14 juni 2021

Direct afzenders blokkeren in Mail voor iPhone, iPad en Mac

2 min leestijd
Direct afzenders blokkeren in Mail voor iPhone, iPad en Mac
iOS  
2 min leestijd

Wie in het bezit is van een iPhone, iPad of Mac kan eenvoudig contactpersonen blokkeren zodat deze je niet meer kunnen benaderen via iMessage, SMS of telefonisch. Sinds iOS 13 en macOS Catalina heeft Apple daar ook Mail aan toegevoegd zodat je direct afzenders kunt blokkeren via Mail.

Dit zorgt ervoor dat alle e-mailberichten van de gewenste persoon, bedrijf of instantie direct verplaatst worden naar de prullenmand zonder dat je hier een melding van krijgt. Ideaal voor SPAM-mails en vervelende reclames.

Afzenders blokkeren in Mail

  1. Open de Mail app op je iPhone of iPad
  2. Navigeer naar de mail van de afzender die je wil blokkeren
  3. Tik bovenaan op de afzender bij het van-veld
  4. Kies voor 'Blokkeer deze contactpersoon'

Op een Mac kun je dit doen via een soortgelijke procedure. Open het e-mailbericht op je Mac en klik op de naam van de verzender. Kies vervolgens voor 'Blokkeer contact'.

Direct afzenders blokkeren in Mail voor iPhone, iPad en Mac

Vanaf nu worden worden alle e-mailberichten van deze persoon/instantie direct verplaatst naar de prullenmand zonder dat je hier een melding van krijgt. Het voordeel hiervan is dat je niet meer moet werken met regels via iCloud of een Mac.

Geblokkeerde afzenders beheren

Alle afzenders die je geblokkeerde hebt vind je terug op je iPhone of iPad via Instellingen ▸ Mail ▸ Geblokkeerd. Op je Mac kun je ze raadplegen via Mail ▸ Menubalk ▸ Mail ▸ Voorkeuren ▸ Reclame.

Mini screencast: Direct afzenders blokkeren in Mail

ook interessant
Mail: Wees spammers te slim af op je iPhone, iPad of Mac
Mail: Wees spammers te slim af op je iPhone, iPad of Mac

Niets is zo vervelend als SPAM, de spammer weet maar al te goed wanneer je de e-mail leest. Daarom kun je extern materiaal uitschakelen.

info
Auteur Wesley Fabry
Bijgewerkt30/06/2021 12:55
Categorie iOS, macOS
Feedback Probleem melden
Delen 𝕏

Reacties

  • Norb
    11 maart 2020 om 21:53

    En nu nog ’t omgekeerde:
    sommige mailtjes worden door Google of Microsoft meteen in de spam-box gezet terwijl dat niet de bedoeling is.
    Is daar een oplossing voor?

  • Wesley Fabry
    12 maart 2020 om 9:29

    Door deze te verplaatsen naar de inbox geef je aan dat geen reclame is, als je dit een paar keer herhaalt kan het algoritme dit als ‘geen spam’ markeren. Bij Gmail kun je via de gmail-website je spam-map open en en dan het e-mailbericht. Daar kun je bovenin klikken op ‘Geen Spam’. Voor microsoft weet ik het niet.

  • Karin
    3 juli 2020 om 11:39

    Ondanks dat mail (geadresseerde) geblokkeerd is en aangegeven is dat mail meteen in prullenbak moet worden geplaatst, blijft gewoon deze binnenkomen. Alleen nu met rood handje en de opmerking dat het geblokkeerd is…

  • Frank Thiers
    2 augustus 2020 om 13:37

    Karin,
    Via instellingen, mail , Kan je aangeven dat de geblokkeerde afzenders direct naar de prullenbak moeten gaan.

  • Erik
    11 november 2020 om 17:55

    Hoe kan ik mails blokkeren van dezelfde afzender die steeds een ander mail adres gebruikt. Vaak is de naam achter @ wel hetzelfde.

  • Wesley Fabry
    12 november 2020 om 8:24

    Dat hangt van je mail client af, in Mail voor Mac en iCloud (voor iPhone/iPad) kan het met behulp van regels en dan kun je gewoon @NAAM.XX invullen: https://www.appletips.nl/mail-automatiseren-regels/

    De stappen voor gmail en andere mailproviders weet ik helaas niet.

  • Marianne van Wijk
    12 januari 2021 om 5:08

    Ondanks dat ik de afzender geblokkeerd heb, blijf ik giga veel spam e-mail ( 4 per uur) van dat adres ontvangen in mijn postvak in. Ik heb in mijn instellingen bij mail al aan gegeven dat het direct naar de prullenmand moet. Het geblokkeerde adres is [*to] nu zenden ze me mail via” [*to] “ . Als ik nu op de afzender klik [*to]<[*to] krijg ik te zien dat ik [*to] kan deblokkeren…. dat schiet niet op. Hoe los ik dit op?

  • Paul
    5 mei 2021 om 21:48

    Sinds enkele weken aktief op nieuwe MacBook Pro 2020 met BigSur 11.3.1 @ Mail v.14.1 … mails van geblokkeerde afzenders vallen nu weer vrij en vrolijk in de bus en het is onmogelijk om de afzender alsnog opnieuw te blokkeren … het betreffend menu opent gewoon niet meer als je de afzender aanklikt, alsof het niet meer bestaat !?
    Het probleem is identiek op mijn oudere MacBooks onder Catalina met Mail v.13.
    Bij “betrouwbare” mails gebeurt dat nog wel en die kun je alsnog op dezelfde wijze beheersen.
    Is dit een volgende truuk om spam of erger, phishing door onze strot te duwen. Het valt me op dat het steeds over dezelfde rotzooi gaat, zoals daar zijn : bitcoin- ,beleggings- e.a. snellewinstsites, chatboxen voor elk wat wils, zgz. “overheids-” & andere min-of-meer officiële portalen, enz… , Waar komt dit vandaan en wat kunnen we er aan doen ? Ik ga nog eens even nakijken of mijn oudere sistemen van hetzelfde bedje ziek zijn.

  • Ger
    23 augustus 2021 om 16:10

    Is er ook een mogelijkheid dat de geblokkeerde berichten gewoon ook niet in de prullenbak binnen komen?
    En dat de afzender bericht krijgt dat je geblokt bent?

  • Barry
    18 november 2021 om 6:47

    @Ger
    Dit is uiteindelijk de vraag.
    Nee, dat kan niet (helaas!)

  • Mathilde
    8 maart 2024 om 16:18

    Graag wil ik op mijn iPad/ iPhone een domein blokkeren. Dus niet een e-mailadres.

Een reactie toevoegen:

Ik ga akkoord dat deze gegevens worden opgeslagen [privacy]



Download gratis de appletips app
voor iPhone en iPad in de App Store