28 april 2021

iOS 14.5 voegt anti-tracking voor apps toe om volgen te beperken

4 min leestijd
iOS 14.5 voegt anti-tracking voor apps toe om volgen te beperken
Uitleg
4 min leestijd

Vanaf iOS 14.5 en iPadOS 14.5 moeten nieuwe en bijgewerkte apps toestemming vragen om je te mogen volgen bij andere diensten en apps. De anti-trackingmaatregelen moeten voorkomen dat ontwikkelaars en adverteer-platformen onbedoeld je kunnen volgen tussen de verschillende applicaties en websites.

Het uitwisselen van deze gegevens gebeurt al anoniem, maar wordt wel gekoppeld aan een uniek reclame ID en in sommige gevallen kan het herleidbaar zijn door misbruik van sommige platformen. Vanaf iOS 14.5 en iPadOS 14.5 moeten apps toestemming vragen of deze je mogen 'volgen' tussen apps onderling.

Apps die je volgen

Het volgen tussen apps onderling wordt 'device fingerprinting' genoemd en gebruikt om advertenties en berichten te tonen gebaseerd op je persoonlijke interesses. Er zijn verschillende adverteer- en trackingplatformen actief die gebruikenmaken van zo'n soort trackingsysteem.

Via software kunnen de platformen controleren welke interesse je hebt getoond in een andere app. Bijvoorbeeld gezocht naar TV's in een webshop-app, berichten gelezen over een nieuwe computer, etc. Deze gegevens worden anoniem opgeslagen op je toestel en kunnen opgevraagd worden door adverteerplatformen zodat ze relevante reclames kunnen tonen.

Privacy details in de App Store

Hoewel dit anoniem gebeurt kan het soms toch te herleiden zijn naar een specifiek apparaat. Dit omdat platformen te veel data verzamelde zoals toestel, versie app, update-gegevens, batterijniveau, CPU-type, etc. Vanaf iOS/iPadOS 14.5 staat Apple alleen nog maar het gebruik van de eigen IDFA (Identifier For Advertisers) toe en vereist dat apps toestemming vragen wanneer ze je willen volgen in andere apps.

ook interessant
Het gebruik van trackers bekijken in het Safari privacyrapport
Het gebruik van trackers bekijken in het Safari privacyrapport

Het nieuwe Privacyrapport geeft je inzage in welke trackers zijn geblokkeerd en door hoeveel sites de trackers de afgelopen 30 dagen werden gebruikt.

Bewustwording door anti-tracking

Apple vereist van appontwikkelaars dat ze om toestemming vragen voordat ze je activiteit tracken in apps of op websites waarvan ze niet de eigenaar zijn, om je gerichte reclame te bieden, je handelingen naar aanleiding van reclame te meten of om je informatie met datahandelaars te delen.

Vanaf iOS/iPadOS 14.5 krijg je voor iedere app de keuze om het tracken toe te staan of te weigeren. Iedere nieuwe of bijgewerkte applicatie zal een pop-up tonen wanneer ze gebruikmaken van dit soort tracking.

Toestaan: Als je toestaat dat de app je mag tracken dan kan deze naast zijn eigen verzamelde gegevens, deze ook combineren met de gegevens die verzameld zijn in andere apps. Deze worden namelijk gekoppeld aan Apple's reclame-ID op je toestel. Hierna kan de app je gerichtere advertenties en berichten tonen, zodat deze meer aansluiten op je persoonlijke wensen. Daarnaast kan de appontwikkelaar er ook voor kiezen om informatie te delen met andere apps via het ID.

anti tracking in iOS 14.5 of nieuwer

Weigeren: Als je weigert kan de app alleen maar gegevens gebruiken die in de app zelf worden verzameld en deze niet combineren met andere apps. Ook krijgt de applicatie geen toegang tot het reclame-ID. Het is de verantwoordelijkheid van de ontwikkelaar om ervoor te zorgen dat je keuze wordt gerespecteerd.

Meer informatie over de privacy maatregelingen van Apple

Tracking is niet altijd slecht

Het volgen en tracken van activiteit wordt snel als slecht gezien. Echter is er geen sprake van tracken als de appontwikkelaar informatie over jou of je apparaat combineert voor gerichte reclame, indien de ontwikkelaar dit uitsluitend op je apparaat doet en de informatie niet buiten je apparaat om verstuurt op een manier dat je identiteit kan worden achterhaald.

Het probleem zit hem eerder in datahandelaren die te veel gegevens verzamelen en zo toch een specifiek profiel kunnen samenstellen van een apparaat of persoon en dit vervolgens delen met andere apps. Dankzij de inzet van Apple wordt dit vrijwel bij iedere iOS-versie steeds verder beperkt. Zodat gegevens ook daadwerkelijk anoniem zijn en niet worden herleid tot een persoon of apparaat.

Helaas, video is niet (meer) beschikbaar...

Geen adblocker

Wanneer je een app de toegang tot het tracken beperkt wil dit niet zeggen dat je geen advertenties meer te zien krijg. Een app mag immers wel binnen zijn eigen app anoniem een reclame-profiel van je opbouwen en advertenties tonen. Alleen kan deze geen extra informatie meer opvragen uit andere apps. Heb je dus veelvuldig gezocht naar TV's, dan zal de app niet zo snel meer reclames van televisies tonen.

Anti-tracking voor apps

Trackingverzoeken beheren

Zodra een nieuwe app of bijgewerkte app je wil tracken moet deze vanaf iOS/iPadOS 14.5 je hier nadrukkelijk toestemming om vragen. Je zal dan bij het openen van de app een melding te zien krijgen. Achteraf kun je alle apps beheren via Instellingen ▸ Privacy ▸ Tracking. Hier kun je het per app beheren of in zijn geheel uitschakelen.

ook interessant
Privacy-details raadplegen in de App Store
Privacy-details raadplegen in de App Store

Zo kun je de Privacy-details van apps raadplegen en bekijken in de App Store en kun je controleren welke gegevens een app gebruikt.

info
Auteur Wesley Fabry
Bijgewerkt29/04/2021 08:58
Categorie Privacy, Uitleg
Feedback Probleem melden
Delen 𝕏

Laat een reactie achter



Download gratis de appletips app
voor iPhone en iPad in de App Store