Status AppleCare en garantie controleren van alle Apple-apparaten gekoppeld aan je Apple ID
Op een iPhone, iPad en Mac kun je eenvoudig de AppleCare- en garantiestatus bekijken van alle apparaten die gekoppeld zijn aan je Apple ID. Zo weet je meteen waar je aan toe bent.
Wanneer je een Apple-product zoals een iPhone, iPad, Mac, Apple Watch of AirPods koopt, krijg je standaard 1 jaar uitgebreide garantie op fabrieksfouten en hardware problemen en staat los van de wettelijke garantie. Bij aanschaf van een Apple-product, of vlak daarna, kun je AppleCare+ aanschaffen die je recht geeft op een uitgebreidere garantie.
Standaard AppleCare garantie
Wanneer je een Apple-product aanschaft, heb je in de meeste gevallen het eerste jaar een AppleCare garantie. Dit is een uitgeklede versie van AppleCare+. Zo krijg je de eerste 90 dagen telefonische ondersteuning en wordt schade door productiefouten en door toedoen van Apple (beperkt) gedekt.
In het eerste jaar doet Apple meestal niet moeilijk bij problemen, tenminste als je het product bij hun hebt aangeschaft. Koop je je iPhone of Mac via een Apple Premium Reseller, webshop of telecomprovider, dan moet je altijd eerst hun aanspreken.
Wat is AppleCare+?
AppleCare+ kun je het beste omschrijven als een verzekering van Apple. Voor een éénmalig bedrag krijg je twee jaar (o.a. iPhone / iPad / Apple Watch) en drie jaar (Mac) lang ondersteuning en kun je veel goedkoper reparaties laten uitvoeren. Daarnaast kun je minstens tweemaal per jaar je Apple-product voordelig laten repareren wanneer de schade werd veroorzaakt door een ongelukje, iets wat de standaard AppleCare niet dekt. De AppleCare+ verzekering bestaat uit verschillende onderdelen en zaken waar je recht op hebt, klik hier om de dekking te controleren en de actuele voorwaarden.
AppleCare garantie controleren
Wil je weten hoelang je nog recht hebt op AppleCare? Dan kun je dit eenvoudig controleren. Sinds iOS 17.3, iPadOS 17.3 en macOS Sonoma 14.3 kun je nog sneller de garantiestatus bekijken van alle apparaten die gekoppeld zijn aan je Apple ID.
- Open Instellingen op je iPhone of iPad
- Navigeer naar 'Algemeen'
- Tik op 'AppleCare en garantie'
- Controleer de status per product
Op een Mac ga je naar ▸ Systeeminstellingen ▸ Algemeen ▸ AppleCare en garantie.
Is een apparaat niet gekoppeld aan je Apple ID? Controleer de status dan op basis van het serienummer. Hoe je dat doet, lees je terug in onderstaand uitgelicht artikel.
Wettelijke garantie
AppleCare+ is geen vereiste, je hebt immers ook consumentengarantie van 2 jaar. Echter, je moet dan achter alles aan gaan, dat is bij AppleCare+ niet zo. Je wordt direct geholpen zonder gedoe en betaald dus om een soort van luxebehandeling te krijgen. Daarbij word je altijd door Apple (wereldwijd) zelf of via een premium reseller geholpen. Eigenlijk zo dit altijd zo moeten zijn, maar dat is een andere discussie.
Wil je meer informatie over de consumentenwetgeving en voorwaarden van AppleCare klik dan hier. Meer info over de juridische overeenkomst in België lees je hier.
Auteur | Wesley Fabry | |
Bijgewerkt | 27/03/2024 16:04 | |
Categorie | Apple, iOS, macOS | |