8.1 en MacBook met Yosemite.

  • Micha 27 oktober 2014 om 18:01

    IS het ook mogelijk alleen de beltoon uit te schakelen?

  • Gerbert 27 oktober 2014 om 19:55

    Bij mij werkt alles prima. Met een uitzondering: Waarom kan ik niet AL mijn nummers bellen uit mijn adresboek? Bij sommige contacten in mijn adresboek is het telefoon icoontje grijs i.p.v. blauw. Moeten ook de ontvanger van een gesprek een iPhone hebben?

    MBP, 2e helft 2011, Yosemite en iPhone 5 met 8.1

  • Mosgroen 27 oktober 2014 om 20:57

    En als ik mijn iMac nu bedraad gebruik en dus niet via WiFi, werkt het dan niet? Zou gek zijn, moet ik verplicht van een slechte WiFi gebruik maken om dit te laten werken.

  • Dino 19 november 2014 om 12:14

    Ik weet eigenlijk niet waarom ik dit hier schrijf, want ik zie dat de meeste vragen toch niet beantwoord worden.

    Maar goed.

    Imac en iPhone 5 verbonden met hetzelfde netwerk, juiste software op alle apparaten..

    Bellen via de iMac via Facetime – audio zorgt ervoor dat er wordt gebeld via de iPhone; alleen communiceren lukt niet via de iMac. Zowel speaker als praten moet via de telefoon. Iemand een idee?

  • Maris 11 december 2014 om 16:11

    Het werkt wel. Echter binnenkomende geluiden op de Imac zijn redelijk verstaanbaar echter de ontvanger verstaat mij nauwelijks? Is hier wat aan te doen?

  • Publo 15 april 2015 om 10:11

    hallo, ik krijg sinds kort al mijn sms-berichten ook op men iMac, maar dit is op mijn kantoor en wil die functie uitzetten, hoe ontkoppel ik dit ?

    iPhone 5 iOS 8.1 & Yosemite op de iMac

  • JelleWe 5 november 2015 om 15:14

    Ik kan ook niet bellen mat de Mac als de netwerkkabel er in zit. Als ik die eruit haal gaat de tel. wel over. Blijkbaar lastig voor de mac om dan te kiezen voor wifi?

  • Wesley Fabry 5 november 2015 om 16:14

    @jelle de optie werkt inderdaad alleen als beide op hetzelfde wi-fi netwerk zitten, wel een rare keuze van Apple om dit dan met de iMac niet goed af te handelen met netwerkkabel. Alleen via wi-fi dus :(

  • Waldher 29 december 2015 om 19:50

    Werkt.. soms wel… soms niet… soms hoor ik een beltoon maar kan ik niet opnemen met mac… soms neem ik mijn iphone op maar blijft de mac rinkelen (erg vervelend)..

    iphone6s + macbook air 2014

    Ik lijk wel 15 jaar terug in de tijd waar met ICQ theoretisch ook van alles kon maar in de praktijk alles maar halfslachtig werkte omdat het in een beta-fase zat…

    Tot nu toe is de Apple-ervaring er vooral één van teleurstellingen geweest vooral na de hoog opgeklopte verwachtingen gecreëerd door “ervaren” apple-gebruikers (die nu moeten beteuterd toegeven dat het bij hen ook niet werkt of dat ze de vele functies die net een smartphone interessant maken niet gebruiken).

    Voor de mensen die zich afvragen wat ik bedoel:
    -SMS bevestiging van aflevering -> niet mogelijk met iphone (de “oplossing” met een code ervoor toetsen is geen oplossing – dan stuur je 6 berichten en krijg je maar 5 bevestigingen – geen idee wie van de 6 niet ontvangen heeft)
    -Mighty text (google ff Apple!) -> imessenger is een erg flauw afkooksel
    -SMS backup -> het automatisch backuppen en archiveren van SMS en tel-gesprekken
    -het overzichtelijk brengen van e-mail -> gelukkig via app van google mogelijk
    -het overzichtelijk brengen van multi-agenda’s -> gelukkig via app van google mogelijk
    -tip voor Apple : schrap die kaart-funtie; het verbleekt bij google maps
    -geen back-button : zou veel omslachtige handelingen sparen (en zoeken naar de “gereed” of “terug” (soms boven – soms onderaan scherm)
    -geen mogelijkheid om contacten te zoeken via toetsenbord telefoon (waarom het alfabet erop staat mag Joost weten)
    -geen mogelijkheid om een gecopieerd nummer te verbeteren in het tel-scherm
    -beperkt gebruik van app’s bij handeling van data (tov Android)
    -airdrop werkt gebrekkig/moeizaam of helemaal niet (ipad2 + macbook air)

    pro’s :

    +vingerprint-functie (ontgrendeling toestel)
    +mooie hardware (look en feel)
    +status symbool

    iphone was in 2007 vernieuwend maar is technologisch erg achterop geraakt. Dit wordt waarschijnlijk niet zo ervaren door een gewone gebruiker maar voor iemand uit 2015 die gewoon is om het maximum uit een smartphone te halen is de iphone ervaring iets als “hoe was het leven vroeger; zonder al die handige features”.

  • Daphne 19 maart 2016 om 19:58

    Sinds kort lukt het niet meer om met Macbook te bellen. Weet iemand hoe dit kan?

  • Ad Van Vugt 10 april 2016 om 21:18

    Kan het zijn dat er geen beltoon meer op mijn I-phone 4S komt als ik telefoon ontvangen op mijn mac heb ingeschakeld? Hij belt nu alleen nog daar.

  • Martin 4 mei 2016 om 23:29

    Bij mij kan ik wel gebeld worden via de Macpro, maar ik kan niet via de macpro uitbellen.
    Heb van alles geprobeerd, (in- uitloggen Icloud, opnieuw opstarten, ect)
    Wat kan het probleem zijn?

    Hij blijft aangeven dat ik niet op het zelfde netwerk zit.

Een reactie toevoegen: