Problemen met je iPhone of Mac opsporen met Self Service Diagnostics
Sinds enkele jaren is het mogelijk om je eigen Apple-apparaat te repareren bij problemen dankzij het Self Service-programma. Sinds dit jaar is het ook mogelijk om op voorhand problemen met je iPhone of Mac op te sporen met Self Service Diagnostics.
Dit is een online tool waarmee je als gebruiker zelf controleert welke onderdelen van je iPhone, Mac of Studio Display reparatie vereisen. Voorheen werd de tool alleen gebruikt door werknemers in Apple Stores en erkende Apple Serviceproviders, vanaf nu kan iedereen deze gebruiken.
Self Service Diagnostics
Met een eenvoudige online tool kunnen gebruikers eenvoudig problemen met hun Apple-apparaat opsporen, zodat ze hun product zelf kunnen repareren. Apple Diagnose voor zelfservice-reparatie is een gratis hulpmiddelen die je handmatig kunt activeren.
- Noteer het serienummer van je apparaat
- Open de Self Service Diagnostics-tool
- Kies een gewenst apparaat
- Plaats je apparaat in diagnostische modus
- Volg de stappen op het scherm
- Kies een gewenst onderdeel
- Voer de diagnose uit
Diagnostische modus voor Mac
Om een diagnose uit te voeren van een apparaat moet je deze eerst in diagnostische modus plaatsen. Hieronder lees je hoe je dit moet doen voor een iPhone, iPad en Mac.
- Houd de Touch ID / aan/uit-knop ingedrukt op de Mac
- Laat de knop los als je 'Opstartopties laden...' ziet
- Als de opstartopties worden weergegeven, houd je Command ⌘ + D op het toetsenbord van de Mac ingedrukt om deze in de diagnostische modus te zetten.
- Om de Mac die je aan het testen bent met internet te verbinden via wifi, kies je het netwerk uit het wifimenu in de rechterbovenhoek van het scherm voor de diagnostische modus.
- Kies een taal en klik op 'OK' op het scherm van de diagnostische modus.
iPhone diagnostische modus
- Zet je iPhone of iPad volledig uit
- Houd de volume-omhoogknop en de volume-omlaagknop ingedrukt
Terwijl je de knoppen ingedrukt houdt, sluit je de iPhone aan op een lichtnetadapter van 20 W of hoger of rechtstreeks op een computer die is ingeschakeld en is aangesloten op een stopcontact. Hubs, beeldschermen of andere indirecte verbindingen worden niet ondersteund. - Laat de knoppen los als het Apple logo verschijnt
- De diagnostische modus wordt geopend, tik op de wereldbol om de taal te wijzgen
Apple Diagnose-suites voor Zelfservice-reparatie zijn bedoeld voor gebruikers met de kennis en ervaring om Apple apparaten te repareren. Als je andere reparatieopties wilt bekijken of een afspraak wilt maken met een erkende serviceprovider, ga je naar Apple Support.
Apple-product testen op problemen
Nadat je bovenstaande stappen hebt doorlopen kun je jouw iPhone, Mac of Studio Display testen op allerlei problemen. Zo kun je het multi-touchscherm testen, Face ID controleren, dode pixels opsporen, etc. Als je klaar bent volstaat het om je apparaat te herstarten.
Diagnosesuites zijn beschikbaar voor apparaten met iOS 17.0, macOS Sonoma 14.1 of nieuwer. Bètaversies van Apple software worden niet ondersteund.

Auteur | Wesley Fabry | |
Datum | 07/08/2024 19:51 | |
Categorie | iOS, macOS | |