13 maart 2022

Invoxia Bike Tracker: Weet altijd waar je fiets is dankzij de GPS tracking zonder simkaart

Ook geschikt voor huisdieren, kinderen, andere voertuigen en spullen!
10 min leestijd
Review
10 min leestijd

Invoxia heeft met hun trackers een uniek product in de markt gezet. Ik ben nu een tijdje in het bezit van de Invoxia Bike Tracker en dankzij dit handige gadget weet ik precies waar mijn fiets is. Het lijkt de oplossing te zijn voor fietsendiefstal, maar dan zonder duur abonnement of fietsverzekering.

Invoxia trackers geven hun GPS positie door met behulp van het Sigfox netwerk. Een IOT netwerk dat specifiek bedoeld is om Internet of Things oplossingen mogelijk te maken. Hierdoor heb je geen simkaart of mobiel abonnement nodig. Bovendien werken de trackers in groot aantal europese landen (en daar buiten) zonder beperkingen.

De slimme trackers van Invoxia

Tegenwoordig zijn er verschillende slimme trackers te koop die je kunt koppelen aan je dierbare spullen en apparaten. Vooral Tile is een bekende, alleen maakt deze gebruik van bluetooth om zijn positie te bepalen. De trackers van Invoxia gaan een stapje verder en bieden een veel slimmere oplossing aan. De Invoxia apparaten zijn voorzien van GPS die om de 10 minuten zijn positie doorgeeft aan de app. Na een periode van inactiviteit (5 min) kan de Tracker trillingen detecteren en onmiddellijk de eigenaar waarschuwen dat zijn product wordt verplaatst.

Invoxia heeft drie trackers in hun assortiment:

Voor onze review heb ik de Invoxia Bike Tracker getest, maar al snel kwam ik er achter dat je deze ook kunt gebruiken voor je huisdieren of spullen. Al onze bevindingen lees je terug in onderstaande review.

ook interessant
Review: Nuki Smart Lock 2.0 met Homekit ondersteuning

Maak van je deurslot een super slim Homekit deurslot met de Nuki Smart Lock 2.0, open en sluit je deur met behulp van je iPhone.

Verschil met Apple's AirTag

Je zou verwachten dat de trackers van Invoxia gelijk zijn aan de AirTag van Apple. Dat is echter niet het geval. De AirTag is afhankelijk van andere Apple apparaten in de buurt en bluetooth. De Invoxia gaat een stapje verdere en maakt verbinding met het 'mobiel' netwerk van Sigfox. Hierdoor kun je de tracker altijd lokaliseren omdat de positie continu wordt doorgegeven. Bij de AirTag is dit alleen het geval wanneer er een Apple apparaat in de buurt is, maar ook dan is dat geen zekerheid omdat het vrij lang duurt voordat de AirTag een locatie doorgeeft.

ook interessant
AirTag: Antwoord op veelgestelde vragen
AirTag: Antwoord op veelgestelde vragen

AirTag FAQ met antwoord op veelgestelde vragen waaronder: kun je een AirTag delen, wat als deze gestolen wordt, veilige zones en meer.

Invoxia Bike Tracker review

De Invoxia Bike Tracker behoort tot de nieuwste generatie GPS tracking en bevat een flink aantal handige functies. De Bike Tracker is ontworpen om eruit te zien als een reguliere fietslamp of reflector die je onder je zadel plaatst. Hierdoor is de Invoxia onopvallend en zie je niet meteen dat je te maken hebt met een GPS tracker.

Invoxia Bike GPS tracking

Om de locatie van de tracker te bepalen wordt er gebruikgemaakt van GPS-positionering, deze data wordt via het Sigfox netwerk geüpload. Om te begrijpen hoe de tracker werkt moet je weten wat het Sigfox netwerk precies is.

Sigfox netwerk voor Internet of Things

Sigfox bouwt aan een wereldwijd betrouwbaar netwerk en is vooral bedoeld om Internet of Things oplossingen mogelijk te maken. Het netwerk bestaat uit een speciale radiofrequentie dat los staat van bijvoorbeeld het mobiele datanetwerk dat je kent van een simkaart. Het Sigfox netwerk is draadloos en te vergelijken met wifi, bluetooth en het mobiele netwerk. Alleen is dit netwerk alleen bedoeld voor het versturen van kleine datapakketjes zoals bijvoorbeeld een GPS-locatie.

Het netwerk heeft een laag stroomverbruik wat zorgt voor lange batterijduur van de apparaten. Sigfox wordt bijvoorbeeld ook gebruikt in sensoren voor bijvoorbeeld lantarenpalen of elektriciteitsmeters, maar ook de GPS trackers van Invoxia. Door de combinatie van GPS en Sigfox weet je altijd exact waar de tracker zich bevindt, zonder mobiel abonnement of afhankelijk te zijn van andere apparaten. De tracker registreert de locatie, zend deze via het Sigfox netwerk door naar je account en onmiddellijk kun je de exacte locatie bekijken via de Invoxia app.

Invoxia Bike GPS tracker

Bij aanschaf van een Invoxia tracker mag je drie jaar lang gratis gebruikmaken van het SigFox netwerk, na drie jaar betaal je €9,99 per jaar om de dienst te kunnen gebruiken. Prima prijs/kwaliteit verhouding als je het mij vraagt.

Onopvallend en van goede kwaliteit

Wanneer je de Invoxia Bike Tracker aanschaft krijg je een aantal onderdelen thuisgestuurd. Zo bevat de doos de GPS tracker, een reflector waar je de tracker in plaatst, bevestigingsmateriaal, oplaadkabel en documentatie. De tracker wordt onopvallend in de reflector geplaatst en moet bevestigd worden met speciale schroeven. Dit is nog een behoorlijke klusje omdat deze moeten worden aangedraaid met de meegeleverde specifieke sleutel die precies past.

Invoxia Bike GPS tracker

Met deze sleutel draai je de behuizing open en kun je de tracker erin plaatsen en weer afsluiten. Zowel de behuizing, tracker en materialen voelen stevig en degelijk aan. De kleuren zijn universeel zodat ze op iedere fiets geplaatst kunnen worden zonder op te vallen. Bovendien is de tracker waterdicht tot een diepte van 1 meter.

Invoxia GPS app

Om de Bike Tracker te kunnen gebruiken moet je in het bezit zijn van de Invoxia GPS-app. Na het aanmaken van een account kun je trackers toevoegen aan de app. Dit proces is erg eenvoudig en wordt stap voor stap uitgelegd in de app. Zodra de tracker is gekoppeld kun je deze gebruiken. Bij het openen van de app kun je direct de locatie van de trackers bekijken.

Invoxia GPS app

Door de tracker te selecteren in de lijst kun je de geschiedenis bekijken en zien waar deze zoal is geweest. Je kunt ervoor kiezen om iedere 5 of 10 minuten de exacte positie van de Invoxia Bike Tracker te laten registreren wanneer deze beweegt. Via de app is dan de route te zien die de fiets heeft afgelegd in een gekozen periode.

Antidiefstalbescherming, altijd en overal

De Invoxia Bike Tracker zul je vooral installeren om dieven te slim af te zijn. Wordt je fiets gestolen? Dan kun je de politie inschakelen en dankzij de tracker je fiets lokaliseren. Na een periode van inactiviteit (5 min) kan de Invoxia Bike Tracker trillingen detecteren om de gebruiker te waarschuwen. Beweegt de fiets plotseling of wordt die omgestoten dan krijg je hiervan een melding via de app. Zo kan eventuele schade worden voorkomen en kan de verantwoordelijke worden aangesproken.

Invoxia GPS app

In geval van verdachte bewegingen of poging tot diefstal van jouw fiets zal direct een melding verschijnen in de app, ongeacht de afstand. Is je fiets dus gestolen en de grens over gegaan, dan is dat geen enkel probleem.

Zonewaarschuwingen en belangrijke locaties

De GPS tracker is ook voorzien van zonewaarschuwingen en belangrijke locaties. Dit houdt in dat zolang de tracker zich in een zone bevindt, je geen meldingen ontvangt. Zodra de Invoxia de zone verlaat ontvang je onmiddellijk een melding. Deze functie is niet echt bedoeld voor fietsen en voertuigen, omdat je dan juist wel wilt weten wanneer deze wordt gestolen. Zonewaarschuwingen zijn vooral interessant wanneer je de tracker gebruikt in combinatie met kinderen. Zij kunnen dan in de direct omgeving spelen zonder dat je een meldingen ontvangt.

Valse meldingen wanneer je zelf de fiets gebruikt

Zoals al eerder vermeld ontvang je een melding zodra je fiets wordt verplaatst. Dit is helaas ook het geval wanneer je zelf de fiets neemt. Als je dus vaak met de fiets op pad gaat kan dit als storend worden ervaren. Echter weet je dan wel dat de tracker nog steeds actief is en kun je deze op een eenvoudige manier in de gaten houden. Het was beter geweest als de app en smartphone met elkaar communiceerde via Bluetooth, dit vindt namelijk al plaats. Zodra je met je smartphone in de buurt van de tracker komt wordt er een verbinding tot stand gebracht om extra instellingen te activeren. Misschien was dit een goede manier geweest om 'valse meldingen' te voorkomen.

Batterijduur Invoxia GPS tracker

Invoxia heeft een aantal voorzorgsmaatregelen genomen om de batterijduur van de tracker zo lang mogelijk te houden. Zo zorgt het SigFox netwerk ervoor dat de communicatie zo weinig mogelijk invloed uitoefent op de accu van het apparaat. Is de tracker in beweging dan heb je de keuze om de locatie om de 5 tot 8 minuten te verzenden of iedere 10 tot 14 minuten.

Invoxia Bike GPS tracker

Kies je voor 5 minuten, dan gaat de batterij afhankelijk van het gebruik van je fiets, voertuig of tracker 5 dagen tot 4 weken mee. Deel je iedere 10 minuten de locatie bij beweging? Dan gaat deze 10 dagen tot 7 weken mee. Let wel, dit is alleen wanneer je de tracker voortdurend gebruikt en in beweging is. Staat je fiets geparkeerd of wordt de tracker niet gebruikt? Dan zal de locatie om de vier uur verzonden worden om de batterij te sparen. Beweegt de tracker? Dan wordt onmiddellijk de locatie verzonden en een melding verstuurd!

Invoxia meldt dat bij normaal gebruik de accu van de Bike Tracker 3 maanden meegaat, in de praktijk ligt dit lager en zul je iedere maand de tracker moeten opladen. Deze is gelukkig binnen 90 minuten van 0% tot 100% volledig opgeladen en je ontvangt bij 20% een melding dat je de batterij moet opladen.

Bike Tracker ook geschikt voor huisdieren

Wanneer je de Bike Tracker van Invoxia aanschaft krijg je eigenlijk de huisdieren variant van de tracker en de 'Fietslamp' behuizing waarin je deze kunt plaatsen. Dit gaf ons de gelegenheid om ook de Pet Tracker te testen. Via het speciale bevestigingsmateriaal kun je de tracker koppelen aan de halsband van je kat of hond. In de app kun je aangeven dat het om een Pet-tracker gaat en de app doet de rest.

Zo kun je zien hoeveel afstand je huisdier heeft afgelegd, waar deze geweest is (handig bij katten) en kunnen ook nog andere zaken controleren. Zo registreert de tracker wanneer je huisdier eet, drinkt, blaft, krabt, etc. De tracker werkt ok, maar het is vooral bedoeld om de locatie op te sporen wanneer je huisdier zoek is. Omdat de tracker op de achtergrond slechts om de 5 minuten bij beweging de locatie vastlegt kun je niet precies zien welk rondje je gewandeld hebt.

Invoxia Bike GPS tracker

De Invoxia Pet Tracker is sindskort ook een ehealth-apparaat dat 24/7 hun activiteit, slaapscore en verblijfplaats bijhoudt. Het kleine maar krachtige apparaat is uitgebreid met kunstmatige intelligentie, geeft belangrijke gegevens over de fysiologische gegevens van huisdieren om hun gezondheid te garanderen. Wandelen, rennen, eten, slaapkwaliteit, honden blaffen, krabben, etc.

Katten- en hondenbezitters kunnen eindelijk ziekteverschijnselen opmerken, zoals artrose, de aanwezigheid van parasieten of angst. Deze functionaliteiten completeren de geolocatie waardoor de eigenaar het GPS-gebied kan volgen waar zijn huisdier zich bevindt, veiligheidszones kan instellen en kan worden geïnformeerd wanneer zijn huisdier op ongebruikelijke of onbekende plaatsen afdwaalt. Meer informatie over deze functies lees je terug op de website van Invoxia

Conclusie: Invoxia Bike Tracker

APPLETIPS
REVIEW SCORE
4.2 /5

De GPS trackers van Invoxia zijn super slim omdat ze gebruikmaken van een eigen netwerk waarbij geen simkaart kosten aan zijn verbonden. Dankzij de slimme meldingen weet je meteen waar je fiets is of deze verplaatst wordt. Eigenlijk doet de Tracker precies wat je van een dergelijk product verwacht. Zo ontvang je meldingen bij vreemde situaties en wordt iedere beweging vastgelegd.

Omdat het tracking-systeem van Invoxia voor al hun producten gelijk is, is ook de Pet en traditionele GPS variant voor voertuigen, personen en spullen aan te raden. Via de app blijf je op de hoogte van de locatie van al je spullen en moet je je geen zorgen maken.

Uiteraard kan een GPS tracker niet voorkomen dat je fiets gestolen wordt, je huisdier wegloopt of je kind zoekraakt. Maar je kunt wel onmiddellijk actie ondernemen wanneer je fiets of voertuig plotseling beweegt of je huisdier of kind een zone verlaat. Je bent er dan sneller bij dan wanneer je er later moet achterkomen dat het mis ging. Bovendien kun je de locatie op de voet blijven volgen via de app.

• Slim ontwerp met extra opbergmogelijkheden
  • Werkt zonder simkaart, maar via het Sigfox netwerk
  • Geen duur maandelijks abonnement