27 april 2017

FAQ: Antwoorden op de meest gestelde HomeKit vragen

5 min leestijd
FAQ: Antwoorden op de meest gestelde HomeKit vragen
Homekit
5 min leestijd

Nu er steeds meer (toegankelijke) HomeKit accessoires beschikbaar zijn begint HomeKit meer te leven onder de iOS gebruikers. HomeKit is een platform binnen iOS dat het mogelijk maakt om apparaten in huis te besturen.

Denk hierbij aan verlichting, temperatuur, schakelaars, etc. Steeds meer fabrikanten komen met HomeKit ondersteuningen, waaronder Philips Hue, Netatmo en Elgato Eve veruit de bekendste zijn. HomeKit is vooral interessant in combinatie met Siri en de sinds iOS 10 gelanceerde Woning applicatie, zo kun je met je stem en een speciale app alle apparaten bedienen. In deze FAQ leggen we uit wat HomeKit is en wat je moet weten over dit bijzondere platform.

Wat is HomeKit?

Zoals we al hebben verteld is HomeKit één centraal platform, dat is gelijk al een groot voordeel. Met behulp van HomeKit kunnen ontwikkelaars de gegevens versleuteld (anoniem) lezen en gebruiken. In de toekomst zul je vast meerdere HomeKit apparaten in je huis hebben van verschillende fabrikanten, omdat alles aan je eigen Woning (HomeKit) wordt toegevoegd kun je ze allemaal beheren via Siri of met de speciale app waarmee je alle apparaten kan bedienen vanuit één app.

Voorbeeld van Homekit volgens Apple

Wat wordt er bedoeld met 'Huis’?

Alles speelt zich af in je Huis, daarom koppelt HomeKit je 'Huis' aan je Apple ID. Elk HomeKit apparaat kan vanwege veiligheidsredenen, gekoppeld worden aan slechts één Apple ID. Je Apple ID wordt bij HomeKit gekenmerkt als 'Woning' (Huis), wanneer je dus een nieuw apparaat koppelt koppel je deze aan je Woning en Apple ID via iCloud. Hoe de Woning applicatie van iOS 10 precies werkt lees je uitgebreid terug in deze complete handleiding voor Woning.

Hoe een HomeKit apparaat koppelen?

Het koppelen van een HomeKit apparaat is per fabrikant anders. Als voorbeeld nemen we de Hue Bridge 2.0 voor de Philips Hue lampen. Deze kun je koppelen via de Hue App ▸ Instellingen ▸ HomeKit en Siri ▸ Volg de stappen om de app te koppelen aan HomeKit of via de plus-knop in de Woning app.

Hoe je een HomeKit apparaat koppelt aan je Woning is dus per fabrikant anders, wel is er iets gemeen. Iedere HomeKit apparaat heeft een unieke code, deze moet gescand worden om de verbinding te kunnen leggen. Vanaf iOS 10 heeft de HomeKit functionaliteit een eigen app gekregen genaamd Woning. Via deze applicatie moet je nu alles bedienen en instellen. Meer info vind je hier.

Zo koppel je apparaten aan HomeKit

Hoe je Huis delen met anderen?

Het is mogelijk om je Huis te delen met andere zodat zij ook gebruik kunnen maken van de apparaten in je huis. Alleen de beheerder (degene die de Woning heeft aangemaakt) kan de apparaten bewerken en verwijderen. Uiteraard kunnen genodigden wel bijvoorbeeld de verlichting van kleur en/of helderheid aanpassen, de temperatuur aanpassen, etc. Het delen gebeurt via de Woning applicatie. Open deze en het gelijknamige tabblad. Tik op 'Wijzig' daarna 'Huis' of de persoonlijke naam of tik op de locatie-pijl. Kies bij ‘Personen' voor de optie ‘Nodig uit'. Meer informatie over het delen van je woning vind je hier terug.

Kan ik meerdere apparaten gebruiken in mijn 'Huis'?

Uiteraard is het mogelijk om meerdere apparaten te koppelen aan je Woning. Je kunt de bijhorende applicaties van de fabrikant gebruiken of de standaard Woning app van Apple. Wanneer je iCloud (Apple ID) is gekoppeld aan je Huis kun je de apparaten ook raadplegen op alle andere (vanaf iOS 9 en watchOS 2) apparaten die gekoppeld zijn aan je Apple ID (iCloud). Heb je dus een iPhone en een iPad dan kun je op beide toestellen je huis raadplegen via Siri of de Woning app. Ook kun je de Apple Watch (met watchOS 2 of hoger) gebruiken om je Woning aan te sturen met Siri, Woning app of apps van derde.

Klopt het dat je Siri kunt gebruiken om HomeKit apparaten aan te sturen?

Dankzij HomeKit kun je met behulp van Siri de verschillende apparaten aansturen, dat is prettig want met het spraakcommando 'Schakel alle lichten uit' kun je in één keer alle lichten in je huis uitschakelen. Dit is de voornaamste zichtbare functie van HomeKit. Apparaten zonder HomeKit hebben geen toegang om Siri te gebruiken.

Siri gebruiken voor HomeKit Hue

Is HomeKit veilig?

Ja, dat is het zeker, het heeft allemaal zolang geduurd omdat Apple het HomeKit verkeer volledig wilden versleutelen zodat er niemand gegevens kan ’stelen’. Door de end-to-end encryptie tussen alle apparaten en iDevice is het allemaal veilig om HomeKit te gebruiken. Ontwikkelaars kunnen de apparaten wel aansturen, maar geen gegevens gebruiken of analyseren. Daarnaast zijn alle HomeKit apparaten goedgekeurd door Apple en moeten ze gebruikmaken van het MFI (Made For iOS) certificaat, om dit te krijgen moet het apparaat voldoen aan de veiligheidsmaatregelingen van HomeKit. Hierdoor kunnen kwaadwillige niet 'inbreken' in de HomeKit apparatuur.

Heeft Apple een HomeKit applicatie?

Vanaf iOS 10 heeft Apple een eigen applicatie voor HomeKit genaamd "woning". Via deze applicatie moet je nu alles bedienen, delen en instellen. Meer info vind je hier.

Kun je HomeKit buitenshuis gebruiken?

Ja dat kan, mits je dit activeert (meer info). Met externe toegang kun je jouw apparaten bedienen als je niet verbonden bent met je thuisnetwerk. Handig om alsnog lichten op afstand in te schakelen of de temperatuur aan te passen. Dit wordt mogelijk gemaakt door HAP (HomeKit Accessory Protocol), hierdoor kunnen de apparaten via iCloud worden ingeschakeld. Let wel, dit kan pas vanaf iOS 10 en maakt gebruik via de Apple TV 4 of een iPad. (meer info)

Alle Elgato Eve homekit producten

Welke HomeKit apparaten zijn al beschikbaar?

Er zijn al verschillende HomeKit apparaten en accessoires beschikbaar, van thermostaten tot schakelaars tot verlichting. De bekendste is uiteraard Hue, zij hebben een nieuwe birdge 2.0 (de vierkante) uitgebracht met HomeKit ondersteuning. Dit was nodig omdat de hardware (apparatuur) ook moet voorzien zijn van een versleuteling o.w.v. veiligheid en privacy. Je zal dus een nieuwe bridge en voor sommige andere accessoires nieuwe hardware moeten kopen. Hier vind je een lijst met alle apparaten die momenteel HomeKit ondersteunen, voorbeelden zijn de Hue Bridge 2.0, Elgato Eve Room-sensor of de Netatmo Thermostaat.

Bijgewerkt artikel i.v.m. nieuwe ontwikkelingen, origineel van 25/11/2015

info
Auteur Wesley Fabry
Datum27/04/2017 09:33
Categorie FAQ, HomeKit
Feedback Probleem melden
Delen 𝕏

Reacties

  • wouter
    25 november 2015 om 11:14

    Ik mis nog 1 vraag en antwoord: hoe gaat HomeKit om met meerdere apparaten?

    Ik weet dat je gasten e.d. kan aanmelden. Maar wat ik mis is de combinatie met geofencing. Het licht moet aanblijven als persoon 1 het huis verlaat en persoon 2 in het huis blijft, maar het licht moet wel uit als persoon 2 ook het huis verlaat. Hoe regelt HomeKit dit?

  • Wesley Fabry
    25 november 2015 om 11:22

    Dit zijn instellingen die per apparaat (via een app) ingesteld worden, Apple biedt wel de functionaliteit in HomeKit aan, maar de fabrikant moet er slim mee omgaan. Het is dus aan de fabrikanten dit goed te regelen wanneer iemand in huis is het geofencing-verhaal te laten liggen. Iets wat waarschijnlijk wel goed geregeld is omdat de apparaten speciaal ontwikkeld zijn voor HomeKit en dit vaak één van de functies is.

  • Eduard
    25 november 2015 om 11:24

    Het is mij helaas nog niet gelukt om een tweede persoon toe te voegen die mijn Hue lampen met Siri kan bedienen. Volgens mijn laatste info is dit ook niet mogelijk. Toch wel essentieel om het gezin te kunnen laten proviteren. Is dit iets wat Hue afhankelijk is of HomeKit breed? Wat zijn jullie ervaringen hiermee?

  • Wesley Fabry
    25 november 2015 om 11:25

    Hier werkt het wel met alle gezinsleden, jullie hebben in de Hue applicatie toch allemaal hetzelfde account geïnstalleerd? Wel kun je niet de gegevens aanpassen in de Hue App bij ‘Stembediening’.

  • marcel
    25 november 2015 om 11:57

    ik hoop op klik aan klik uit

  • Eduard
    25 november 2015 om 21:44

    We gebruiken hetzelfde Hue account maar een ander Apple-ID.
    Bij ‘Siri stembediening’ kan je geen lampen of scènes selecteren die je met je stem wilt bedienen. Er staat: “Je bent geen admin van Huis waaraan deze Homekit ondersteunde Bridge is gekoppeld. Helaas kan je daarom geen modificaties maken.”

  • Wesley Fabry
    25 november 2015 om 22:01

    Klopt, hebben we hier ook maar toch kunnen de andere siri gewoon gebruiken met de scenes en lampen die de beheerder heeft ingesteld..

  • gui
    26 november 2015 om 9:19

    Hi,
    siri stembediening iPhone lukt goed, maar wanneer ik mijn iPad wil inschakelen krijg ik steeds de melding dat de iCloud data synchronisatie bezig is.
    Dit lukt mij niet.

  • Erwin
    7 december 2015 om 21:58

    Werkt allemaal prima, maar Siri is niet door 2e of 3e apparaat aan te sturen.
    Het hoofd account werkt prima
    Wij zijn allemaal lid van dezelfde groep.
    Scenes zijn ook allemaal gesynchroniseerd en zichtbaar op alle apparaten.
    Alleen de verlichting aansturen via Siri lukt maar met èèn apparaat, de admin

  • Wesley Fabry
    7 december 2015 om 22:48

    Erwin, hebben jullie allemaal hetzelfde hue account op de apparaten? Zoja, dan zou het moeten lukken, opnieuw instellen?

  • Jur
    8 december 2015 om 21:18

    Hier ook hetzelfde. Alleen met mijn iPhone 6 willen de commando’s wel in Siri , op mijn iPad Air2 met hetzelfde Apple-id wil het niet. Krijg dan de melding; Kan geen apparaten vinden of kan geen lichten vinden. Zelfde verhaal met de iPhone 6s van m’n vrouw. Ook geen apparaten melding in siri. Is goed gedeeld in HomeKit staat in groep huis. En allemaal zelfde hue account. Heb ook al geprobeerd iCloud account in en uitloggen op de iPhone van m’n vrouw. Blijft hetzelfde. Dus de vraag is waar het nu aan ligt. HomeKit of hue app..

  • Sjors
    14 december 2015 om 7:58

    Heb hetzelfde probleem:

    Hue bridge 2 geïnstalleerd en geactiveerd met mijn iPhone 6. Hue account aangemaakt. Siri bediening via mijn iPhone en Apple Watch werken prima.

    Hue ‘Huis’ HomeKit gedeeld met mijn vriendin d’r iCloud account op haar iPhone. Ook met mijn Hue account ingelogd op haar iPhone.
    Instellingen in haar Hue App lijken goed te staan. Onder Siri zie ik ook al mijn instellingen, met de opmerking dat zij niet de Admin is.
    Siri bediening via haar iPhone werkt echter niet!?

  • Wesley Fabry
    23 december 2015 om 15:54

    Heeft de andere bij instellingen – homekit meerdere huizen? Deze mag alleen bij ‘gedeeld’ huizen hebben. Via ‘wijzig’ kun je de andere verwijderen.

  • Martin
    21 januari 2016 om 8:38

    Hallo

    wij hebben nu Hue en willen dit koppelen aan siri maar als ik wil koppelen krijg ik steeds de melding zoek naar bridge en dan komt de melding
    een andere gebruiker heeft de homekit ondersteunede bridge al gekoppeld
    vraag de gebruiker om zijn of haar homekit configuratie met jou te delen zo dat ik ook gebruik kan maken van siri stem bediening

    maar ik zou niet weten wie de homekit al gekoppeld heeft hoe kan ik dit te weten komen en hoe kan ik dit oplossen

  • Wesley Fabry
    21 januari 2016 om 8:50

    Martin, dit kun je oplossen met deze tip: http://www.appletips.nl/philips-hue-bridge-2-0-homekit-herstellen/

  • Marc
    15 december 2016 om 9:18

    Hi Wesley,
    Ik zou graag onze hardware (we zijn in staat gas en elektriciteitsmeters online te brengen) graag willen koppelen aan homekit, hoe doe ik dit?
    Grt,
    Marc

  • Wesley Fabry
    15 december 2016 om 11:46

    @marc excuses, maar ik begrijp eigenlijk niet zo goed wat je van me wilt ?

  • Ilie
    27 april 2017 om 13:25

    Hoe werkt juist dat geofencing verhaal als ik als (admin) het huis verlaat word alles uitgezet. Maar als m’n partner nog thuis is zou dit aan moeten blijven hoe doe ik dit juist betreft hue lampen.

  • Wesley Fabry
    28 april 2017 om 9:02

    @Ilie dat is helaas nog steeds niet goed geregeld en daar wordt eigenlijk geen rekening mee gehouden. Het is dus af te raden dit momenteel te gebruiken. Beste is tijden of handmatig.

  • Jeroen
    9 december 2017 om 9:24

    Is er iemand die kan aangeven waarom alleen een iPad die iOS 11 of Apple tv 4 en nieuwer als hub gebruikt kunnen worden? Ik heb een iPhone 5s van februari 2017 en een iPhone 6plus van maart 2017 die in de lade liggen. Waarom zou je die niet discreet op een oplader in de meterkast als hub kunnen gebruiken?

Een reactie toevoegen:

Ik ga akkoord dat deze gegevens worden opgeslagen [privacy]



Download gratis de appletips app
voor iPhone en iPad in de App Store