25 mei 2012

OS X 10.7.4: Fix voor draadloos netwerk problemen (iMac)

2 min leestijd

iMac Wifi problemenVeel Mac OS X 10.7.4 gebruikers die in het bezit zijn van een iMac klagen over het feit dat de draadloze netwerkverbinding spontaan niet meer werkt. Wanneer er op het WiFi icon in de menubalk wordt geklikt zullen in dat geval ook geen netwerken meer worden gevonden en kan er geen verbinding meer worden gemaakt. Alleen een reboot van de iMac zorg er weer voor dat de draadloze verbinding weer gaat werken. De bovenstaande problemen komen ook voor op andere type Macs, echter lijkt de iMac de meeste problemen te hebben.

Het probleem wordt veroorzaakt door de nieuwe WiFi (Airport) kernel extension (v4.2) die Apple heeft toegevoegd aan de Mac OS X 10.7.4 software update. De versie veroorzaakt problemen in combinatie met een iMac. Door de IO80211Family.kext kernel extension uit 10.7.4 te vervangen door versie 4.1.2 uit 10.7.3 kan het Wi-Fi probleem worden verholpen.

Gebruik de onderstaande procedure om de kernel extension te vervangen. Je kunt deze op iedere Mac uitvoeren en is dus niet alleen geschikt voor de iMac.

Let op! Gebruik deze procedure alleen als je weet waarmee je bezig bent! Verkeerd gebruik van de onderstaande procedure kan leiden tot een complete herinstallatie van je Mac!

1. Download en unzip de IO80211Family.kext (v4.1.2 - OS X 10.7.3)
[download is niet meer beschikbaar]

2. Download de gratis applicatie Kext Drop en plaats deze op je bureaublad.
http://cindori.se/downloads/KextDrop.dmg

3. Schakel Wi-Fi uit via de OS X menubalk

4. Ga naar Finder ▸ Ga ▸ Ga naar map en vul het onderstaande pad in:

/System/Library/Extensions/

5. Ga op zoek naar het bestand IO80211Family.kext en maak hiervan een back-up. Verwijder hierna het originele bestand, hiervoor is admin autorisatie noodzakelijk.

7. Start nu de Kext Drop applicatie en sleep de IO80211Family.kext die je hebt gedownload in stap 1 naar het Kext Drop venster, in het venster verschijnt ‘IO80211Family.kext Version 412.2’. Klik op de knop ‘Install’ om de kernel extension te installeren.

8. Herstart je Mac en schakel Wifi opnieuw in.

Na het doorlopen van deze stappen zal de WiFi verbinding op je iMac opnieuwe werken zoals onder Mac OS X 10.7.3.

Screencast:

info
Auteur Richard IJzermans
Bijgewerkt14/01/2017 15:14
Categorie macOS
Feedback Probleem melden
Delen 𝕏
  40 reacties

Reacties

  • Reactie van Janrad
    Janrad

    Ik heb zelf versie 10.8.4 en daar heb ik het probleem ook mee. Gaat Apple dit probleem nog oplossen of niet ?

    Beantwoorden
  • Reactie van Chris Heppener
    Chris Heppener

    Volgens mij heeft Apple dit probleem ook al in een update opgelost.

    Beantwoorden
  • Reactie van JOHN
    JOHN

    Heb het net geprobeert en nu geeft mijn imac aan “No Airport card installed. Wat kan ik doen om dit nu weer op te lossen?

    Gr,
    John

    Beantwoorden
  • Reactie van tkof
    tkof

    Bij mij valt de connectie ook soms nog eens weg maar is veel stabieler geworden sinds ik die mtu heb aangepast…

    Beantwoorden
  • Reactie van Wilhelmien
    Wilhelmien

    Hallo tkof en Mieke,
    Heb deze procedure ook gevolgd, en dacht aanvankelijk dat het hielp maar een dag later wederom hetzelfde………. ook die smartfix die hierboven staat uitgevoerd, maar niks helpt. Weet iemand nog een oplossing?
    Alvast hartelijk dank voor tips.

    Beantwoorden
  • Reactie van Tkof
    Tkof

    Hallo Mieke,

    Inderdaad mijn procedure was niet zo duidelijk je hebt deze perfect aangevuld.

    Bedankt hiervoor

    Beantwoorden
  • Reactie van Tkof
    Tkof

    Hallo Mieke,

    Inderdaad mijn procedure was niet zo duidelijk je hebt deze perfect aangevuld.

    Bedankt hiervoor

    groetjes

    Beantwoorden
  • Reactie van Mieke
    Mieke

    tkof,

    Jouw oplossing door MTU te veranderen, heeft bij mij (tot nu toe) geholpen, hartstikke bedankt!

    Ik moest wel even zoeken, omdat ik jouw beschrijving niet helemaal kon volgen.
    Voor de leken (zoals ik) een iets duidelijkere beschrijving:
    Systeemvoorkeuren -> Netwerk -> Wifi -> Geavanceerd -> tab Hardware.
    Configureer: op Handmatig zetten
    MTU: op Aangepast zetten en daaronder 1280 invullen.

    Klik vervolgens op OK en Pas Toe.

    mvg
    Mieke

    Beantwoorden
  • Reactie van tkof
    tkof

    Als ik lees wat jij als foutmelding krijg heb ik zo het gevoel dat je niet de juiste driver hebt verwijderd maar meer een driver die voor de besturing van uw cpu zorgt. Maar ik kan mij natuurlijk vergissen.

    Moest ik u zijn ik zou u mac book air recoveren

    mvg

    tkof

    Beantwoorden
  • Reactie van Agos
    Agos

    Beste Richard Ijzermans,

    Ik dank je voor je inzet om mensen te helpen met dergelijke problemen.

    Ik heb de stappen uit je filmpje ook gevolgd; ik heb alleen mijn wifi niet uitgezet voor aanvang van het proces waardoor ik nu waarschijnlijk grote problemen heb.

    “Let op! Gebruik deze procedure alleen als je weet waarmee je bezig bent! Verkeerd gebruik van de onderstaande procedure kan leiden tot een complete herinstallatie van je Mac!”

    Ik heb mijn macbook air nog maar twee dagen, ik heb er helemaal geen verstand van en ik heb je waarschuwing niet in acht genomen.

    Ik krijg na de gevolgde stappen en het herstarten van de laptop de volgende melding:
    “You need to restart your computer. Hold down the Power butto until it turns off, then press the power button again.”

    Zou je mij aub kunnen helpen? (OF iemand anders met kennis hierover) Ik begrijp niet wat nu precies het probleem is en helemaal al niet wat de oplossing is.

    Ik krijg na het volgen van deze stappen dezelfde melding over en over.

    verdere meldingen:
    – “panic (cpu 0 caller 0x672901): Unable to find driver for this platform: \”ACPI\”.\n”@/SourceCache/xnu/xnu-1699.22.73/iokit/Kernel/I0PlatformExpert.cpp:1504 Debugger called:

    -Backtrace (CPU 0), Frame : Return adress (4 Potential args on stack)

    – Can’t perform name corresponding to current thread: Unknown

    -Mac OS version:
    NOT YET SET (hoe dan opeens????)

    -Kernel version:
    Darwin Kernel Version 11.0.0: Sat jun 18 12:57:44
    Kernel UUID: ………………

    -System uptime in nanaseconds: 506026993

    Beantwoorden
  • Reactie van Gas
    Gas

    WiFi probleem op mijn iMac is nu opgelost. Hoewel ik al maanden zonder problemen kon werken kreeg ik het WiFi probleem van de ene dag op de andere nadat mijn Mac een nacht in de slaapstand gestaan had. Via mijn MacBook de zaken gedownload en naar mijn Mac gebracht. Prima oplossing maar ik kan mij voorstellen dat dit voor digibeten een probleem kan zijn.

    Beantwoorden
  • Reactie van Mh
    Mh

    Thanks for THE post…I have this issue on THE MBP….Will THE fix work for MBP as well?…it too is on Osx 10.7.4

    Beantwoorden
  • Reactie van tkof
    tkof

    Wat was bij u de oplossing odiug ?

    Beantwoorden
  • Reactie van odiug
    odiug

    Na van alles al geprobeerd te hebben was dit de werkende oplossing voor mij. Heel erg bedankt.

    Beantwoorden
  • Reactie van tkof
    tkof

    Hallo Allemaal

    Mijn internet is nu ook sinds zondag stabiel…. Ik heb een andere setting veranderd en die heeft blijkbaar wel geholpen misschien kan dat bij andere users ook helpen

    als je bij u wifi settings gaat en daar gaat ge bij uitgebreid -> materiaal- > daar heb je dan de MTU waarde die je kan veranderen ik heb deze veranderd naar 1280 en opnieuw opgestart en mijn probleem was opgelost. ik weet wel niet of de laatste stap nodig is maar ik heb deze wel zo uitgevoerd. Wat ik ook gedaan heb is mijn wifi signaal alleen op N gezet. En sindsdien werkt mijn imac zoals ik het verwacht had van een apple product!

    Jammer dat ze zelf geen oplossing hebben gevonden.

    Beantwoorden
  • Reactie van tim
    tim

    Sorry – I am on a mac mini, not an Imac…

    Beantwoorden
  • Reactie van tim
    tim

    Hi, I just followed these instructions, but at the end when I was supposed to restart, I shut down instead.

    Now when i push the power button to start back up, I keep getting a message that says:
    ” You need to restart your computer. Hole down the Power button until it turns off, then press the power button again.”

    In the background, there is what looks like a terminal window. There are a lot of messages, but one says:

    “Unable to find the driver for this platform…”

    Then later on:

    “can’t perform kext scan: no kext summary”

    This is on an Imac that was recently upgraded to Lion 10.4.

    Really appreciate any help.

    Beantwoorden
  • Reactie van nora
    nora

    Ik wacht maar gewoon even met de update. Dat kan toch ook.

    Beantwoorden
  • Reactie van tkof
    tkof

    Heeft er iemand andere tips ? Want ik heb het echt meerdere keren geprobeert maar zonder succes

    thx

    Beantwoorden
  • Reactie van peter
    peter

    Op mijn iMac valt ook steeds de verbinding weg. Wanneer ik dan op het icoontje van de network verbinding klik, werkt de internet verbinding weer. Ook werkt Safari niet wanneer ik de computer heb gestart. Wanneer ik dan Safari sluit en opnieuw open, werkt Safari wel. Graag een advies.

    Beantwoorden
  • Reactie van Epyng
    Epyng

    Veel dank! Het werkt; had net een nieuwe netwerkkabel gekocht om van wifi af te gaan……..

    Beantwoorden
  • Reactie van Marc
    Marc

    Werkt perfect, met filmpje erbij is de aanpassing goed uit te voeren. Dank!

    Beantwoorden
  • Reactie van Arthur
    Arthur

    Ik zou in ieder geval, de eerste keer alles bedraad configureren .
    Succes!

    Beantwoorden
  • Reactie van tkof
    tkof

    Hallo,

    ik vandaag mijn eerst imac 21,5 gekocht. En ik heb ook dezelfde wifi problemen. En op alle mijn andere devices iphone/ windows laptop/ipad
    werkt de wifi zonder probleem.

    ik heb deze fix toegepast maar zonder succes. Kunnen jullie mij verder helpen aub ?

    thx

    Thomas

    Beantwoorden
  • Reactie van kor
    kor

    Bedankt, dit heeft bij mij ook geholpen, sinds 10.7.4 had mijn iMac ook problemen om een WIFI verbinding op te zetten.

    Beantwoorden
  • Reactie van Mishendr
    Mishendr

    @Mowat: tuurlijk, alleen dat duurt wel even. Dit is nu beschikbaar en prima te doen, als je netjes de stappen volgt. Overigens lijkt het dus dat er ook succes geboekt kan worden als je even je Wifi verbinding wist en weer opnieuw aanmaakt.

    Succes.

    Beantwoorden
  • Reactie van Mowat
    Mowat

    Kan Apple die fout niet in een volgende update oplossen zodat de gebruikers zelf niet al die aanpassingen moeten doen ?

    Beantwoorden
  • Reactie van Theo van Melis
    Theo van Melis

    Heb via mijn provider online het probleem getackeld, zij lopen met je door de instellingen van je modem.
    Daarbij is bij mij gekozen voor een andere instelling gezien o.a.de hoeveelheid (apple) producten en wifi verbindingen.
    Hoop dat het zo blijft anders kan ik altijd nog voor de opties kiezen in de door jullie beschreven oplossingen!
    MvG
    Theo

    Beantwoorden
  • Reactie van Annsootje
    Annsootje

    Ik heb het probleem ook verholpen door gewoon mijn oude verbinding opnieuw te installeren! ;-)

    Beantwoorden
  • Reactie van Annsootje
    Annsootje

    Bijmij was het ook verholpen door mijn oude verbinding opnieuw aan te maken! ;-)

    Beantwoorden
  • Reactie van Arthur
    Arthur

    Ik had dit probleem ook, bij mij was de oplossing je oude verbinding verwijderen en opnieuw aanmaken.
    Ik raadt anderen aan dit eerst te proberen(minder risico!)

    Beantwoorden
  • Reactie van Patrick Bijvoet
    Patrick Bijvoet

    Ik had dit probleem tot een paar updates geleden. Ik had het dan alleen als dat balkje kwam bij het opstarten (veilige modus?) Maar heb het niet meer… Hoe dan ook, durf dit niet aan. Dus mocht het gebeuren, leef ik er wel mee tot er een nieuwe update komt.

    Beantwoorden
  • Reactie van Richard
    Richard

    Je kunt de fix uitvoeren op iedere Mac.

    Beantwoorden
  • Reactie van Adrie
    Adrie

    Ow sorry Richard zie nu pas dat je al op Bart een reply gestuurd hebt.

    Beantwoorden
  • Reactie van Adrie
    Adrie

    Vraag me ook wel af of dit op een 4 jaar oude MacBook pro werkt. Mijn wifi klapt er ook wel uit. Moet dan weer rebooten.

    Beantwoorden
  • Reactie van Laurens
    Laurens

    Heel hartelijk bedankt voor de tip!!

    Beantwoorden
  • Reactie van Richard
    Richard

    @Bart Je kunt dit zonder problemen op iedere Mac uitvoeren.

    Beantwoorden
  • Reactie van Rien
    Rien

    Hartsikke mooi. Ik had dit probleem ook op m’n iMac maar ik veronderstel dat het nu wel is opgelost. Bedankt.

    Beantwoorden
  • Reactie van Bart
    Bart

    Is dit ook veilig uit te voeren op mijn MacBook Pro? Deze heeft ook geen verbinding meer sinds de laatste update. Werk nu met een kabel.

    Beantwoorden

Laat een reactie achter



Wil je appletips meldingen ontvangen?

Je kunt zelf aangeven over welke onderwerpen je medlingen wilt ontvangen en natuurlijk kun je deze ook weer uitschakelen.

Nadat je op akkoord klikt zal je webbrowser vragen of je akkoord gaat met het ontvangen van pushberichten.


AKKOORD    NEE BEDANKT
Download gratis de appletips app
voor iPhone en iPad in de App Store