OV-diensten blokkeren sommige virtuele kaarten bij in- en uitchecken
Het gebruik van virtuele betaalkaarten in het openbaar vervoer wordt steeds populairder, denk hierbij aan Apple Pay in combinatie met OVPay. Toch hebben OV-diensten besloten sommige virtuele kaarten te blokkeren bij het in- en uitchecken, omdat er fraude mee werd gepleegd.
Het gaat specifiek om het misbruik van eenmalige virtuele creditkaarten van Revolut, Paysafe en Vivid. Deze kaarten kunnen na gebruik direct worden geblokkeerd of weggegooid, waardoor gemaakte OV-transacties niet konden worden afgeschreven. Fysieke betaalpassen van Revolut werken wel nog.
Wat is er precies aan de hand?
Een aantal gebruikers pleegde fraude door hun eenmalige virtuele betaalkaart opzettelijk te blokkeren nadat ze met die kaart hadden gereisd. Hierdoor werden de reiskosten niet afgeschreven, wat leidde tot financieel verlies voor vervoersbedrijven.

Dit misbruik ondermijnde het vertrouwen in het betaalsysteem, omdat niet de kaartuitgever het probleem veroorzaakte, maar de manier waarop gebruikers handelden. Als reactie hierop hebben verschillende OV-vervoerders deze tijdelijke virtuele kaarten geblokkeerd voor gebruik bij poortjes en kaartlezers, om verdere schade en inkomstenverlies te voorkomen. Fysieke betaalpassen van Revolut en overige banken werken wel nog.

Eenmalige virtuele creditcard
Een eenmalige virtuele creditcard van bijvoorbeeld Revolut is een digitale kaart die je via de Revolut-app direct kunt aanmaken en slechts één keer kunt gebruiken. Na de eerste betaling wordt het kaartnummer automatisch vervangen, waardoor de oorspronkelijke kaart niet opnieuw gebruikt kan worden. Dit zorgt voor maximale veiligheid bij online aankopen, omdat je kaartgegevens na gebruik direct niet meer bruikbaar zijn voor anderen.
Blokkeren van virtuele kaarten
Het tijdelijk blokkeren van virtuele kaarten voor sommige online banken is genomen om de OV-sector te beschermen tegen verder misbruik, dit heeft niets te maken met de betrouwbaarheid van de betaalsystemen van o.a. Revolut of OVPay.

Omdat OV-diensten pas in de nacht de reistransactie afschrijven, had je als gebruiker de tijd om na je reis de virtuele kaart te verwijderen, waardoor OVPay niets kon afschrijven. Fysieke betaalpassen kun je blijven gebruiken. De OV-sector zou dit probleem kunnen oplossen door onmiddellijk de de reiskosten te claimen na het uitchecken.

Auteur | Wesley Fabry | |
Datum | 05/08/2025 13:15 | |
Categorie | Nieuws | |