Menu

5 juli 2016

Het ‘Bird proces’ CPU probleem op een Mac oplossen

activiteitenweergave icon OS X

Sinds OS X Yosemite zijn er een aantal problemen terug te vinden in de activiteitenweergave applicatie, wie hier regelmatig in kijkt kan constateren dat er meer dan 90% van de CPU wordt gebruikt door ‘Bird’. Welke vogel hier voor problemen zorgt is niet duidelijk, maar alles heeft te maken met iCloud Drive.

Door één of andere manier eist dit de hele CPU op en belast onnodig je RAM-geheugen. Dit probleem is helaas alleen op te lossen door iCloud Drive tijdelijk uit te schakelen en de bestanden te verwijderen.

‘Bird proces’ CPU probleem oplossen

• Open Finder en navigeer naar iCloud Drive
• Open een nieuw venster (cmd⌘ + N) en open hier bijvoorbeeld ‘Documenten’
• Nu dien je alle inhoud van alle maps in iCloud Drive te slepen naar ‘Documenten’
• Kies voor ‘Verplaats’ in het pop-up venster
• Wanneer dit allemaal verplaatst is zal je iCloud Drive leeg zijn

Let op! Verplaats de inhoud van de mappen in iCloud Drive en niet de mappen (Pages, Keynote, Numbers, etc) zelf. Doe je dit wel dan maak je snelkoppelingen en verplaats je ze niet!

Bird proces CPU probleem op een Mac oplossen via OS X

iCloud Drive herstellen

Na het verplaatsen van de bestanden dien je iCloud Drive uit te schakelen, dit doe je via  ▸ Systeemvoorkeuren ▸ iCloud ▸ Schakel hier iCloud Drive uit en kies voor ‘Verwijder van Mac’

Vervolgens open je Safari, ga naar iCloud.com en log in met je Apple ID, daarna open je iCloud Drive en verwijder je eventueel bestanden die nog achtergebleven zijn in iCloud Drive. Hierna kun je weer iCloud Drive inschakelen op je Mac via  ▸ Systeemvoorkeuren ▸ iCloud.

voorkeuren voor iCloud OS X

Wacht een paar minuten zodat iCloud Drive even geactiveerd kan worden, daarna zou je in principe alle applicatie moeten openen die gebruikmaken van iCloud en waar je zojuist de bestanden van hebt verplaatst. Maak voor iedere applicatie even een bestand aan en bewaar deze in iCloud, dit zal resulteren tot een map in iCloud Drive met de bijhorende applicatie.

Daarna kun je de eerder verplaatste documenten weer terugplaatsen in de juiste map in iCloud Drive, deze documenten worden dan weer geupload naar iCloud en zijn dan weer beschikbaar in iCloud Drive en al je aangesloten apparaten.

Lees ook: Problemen met je Mac en OS X (macOS) oplossen







Reacties


  • Jeroen 28 juli 2016 om 8:15

    Hoi. Hoe weet je of je hieraan lijdt? En geldt dit ook voor macos sierra en de beta die er tussenin zitten?

  • Wesley Fabry 28 juli 2016 om 8:16

    @Jeroen je merkt het probleem op als je merkt dat je Mac slecht functioneert en in activiteitenweergave het Bird-proces veel van je CPU vraagt. Denk hierbij aan 90%+. Of dit ook in Sierra nog steeds voor problemen zorgt weet ik niet.

Een reactie toevoegen: