Terugroepactie voor MacBook Pro vanwege ernstige batterij problemen
Apple is een terugroepactie gestart vanwege batterij problemen met sommige 15-inch MacBook Pro welke tussen september 2015 en februari 2017 zijn geproduceerd. Apple roept de bezitters van deze MacBook Pro's op om deze niet langer te gebruiken. Er bestaat namelijk een kleine kans op oververhitting van de accu, waardoor er risico op brand kan ontstaan.
Het vervangingsprogramma heeft alleen betrekking op de MacBook Pro 15-inch modellen. Wanneer je over een dergelijke MacBook bezit, kun je op een speciale pagina met behulp van het serienummer checken of deze in aanmerking komt voor de terugroepactie. Als dit het geval is vervangt Apple de accu van je MacBook Pro volledig gratis.
Apple geeft aan dat het risico op oververhitting van de accu uiterst gering is. Er wordt echter geen risico genomen door Apple en om deze reden worden sommige MacBook Pro's welke tussen september 2015 en februari 2017 zijn geproduceerd teruggeroepen.
Controleer je MacBook op batterij problemen
- Klik in het -menu linksboven in het scherm en klik op 'Over deze Mac'
- Selecteer en kopieer in het tabblad 'Overzicht' het serienummer
- Ga naar deze speciale Apple Support-pagina
- Plak het serienummer in het 'Serial number'-veld om deze te controleren
Door je serienummer te controleren weet je onmiddellijk of je MacBook Pro in aanmerking komt voor vervanging van de batterij, zorg er dan voor dat je zo snel mogelijk deze laat vervangen. Als blijkt dat je MacBook niet getroffen is, is er niets aan de hand en kun je deze gewoon blijven gebruiken.
Je kunt de batterij gratis laten vervangen bij een officiële Apple Store of via het reparatie centrum van een premium reseller. Daarnaast is er ook een optie beschikbaar om je MacBook Pro gratis naar Apple te versturen. Let op dat de vervanging van de batterij 1 tot 2 weken kan duren. Meer informatie vind je terug op deze pagina.
Auteur | Richard IJzermans | |
Bijgewerkt | 20/06/2019 21:22 | |
Categorie | Nieuws | |
Reacties
Dat lijkt mij dan inderdaad geen goede zaak, het beste kun je contact opnemen met Apple zelf kijken wat de mogelijkheden zijn. Vermits het serienummer niet overeenkomt lijkt de Mac buiten het vervaningsprogramma te vallen, dus wellicht zijn er kosten aan verbonden. . Apple Support kun je op deze manier rechtstreeks benaderen: https://www.appletips.nl/apple-support-raadplegen#helpdesk
Ik heb een Macbook Pro 15 inch uit midden 2015. Het serienummer komt niet in aanmerking voor het vervangingsprogramma, maar de batterij begint nu na 3 jaar ontzettend op te zwellen en duwt mijn trackpad naar boven. De accu is nauwelijks gebruikt met een oplaadcycli van maar 93 keer. Wat is jullie mening hierover?
Dat bespreek je het beste met Apple zelf Iris. Apple Support kun je op deze manier rechtstreeks benaderen: https://www.appletips.nl/apple-support-raadplegen#helpdesk
Mijn MacBook Air 12″ uit 2015 meldt dat de batterij niet meer goed functioneert. Blijkbaar dus ook bij deze serie batterijproblemen, na eerder al snel problemen met toetsenbord. Al na vier jaar normaal gebruik een kapotte batterij past m.i.z. niet bij een ‘kwaliteitsproduct’ als Apple. Mag ik rekenen op vervanging?
Ik heb nu volgens de instructies een reservekopie gemaakt en ga mijn laptop morgen binnenbrengen maar ik vind dat het niet kan dat ikzelf moet zorgen dat eventueel bestanden teruggezet en hersteld worden. De geleverde service zou volgens mij niet alleen het vervangen van de batterij maar ook alle gerelateerde bewerkingen moeten omvatten.
Na controle bij Apple blijkt dat mijn MacBook uit 2016 voldoet aan de criteria voor een batterij vervanging.
Dank voor het artikel.
Richard dank je wel voor (snelle) reactie.
@rob: Het gaat om sommige MacBook Pro’s niet allemaal. Vandaar dat je moet checken of de batterij in aanmerking komt voor vervanging.
Niet alle Macbooks dus hebben problemen tussen 2015 en 2017, er staat bij mij MacBook Pro (15-inch, 2016) maar met het serienummer afkomstig van mijn Macbook heeft deze de problemen kennelijk niet, klopt dan de tekst wel?